Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande og fungerende
leder Rigmor Aasrud, fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde
og Kristian Tonning Riise, fra Fremskrittspartiet, Jon Georg Dale
og Bjørnar Laabak, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig Folkeparti, Torill
Selsvold Nyborg, viser til Representantforslag 291 S (2020–2021)
fra representanter fra Senterpartiet om at mentorordningen i Nav
utvides til å gjelde jordbruksvirksomheter som ansetter arbeidstakere
i Norge.
Komiteen merker seg at landbruket
opplever store utfordringer med å få inn arbeidskraft fra utlandet
i forbindelse med covid-19-pandemien. Årsaken er smittevern og behovet
for å ha streng kontroll med antallet arbeidstakere som kommer over
grensen, på grunn av ulike muterte koronavirus. Komiteen viser til at det er bred
politisk enighet om behovet for å redusere importsmitten. Det resulterer
i at langt færre enn de 18 000 gjestearbeiderne som vanligvis kommer
til Norge, vil kunne komme inn i landet. Nå gjelder det å rekruttere
så mye norsk arbeidskraft som mulig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at det er etablert
et tett samarbeid mellom Nav og grøntnæringen i forbindelse med behovet
for arbeidskraft. Det er videre gjennomført en rekke møter mellom
Arbeids- og velferdsdirektoratet og næringen, og det er opprettet
egne kontaktpersoner i hver region. Flertallet registrerer at det
foreløpig er få bønder som har meldt inn sitt behov for arbeidskraft til
Nav. I mars var det meldt inn 1 000 stillinger, noe som er naturlig
gitt sesongvariasjoner. Flertallet legger
til grunn at aktører som har behov for arbeidskraft, benytter de
kanalene som finnes, og samarbeider aktivt med Nav for å rekruttere
ledig arbeidskraft i Norge. Flertallet registrerer at det
i påvente av oppdrag utarbeides lokale beredskapslister i Nav for
arbeid i landbruket.
Flertallet viser til at regjeringen
har innført flere tiltak for å avhjelpe mangelen på arbeidskraft
i næringen, som følge av innreiserestriksjoner. Det er opprettet en
egen søknadsbasert ordning for unntak fra innreiserestriksjonene
for utlendinger som er strengt nødvendige for å opprettholde forsvarlig
drift innenfor virksomheter som produserer grønnsaker, frukt og
bær. Regjeringen har også gjort midlertidige endringer i utlendingsforskriften,
slik at sesongarbeidere fra land utenfor EØS-området som allerede
oppholder seg i Norge, kan få fornyet oppholdstillatelse for sesongbasert
arbeid ut over seks måneder. Det er innført midlertidige endringer
i dagpengeregelverket som innebærer at stønadsmottakere som tar
jobb i landbruket, får mindre avkortning i dagpengene. Erstatningsordningen
for avlingsskade er utvidet til også å gjelde dersom avling ikke kan
høstes på grunn av mangel på arbeidskraft. Videre er det innført
et nytt arbeidsmarkedstiltak fra 2021 med tilskudd til sommerjobb
for arbeidsgivere som tar inn unge arbeidssøkere med behov for arbeidsrettet
bistand i en sommerjobb. Denne ordningen kan også benyttes i landbruksnæringen.
Flertallet erkjenner at næringen
ikke kan klare seg fullt ut uten utenlandsk arbeidskraft, men fremhever
likevel at bøndene i større grad må søke å erstatte arbeidskraft
med mange av de som nå står utenfor arbeidslivet. Det er lagt til
rette for tettere dialog mellom Nav og næringen for å finne norsk
arbeidskraft. Hvert fylke har en egen kontaktperson som jobber opp
mot landbruket, og landbruksorganisasjonene jobber tett opp mot
Nav for å finne gode tiltak og sørge for ytterligere kvalifisering
av arbeidskraft. Virksomheter innen landbruket som har behov for
arbeidskraft, kan søke etter aktuelle kandidater på arbeidsplassen.no,
og personer som ønsker å søke på utlyste stillinger, kan registrere seg
som arbeidssøker og legge inn sin CV på arbeidsplassen.no. Arbeidsgivere
fra landbruksnæringen som tar kontakt med etaten fordi de har et
bemanningsbehov, vil få hjelp til å finne aktuelle kandidater. I
dette arbeidet kan Nav også bistå med tilrettelegging, oppfølging
og kvalifisering av arbeidssøkere.
Flertallet viser til at Nav
har en bred portefølje av virkemidler som skal bidra til å styrke
arbeidssøkeres muligheter på arbeidsmarkedet, herunder arbeidsmarkedstiltakene.
Hovedformålet med arbeidsmarkedstiltakene er å styrke tiltaksdeltakernes
muligheter til å skaffe seg eller beholde arbeid, jf. tiltaksforskriften
§ 1-1. Deltakelse i tiltaket skal vurderes som nødvendig og hensiktsmessig
for at deltakeren skal skaffe seg eller beholde inntektsgivende
arbeid. Videre er det en føring at tiltaksplasser ikke skal fortrenge
ordinær arbeidskraft i tiltaksarrangørs virksomhet og ikke skal
virke konkurransevridende.
Flertallet viser til mentortiltaket,
som er en tilskuddsordning som kan gis direkte til arbeidsgiver
for å inkludere personer som har behov for arbeidsrettet bistand
for å få arbeid. Hensikten med tilskuddet er å dekke arbeidsgivers
ekstrautgifter til faglig og sosial oppfølging. Mentor kan benyttes
som et supplement til arbeidsmarkedstiltak som opplæring, arbeidstrening
eller lønnstilskudd. Ordningen kan også benyttes av personer med
nedsatt arbeidsevne som trenger mentor for å få eller beholde arbeidet.
Flertallet mener at et mentortilskudd
kan være et aktuelt tiltak å vurdere for jordbruksvirksomheter dersom
virksomheten ønsker å inkludere arbeidssøkere som er tilmeldt Nav,
og som har behov for arbeidsrettet bistand. Det vil være den enkelte
arbeidssøkers behov for tiltak som er avgjørende, ikke virksomhetens behov
for subsidiert opplæring av arbeidskraften.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at regjeringen setter av 40 mill. kroner i revidert nasjonalbudsjett
til bønder i grøntnæringen som ansetter norsk arbeidskraft. Det
legges opp til en refusjonsordning hvor arbeidsgivere vil kunne
få kompensert deler av opplæringskostnadene ved å bruke uerfaren
arbeidskraft. Ordningen vil gjelde for denne sesongen, så lenge
innreiserestriksjonene opprettholdes, og for arbeidsforhold av minimum
tre ukers varighet.
Disse medlemmer deler intensjonen
til forslagsstillerne om å aktivt bruke tiltaksmidler gjennom Nav
for å få sysselsatt norsk og ledig arbeidskraft. Disse medlemmer påpeker at
det som følge av de økonomiske tiltakene som er satt i verk i forbindelse
med covid-19-pandemien har vært voksende arbeidsledighet det siste
året. Disse medlemmer mener
det er avgjørende at denne ledigheten ikke biter seg fast. I den sammenhengen
viser disse medlemmer til
at mange av dem som nå står uten arbeid, ikke nødvendigvis vil anses
som relevante søkere til landbruket, fordi de mangler formell utdanning
og eller erfaring fra tilsvarende arbeid. Disse medlemmer mener derfor
at Nav sine virkemidler også må kunne anvendes for jordbruksbedrifter.
Likevel mener disse medlemmer at
forslagsstillerne tar feil når de gir inntrykk av at mentorordningen via
Nav ikke kan benyttes til kandidater som tar arbeid i landbruket.
Slik disse medlemmer forstår
gjeldende retningslinjer, kan både mentorordningen og andre tiltak
som for eksempel lønnstilskudd benyttes når arbeidsledige settes
i arbeid gjennom Nav. Forutsetningen er imidlertid at de står tilknyttet
Nav som arbeidsledige.
Disse medlemmer understreker
betydningen av at Nav også følger dette opp på en måte som gjør
at tiltak for den enkelte arbeidsledige likestilles for arbeid tilknyttet
jordbruksbedrifter og for alle andre virksomheter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen påse at virksomheter som ansetter arbeidssøkere
tilknyttet Nav og som gis arbeid i jordbruksbedrifter, sikres lik
tilgang som andre virksomheter til å benytte seg av mentorordning, lønnstilskudd
og andre tiltak som bidrar til å få folk raskt tilbake i arbeid.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at Nav
i denne saken får en mer aktiv rolle som offentlig arbeidsformidler.
Mange nok ungdommer må kobles med næringen dersom rekrutteringen
skal lykkes.
Disse medlemmer understreker
at dersom rekrutteringen skal gå raskt nok, slik at matproduksjonen sikres
og flere tusen ungdommer får sommerjobber, må Nav kunne ta en aktiv
rolle i rekruttering ute på de videregående skolene og på studiesteder.
Blant annet har Bondelaget tatt positive initiativ rettet mot elevene
på naturbruksskoler. Men det trengs et langt større antall hender
i arbeid denne sesongen enn det er elever på naturbruksskolene.
Vanligvis er det opp mot 18 000 utenlandske sesongarbeidere som
jobber i jordbruket i løpet av sesongen. Elevtallet på naturbruksskolene
samlet sett i hele landet er i overkant av 4 000. Noen av disse elevene
har også sommerjobber fra før eller jobber på familiegårdene. Disse medlemmer er
bekymret for at det er eksempler på at det er stillinger i landbruket med
få søkere, og at det samtidig hevdes at det mangler arbeidskraft
innenlands. Disse
medlemmer mener derfor at regjeringen må gå i dialog med partene
og Nav for å løse akutte bemanningsutfordringer i bransjer med sesongvariasjoner.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet har merket seg at kritisk viktig arbeidskraft
er tre ord som regjeringen har lagt stor vekt på under pandemien.
Det gjelder i hovedsak arbeidsfolk i praktiske yrker, ufaglærte
og faglærte. Regjeringen innførte strenge innreiserestriksjoner
til Norge 29. januar 2021 for å begrense importsmitten. En rekke
virksomheter innen jordbruk og gartneri (matproduksjon) har kommet
i en prekær situasjon.
26. mars 2021 fastsatte
regjeringen forskrift om søknad om unntak fra innreiserestriksjonene
for utlendiger som er strengt nødvendige for å opprettholde forsvarlig
drift i grøntnæringen. Det er et vilkår at arbeidsfolk bosatt i
utlandet har et arbeids- eller oppdragsforhold til foretaket som
søker, at arbeidet må foretas ved tilstedeværelse i Norge, og at
de nødvendige arbeidskreftene ikke er tilgjengelige i det norske
arbeidsmarkedet.
Dette medlem vil understreke
at for årets vekstsesong må man satse på et mangfold av arbeidsfolk
i matproduksjonen i Norge. Det er helt nødvendig at utenlandsbosatte
arbeidsfolk kommer inn i Norge etter nødvendige innreiseregler.
Samtidig må det rekrutteres langt flere fra lokalsamfunnet.
I Dokument 15:2102
(2020–2021) spør representanten Per Olaf Lundteigen landbruks- og
matminister Olaug V. Bollestad:
«Hvorfor har regjeringen
satt inn begrensninger på antall innreise tillatelser av gjestearbeidere,
nærmest innført kvoter, noe som skaper lang behandlingstid og stor
usikkerhet for gårdbruker?»
I statsrådens svar
av 6. mai 2021 heter det:
«Antallet søknader
har økt, og gitt at det er et begrenset handlingsrom under pandemien
betyr det at det vil bli avgrensninger på hvor mange søknader som godkjennes
pr dag. Økt søknadsmengde nedfører også at det vil ta noe lenger
tid før søkerne får svar.»
Dette medlem vil påpeke at
gårdbrukere spesielt innenfor matproduksjon av grønnsaker, bær og
frukt nå er i en meget vanskelig situasjon.
Bakgrunnen er at
næringen over år har blitt svært avhengig av utenlandsbosatte gjestearbeidere.
Denne utviklingen har blitt tilrettelagt av myndighetene. Når disse
kritisk viktige arbeidsfolkene ikke får innreise til Norge, viser
det at beredskapen for norsk matproduksjon må styrkes. Bakgrunnen
for denne avhengigheten av utenlandske gjestearbeidere i jordbruket
er dårlig lønnsomhet. Det rammer både den selvstendige gårdbruker
og de som er ansatt i jordbruksvirksomhet. Konsekvensene er sviktende
rekruttering av folk som er bosatt i Norge.
På denne bakgrunn
foreslås det i dette representantforslaget at mentorordningen i
Nav utvides i omfang til å gjelde jordbruksvirksomheter som ansetter
arbeidstakere som er bosatt i Norge. Konkret kan regelverket utformes
gjennom en skriftlig avtale mellom Nav og jordbruksvirksomheten.
Sentrale forhold vil være:
-
Jordbruksvirksomheten
er registrert for matproduksjon.
-
Navngitt mentor over
18 år skal stå for daglig arbeidsledelse og opplæring av inntil
fire ansatte.
-
Skriftlig arbeidsavtale
fremlegges for hver ansatt, hvor en følger overenskomsten for jordbruks-
og gartnerinæringene med minimum allmenngjort minstelønn for fast
ansatte uten fagarbeidertillegg 146,05 kroner per time for den første
måneden i arbeid, og dernest lønn for fast ansatte fagarbeidere med
agronomutdanning, nybegynner 159,05 kroner per time. For øvrig følges
den allmenngjorte tariffavtalen. (Satsene er fra 1. november 2020.)
-
Både selvstendig
næringsdrivende og ansatte i jordbruksvirksomheten kan være mentor.
-
De ansatte som mentor
skal være arbeidsleder for, må være minst 16 år.
-
Det ytes en godtgjørelse
fra Nav til jordbruksvirksomheten på 12 500 kroner per månedsverk
for hver ansatt som mentoren har ansvar for, med maks 50 000 kroner
per mentor per måned. Mentortilskuddet gjelder for inntil tre måneder.
-
Beløpet utbetales
hver måned etterskuddsvis mot dokumentasjon for utbetalt lønn.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om at mentorordningen i Nav utvides til å gjelde
jordbruksvirksomheter som ansetter arbeidstakere som er bosatt i
Norge.»
Dette medlem har
merket seg den store innsatsen som både gårdbrukere og Nav har gjort
for å få arbeidsfolk bosatt i Norge til å ta arbeid i grøntsektoren. Resultatene
har dessverre vært altfor beskjedne. Mange har blitt skuffet. I
en artikkel i NRK 16. mai 2021 heter det:
«Nav sendte ti arbeidsledige
til gård – ingen ble igjen for å gjøre jobben. Hun fra Nav var så
sint og lei seg. Hun hadde forberedt dem så godt, forteller Christel Taranger
Freberg.»
Dette medlem vil påpeke at
situasjonen nå er så alvorlig at eksempelvis Nav i Færder kommune
har kontaktet flere grøntprodusenter og fortalt at de ikke klarer å
bistå med arbeidsfolk.
Dette medlem vil understreke
at en viktig årsak til denne situasjonen er at altfor få mennesker
som bor i Norge, har erfaring og utdanning innen jordbruksarbeid,
og at arbeidet er for dårlig betalt.
Dette medlem vil understreke
at allmenngjorte timelønnssatser innenfor Fellesforbundets område
som gjelder fra 1. juli 2021 er slik:
Jordbruk og gartneri:
-
a. Ferie- og innhøstingshjelp
Arbeidstakere under
18 år: 109,40 kr
Over 18 år: nybegynner
inntil 12 uker: 129,40 kr
Over 18 år: 12–24
uker (3–6 md.) 134,90 kr
-
b. Fast ansatte
arbeidstakere
Ufaglærte arbeidstakere:
149,30 kr
Arbeidstakere under
18 år: 118,90 kr
-
c. Tillegg for
fagarbeidere: 13,00 kr
Oppsummering
for alle Fellesforbundets områder:
Tabellen nedenfor
oppsummerer satsene for voksen ufaglært/uten erfaring i Fellesforbundets
bransjer, gjeldende fra 1. juli 2021 (etter Tariffnemndas vedtak
10.–11. mai 2021). Kategoriene er ikke helt like, men sannsynligvis
er dette satsene voksne på minstelønn ofte går på.
Forskrift
|
Minstesats
timelønn voksen ufaglært/uten erfaring
|
Kommentar
|
Jordbruk
og gartneri
|
129,40
|
Satsen
for ferie- og innhøstingshjelp, over 18 år, nybegynner inntil 12
uker
|
Overnatting,
servering og catering
|
169,62
|
NB!
Satsen er fra hovedoppgjøret 2020, vil bli oppjustert, og sannsynligvis
innen 1. juli. Satsen for arbeidstakere over 20 år/etter 4 mnd praksis
over 18 år
|
Skips-
og verftsindustri
|
172,44
|
Satsen
for hjelpearbeider
|
Turbil
|
174,12
|
|
Godstransport
|
185,50
|
|
Byggeplasser
|
198,30
|
Satsen
for ufaglærte uten bransjeerfaring
|
Oppsummert er situasjonen:
-
1. Meget prekær
for matproduksjonen innenfor grønnsaker, bær og frukt for denne
sesongen.
-
2. Beredskapen
for neste års matproduksjon må styrkes gjennom bedre lønnsomhet
for de som arbeider i jordbruket, samt at praktiske/teoretiske opplæringstilbud
iverksettes.
I tillegg
til forslaget om at mentorordningen i Nav utvides til å gjelde jordbruksvirksomheter
som ansetter arbeidstakere som er bosatt i Norge, må derfor følgende tiltak
iverksettes:
-
1. Det gjennomføres
en kontrollert arbeidsinnvandring, innenfor gjeldene karanteneregler,
fra EØS-området for å dekke opp behovet for utenlandsk arbeidskraft
til matproduksjonen (grønnsaker, bær og frukt) for årets sesong.
-
2. Importvernet
for jordbruket forbedres innenfor internasjonale forpliktelser med
virkning fra 1. januar 2022.
-
3. Stortinget henstiller
til partene (NHO mat og drikke/ Fellesforbundet) om å bedre allmenngjorte tariffavtaler
for jordbruks- og gartnernæringen slik at den blir så konkurransedyktig
at arbeidsfolk søker til næringen.
-
4. Stortinget henstiller
til dagligvarekjedene om at norsk mat merkes med tydelig forbrukerinformasjon
om produksjonsland og produksjonsmåte.
-
5. Stortinget henstiller
til at norsk konservesindustri forbedrer de økonomiske vilkårene
i produksjonskontrakter, slik at produksjonen gis bedre lønnsomhet
med nye allmenngjorte tariffavtaler.