2.2 Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Komiteen viser til lov om Statens
pensjonsfond § 2, hvor det følgende knesettes: «Målet med investeringene
i Statens pensjonsfond skal være å oppnå høyest mulig avkastning
med en akseptabel risiko. Innenfor denne rammen skal fondet forvaltes
ansvarlig.» Komiteen viser
til at forvaltningen må foregå innenfor ansvarlige og bærekraftige
rammer, og understreker den etiske forpliktelsen ved å forvalte
verdiene slik at de også kommer framtidige generasjoner til gode.
Komiteen viser til at netto
realavkastning av SPU i 2020 var 10,2 pst. målt i fondets valutakurve,
etter justering for inflasjon og forvaltningskostnader. De siste
20 årene har tilsvarende tall vært 4,1 pst. Komiteen merker seg at det
positive resultatet i fjor skyldes høy avkastning i aksjemarkedet
og god avkastning for obligasjoner som følge av fallende renter.
Totalt økte fondsverdien i løpet av 2020 med 825 mrd. kroner, til
10 908 mrd. kroner etter fradrag for kostnader.
Komiteen viser til at avkastningen
av SPU i 2020 var 0,27 prosentenheter høyere enn for referanseindeksen,
og at Finansdepartementet vurderer disse resultatene som tilfredsstillende.
Komiteen deler dette synet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Rødt, viser til at
forvaltningskostnadene er lave sammenliknet med andre fond, målt
som andel av forvaltet kapital. Flertallet vil likevel understreke
viktigheten av å ha høy bevissthet om kostnadsutviklingen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil vise til
at de samlede forvaltningskostnadene økte kraftig i 2020, fra 4,3
til 5,3 mrd. kroner. Økningen skyldes i all hovedsak økte avkastningsavhengige
honorarer til eksterne forvaltere. Disse medlemmer vil videre
vise til at Norges Banks avtaler med eksterne forvaltere ifølge
mandatet skal sikre at den vesentligste delen av den positive meravkastningen
tilfaller fondet. Disse medlemmer mener
den utstrakte bruken av eksterne forvaltere reiser flere ulike spørsmål,
og årets kraftige økning i avkastningsavhengige honorarer gir ytterligere
grunn til å gå kritisk gjennom fondets bruk av eksterne forvaltere.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet vil videre vise til meldingens omtale av
resultatene av Norges Banks ulike delstrategier for gjennomføring av
forvaltningsoppdraget. Disse
medlemmer er enig i at resultatet av disse strategiene må
evalueres over en lengre horisont enn noen få år. Disse medlemmer vil vise til
at mens strategiene for verdipapirseleksjon og effektiv markedseksponering
over de siste åtte år i snitt har bidratt positivt til meravkastningen,
så har allokeringsstrategien i den samme perioden bidratt negativt.
Det er Norges Bank som beslutter hvilke strategier som skal benyttes.
Disse medlemmer vil vise til
at departementet i meldingen varsler at man tar sikte på en ny,
grundig gjennomgang av forvaltningen i fondsmeldingen for 2022,
hvor det også vil bli foretatt en ny vurdering av omfanget av aktiv
forvaltning. Disse
medlemmer forutsetter at det i den forbindelse blir foretatt
en nøye gjennomgang av de ulike delstrategiene som Norges Bank bruker
i gjennomføringen av forvaltningsoppdraget. Disse medlemmer mener videre
det er viktig å ha en gjennomgang av bruken av eksterne forvaltere, herunder
honoreringen av disse.