1.1 Sammendrag
Finansdepartementet
er i lov om Statens pensjonsfond gitt det overordnede ansvaret for
forvaltningen av fondet, som består av Statens pensjonsfond utland (SPU)
og Statens pensjonsfond Norge (SPN). Norges Bank og Folketrygdfondet
ivaretar den operative gjennomføringen av forvaltningen av henholdsvis
SPU og SPN, innenfor mandater fastsatt av Finansdepartementet.
Investeringsstrategien
og rammer for forvaltningen fastsettes av Finansdepartementet, og
viktige veivalg forankres i Stortinget. Norges Bank og Folketrygdfondet tar
beslutninger om enkeltinvesteringer og utøver fondenes eierrettigheter
uavhengig av departementet. En klar rolledeling bidrar til å tydeliggjøre
ansvar. Styringsstrukturen må sikre at overordnede beslutninger
om avkastning og risiko og om rammene for den ansvarlige forvaltningen
forankres hos fondets eiere, representert ved politiske myndigheter.
Samtidig må det være tilstrekkelig delegering av fullmakter til
at løpende beslutninger i forvaltningen tas nær markedene fondet
investeres i.
Midlene i Statens
pensjonsfond eies av det norske folk. Formålet med sparingen i fondet
er å støtte opp under finansieringen av folketrygdens pensjonsutgifter og
ivareta langsiktige hensyn ved anvendelsen av statens petroleumsinntekter.
Målet for forvaltningen er å oppnå høyest mulig avkastning innenfor
et akseptabelt risikonivå. En klar finansiell målsetting, sammen
med en langsiktig og god forvaltning, legger til rette for at fondet
kan finansiere velferd for både dagens og kommende generasjoner.
Innenfor den overordnede finansielle målsettingen, skal fondet forvaltes
ansvarlig. Ansvarlig forvaltning er en integrert del av forvaltningen
av Statens pensjonsfond. Det legges til grunn at god avkastning
over tid avhenger av en bærekraftig utvikling. I denne meldingen
omtales arbeidet med ansvarlig forvaltning, herunder arbeidet med
skatt og åpenhet i SPU og oppfølgingen av Etikkutvalgets utredning.
SPU er en integrert
del av statsbudsjettet og det finanspolitiske rammeverket. Statens
netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten overføres i sin helhet
til fondet, mens uttak for å finansiere det oljekorrigerte underskuddet
på statsbudsjettet bestemmes etter vedtak i Stortinget. Fondet er
over tid blitt en stadig viktigere kilde til finansiering av offentlige
utgifter. Handlingsregelen for budsjettpolitikken legger opp til
at det årlige uttaket fra SPU over tid skal tilsvare den forventede
realavkastningen av fondskapitalen, anslått til 3 pst. Samtidig
legges det vekt på at bruken i det enkelte år skal tilpasses konjunktursituasjonen.
Koronapandemien har
ført til historisk dype tilbakeslag i norsk og internasjonal økonomi.
Omfattende finanspolitiske tiltak er satt inn for å begrense skadevirkningene.
Mens tiltakspakker i andre land i stor grad må finansieres gjennom
statlig gjeldsopptak, har Norge i tråd med handlingsregelen midlertidig
økt bruken av fondsmidler. I 2020 ble det netto overført 298 mrd.
kroner fra fondet for å dekke det oljekorrigerte underskuddet på
statsbudsjettet, sammenlignet med en netto tilførsel til fondet
på 18 mrd. kroner i 2019. Også i 2021 er det lagt opp til store
netto overføringer fra fondet for å dempe de negative virkningene
av koronapandemien.
Det er imidlertid
ikke kostnadsfritt å finansiere økonomiske tiltak gjennom fondsuttak.
Vedvarende høye budsjettunderskudd vil øke utfordringene med å sikre bærekraftige
statsfinanser på lengre sikt. Regjeringens strategi for veien ut
av krisen innebærer å kompensere når det er nødvendig, men trappe
ned de økonomiske tiltakene for å gi insentiver til aktivitet så
snart smittesituasjonen og smitteverntiltakene gjør dette mulig.
Økt oljepengebruk under krisen skal reverseres når den økonomiske
situasjonen normaliseres, og ikke bidra til varig økte offentlige
utgifter. Det vil legge til rette for at finanspolitikken kan brukes
aktivt også i senere tilbakeslag som måtte komme for norsk økonomi.
En sterk vekst i
fondskapitalen har de to siste tiårene gitt rom for en betydelig
økning i bruken av olje- og fondsinntekter i statsbudsjettet. Lavere
petroleumsinntekter vil etter hvert gi mindre vekst i fondskapitalen
og dermed redusert handlingsrom i finanspolitikken, jf. Perspektivmeldingen
2021. Historisk har betydelige netto tilførsler av petroleumsinntekter
til fondet medført at fondsverdien har steget, også i perioder med
kraftige fall i aksjemarkedene. Fremover må vi være forberedt på
at det kan komme perioder uten vekst i den nominelle verdien av
fondet. Uten utsikter til store netto avsetninger til fondet vil
utviklingen i fondsverdien i større grad bestemmes av utviklingen
i de globale finansmarkedene. I takt med at en stadig større del
av velferden er blitt finansiert med avkastningen av fondsmidlene,
er offentlige finanser blitt mer sårbare for svingninger i internasjonale
finansmarkeder. Dagens lave rentenivå bidrar isolert sett til lav
forventet avkastning fra fondets obligasjonsinvesteringer. Fremtidig
avkastning fra aksjer er også usikker, og de langsiktige effektene
av koronapandemien gjør usikkerheten større enn normalt. Økt sårbarhet
og utsikter til mindre vekst i fondet fremover tilsier at vi må
være varsomme i den videre innfasingen av fondsinntekter i norsk
økonomi.
Erfaringene fra fondets
historie viser at vi må være forberedt på betydelige svingninger
i finansmarkedene. Statens pensjonsfond har i utgangspunktet god
evne til å tåle slike svingninger. Åpenhet om og bred forankring av
hovedlinjene i investeringsstrategien bidrar til forståelse av risikoen
som tas i forvaltningen. De årlige meldingene om fondet bidrar til
denne forankringen. Det legger til rette for at en kan holde fast
ved den valgte strategien, også i perioder med betydelig uro i finansmarkedene.