Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Sivert
Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir Adelsten
Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til representantforslaget.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
Meld. St. 27 (2016–2017) Industrien – grønnere, smartere og mer
nyskapende og de tiltakene og virkemidlene som er satt i gang for
å bidra til fornyelse og utvikling av norsk industri.
Komiteen peker
på at det er viktig å sikre en forenklet og helhetlig tilgang til
de næringsrettede virkemidlene, øke investeringsevnen i ny teknologi
og styrke kompetansen i industrien.
Komiteen peker på at norsk
industri og næringsliv i årene som kommer, fortsatt skal gjennom
omfattende endringer. Behovet for grønn omstilling og bærekraftig
vekst både her hjemme og globalt er en sterk pådriver for dette.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
de tiltakene som allerede er etablert for å nå målsettingene i industripolitikken
som skissert både i Meld. St. 27 (2016–2017) og i representantforslaget.
Flertallet peker på at regjeringen
har evaluert det næringsrettede virkemiddelapparatet og er i gang med
arbeid for å styrke og forbedre de etablerte virkemidlene, samt
bedre samhandlingen mellom dem, blant annet gjennom Grønn plattform
og utvikling av en felles førstelinje for virkemiddelapparatet.
Komiteen viser
til brev fra Nærings- og fiskeridepartementet av 27. april 2021
med statsråd Iselin Nybøs vurdering av representantforslaget.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at statsråden i sitt brev til komiteen understreker at representantforslaget er
godt begrunnet og omhandler et viktig tema. Statsråden trekker i
svaret frem en undersøkelse fra SINTEF, der det ble gjennomført
dybdeintervjuer av 175 nøkkelpersoner i et utvalg av 33 bedrifter
fra ulike bransjer for å få frem verdiskapingseffekten av digitale
verktøy. Flertallet viser
til at statsråden skriver følgende om undersøkelsen:
«Undersøkelsen bekrefter
hypotesen om at den norske arbeidsmodellen gir oss et unikt fortrinn
i digitaliseringen, blant annet fordi de ansatte får frihet til
å leke og teste gjennom prøving og feiling i småskala-prosjekter
på fabrikk. Gjennom det høstes erfaringer som bygger kompetanse
og tar ned risikoen i forbindelse med skalering av digital teknologi.
Kort avstand og nært samarbeid mellom ledelse og fagarbeidere i
industrien fremheves også som et fortrinn. Undersøkelsen synliggjør
at kompetansebehovet i industrien er i endring, og med det også
måten arbeidet organiseres på. De ansatte skal i økende grad arbeide
sammen med, forstå og operere stadig mer avanserte og autonome maskiner. Manuell
bransjekompetanse må i økende grad kobles sammen med spisskompetanse
om generiske digitale teknologier, og kontakten med kundene og andre
aktører i verdikjeden blir gjerne mer direkte. Morgendagens industriansatte
vil med andre ord bevege seg vekk fra tradisjonelle, rutinemessige
operasjoner, og livslang læring blir stadig mer sentralt.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet er enig i dette og mener dette først og fremst
er en mulighet som ikke utnyttes godt nok i dag, men som på en god
måte kan dekkes av et program for industri 4.0.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at bruken av nye digitale og autonome løsninger i industrien er
raskt økende. Denne utviklingen styrker norske konkurransefortrinn, og
kan bidra til å skape nye arbeidsplasser og næringsmuligheter i
Norge. En forutsetning for å lykkes med de muligheter dette gir
norske bedrifter, er at det finnes tiltak som kan bistå bedrifter
og ansatte til å omstille seg, og sikre tilgang på kapital og kompetanse
til å ta i bruk ny teknologi.
Flertallet viser videre til
at statsråden i sin vurdering av forslaget støtter opp om målene
om en forenklet og helhetlig tilgang til de næringsrettede virkemidlene, å
øke investeringsevnen i ny teknologi og å styrke kompetansen i industrien.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener regjeringen likevel
i liten grad har fulgt opp disse målene med konkrete politiske tiltak.
Disse medlemmer peker på at
regjeringen eksempelvis i forslag til revidert nasjonalbudsjett
ikke tar initiativ til helhetlige tiltak som gjør det enklere å
få tilgang til de ulike instrumentene som finnes i virkemiddelapparatet.
Innovasjon Norge skal riktignok i fremtiden ta rollen som felles
førstelinje for virkemiddelapparatet. Det er positivt at det etableres
en felles kontaktflate, men dette sikrer ikke at bedrifter kan få
en helhetlig oppfølging over tid og sikres tilgang på ulike virkemidler
sett i sammenheng.
Disse medlemmer mener det er
behov for å styrke virkemiddelapparatet for å løfte overgangen til industri
4.0. Særlig er det behov for kapital og kompetanse for kommersialisering
og skalering av større næringsutviklingsprosjekter i Norge. Samtidig
finnes mange av de andre virkemidlene som vil være relevante for piloten
i dag. Skal piloten fungere effektivt, vil det derfor være avgjørende
at én aktør får et helhetlig ansvar for å vurdere innretningen av
nye tiltak, koordinere bruken av ulike typer virkemidler og sette
disse sammen på en måte som bidrar til at piloten kan fungere.
Disse medlemmer viser til at
det i høringsinnspillene er kommet innspill om å legge en pilot
for industri 4.0 til eksisterende og velfungerende infrastruktur.
Dette er et godt innspill som bør legges til grunn ved etablering
av piloten.
Disse medlemmer foreslår på
denne bakgrunn:
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2022 etablere
et pilotprogram for industri 4.0. Programmet skal sikre en forenklet
og helhetlig tilgang til nye og eksisterende virkemidler, øke investeringsevnen
i ny teknologi og styrke kompetansen i industrien blant annet med
fokus på livslang læring.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
mener at intensjonen i forslaget er god, og deler engasjementet
for grønn omstilling og modernisering av industrien.
Flertallet peker på de tiltakene
og virkemidlene som allerede er satt i gang for å bidra til fornyelse
og utvikling av norsk industri og som følger opp Meld. St. 27 (2016–2017)
Industrien – grønnere, smartere og mer nyskapende.
Flertallet mener at det er
bedre å fortsette å videreutvikle de ordninger som allerede er etablert
for formålet, framfor å etablere en ny ordning i tillegg til de
eksisterende.
Flertallet merker seg at representantforslaget peker
på at det mangler tilgang på kapital i en tidligfase for bedrifter
som ønsker å oppskalere og kommersialisere. Flertallet merker seg også
at det pekes på at staten skal bidra aktivt for å øke eksporten
og skape nye næringsmuligheter. Flertallet mener at staten
ikke bør ta en for aktiv rolle i næringslivet, men sørge for et rammeverk
for næringslivet som gir forutsigbarhet og tilrettelegger for vekst
og flere arbeidsplasser. Flertallet peker på at formuesskatt
på arbeidende kapital er et vesentlig hinder for vekst. Formueskatten
er en særnorsk skatt som utenlandske eiere slipper å betale. Det betyr
at norske bedrifter kan bli utkonkurrert av utenlandske eiere og
derfor ser seg nødt til å flagge ut av landet. Å fjerne formuesskatten
på arbeidende kapital vil styrke bedriftene og norsk eierskap, og
frigjøre kapital som kan investeres i digitalisering og automatisering. Flertallet noterer
for øvrig at regjeringen har foretatt en gjennomgang av virkemiddelapparatet,
og at statsråden tar sikte på å forsterke eksisterende og velfungerende
virkemidler og jobbe for bedre samhandling mellom disse, snarere
enn å opprette nye virkemidler. Flertallet støtter denne tilnærmingen.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti deler forslagsstillernes ønske
om en konkret plan for utvikling av norsk industri og hvordan vi kan
få til en grønn og rettferdig omstilling av Norge. Dette medlem vil med det vise
til Sosialistisk Venstrepartis plan for et rettferdig grønt skifte;
en konkret plan for hvordan vi skal kutte utslipp, bygge ny industri og
dele mer rettferdig. Dette
medlem mener at hovedoppgaven fremover er å overføre kompetanse,
teknologi og investeringer fra olje til nye næringer. Verken klimaet
eller økonomien tåler at vi satser videre på olje samtidig som vi
skal bygge ny grønn industri. Vi må velge grønt nå på samme måte
som vi valgte olje før, og bygge på de erfaringene tidligere industribygging
har gitt oss.
Dette medlem har pekt ut spesielt
seks industriområder hvor det må utvikles mål for sysselsetting,
støtteordninger, infrastruktur og statlig eierskap. Dette er havvind,
batteriproduksjon, CO2-fangst
og -lagring, produksjon av grønt hydrogen, bioindustri og grønn skipsfart.
Dette medlem viser videre til
Dokument 8:192 S (2020–2021), som ligger til behandling i finanskomiteen,
som tar for seg enkelte konkrete punkter på hvordan vi kan bruke
krisen til å sko oss for fremtiden.