Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen,
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen og , fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 101 LS (2019–2020) der Samferdselsdepartementet
foreslår endringer i jernbaneloven mv. som en del av arbeidet med
å gjennomføre den såkalte fjerde jernbanepakke i norsk rett. I denne innstillingen
behandles spørsmålet om Stortingets samtykke til innlemmelse i EØS-avtalen
av direktiv 2012/34/EU om et felles europeisk jernbaneområde og rettsaktene
som utgjør fjerde jernbanepakke.
Komiteen viser
videre til avgitt delinnstilling, jf. Innst. 182 S (2019–2020) og
vedtak i Stortinget 17. desember 2020 der det i medhold av Grunnloven § 83
ble flertall for å forelegge for Høyesterett følgende spørsmål:
«Kan Stortinget med
hjemmel i Grunnloven § 26 annet ledd samtykke til deltakelse i to
beslutninger i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv
2012/34/EU om et felles europeisk jernbaneområde og rettsaktene
som utgjør fjerde jernbanepakke?»
Høyesteretts betenkning
ble avgitt av Høyesterett i plenum 26. mars 2021, oversendt Stortinget
samme dag og publisert i Dokument 23 (2020–2021). Komiteen merker seg at Høyesterett
i betenkningen blant annet uttaler følgende:
«Høyesterett er enstemmig
kommet til at Stortinget kan gi sitt samtykke til innlemmelse av
fjerde jernbanepakke i EØS-avtalen med hjemmel i Grunnloven § 26 annet
ledd.
Etter Høyesteretts
syn kan samtykke til overføring av myndighet til et internasjonalt
organ skje ved alminnelig flertall i medhold av § 26 annet ledd
dersom myndighetsoverføringen er lite inngripende. Det gjelder også
når myndighetsoverføringen skjer til en organisasjon som Norge ikke
er tilsluttet. Høyesterett har særlig lagt vekt på at Stortinget
gjennom lang tid og oftest enstemmig har brukt § 26 annet ledd ved
myndighetsoverføringer som har vært ansett som lite inngripende. Dette
gjelder ikke bare ved myndighetsoverføring til organisasjoner som
Norge er medlem av, men også, i noen tilfeller, ved overføring av
myndighet til organisasjoner som Norge ikke er tilsluttet. Slik
praksis veier rettslig sett tungt.
Den myndighetsoverføringen
som etter reglene i fjerde jernbanepakke vil finne sted til EUs
jernbanebyrå, går etter Høyesteretts syn ikke ut over det som må kunne
regnes som lite inngripende.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Venstre, viser videre til at det i Prop.
101 LS (2019–2020) uttales at det er et uttalt transportpolitisk
mål både i EU og Norge at transport med jernbane skal øke. Flertallet merker seg
videre at det overordnede målet med EUs fjerde jernbanepakke er
å styrke jernbanen som transportmiddel.
Flertallet ønsker å fremheve
at det er et tverrpolitisk mål å få flere reisende med tog i Norge,
og overføre mer gods fra vei til bane. Jernbanetransport er et sikkert og
klimavennlig transportalternativ, og det er viktig å legge til rette
for at jernbanen skal være en effektiv og konkurransedyktig transportform. Flertallet merker seg
at det i Norge har vært en positiv utvikling i innenlandstrafikken
for både personreiser og godstransport på jernbanen. Fra 2013–2018
økte antall togpassasjerer med over 15 pst., og den nasjonale godsmengden
på jernbane økte med nesten 30 pst. fra 2014–2018. Den samme utviklingen
finnes ikke på internasjonal togtrafikk til og fra Norge. Grensekryssende
tog utgjorde kun 0,6 pst. av all persontransporten med jernbane
i 2018, og den totale internasjonale transportmengden for gods ble
redusert med 3,5 pst. fra 2017 til 2018.
Flertallet merker seg at det
europeiske jernbanesystemet tradisjonelt har vært utformet etter
nasjonale tekniske løsninger, og at sektoren har vært organisert
på ulike måter nasjonalt. Dette utgjør en utfordring for aktører
som kjører, eller ønsker å kjøre, tog på tvers av landegrenser.
Videre merker flertallet seg
at Samferdselsdepartementet beskriver flere forhold som medfører
betydelige hindre for et velfungerende europeisk jernbaneområde.
Flertallet merker seg at formålet
med et felles europeisk jernbaneområde og EUs fjerde jernbanepakke er
å fjerne hindre for et velfungerende europeisk jernbaneområde og
oppnå størst mulig grad av teknisk harmonisering av jernbanens ulike
delsystemer og etablere et velfungerende marked for jernbanetjenester.
Flertallet merker seg også
at et mål med direktivet er en videreutvikling og forbedring av
sikkerheten i det europeiske jernbanesystemet gjennom tydeligere ansvarsfordeling
mellom aktørene, utvikling av felles sikkerhetsmål og felles sikkerhetsmetoder.
Flertallet viser til at EUs
fjerde jernbanepakke utvider oppgavene til Den europeiske unions
jernbanebyrå (ERA) for å harmonisere prosessene for kjøretøytillatelse
og sikkerhetssertifisering av kjøretøy og virksomheter med flernasjonal
virksomhet. Dette blir gjort for å redusere ulemper som både produsenter
og jernbaneforetak har i dag knyttet til søknadsprosesser og godkjenninger.
Fjerde jernbanepakke skal forenkle prosessen gjennom at den samles
i én enkelt fremgangsmåte (en felles portal for søknader) der hvert
jernbanekjøretøy bare trenger én tillatelse som gis av ERA.
Flertallet vil fremheve at
nasjonale myndigheter likevel skal bidra med vurderinger av forholdet
til særlige nasjonale regler.
Flertallet viser til at komiteen
gjennomførte høring om proposisjonen 18. mai 2020. Blant aktørene som
deltok på høringen, var Statens jernbanetilsyn (SJT), som har ansvar
for sikkerhet og tilsyn med norsk jernbaneinfrastruktur.
Flertallet merker seg at SJT
fremhever at de har vært medlem i ERA de siste 16 årene, og har
etablert et godt og konstruktivt samarbeid med ERA, der SJT har fulle
rettigheter i saker som omfattes av fjerde jernbanepakke. SJT fremhever
videre at deres oppgave vil med innføring av EUs fjerde jernbanepakke
være som før; å fremme sikkerhet og like konkurransevilkår på norsk jernbane.
Flertallet merker seg at SJT
mener at den fjerde jernbanepakke ikke vil svekke sikkerheten på
norsk jernbane.
Flertallet merker seg også
at SJT fremhever at jernbaneselskaper i Norge må forholde seg til
ERA uavhengig av om Norge innfører EUs fjerde jernbanepakke, da
Sverige omfattes av pakken. SJT påpeker at fjerde jernbanepakke
vil utgjøre en vesentlig forenkling for norske selskaper som kjører
gjennom flere europeiske land, da det vil være tilstrekkelig med
én søknad til ERA, sammenlignet med én søknad til hvert land, slik
det er i dag.
Flertallet merker seg at regjeringen
vurderer myndighetsoverføringen som foreslås i proposisjonen til
å være «lite inngripende», og at departementet derfor legger til
grunn at Stortingets samtykke kan vedtas i medhold av Grunnloven
§ 26 annet ledd. Flertallet peker
på at Lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet uttaler
det samme i sin vurdering 25. august 2020, og at dette også er Høyesteretts
konklusjon i betenkningen avgitt 26. mars 2021, sitert ovenfor.
Videre merker flertallet seg
at departementet mener at det foreligger gode grunner for at to-pilarsstrukturen
kan fravikes hva gjelder myndighetsoverføringen til ERA og den tilhørende
voldgiftsordningen ved uenighet mellom ERA og Nasjonal sikkerhetsmyndighet.
Flertallet peker videre på
at Europas jernbanesystemer lenge har vært fragmentert der de fleste
land har hatt, og fortsatt har, sine egne teknologiske standarder,
trafikkregler og systemer. Dette har vært et hinder for utvikling
av togtrafikken mellom europeiske land, både av gods- og persontrafikk.
Denne uheldige situasjonen har gitt tekniske, juridiske og kostnadsmessige utfordringer
for togselskap som ønsker å trafikkere på tvers av ulike land.
Flertallet understreker at
disse utfordringene også finnes mellom Norge og Sverige. Det norske
jernbanenettet er koblet til resten av Europa med fire grensekryssende
jernbanestrekninger. Det er sterkt ønskelig å utvikle både gods-
og persontrafikken videre over landegrensene.
Flertallet viser til at store
mengder fisk eksporteres i dag med jernbane, og det er behov for
å få utviklet dette tilbudet videre som eksportåre til kontinentet. Det
er et mål i norsk klimapolitikk å overføre gods fra veg til jernbane.
Dette krever at større deler av importvarer kommer over landegrensene
med jernbane, slik at det kan videresendes på det norske jernbanenettet.
Flertallet peker også på at
det er sterke ønsker i markedet om å videreutvikle persontogtrafikken
mellom Norge og Sverige, men også forbindelsen videre sørover til
Danmark og kontinentet.
Flertallet vil fremheve at
ved å slutte seg til EUs fjerde jernbanepakke blir Norge en del
av det felles regelverket som gjelder for å utøve jernbanetjenester.
Da kan våre operatører være med på å utvikle nye og kunderettede
togtjenester på de samme vilkårene som ellers i Europa. Dette er
både godstrafikken og persontogtrafikken avhengig av. Norge må ikke
blir hengende etter når resten av Europa satser på å utvikle en
moderne jernbane som del av satsingen på en grønn og klimavennlig
transportsektor.
Flertallet viser til at EUs
fjerde jernbanepakke handler om å forenkle og harmonisere prosessene
for å godkjenne nytt togmateriell og gi sikkerhetssertifikat til togselskaper.
Jernbanepakken legger også til rette for konkurranse for å stimulere
til bedre og mer attraktive person- og godstogtjenester. Norge har
allerede etablert konkurranse i godstrafikken og er i ferd med å
etablere konkurranse på alle persontogstrekninger. Å slutte seg til
fjerde jernbanepakke vil dermed ikke føre til vesentlige endringer
i norsk jernbanepolitikk.
Flertallet viser også til at
fjerde jernbanepakkes krav til konkurranseutsetting av persontrafikk
ikke gir behov for endringer i jernbaneloven, men at den reviderte
kollektivtransportforordningen vil måtte tas inn i norsk rett ved
en gjennomføringsforskrift.
Flertallet ser at regelverket
i fjerde jernbanepakke innebærer at det i visse tilfeller skal treffes
vedtak av ERA, men dette er begrenset til å gjelde vedtak om å utstede
felles europeisk sikkerhetssertifikat og tillatelse til å bringe
kjøretøyer og kjøretøytyper i omsetning som vil ha gyldighet i alle
EØS-stater.
Flertallet støtter jernbanepakkens
formål om å standardisere grensekryssende trafikk i Europa. Norge er
en del av det europeiske jernbanesystemet og må utnytte fordelene
dette fører med seg, og ta del i den utviklingen som skjer, med
sikte på å styrke jernbanen som transportmiddel.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til den omfattende debatten som har vært om EUs fjerde jernbanepakke
over flere år. Videre viser disse medlemmer til den såkalte
jernbanereformen som høyrepartiene vedtok i hurtigtogsfart i Stortinget
i 2015, og der disse partiene la opp til at alt som kan konkurranseutsettes
på jernbanen, skal konkurranseutsettes, en politikk disse medlemmer er motstandere
av. Disse medlemmer er
derfor ikke overrasket over at høyrepartiene over flere år har støttet
alt av innhold i fjerde jernbanepakke, og det tilsynelatende uten
kritiske spørsmål.
Disse medlemmer viser til at
EUs fjerde jernbanepakke består av følgende direktiver/forordninger:
-
Ny ERA-forordning
(EUs jernbanebyrå)
-
Nytt jernbanesikkerhetsdirektiv
-
Nytt samtrafikkdirektiv
-
Direktiv om felles
europeisk jernbaneområde
-
Kollektivtransportforordningen
Disse medlemmer viser
til at ERA er EUs jernbanebyrå, European Union Agency for Railways.
Med nytt samtrafikkdirektiv og nytt jernbanesikkerhetsdirektiv i
fjerde jernbanepakke får ERA tilført nye oppgaver og myndighet.
Videre viser disse medlemmer til
at ifølge denne forordningen skal klager på ERAs vedtak behandles
i en klagenemnd. Vedtak i nemnda vil være bindende for ERA. Vedtak
truffet av ERA, kan bringes inn for EU-domstolen. Disse medlemmer registrerer
at for Norge vil dette bety at:
-
vedtaksmyndighet
overføres fra Statens jernbanetilsyn til ERA
-
klagemyndighet overføres
fra Samferdselsdepartementet til ERAs klagenemnd
-
domstolsmyndighet
overføres fra norske domstoler til EU-domstolen
Disse medlemmer registrerer
at dette betyr at myndighet overføres til organer Norge ikke er
medlem av, og at en her dermed fraviker den såkalte to-pilarstrukturen. Disse medlemmer kan
ikke støtte en slik myndighetsoverføring.
Disse medlemmer er kjent med
at det skal innføres et felles europeisk sikkerhetssertifikat for
jernbaneforetak. Sertifikatet skal utstedes av ERA (EUs jernbanebyrå)
og vil være gyldig i hele EU/EØS. For foretak som bare ønsker å
operere nasjonalt, vil det fortsatt være nasjonale myndigheter som
utsteder sertifikater.
Disse medlemmer registrerer
videre at ifølge samtrafikkdirektivet skal ERA få myndighet til
å godkjenne jernbanekjøretøy som skal brukes i flere land. Dersom
søkeren ønsker det, kan kjøretøy som bare skal benyttes i ett enkelt
land, fortsatt behandles av nasjonale myndigheter. Videre følger
det at ERA skal få myndighet til å forhåndsgodkjenne tekniske løsninger
langs sporet for det felleseuropeiske signalstyringssystemet ERTMS.
Videre viser disse medlemmer til
at direktiv om felles europeisk jernbaneområde krever at det åpnes
for konkurranse på jernbanenettet for innenlands persontransport. Disse medlemmer tolker
denne bestemmelsen som at dette gjelder togruter uten økonomisk
tilskudd fra det offentlige, altså helt kommersielle ruter. I dag
finnes så å si ikke slike togruter i Norge, ettersom nesten alle
ruter får tilskudd fra det offentlige (offentlig kjøp). Direktivet
innebærer at alle togselskaper som er godkjent i EU/EØS, kan etablere
kommersielle jernbaneruter hvor som helst i EU/EØS. Disse medlemmer er
ikke enig i at jernbanenettet skal åpnes for fri konkurranse.
Disse medlemmer registrerer
at ifølge kollektivtransportforordningen skal det som hovedregel
være krav om konkurranse (anbud) ved tildeling av kontrakter der
det offentlige subsidierer jernbaneruter (offentlig kjøp). Disse medlemmer oppfatter
at regelverket åpner for at det i en overgangsperiode ville vært
mulig med direktetildeling med en maksimal kontraktslengde på ti
år. Etter det disse
medlemmer kjenner til, har ikke den norske regjering benyttet
seg av dette, noe som i grunnen ikke er overraskende ettersom dagens
regjering ønsker å konkurranseutsette alt som kan konkurranseutsettes.
Dette er en av bærebjelkene i regjeringens jernbanepolitikk tuftet
på den såkalte jernbanereformen. Disse medlemmer er opptatt
av å styrke jernbanen og togtilbudet. Disse medlemmer støtter ikke
en politikk som medfører konkurranseutsetting av togrutene.
Etter en helhetsvurdering
mener disse medlemmer det
ikke er riktig å slutte seg til innholdet i EUs fjerde jernbanepakke. Disse medlemmer vil
derfor gå imot de lovendringer som er foreslått, og forslaget om samtykke
til de aktuelle beslutningene i EØS-komiteen om innlemmelse av aktuelle
direktiver og rettsakter i EØS-avtalen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er svært opptatt av å sikre at norske
myndigheter skal styre i Norge, og er derfor svært restriktive med
å støtte forslag som innebærer avgivelse av suverenitet. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet derfor var svært aktive for å skaffe flertall
i Stortinget for å be Høyesterett om en betenkning om hvorvidt Stortinget
med hjemmel i Grunnloven § 26 annet ledd kan samtykke til innlemmelse
i deltakelse i to beslutninger i EØS-avtalen av direktiv 2012/34/EU
om et felles europeisk jernbaneområde og rettsakter som utgjør fjerde
jernbanepakke. Disse
medlemmer viser til at Høyesterett enstemmig har konkludert
med at Stortinget kan gi samtykke til å innlemme fjerde jernbanepakke
i EØS-avtalen med hjemmel i Grunnloven § 26 annet ledd, fordi den
omtalte myndighetsoverføringen er lite inngripende.
Disse medlemmer viser til
at innlemmelse av pakken i EØS-avtalen betyr mer konkurranse i jernbanemarkedet.
Fjerde jernbanepakke vil styrke jernbanens konkurranseevne, slik
at person- og godstransport på bane blir mer attraktivt. Bestemmelsene
vil forenkle og harmonisere reglene for togtransport på tvers av
landegrenser med mål om å bedre jernbanen i hele Europa. Disse medlemmer mener
dette er positivt for togsektoren i Norge og fremfor alt norske
togpassasjerer.
Disse medlemmer ønsker at
flere jernbanestrekninger skal åpnes for konkurranse, og mener innholdet
i den fjerde jernbanepakken må sees på i forlengelse av de reformene
Fremskrittspartiet fikk igjennom da vi satt med samferdselsministeren.
En mer åpen togsektor med mer konkurranse er et gode for brukerne
av jernbanen, som får et billigere og bedre tilbud. Samtidig sparer
staten penger, som igjen kan investeres i sårt tiltrengt fornying
og opprustning av jernbanen.
Disse medlemmer vil understreke
at de positive sidene ved den fjerde jernbanepakken ikke ville oppveid
for suverenitetsavståelse til EU-byråkratene i Brussel. Hadde denne
saken medført en mer enn lite inngripende myndighetsoverføring,
ville ikke disse
medlemmer støttet den, Fremskrittspartiets programfestede
nei til EU står fortsatt fast.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ønsker
at vesentlig norsk infrastruktur skal eies, driftes og kontrolleres
av våre nasjonale myndigheter. Det er den til enhver tid sittende
regjering som på grunnlag av Stortingets vedtak og rammer skal forvalte jernbanen,
etter vurderinger som best passer for Norge, for norsk topografi,
geografi, klima og bosettingsstruktur.
Disse medlemmer vil peke på
at en gjennom innlemmelse av kollektivtransportforordningen i EØS-avtalen
og gjennomføring av regelverket i fjerde jernbanepakke fra EU i
norsk rett, blir forpliktet til å sette persontransport med tog
ut på anbud. På denne måten blir New Public Management-systemet
gjennomført, og høyreregjeringas jernbanereform med anbudsutsettelser
gjort obligatorisk.
Disse medlemmer er av den
klare oppfatning at hele denne reformen er styrt av en politisk
ideologi der privatisering er målet. Fjerde jernbanepakke ønskes innført
under dekke av å være standardiseringstiltak, og et uforbeholdent
gode for jernbanesatsingen framover. Standardiseringer og harmoniseringer
kan åpenbart ha positive sider, men fraværet av dette har ikke vært
noe problem for grensekryssende trafikk hittil. Om vi ikke innlemmer
disse forordningene, kan de delene som har med harmonisering å gjøre,
gjennomføres av Norge på selvstendig grunnlag.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er av den oppfatning
at Stortinget ikke kan behandle denne proposisjonen og gi samtykke
til innlemmelse av EUs fjerde jernbanepakke i EØS-avtalen. Med støtte
i sterke betraktninger fra eksterne miljøer som jussprofessorene
i offentlig rett Eirik Holmøyvik og Christoffer Conrad Eriksen i
Juridica 5. april 2021, mener disse medlemmer at Grunnloven
§ 26 annet ledd, som regjeringen baserer seg på, ikke kan anvendes
i denne saken.
Disse medlemmer peker på at
utkastene til EØS-komitébeslutninger som beskrevet i Prop. 101 LS (2019–2020)
bryter viktige prinsipper for EØS-avtalen og det såkalte to-pilarsystemet.
Myndighetsoverføring vil i dette tilfelle skje direkte til EU-organer
og ikke til EØS/EFTA-organ. Dette innebærer myndighetsoverføring
til et organ Norge ikke er medlem av. I tillegg åpner regjeringens
forslag for at EU-kommisjonen får hjemmel til å fastsette generelle
regler som er bindende for EUs-jernbanebyrå, før disse reglene er
tatt inn i EØS-avtalen. Det innebærer at det i realiteten vil overføres
lovgivningsmyndighet til EUs organer.
Disse medlemmer mener at overføringen
av myndighet til organer vi ikke er medlem av (Det europeiske jernbanebyrået
(ERA), EU-domstolen og til dels EU-kommisjonen) er mer enn lite
inngripende, og viser til at en slik fortolkning underbygges av
de forannevnte professorene Eriksen og Holmøyvik.
Disse medlemmer vil minne
om at statsråden ikke innhentet betenkning fra Lovavdelingen i Justisdepartementet
før proposisjonen ble fremmet. Det ble gjort først etter press fra
Stortinget. Stortingsflertallet var også i så mye i tvil om omfanget
av myndighetsoverføringen til EU, at det ønsket uttalelse fra Høyesterett om
spørsmålet.
Disse medlemmer vil understreke
at Høyesterett ikke har hatt noen relevant rettspraksis å lene seg
på ved utarbeidelse av sin betenkning. Høyesterett måtte derfor
se til lovgivers, altså Stortingets, egen praksis i liknende saker
og lovgivers antatte intensjoner med unntaksbestemmelsen i Grunnloven
§ 26 annet ledd. Det betyr at Høyesterett i sin konklusjon på et
vis fanges i en sirkelargumentasjon. Nemlig at Stortingets fortolkning og
praksis er i henhold til Grunnloven, fordi den er bygd på Stortingets
fortolkning og praksis. Disse medlemmer registrerer
at professorene Eriksen og Holmøyvik i refererte fagartikkel advarer
mot at Grunnloven § 115 nå blir utvannet, og advarer mot at mindretallsvernet
nå kan bli svekket.
Disse medlemmer registrerer
også en omfattende korrespondanse gjennom Utenriksdepartementet
med Island og Liechtenstein i denne saken, noe som blir bekreftet
av statsråden i brev av 21. april 2021 hvor det svares på spørsmål
fra Sosialistisk Venstrepartis medlem i komiteen. Korrespondansen
med Island og Liechtenstein er ikke offentlig, og heller ikke komitémedlemmer
får innsyn «av hensyn til Norges utenrikspolitiske interesser»,
svares det i brev fra statsråden til komiteen. Det er derfor nærliggende
å tro at dette skyldes at regjeringen ikke liker å vise sine diplomatiske framstøt
for å overbevise de andre to EØS/EFTA-medlemmene om at to-pilarstrukturen
skal stå ved lag – selv om den fravikes i dette tilfellet.
Disse medlemmer er ut fra
dette både imot forslagene framsatt i proposisjonen og å anvende
foreslått hjemmel i Grunnloven ved Stortingets behandling av den.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Prop.
101 LS (2019–2020) Endringer i jernbaneloven mv. (fjerde jernbanepakke)
og samtykke til deltakelse i to beslutninger i EØS-komiteen om innlemmelse i
EØS-avtalen av direktiv 2012/34/EU om et felles europeisk jernbaneområde
og rettsaktene som utgjør fjerde jernbanepakke, sendes tilbake til
regjeringen. Samtykke kan etter Stortingets vurdering ikke gis i
medhold av Grunnloven § 26 annet ledd, fordi det ville innebære mer
enn lite inngripende myndighetsoverføring til internasjonale organer
Norge ikke er tilsluttet.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til komiteens delinnstilling, Innst.
182 S (2020–2021) av 10. desember 2020, der komiteens flertall skriver
bl.a. følgende:
«Flertallet viser
også til Justisdepartementets lovavdelings uttalelse av 25. august
2020, der det heter: ‘Vi har ikke foretatt selvstendige undersøkelser
for å kartlegge mulige tilfeller av myndighetsoverføring, men har basert
oss på beskrivelsene i Prop. 101 LS (2019-2020).’»
Dette taler for
at saken bør sendes tilbake til regjeringen, og at regjeringen før
man legger frem saken på nytt for Stortinget, innhenter en ny uttalelse
fra Justisdepartementets lovavdeling. Lovavdelingen bør her gis
i oppdrag å foreta selvstendige undersøkelser for å kartlegge mulige
tilfeller av myndighetsoverføring. Lovavdelingen bør også gjennomgå
Høyesteretts betenkning og særskilt kommentere de punkter der Høyesterett vurderer
myndighetsoverføringen annerledes og mer dyptgripende enn regjeringen
har lagt til grunn i sin kommunikasjon med Stortinget. Dette gjelder
bl.a. overføring av lovgivende myndighet og muligheten til å iverksette
midlertidige sikkerhetstiltak.
Disse medlemmer viser til
at Høyesterett i sin betenkning blant annet skriver følgende, jf.
HR-2021-655-P (sak nr. 21-001061SIV-HRET), Dokument 23 (2020–2021):
«I brev til Stortingets
transport- og kommunikasjonskomité 5. oktober 2020 har samferdselsministeren gitt
uttrykk for at det er ‘naturlig å se dette som en del av den forvaltningsmessige
overføringen av myndighet til byrået i de sakene der Statens jernbanetilsyn
i dag treffer vedtak’. Uansett er det sentrale her muligheten for
at regelverk kan bli gjort gjeldende i Norge gjennom ERAs vedtak
før regelverket er blitt del av EØS-avtalen. Muligheten for at Kommisjonens
lovgivningsmyndighet kan få slik virkning, taler i utgangspunktet
mot å anse myndighetsoverføringen for lite inngripende, men det
må også her foretas en nærmere vurdering av de reelle samfunnsmessige
virkningene dette kan ha.
EU-domstolens kompetanse
til å overprøve vedtak truffet av EU-organet ERA er avledet av den
vedtaksmyndigheten som overføres til ERA. Det samme gjelder kompetansen
til den klagenemnden som er opprettet, og som også vil kunne opptre
som voldgiftsorgan i visse tvister mellom ERA og nasjonale jernbanesikkerhetsmyndigheter.
At vedtak truffet av ERA skulle kunne overprøves av nasjonale domstoler,
er formodentlig helt uaktuelt. Vedtak som i dag treffes av norske
jernbanemyndigheter, og som kan overprøves av norske domstoler,
vil altså i fremtiden bli truffet av ERA med overprøving for EU-domstolen.»
Disse medlemmer mener at etter
Høyesteretts betenkning må regjeringen fremme ny sak for Stortinget,
der de kritiske bemerkningene i Høyesteretts betenkning er tatt
i betraktning.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme ny sak for Stortinget, der Høyesteretts uttalelser
i betenkningen 26. mars 2021 knyttet til omfanget av myndighetsoverføringen
ved innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2012/34/EU om et felles
europeisk jernbaneområde og rettsaktene som utgjør fjerde jernbanepakke,
er nærmere vurdert.