I Prop. 101 LS (2019–2020)
foreslår Samferdselsdepartementet endringer i jernbaneloven som
en del av arbeidet med å gjennomføre den såkalte fjerde jernbanepakke
i norsk rett. Departementet foreslår videre enkelte øvrige lovendringer
som det gjennom praktiseringen av loven har vist seg å være behov
for. I tillegg til lovendringer omhandler proposisjonen også anmodning
om Stortingets samtykke til deltakelse i to beslutninger i EØS-komiteen
om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2012/34/EU om et felles
europeisk jernbaneområde og rettsaktene som utgjør fjerde jernbanepakke.
Spørsmålet om Stortingets samtykke behandles i denne innstillingen,
mens forslag til lovendringer behandles i Innst. 525 L (2020–2021).
Direktiv 2012/34/EU
er endret ved direktiv (EU) 2016/2370, som utgjør en del av fjerde
jernbanepakke. Det opplyses i proposisjonen om at lov- og forskriftsendringer
som var nødvendige for å gjennomføre direktiv 2012/34/EU allerede
er vedtatt og gjennomført i norsk rett, jf. Prop. 8 L (2016–2017)
Endringer i jernbaneloven og jernbaneundersøkelsesloven (gjennomføring
av direktiv 2012/34/EU mv.). Det har tatt tid å avklare mellom EU-
og EFTA-siden hvordan dette direktivet skulle tas inn i EØS-avtalen,
særlig med tanke på gjennomføring i Liechtenstein, som bare har
en kort jernbanestrekning som forvaltes av Østerrike. Slike avklaringer
har nå blitt gjort i forbindelse med forberedelsene for fjerde jernbanepakke,
og samtykke til deltakelse i EØS-komiteens beslutninger om innlemmelse
av rettsaktene i EØS-avtalen behandles derfor samlet.
Fjerde jernbanepakke
ble endelig vedtatt i EU i to omganger i 2016. EØS-komiteens beslutninger
er foreløpig ikke fattet. Det opplyses i proposisjonen at utkast til
EØS-komitébeslutninger er til behandling i EUs organer. Departementet
ønsker å sikre rettsharmoni i EU og EØS så raskt som mulig, og dermed
minimere risikoen for at pågående eller kommende prosesser om tildeling eller
fornyelse av sikkerhetssertifikater og utstedelse av kjøretøytillatelser
blir påvirket negativt ved en senere gjennomføring i Norge enn i
EU-statene. Departementet legger derfor opp til å innhente Stortingets
samtykke før beslutningene er fattet i EØS-komiteen. Det er ikke ventet
vesentlige endringer i de endelige beslutningene i EØS-komiteen.
Dersom de endelige beslutningene skulle avvike vesentlig fra utkastene
som er lagt frem i proposisjonen, vil saken igjen bli lagt frem
for Stortinget.
Departementet ber
om Stortingets samtykke til deltakelse i to EØS-komitébeslutninger
om innlemmelse i EØS-avtalen av en rekke rettsakter som det er gjort
rede for i proposisjonen. Det gjelder
-
Innlemmelse av forordning
(EU) 2016/796 om Den europeiske unions jernbanebyrå – ERA-forordningen
mv. (til sammen 26 rettsakter).
-
Innlemmelse av direktiv
2012/34/EU om et felles europeisk jernbaneområde mv. (til sammen
10 rettsakter).
Det nærmere
innholdet i de to utkastene til EØS-komitébeslutninger er omtalt
i proposisjonens kapittel 4.
Gjennomføring i norsk
rett av rettsaktene som omfattes av EØS-komitébeslutningene krever
visse endringer i jernbaneloven og mer omfattende endringer i underliggende
forskrifter. De nye reglene i jernbanepakken handler blant annet
om å forenkle og harmonisere prosessene for å gi tillatelser til
kjøretøyer og sikkerhetssertifikater til jernbaneforetak. I den
forbindelse vil Den europeiske unions jernbanebyrå («European Union
Agency for Railways» – omtales videre som ERA eller byrået) få en
utvidet rolle.
Det følger av pakken
at det i visse tilfeller skal treffes vedtak av ERA. Dette er begrenset
til å gjelde vedtak om å utstede felles europeisk sikkerhetssertifikat
og tillatelse til å bringe kjøretøyer og kjøretøytyper i omsetning som
vil ha gyldighet i alle EØS-stater, avgrenset av det angitte bruksområdet.
For å gjennomføre dette er det behov for å klargjøre flere bestemmelser
i jernbaneloven og oppstille en tydelig hjemmel for at ERA kan treffe vedtak
med gyldighet i Norge overfor norske rettssubjekter.
Videre krever fjerde
jernbanepakke at det som utgangspunkt skal være fri tilgang til
de nasjonale jernbanenettene. Departementet foreslår derfor endringer
i jernbaneloven i bestemmelsen om trafikkeringsrett på det nasjonale
jernbanenettet, for å gi jernbaneforetak tilgang til nettet slik
direktiv (EU) 2016/2390 fastsetter.
Fjerde jernbanepakke
innebærer også nye krav til konkurranseutsetting av persontrafikk.
Det vil ikke medføre behov for endringer i jernbaneloven, men den reviderte
kollektivtransportforordningen vil måtte tas inn i norsk rett ved
en gjennomføringsforskrift.
Departementet foreslår
enkelte andre endringer i jernbaneloven som anses nødvendige i forbindelse
med praktiseringen av loven, men som ikke er knyttet til gjennomføring
av en rettsakt. Endringene er omtalt i proposisjonens kapittel 10
til 13, og gjelder krav til hjemmel for å kreve politiattest, en
ny hjemmel for overtredelsesgebyr, omskriving av hjemmelen for saksbehandlingsgebyr
og omskriving av bestemmelsen om lønns- og arbeidsvilkår ved konkurranse
om avtaler om persontransport som offentlig tjeneste.
Videre foreslår departementet
å innføre en hjemmel i jernbaneundersøkelsesloven som gir Statens havarikommisjon
for transport mulighet til å begjære obduksjon for å kunne fastslå
dødsårsak ved ulykke, i tråd med bestemmelsene i luftfartsloven.
Endringen er omtalt i proposisjonens kapittel 15.
Til slutt foreslår
departementet å oppheve den delen av yrkestransportloven § 36 som
omhandler jernbane, da dette nå dekkes av jernbaneloven § 6 b. Denne endringen
omtales i proposisjonens kapittel 16.
Det redegjøres i
proposisjonen for at fjerde jernbanepakke medfører enkelte elementer
av myndighetsoverføring til ERA, ved at ERA kan utstede felles europeisk
sikkerhetssertifikat og kjøretøytillatelser. Myndighetsoverføringen
vurderes som lite inngripende, jf. nærmere omtale i proposisjonens
kapittel 17. Departementet legger derfor til grunn at Stortingets
samtykke til deltakelse i EØS-komiteens beslutninger om innlemmelse
i EØS-avtalen av fjerde jernbanepakke kan vedtas i medhold av Grunnloven
§ 26 annet ledd. Videre inneholder proposisjonens kapittel 18 en
drøfting av forholdet til EØS-avtalens to-pilarstruktur. Departementet mener
det foreligger gode grunner for at to-pilarstrukturen kan fravikes
hva gjelder myndighetsoverføringen til ERA og den tilhørende voldgiftsordningen
ved uenighet mellom ERA og Nasjonal sikkerhetsmyndighet.
De økonomiske og
administrative konsekvensene knyttet til gjennomføring av fjerde
jernbanepakke for offentlige myndigheter er begrenset, og antas
å kunne dekkes innenfor gjeldende budsjettrammer, jf. nærmere omtale
i proposisjonens kapittel 19. Proposisjonens kapittel 20 inneholder
merknader til de foreslåtte lovbestemmelsene, mens kapittel 21 inneholder
konklusjon og tilrådning i saken.