Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande og fungerende
leder Rigmor Aasrud, fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde
og Kristian Tonning Riise, fra Fremskrittspartiet, Jon Georg Dale
og Bjørnar Laabak, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig Folkeparti, Torill
Selsvold Nyborg, viser til proposisjonen, der regjeringen fremmer
lovforslag om å oppheve plikten til å fratre ved oppnådd særaldersgrense
for statsansatte m.fl., (jf. lov om aldersgrenser for offentlige
tjenestemenn m.fl., aldersgrenseloven) og for sykepleiere (jf. lov
om pensjonsordning for sykepleiere). Regjeringen forutsetter at
forslaget også påvirker praktiseringen av regelverket for dem som
omfattes av kommunal tjenestepensjon (jf. forskrift om pensjonsordninger
for kommunalt og fylkeskommunalt ansatte), men at aldersgrensene
for militært personell i Forsvaret (jf. lov om verneplikt og tjeneste
i Forsvaret) vil bli fulgt opp fra Forsvarsdepartementets side.
I tillegg vises det til at enkelte stillinger på skip kan ha lavere
aldersgrense (jf. lov om stillingsvern mv. for arbeidstakere på
skip).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at regjeringen
begrunner forslaget med henvisning til pensjonsreformen og pensjonsavtalen
mellom staten og arbeidstakerorganisasjonene av 3. mai 2018 om omlegging
av tjenestepensjon for ansatte i offentlig sektor for personer født
i 1963 eller senere, der det fremgår at det skal forhandles om tilpasning
av regelverket for personer med særaldersgrenser. I påvente av endelig
avtale trådte midlertidige regler i kraft fra 1. januar 2020, jf.
avtale mellom partene, datert 12. desember 2018, og Prop. 87 L (2018–2019),
jf. Innst. 314 L (2018–2019). Det vises til at forhandlinger om
permanente regler startet i oktober 2019, men ble brutt 12. februar
2020. Forslaget om opphevelse av plikten til å fratre ved oppnådd
særaldersgrense påvirker ikke pensjonsrettighetene for dem med særaldersgrense,
som foreløpig er videreført som en bruttopensjon fram til fylte
67 år.
Flertallet viser til Prop.
138 L (2020–2021) for en gjennomgang av gjeldende rett. Etter aldersgrenseloven er
det en plikt til å fratre ved oppnådd aldersgrense, for stillinger
både med og uten særaldersgrense. Den alminnelige aldersgrensen
i loven er i dag 70 år. Særaldersgrensene er på hhv. 60, 63 eller
65 år. De gjelder iht. loven § 2 for stillinger der tjenesten medfører
uvanlig fysisk eller psykisk belastning på de ansatte, eller der
tjenesten stiller spesielle krav til fysiske eller psykiske egenskaper.
Flertallet viser til at forslagene
om å oppheve plikten til å fratre ved oppnådd særaldersgrense, innebærer
at den enkelte kan stå i stillingen frem til fylte 70 år. Regjeringen
har imidlertid under forberedelse et lovforslag om å øke den alminnelige
aldersgrensen i aldersgrenseloven til 72 år, tilsvarende den aldersgrensen
som i dag gjelder i arbeidsmiljøloven.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser videre til at det ved utgangen av 2020 var om lag 32 500 aktive
medlemmer i Statens pensjonskasse i stilling med særaldersgrense, ca.
8 000 i Forsvaret og 180 700 i kommunal sektor, der særaldersgrensene
i sistnevnte er 60 eller 65 år. Ifølge KS (PAI-register) er ansatte
med særaldersgrense 60 år brannkonstabler og andre innen brann-
og redningstjenesten, mens de med særaldersgrense på 65 år først
og fremst jobber i pleie- og omsorgssektoren. Det vises i proposisjonen
til oversikt utarbeidet av Kommunal- og moderniseringsdepartementet
når det gjelder særaldersgrenser i staten, der typiske eksempler
blant annet er ansatte innen politi, fengselsvesen, forsvar, renhold, helsevesen.
Dette flertallet viser til
at det ble avholdt høring i saken 22. april 2021. Tolv organisasjoner
deltok i høringen, elleve arbeidstakerorganisasjoner/sammenslutninger
og én interesseorganisasjon for pensjonister. Dette flertallet viser til
at samtlige organisasjoner, med unntak av Akademikerne, hadde innvendinger mot
forslaget, dels på bakgrunn av det som ble oppfattet som et brudd
på avtalen av 3. mars 2018 om at regelverket for personer med særaldersgrenser
skal tilpasses ny tjenestepensjon gjennom avtale mellom partene,
dels med utgangspunkt i at endringer i særaldersgrenser og nye pensjonsregler
må sees i sammenheng, ikke behandles hver for seg. Akademikerne
støttet forslaget, men etterlyste blant annet lov- eller forskriftsfesting
av plikt til reell kompensasjon for tidlig fratreden, jf. reglene
om levealdersjustering.
Dette flertallet viser til
avtalen mellom regjeringen og de ansattes organisasjoner i offentlig
sektor av 3. mars 2018 og 29. november 2018 om at tilpassing av regelverket
for personer med særaldersgrense til ny offentlig tjenestepensjon
skal skje etter enighet gjennom forhandlinger mellom partene. Dette flertallet er kritiske
til at regjeringen ensidig velger å legge frem lovforslag som bidrar
til å uthule dagens regler om særaldersgrenser. Dette flertallet støtter arbeidstakerorganisasjonenes
vurdering av at dette er brudd på den inngåtte avtalen og viser
manglende respekt for arbeidslivets spilleregler. Dette flertallet viser til
Stortingets høring i saken, der arbeidstakerorganisasjonene viste
til betydelige negative konsekvenser av forslaget, både for yrkesgrupper
med en svært krevende arbeidshverdag, for arbeidsgivere og for samfunnssikkerhet
og beredskap, uten at slike konsekvenser er utredet eller drøftet
med de berørte parter. Dette
flertallet støtter også arbeidstakernes understrekning av
at bestemmelsene om særaldersgrenser og fremtidige pensjonsrettigheter
må sees i sammenheng. Flere av arbeidstakerorganisasjonene understreket
at særregler for personer med særaldersgrenser er en kompensasjon
for plikten til å fratre. Dette flertallet viser til
at denne plikten nå foreslås opphevet, i strid med avtalen mellom
partene om rekkefølgen i forhandlingene – pensjonsregler og særaldersgrenser.
Dette flertallet viser til
felles høringsuttalelse, av 23. september 2020, fra LO Kommune,
LO Stat, Unio og YS til Arbeids- og sosialdepartementet. Arbeidstakerorganisasjonene
ga der klart uttrykk for at de når som helst var klare til å møte
i forhandlinger, noe som ble gjentatt i Stortingets høring 22. april
2021.
Dette flertallet fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Prop.
138 L (2020–2021) Endringer i lov om aldersgrenser for offentlige
tjenestemenn m.fl. og lov om pensjonsordning for sykepleiere (fjerning
av plikten til å fratre ved særaldersgrense) sendes tilbake til
regjeringen.»
«Stortinget
ber regjeringen gjenoppta forhandlinger med arbeidstakernes organisasjoner
i tråd med inngått avtale av 3. mars 2018 og 29. november 2018 og forberede
ny sak når avtale om fremtidige pensjonsregler for personer med
særaldersgrense er ferdig fremforhandlet.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, deler
ikke høringsinstansenes syn om at forslaget er et brudd på avtalen
av 3. mars 2018 om at regelverket for personer med særaldersgrenser
skal tilpasses ny tjenestepensjon gjennom avtale med partene. Når
det 12. februar 2020 viste seg at forhandlingene om nye pensjonsregler
for personer med særaldersgrenser ikke førte frem, varslet regjeringen
at den ville vurdere hvordan også personer med særaldersgrense kan
få mulighet til å jobbe lenger dersom de ønsker det, men uten at de
mister retten til å gå av tidlig eller retten til en god tidligpensjon.
Partene var godt kjent med at regjeringen ville gjøre dette dersom
man ikke kom til enighet om nye pensjonsregler. Plikten var ikke
et tema i forhandlingene, og ble heller ikke brakt på banen av partene. Disse medlemmer viser
videre til at det var partene som brøt forhandlingene fordi de ikke
aksepterte at nye regler ikke skulle medføre økte pensjonskostnader,
slik det slås fast i avtalen 3. mars 2018. Partene har ennå ikke bedt
om at de ønsker nye forhandlinger.
Disse medlemmer viser til
at det å fjerne plikten til å fratre er et riktig skritt i retning
av et aldersuavhengig stillingsvern. Ved å fjerne plikten til å
fratre med pensjon samtidig med at retten til å fratre ved særaldersgrensen
opprettholdes, vil ansatte få utvidede rettigheter. Egnethet i stilling
bør være knyttet til kvalifikasjoner og evner, ikke fødselsår. Disse medlemmer mener
at det er et sentralt prinsipp at stillingsvernet skal være aldersuavhengig,
og at ingen skal fratre på grunn av alder, heller ikke der det er
særaldersgrenser. Særaldersgrensene tar ikke nødvendigvis hensyn
til om den enkelte har full opptjening. Dersom man starter sent
som eksempelvis politibetjent, må man slutte selv om man ikke har
full pensjonsopptjening, uavhengig av om man oppfyller kravene eller
ikke.
Disse medlemmer viser til
at aldersgrenser har en normgivende kraft, og påvirker den alminnelige
oppfatning av hva som er passende avgangsalder. Det kan virke hemmende
på arbeidslinjen, og føre til mangel på arbeidskraft i flere yrker.
I distriktene er omtrent alle brannkonstabler deltidsbrannkonstabler,
med full jobb ved siden av. Også disse må slutte som brannkonstabler når
de blir 60 år, selv om kommunen kanskje ikke har nok kandidater
til stillingene. Det er videre stor mangel på jordmødre og sykepleiere
mv. Disse medlemmer mener
det er feil å ikke slippe denne verdifulle kompetansen til i arbeidslivet,
fem år før alle andre yrkesgrupper.
Disse medlemmer mener at den
øvre aldersgrensen i staten bør endres, slik at den samsvarer med arbeidsmiljølovens
ordinære aldersgrense. Det å kunne stå lenger i arbeid er en viktig
endring som kan bidra til at samfunnet kan få bedre tilgang til
seniorers arbeidskraft og kompetanse. Det er i tillegg en viktig
konsekvens av pensjonsreformen at det må være mulig å stå lenge
nok i arbeid til både å kompensere for levealdersjusteringen av
pensjonen og oppfylle reformens mål om at ansatte skal jobbe lenger.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem et forslag om å øke den alminnelige aldersgrensen
i staten til 72 år, slik den er i arbeidsmiljøloven. Stortinget
ber regjeringen vurdere ytterligere økning av aldersgrensene i arbeidslivet
til 75 år.»
Disse medlemmer fremmer
videre følgende forslag:
«I
I lov 21. desember
1956 nr. 1 om aldersgrenser for offentlige tjenestemenn m.fl. gjøres
følgende endringer:
Lovens tittel
skal lyde:
Lov om aldersgrenser forstatsansattem.fl.
§ 2 fjerde ledd
skal lyde:
Den som går inn
under denne loven,
plikter å fratre ved første månedsskifte etter at den alminnelige aldersgrensen er nådd. Kongen kan gi forskrift
om at det i særlige tilfeller kan bestemmes at personer i enkelte
stillinger med lavere aldersgrense skal fratre ved første månedsskifte
etter at aldersgrensen for stillingen er nådd.
§ 3 første ledd
første og andre punktum skal lyde:
Ansettelsesmyndigheten kan bestemme
at en ansatt som fremdeles fyller de kravene stillingen forutsetter, skal kunne
fortsette i tjenesten utover den alminnelige aldersgrensen.
Skjer ansettelsen av
Kongen, kan slikt samtykke gis av vedkommende departement.
II
I lov 22. juni
1962 nr. 12 om pensjonsordning for sykepleiere gjøres følgende endringer:
Kapittel 3 overskriften
skal lyde:
Kapittel 3.Aldersgrenser.
§ 6 nytt tredje
ledd skal lyde:
Personer som omfattes av denne loven,
plikter å fratre stillingen ved første månedsskifte etter fylte
70 år.
III
Ikrafttredelse
Loven trer i kraft
fra den tid Kongen bestemmer.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til høringssvar
fra LO Kommune, LO Stat, Unio og YS som påpeker at forslaget fra
regjeringen i stor grad baseres på politiske mål og antagelser fremfor
forskning og kunnskap, og at det er overraskende at et forslag om
å øke retten til å jobbe ut over aldersgrensen med inntil 10 år
blir utredet på en knapp og overfladisk måte. Til sammenlikning
ble Aldersgrenseutvalget om heving av den alminnelige aldersgrensen
i arbeidslivet utredet av et partssammensatt utvalg i en 208 siders
rapport samt en underrapport på 180 sider (Fafo-rapport 2016:22). Høringsinstansene
tar også opp at det er for samfunnets sikkerhet at det er lavere
aldersgrense for flere grupper, og at arbeidet ikke bare er belastende,
men har krav til fysiske og psykiske egenskaper. Særaldersgrensen
for politi, prehospitale tjenester og brann- og redningstjenesten
er hjemlet i lov om særaldersgrenser § 2 bokstav b. Disse medlemmer slutter
seg til høringsinstansene som understreker at å fjerne plikten til
å fratre strider mot formålet med paragrafen, altså hensynet til
publikums sikkerhet, fordi det er plikten til å fratre som gir samfunnet
beskyttelsen, ikke muligheten til å fratre. Når man fjerner plikten,
legger man opp til at det er den enkelte selv som skal avgjøre om
det er rett å fratre, noe det ikke er så lett å selv innse når en
selv ikke er i helsemessig tilstand til å opprettholde kravene som
kreves i høyoperative yrker. Disse medlemmer viser til
at departementet uttaler i høringsnotatet at fjerning av plikten
til å fratre kan føre til at kvinner i større grad enn menn vil
jobbe ut over aldersgrensen. Med kunnskapen om at den største gruppen
kvinner med særaldersgrense jobber i helsesektoren, med de arbeidsmiljømessige utfordringer
og belastninger som beskrives ovenfor, ser det ikke ut til at forslaget
er ment for å ivareta kvinners situasjon i arbeidslivet eller pensjonistlivet.
Disse medlemmer viser til
brev fra Arbeids- og sosialdepartementet av 14. april 2021 til arbeidstakerorganisasjonene,
der det blir bedt om innspill til forskrift som bestemmer hvem som
ikke skal være omfattet av lovendringer på bakgrunn av Prop. 138
L (2020–2021), og til felles svar fra LO, Unio og YS, av 11. mai 2021:
«LO, Unio og YS
reagerer sterkt på at departementet sender ut en henvendelse med
ønske om på kort varsel å gi innspill til hvilke stillinger som
ikke skal omfattes av en ikke vedtatt lovendring. Dette er et hastverk
som på ingen måte gir grunnlag for tillit til prosessen knyttet
til regjeringens arbeid med særaldersgrenser.
Det er ikke aktuelt
å gi innspill til dette når det ikke har vært en felles, forutgående
prosess som på en kunnskapsbasert måte går gjennom de utfordringer
og krav som settes til ulike stillinger med særaldersgrenser.»
Disse medlemmer støtter organisasjonenes standpunkt. Disse medlemmer er
også kritiske til at regjeringen etter at proposisjonen er oversendt
Stortinget, har åpnet for at noen yrker kan vurderes å unntas fra
opphevelse av plikten til å fratre ved oppnådd særaldersgrense,
uten at Stortinget er informert om dette.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at både i høringen i 2020, og i proposisjonens kapittel 5.7
tydeliggjøres behovet for å ha en snever mulighet for unntak, som
skal gjelde i særlige tilfeller. Disse medlemmer viser til
at partene i arbeidslivet er invitert til å komme med sine forslag
til hvilke stillinger som bør gis adgang til unntak gjennom forskrift. Disse medlemmer viser
videre til proposisjonen, der departementet beskriver en grundig
prosess med høring av forskriften før den fastsettes av Kongen i
statsråd. Disse
medlemmer mener det er viktig å avklare hvilke stillinger
som skal gis adgang til unntak før lovendringen gjennomføres, for
å unngå at plikt til å fratre skal vurderes gjeninnført for enkelte
stillinger etter at lovendringen om opphevelse av slik plikt er
trådt i kraft. Disse
medlemmer tar til etterretning at arbeidstakerorganisasjonene
LO, Unio og YS ikke vil bidra til en slik avklaring.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at regjeringen og de ansattes
organisasjoner i offentlig sektor var enige om en videre prosess
i forhandlingene om endring i regelverket for særaldersgrenser og
tilhørende pensjonsrettigheter. Disse forhandlingene må gjenopptas.
Her er det avgjørende å legge til grunn både pensjonsreformen med
levealdersjustering og det faktum at ansattes helsesituasjon er bedret.
Det må tas hensyn til at helsebelastningene etter et langt arbeidsliv
er svært ulike, samtidig som de helsemessige krav som stilles til
ansatte med særaldersgrenser, er svært forskjellige.
Dette medlem mener det må
forhandles frem en helhetlig løsning. Her må blant annet inngå:
-
Pensjonsregelverket
for de som har særaldersgrense.
-
Hvem skal ha særaldersgrenser
og hva skal de være.
-
Avklare ansvaret
for tilrettelegging av eventuelle nye arbeidsoppgaver fra arbeidsgiver
for de som kan arbeide ut over dagens særaldersgrenser. Tilhørende
lønns- og arbeidsvilkår er en del av forhandlingene.