1.2.2 Aldersgrenser etter arbeidsmiljøloven, aldersgrenseloven og skipsarbeidsloven
Etter lov 17. juni
2005 nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven)
kan et arbeidsforhold etter hovedregelen bringes til opphør når
arbeidstakeren fyller 72 år. For offentlig ansatte er hovedregelen
at arbeidsforholdet opphører ved 70 år. Det er unntak fra begge
disse aldergrensene. Grensen på 72 år etter arbeidsmiljøloven innebærer
at arbeidsforholdet kan bringes til opphør, mens aldersgrensen på 70
år for medlemmer av Statens pensjonskasse etter lov om aldersgrenser
for offentlige tjenestemenn m.fl. innebærer i utgangspunktet en
plikt til å fratre.
Unntatt er militært
personell i Forsvaret som er omfattet av aldersgrenser fastsatt
i lov 12. august 2016 nr. 77 om verneplikt og tjeneste i Forsvaret
m.m. (forsvarsloven). Aldersgrenser for sykepleiere fremgår av lov
om pensjonsordning for sykepleiere. Ansatte i stillinger omfattet
av kommunal tjenestepensjon, følger i hovedsak de aldersgrenser
som gjelder etter aldersgrenseloven.
Det vises i proposisjonen
til at Arbeids- og sosialdepartementet i høringsnotat har foreslått
å øke den alminnelige aldersgrensen etter aldersgrenseloven fra
70 år til 72 år, slik det er i arbeidsmiljøloven. Høringsfristen var
28. februar 2021.
Aldersgrensene for
militært personell i Forsvaret, som ligger i forsvarsloven, vil
bli fulgt opp av Forsvarsdepartementet gjennom et eget arbeid.
Også skipsarbeidsloven
(lov 21. juni 2013 nr. 102 om stillingsvern mv. for arbeidstakere
på skip) åpner for at enkelte stillinger kan ha lavere aldersgrense
enn den alminnelige.
Den alminnelige aldersgrensen
på 72 år etter arbeidsmiljøloven kan fravikes dersom det er nødvendig av
hensyn til helse eller sikkerhet. Tilsvarende gjelder for stillingsforhold
omfattet av aldersgrenseloven. Aldersgrensen kan etter aldersgrenseloven
settes til 65, 63 eller 60 år. Det vises til proposisjonen kapittel
3 der gjeldende rett er nærmere beskrevet.
Slike særaldersgrenser
hindrer den enkelte i å stå lenger i den aktuelle stillingen, og
hindrer at den enkelte kan motvirke effekten av levealdersjustering
av pensjonende.
Det vises til proposisjonens
kapittel 2.3 der særaldersgrenser og tjenestepensjon er nærmere
redegjort for.
Det er i kapittel
2.4 redegjort nærmere for pensjonsavtale 3. mars 2018 og 12. desember
2018.
Når det gjelder tjenestepensjon
og arbeidsinntekt, herunder eventuell avkorting og ulike skatteregler
vises det til proposisjonen kapittel 2.5.
Mange stillinger
i ulike tjenesteområder i offentlig sektor har i dag særaldersgrense.
En del kommuner har egne pensjonskasser med medlemmer som har særaldersgrense.
Det vises til proposisjonens kapittel 2.6 der omfang av særaldersgrenser
med statistikk fra Statens pensjonskasse og KLP for personer med
særaldersgrense er illustrert.
Arbeidsmiljøloven
§ 13-1 første ledd gir forbud mot direkte og indirekte diskriminering
på grunn av blant annet alder. Plikten til å fratre et stillingsforhold
ved aldersgrensen er en form for diskriminering av eldre arbeidstakere
uten at det er dermed sagt at det er en ulovlig diskriminering.
Særaldersgrensene er generelt begrunnet med arbeidsgivers behov
for at arbeidstaker kan utføre arbeidsoppgavene sine på en forsvarlig
måte ut fra hensynet til helse og sikkerhet, og at forutsetningene
for å kunne ivareta enkelte arbeidsoppgaver kan svekkes med alderen.
Forslaget om å oppheve
plikten til å fratre en stilling ved særaldersgrensen, er med på
å gjøre forholdet til diskrimineringsreglene i arbeidsmiljøloven
og skipsarbeidsloven mindre aktuelt. Det vises til proposisjonens kapittel
2.7 der særaldersgrenser og diskrimineringsregler er nærmere redegjort
for.