Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hilde Kristin Holtesmo, Ingvild Kjerkol, Hege Haukeland Liadal,
Tuva Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Erlend Larsen, Mari
Holm Lønseth, Sveinung Stensland og Camilla Strandskog, fra Fremskrittspartiet,
Kari Kjønaas Kjos og Morten Stordalen, fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson, fra Venstre, Carl-Erik
Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til Prop. 162 L (2020–2021) som omhandler midlertidige endringer
i smittevernloven. Proposisjonen foreslår en forlengelse av forskriftshjemmelen
om oppholdssted under innreisekarantene. Den midlertidige endringen opphører
1. juli 2021. Departementet forslår at reglene nå skal gjelde frem
til 10. november 2021. Komiteen foreslår,
av praktiske årsaker, at reglene skal gjelde til 1. desember 2021,
og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Romertall III
punkt 2 skal lyde:
Komiteen har
gjennomført skriftlig høring i saken og registrerer at det ikke
er kommet inn noen innspill.
Komiteen viser til at innreisekarantene
er et sentralt virkemiddel mot smittespredning. Etter at Norge opplevde
en økende smittetrend høsten 2020, ble det, på bakgrunn av råd fra
helsemyndighetene, fastsatt strengere krav til hvor personer i innreisekarantene
skal oppholde seg i karantenetiden. Karantenehotellordningen ble
innført ved kongelig resolusjon 6. november 2020.
Komiteen viser til det fortsatt
er usikkerhet om pandemiens utvikling, både i Norge og utenfor landegrensene. Komiteen registrerer
at regjeringen fremmer forslag om å forlenge muligheten for å ha
karantenehotell.
Komiteen viser til at utviklingen
av smittesituasjonen i Norge og internasjonalt er uforutsigbar,
og at det er en risiko for at det fortsatt vil være pågående utbrudd
i Norge og i andre land.
Komiteen viser til Helsedirektoratets
høringssvar:
«Man kan heller ikke
utelukke at det kan dukke opp nye varianter der vaksinen har redusert
eller fraværende effekt. Dersom det skulle skje, er det sannsynlig
at disse ville opptå utenfor Norge. Dette vil i verste fall kunne medføre
et betydelig tilbakeslag, potensielt med behov for videre langvarig
innreiserestriksjoner for å hindre importsmitte.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at selv
om Norge hele tiden har hatt blant de strengeste reglene for innreise
i Europa, så har importsmitte vært et problem. Norge har siden 12. mars
2020 hatt krav om innreisekarantene, men som Koronakommisjonen påpekte
i sin rapport, har det vært for tillitsbasert. Etter at smitten økte
betraktelig høsten 2020, ble dette strammet inn. Fra og med 9. november
2020 har det vært krav om opphold på karantenehotell ved innreise
til Norge. Disse medlemmer mener
det var et nødvendig grep den gangen, og støtter en midlertidig
videreføring av muligheten for dette.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er enig i behovet for å ha verktøy
gjennom forskrift for å kunne sikre at smitte ikke spres i samfunnet. Disse medlemmer merker
seg likevel at det i Prop. 131 L (2020–2021) om midlertidige endringer
i smittevernloven (forskriftshjemmel om isolering og begrensninger
i bevegelsesfrihet for å forebygge eller motvirke overføring av
SARS-CoV-2) er foreslått en forlenget varighet frem til 1. januar
2022.
Disse medlemmer mener disse
to forslagene har betydning for hverandre, og stiller seg undrende
til hensiktsmessigheten ved å operere med to ulike tidsperioder. Disse medlemmer mener
derfor varigheten av både forskriftshjemmel om isolering og begrensninger
i bevegelsesfrihet samt forskriftshjemmel om oppholdssted under
innreisekarantene må ses i sammenheng. Disse medlemmer mener varigheten
bør settes slik at Stortinget etter konstituering i oktober kan
ta stilling til om forskriftene skal forlenges eller ikke.
Disse medlemmer mener det er
viktig at det settes inn sterke tiltak for å motvirke økt importsmitte. Disse medlemmer mener
det var riktig av regjeringen å skjerpe innreisereglene og innføre
pålegg om karantenehotell for alle reisende fra Bangladesh, India, Irak,
Nepal og Pakistan.
Disse medlemmer mener dette
var riktig å gjøre nettopp for å sikre at man setter inn tiltak
basert på smittetrykk. Derfor setter også disse medlemmer spørsmålstegn
ved vurderingen av en forlengelse av karantenehotell for alle innreisende.
For enkelte innreisende norske statsborgere vil det sannsynligvis
være langt mindre risiko for smitte ved karantene i egen bolig.
Disse medlemmer stiller seg
undrende til om bestemmelsen om påbud om karantenehotell for innreisende
til Norge er begrunnet i smittevernfaglige hensyn eller som et tiltak
som skal bidra til at det blir mindre attraktivt for nordmenn å
reise ut. Disse
medlemmer mener uavhengig av dette at man må sikre at de tiltak
som iverksettes og innføres, har effekt på smittetrykket ulike steder
i verden. Fremskrittspartiet har lenge problematisert importsmitte,
og det vil være behov for å ha gode tiltak for å forhindre dette
også i tiden fremover.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg at dette er en utvidelse av den midlertidige endringen som ble
vedtatt ved behandlingen av Innst. 184 L (2020–2021), og at det
midlertidige unntaket nå har vart svært lenge. Disse medlemmer viser til,
og gjentar, merknader fra medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti fra den behandlingen og understreker at regjeringen
nå har hatt mer enn god nok tid til å fremme forskriften som lovforslag
for Stortinget. Disse
medlemmer merker seg også at siden behandlingen av Innst.
184 L (2020–2021) har Koronakommisjonen lagt fram sin rapport, med klar
kritikk av den demokratiske forankringen av smitteverntiltak og
en anbefaling om å revidere smittevernloven, blant annet med tanke
på å skille mellom mer langvarige tiltak og klart hastepregede tiltak.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har svært utvidede fullmakter gjennom smittevernloven. Det
finnes flere ulike hjemler i smittevernloven som brukes til å beslutte
inngripende tiltak. For eksempel gir smittevernloven § 7-12 regjeringen
mulighet til å fravike eksisterende lover og innføre nye regler
av lovmessig karakter for å iverksette akutte og inngripende tiltak som
er nødvendige for å beskytte befolkningen mot smittsom sykdom.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig at regjeringen har slike fullmakter, nettopp for å kunne handle
raskt og sikre folkehelsen når smittsom sykdom truer, slik regjeringen
også har gjort i flere omganger under pandemien, med stor politisk
oppslutning. Det er imidlertid ikke et argument for at svært inngripende
tiltak ikke i etterkant kan oversendes Stortinget for normal behandling
etter Grunnloven. Demokratiet må også bestå i krisetid.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
Stortinget har anerkjent dette to ganger tidligere: da Stortinget
vedtok beredskapsloven i 1950, og da smittevernloven første gang
ble vedtatt i 1994 med henvisning til beredskapsloven. Smittevernloven
§ 7-12 har nemlig en henvisning til den demokratiske sikkerhetsventilen
i beredskapsloven § 3 tredje ledd, som lyder som følgende:
«Såfremt bestemmelsene
ikke er opphevet innen 30 dager etter at de er meddelt Stortinget,
skal de snarest mulig legges fram som lovforslag.»
Disse medlemmer viser til at
smittevernloven sist var til revisjon så sent som i 2019, uten at
verken Stortinget eller regjeringen mente det var behov for å endre
denne demokratiske sikkerhetsventilen. Disse medlemmer mener vi ikke
bør endre forholdet mellom Stortinget og regjeringen i krisesituasjoner
– et forhold som har bestått i sytti år. Disse medlemmer er enige med
professor dr. juris Hans Petter Graver, som i sitt høringsinnspill
til komiteen i forbindelse med behandling av Innst. 184 L (2020–2021)
påpekte at denne formen for tolkning av smittevernloven var å endre
forholdet mellom storting og regjering.
Disse medlemmer vil understreke
at denne innstillingen ikke omhandler selve tiltaket karantenehotell,
men hvordan smittevernloven skal tolkes, og på hvilken måte regjeringen
er pliktig til å legge frem dette for Stortinget. Disse medlemmer merker seg
samtidig at de kontroversene som har vært knyttet til karantenehotell,
er et godt eksempel på hvorfor det er vesentlig at det er ordningen
per se som legges frem for Stortinget, dersom den ikke oppheves
etter 30 dager.
Disse medlemmer viser til at
karantenehotellordningen er svært inngripende, kontroversiell og
omdiskutert.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme covid-19-forskriftens bestemmelser om karantenehotell
som lovforslag, slik at Stortinget kan ta stilling til disse bestemmelsene
i tråd med kravet i smittevernloven og beredskapsloven.»