2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, lederen Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg,
Marianne Marthinsen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes,
Trond Helleland, Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Siv Jensen, Christian Tybring-Gjedde og Morten Wold, fra Senterpartiet,
Emilie Enger Mehl og Liv Signe Navarsete, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Kristelig
Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal, merker seg at evalueringen
av den nasjonale forsvarsindustrielle strategien har vært gjennomført
av et eksternt konsulentselskap, og at Forsvarets forskningsinstitutt
(FFI) har analysert ulike utfordringer. Komiteen oppfatter at Forsvarsdepartementet
i arbeidet med denne meldingen har lagt vekt på å ha god dialog
med forsvarsindustrien, og at de vil vektlegge et nært samarbeid
mellom forsvarssektoren og forsvarsindustrien i oppfølgingen av
strategien.
Komiteen noterer at den forsvarsindustrielle
strategien er knyttet til Norges forsvars- og sikkerhetspolitiske
mål om vern av norsk suverenitet og territorielle integritet, vårt
demokratiske styresett og vår handlefrihet mot politisk, militært,
økonomisk og annet press. Strategien er videre knyttet til den kapabilitets-
og strukturutviklingen som ligger i våre forsvarsplaner. Målet med
kapabilitets- og strukturutviklingen er å utvikle eksisterende og
innføre nye kapasiteter som samlet sett gjør det mulig for Forsvaret
å ivareta sine oppgaver innenfor det til enhver tid gjeldende ambisjonsnivå.
Komiteen registrerer at målet
med den forsvarsindustrielle strategien er å videreføre og styrke
en internasjonalt konkurransedyktig norsk forsvarsindustri, med
evne til helt eller delvis å utvikle, produsere og understøtte forsvarsmateriell
og -systemer innenfor prioriterte teknologi- og produktområder som
er viktige for å ivareta nasjonale sikkerhetsinteresser og Forsvarets
behov, jf. Innst. 185 S (2015–2016).
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, har merket seg
hovedelementene i regjeringens forsvarsindustrielle strategi, og støtter
disse.
Komitéen merker
seg at trekantsamarbeidet mellom Forsvaret, Forsvarets forskningsinstitutt
og forsvarsindustrien vurderes som vellykket og viktig. Komiteen ser
at evalueringen viser at det er behov for mer fleksible innovasjons-,
utviklings- og anskaffelsesprosesser for å styrke Forsvarets tilgang
til ny teknologi.
Komiteen oppfatter at den nasjonale
forsvarsindustriens eksistens og utvikling er sterkt knyttet til
nasjonale sikkerhetsbehov.
Komiteen merker seg at de strategiske
avtalene forsvarssektoren inngår med næringslivet er et viktig supplement
til beredskapslovgivningen og det nasjonale beredskapssystemet.
I kriser eller væpnet konflikt kan Forsvaret trekke på ressurser
også utover tradisjonell forsvarsindustri. Dette utgjør en del av
de samlede ressursene, innenfor rammen av totalforsvaret. Forsvarets støtte
fra sivile bygger på tre grunnleggende virkemidler: beredskapslovgivning,
samarbeids- og beredskapsorganer, samt øvelser.
Komiteen noterer at beredskap
og forsvarsevne i stor grad påvirkes av materielltilgjengelighet,
forsyningssikkerhet og vedlikeholdskapasitet. Den nasjonale forsvarsindustrien
har en viktig rolle i dette.
Komiteen tar til etterretning
at det i en sikkerhetspolitisk krise, konflikt eller andre uforutsette
hendelser alltid er en risiko for at leverandører prioriterer egne
nasjonale behov fremfor utenlandske kunder, og at produksjon utenfor
Norge og forsyningslinjer fra utlandet forstyrres. Komiteen noterer at denne problemstillingen
ble aktualisert også for forsvarsindustrien i 2020 i forbindelse
med koronapandemien.
Komiteen merker seg at Norge
er avhengig av delleveranser fra utlandet. Videre at det ikke er
mulig å oppnå fullstendig forsyningssikkerhet og beredskap i krise
og væpnet konflikt.
Komiteen noterer at de pågående
IKT-programmene for å anskaffe sikre plattformer og etablere skytjenester
og «kampnær IKT» til styrker på taktisk nivå, skal bidra til omstilling
og modernisering av forsvarssektoren, samt gjøre systemene sikrere
mot trusler fra andre aktører, og bidra til at digitaliseringsstrategien
kan gjennomføres.
Komiteen merker seg at det
er regjeringens mål at den forsvarsindustrielle strategien skal
bidra til økt operativ evne og nødvendig beredskaps- og forsyningssikkerhet
gjennom styrket kompetanse og konkurranseevne i den nasjonale forsvarsindustrien.
Komiteen noterer at Forsvaret
har inngått viktige rammeavtaler med bedrifter utenfor den tradisjonelle forsvarsindustrien
for å sikre beredskap og forsyningssikkerhet på logistikkområdet. Komiteen merker
seg at det forventes at sivile leverandører vil få en større rolle
innenfor viktige tjenesteleveranser til forsvarssektoren, for eksempel
innenfor IKT og andre innovasjonsorienterte og teknologikrevende
områder. Komiteen oppfatter
at regjeringen er opptatt av at også forsvarssektoren og forsvarsindustrien
styrker sine evner til å utnytte sivilt utviklet teknologi som kan
bidra til økt forsvarsevne.
Komiteen merker seg at samarbeidet
mellom FFI og industrien på tidlig stadium har vist seg å gi en
høyere suksessrate for industrien. Trekantsamarbeidet, det integrerte
samarbeidet mellom forsvarssektoren som bruker, forskningsmiljøene
og forsvarsindustrien, har bidratt til felles tilnærming til hvordan
et udekket operativt behov kan løses. Komiteen noterer at FFI har samlet
erfaringer fra samarbeidet og resultatene fra trekantmodellen, som
ledd i en helhetlig videreutvikling av innovasjonsmodellen i forsvarssektoren.
«Trekantmodell versjon 2.0» skal videreføre styrkene i det etablerte
samarbeidet, men det er nødvendig å videreutvikle samarbeidsformene.
Komiteen noterer at Forsvarets
forskningsinstitutt (FFI) har etablert et Senter for innovasjon,
konseptutvikling og eksperimentering (ICE worx), jf. Prop. 14 S (2020–2021). Komiteen oppfatter
at målet med ICE worx er å fremme hurtigere utvikling av løsninger
og materiell.
Komiteen ser at regjeringens
mål er at Norge skal bli blant de ledende landene i Europa på innovasjon
og best på å nyttiggjøre seg av nye og eksisterende teknologier,
og at det er et mål å styrke samarbeidet mellom Forsvaret, næringslivet
og utdannings-, forsknings- og utviklingsmiljøer også i Nord-Norge.
Komiteen merker seg at Arena
Nord søker å etablere et klyngesamarbeid basert på militær og sivil
industriell virksomhet, forskning, utvikling og utdanning basert
på Forsvarets tilstedeværelse i Nord-Norge.
Komiteen noterer at Innovasjonsbase
Nord er et prosjekt initiert av Bardu kommune i 2015, støttet av kommunene
Målselv og Sørreisa, samt Troms og Finnmark fylkeskommune. Det er
etablert kontakt med relevante aktører i forsvarssektoren (Forsvarets
forskningsinstitutt, Forsvarets logistikkorganisasjon og Hærstaben).
Komiteen oppfatter at Arctic
Aviation Center på Bardufoss er et annet prosjekt som vektlegger
nyskaping, innovasjon og videreutvikling knyttet til det flyfaglige
miljøet rundt Bardufoss flystasjon.
Komiteen registrerer at en
stor del av Forsvarets virksomhet er lokalisert i nord, og at Forsvaret
dermed er en vesentlig regional samfunnsaktør og arbeidsgiver. Med
utgangpunkt i den eksisterende tilstedeværelsen og den ytterligere
styrkingen av Forsvaret i Nord-Norge, vil det skapes ringvirkninger
i form av økt etterspørsel etter materiell, varer, tjenester og
eiendom, bygg og anleggstjenester fra næringslivet lokalt og regionalt.
Komiteen merker seg at forsvarssektoren
i denne sammenheng vurderer om anskaffelser i større grad kan innrettes
slik at små og mellomstore bedrifter lettere kan nå frem med leveranser
til Forsvaret. Komiteen deler
regjeringens syn om at små og mellomstore bedrifter har behov for
bedre tilpassede anskaffelsesprosesser som i større grad tar høyde
for nødvendigheten av hurtigere og mer smidige prosesser.
Komiteen oppfatter at det internasjonale
forsvarsmarkedet kjennetegnes av en sterk grad av proteksjonisme,
med begrenset markedsadgang for å beskytte landenes egen industri.
Streng nasjonal kontroll preger markedet. De fleste land med egen
forsvarsindustri har etablert ordninger som støtter opp under egne
bedrifter av hensyn til nasjonale sikkerhetsinteresser. Industrisamarbeidsavtaler
med utenlandske leverandører til Forsvaret er et viktig virkemiddel
for å bryte ned handelshindringer i det internasjonale forsvarsmarkedet
og for å gi norsk forsvarsindustri innpass i de store internasjonale
bedriftenes underleverandørkjeder.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, merker seg
at samarbeidet innenfor EUs felles sikkerhets- og forsvarspolitikk
er preget av stor dynamikk. Erkjennelsen av at europeiske land samlet
sett får for lite igjen for sine forsvarsinvesteringer var utgangspunktet
for etableringen av Det europeiske forsvarsfondet (EDF). EDF skal
styrke europeisk forsvarsevne, motvirke fragmenteringen av det europeiske
forsvarsmarkedet og bedre europeisk forsvarsindustris konkurransekraft
og evne til å levere teknologi, systemer og kompetanse som Europa
trenger. Flertallet noterer
at EDF etableres innenfor rammen av EUs indre marked, med en samlet
bevilgning på om lag 8 mrd. euro i langtidsbudsjettet for perioden
2021–2027.
Flertallet oppfatter at deltakelse
i EDF er viktig for å opprettholde norsk forsvarsindustri og forskningsmiljøer
i tråd med nasjonale forsvars- og sikkerhetspolitiske mål og behov.
I tråd med Stortingets vedtak i forbindelse med behandlingen av
Innst. 87 S (2020–2021), jf. Prop. 14 S (2020–2021), vil Norge delta
i EDF fra oppstarten i 2021.
Flertallet merker seg at regjeringen
vil vie spesiell oppmerksomhet mot at involvering av små og mellomstore
bedrifter er et satsingsområde for EDF. Regjeringen vil vie dette
spesiell oppmerksomhet, og vurdere egne nasjonale tiltak og virkemidler
for å bringe norske små og mellomstore bedrifter med i samarbeidet
på en hensiktsmessig måte.
Flertallet noterer at Norge
tar sikte på å delta i relevante prosjekter i Det permanent strukturerte
forsvarssamarbeidet i EU (PESCO), herunder i kapabilitetsutviklingsprosjekter
som også kan motta støtte fra EDF. Flertallet merker seg at deltakelse
i EDF og PESCO er viktig for vårt forsvarssamarbeid med store europeiske allierte
land som Tyskland og Frankrike.
Komiteen merker
seg at regjeringen forventer at alle norske selskaper kjenner til
og etterlever FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter
og OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper. Det forventes
av regjeringen at spesielt selskaper med statlig eierandel leder
an i arbeidet for å sikre ansvarlig drift og styring av norske virksomheter,
og at de har en plan for bærekraftig verdiskaping, som beskrevet
i Meld. St. 8. (2019–2020) Statens direkte eierskap i selskaper
– Bærekraftig verdiskaping.
Komiteen noterer at Forsvarsdepartementet
yter markedsføringsstøtte til en rekke leverandørbedrifter som ønsker
å fremme sin virksomhet og sine produkter nasjonalt og internasjonalt.
Forsvarsdepartementet har et godt samarbeid med de norske forsvarsleverandørenes
bransjeorganisasjon, Forsvars- og sikkerhetsindustriens forening
(FSi), for å ivareta blant annet antikorrupsjonsarbeid.
Komiteen oppfatter at det
er usikkerhet knyttet til hvilken retning den fremtidige romsatsingen
vil ta, og hvordan den eventuelt vil endre behovet for nasjonal forsvarsindustriell
kompetanse, og at Forsvarsdepartementet vil følge utviklingen innenfor
romteknologi nøye og definere de nasjonale forsvarsindustrielle
behovene.
Komiteen merker seg at regjeringen
legger til grunn følgende åtte teknologiske kompetanseområder for
samarbeidet mellom forsvarssektoren og industrien:
Kommando-, kontroll-,
informasjons-, kommunikasjons- og kampledelsessystemer. Dette omfatter
de systemene som skal bidra til situasjonsforståelse og støtte militære
styrker i planlegging, disponering og gjennomføring av en operasjon
i alle domener (land, sjø, luft, cyber og rommet). I disse aktivitetene
står sikker behandling og overføring av data sentralt. Det kreves
kompetanse på brukerutstyr, applikasjoner og tjeneste- og kommunikasjonsinfrastruktur.
Systemintegrasjon:
Forsvarets operative evne bygger på samvirke mellom ulike systemer
som igjen er satt sammen av samvirkende delsystemer. Systemintegrasjon
omfatter også evnen til å velge og kombinere delsystemer på en slik
måte at produktene samlet ivaretar Forsvarets behov. På produktnivå
må kompetansen ses i sammenheng med evnen til å ha systemansvar
for et produkt.
Autonome systemer
og kunstig intelligens: Autonomi omhandler et systems evne til å
utføre oppgaver på egen hånd. Kunstig intelligens vil i praksis
si datamaskiner som utfører oppgaver som tradisjonelt er blitt utført av
mennesker. Anvendelsesområdene for kunstig intelligens blir stadig
flere, hvorav autonome systemer er ett. Samhandling mellom autonome
systemer og menneske er en viktig del av dette teknologiområdet.
Missilteknologi:
Dette omfatter teknologien som er nødvendig for å få et missil til
å fly mot et mål. Det inkluderer blant annet teknologi for målsøker,
stridshode med eksplosiver, aerodynamikk, styring, navigasjon, kommunikasjonssystemer
og integrasjon av missil på plattform. Kompetanseområde 2, Systemintegrasjon, utgjør
vesentlig grunnlagskompetanse for missilteknologi.
Undervannsteknologi:
Dette omfatter teknologi som understøtter alle typer undervannsoperasjoner,
fra beskyttelse mot trusler, til innsats. Kompetanse på undervannskommunikasjon
faller både inn under dette området og område 1. Kompetanseområde
2, Systemintegrasjon, er en vesentlig del av nødvendig kompetanse for
dette kompetanseområdet.
Ammunisjon, rakettmotorer
og militært sprengstoff: Teknologiområdet omfatter kompetanse om
objekter som skytes fra forskjellige våpensystemer og får nødvendig
fremdrift og virkning i målet, og omfatter blant annet granater,
prosjektiler, stridshoder og missiler. Teknologiområdet fokuserer
på kompetanse innenfor energetiske materialer, utvikling av kjemiske
komposisjoner, ballistikk, design av komplette produkter, samt produksjonsteknikk
for disse.
Materialteknologi
spesielt utviklet eller bearbeidet for militære formål: Området
omfatter anskaffelse av materialer og produksjonsprosesser for militære
formål. Flere militære kapabiliteter bygger på materialteknologi
som ikke er kommersielt tilgjengelig, og teknologiområdet har potensial
for teknologisk overlegenhet innenfor flere av de øvrige områdene.
Levetidsstøtte for
militære systemer: Dette omfatter forsyninger, reparasjoner, vedlikehold,
utvikling, levetidsoppdateringer, lagring og avhending av materiell
og systemer i forsvarssektoren. Programvare og applikasjoner spiller
en stadig viktigere rolle for militært materiell og tjenester. På
enkelte områder innebærer dette et skifte fra typiske midtlivsoppdateringer
til kontinuerlige oppgraderinger og forbedringer. For mange militære systemer
utgjør nå programvare en større kostnadskomponent enn det fysiske
materiellet, og utviklingen synes å fortsette i denne retningen.
Evne til kontinuerlig levetidsoppgraderinger av anskaffede systemer
vil sannsynligvis bli stadig viktigere, og dette kompetanseområdet
er slik sett tett knyttet til område 2, Systemintegrasjon.
Komiteen merker seg at regjeringen
vil legge til rette for langsiktige og gjensidige forpliktende avtaler som
etablerer forutsigbare rammevilkår for strategiske partnerskap mellom
forsvarssektoren og industrien, når det er i begge parters interesse.
Regjeringen vil iverksette tiltak i forsvarssektoren for å sikre
nødvendige endringer og tilpasninger i organisasjonenes prosesser, prosedyrer,
kulturer og ledelsesmodeller, for å kunne realisere gevinster av
slikt samarbeid i hele sektorens virksomhet.
Komiteen noter at regjeringen
vil styrke forsvarssektorens evne til å dra nytte av ekspertisen
til næringslivet ut over de tradisjonelle forsvarsbedriftene. Regjeringen
vil introdusere nye tilpassede samarbeidsmodeller og anskaffelsesformer
basert på erfaringer fra andre NATO-land, og dette støtter komiteen. Komiteen merker
seg spesielt at regjeringen vurderer mer fleksibel bruk av investeringsmidler
for å redusere risiko gjennom eksperimenterings- og innovasjonsaktiviteter.
Komiteen har mottatt 27 skriftlige
høringsinnspill i sakens anledning. Høringssvarene har noen gjennomgående
punkter.
Komiteen viser til at det
fremkommer utfordringer knyttet til at anskaffelser skyves ut i
tid. Det kan medføre betydelige økonomiske konsekvenser for små og
mellomstore bedrifter. Det er ønskelig med raskere anskaffelsesløp
og hurtighet i konseptutvikling og eksperimenteringsaktiviteten.
Det er ønske om bedre kunnskap om regelverk og bredere samarbeid
om utvikling av produkter og teknologi. Industrien ønsker videre
utvikling av trekantsamarbeidet, å bedre kontakten mellom Forsvaret,
FFI og industrien og at det gjøres lettere å igangsette prosjekter.
Komiteen oppfatter at høringssvarene
gjennomgående ønsker langsiktighet og forutsigbarhet i prosjektene.
Stabile og forutsigbare rammebetingelser er avgjørende for norsk
forsvarsindustri. Det er også flere som peker på viktigheten av
å videreføre forpliktende industrisamarbeidsavtaler som et krav
og en integrert del av anskaffelseskontrakten ved anskaffelser av
forsvarsmateriell fra utenlandske leverandører.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at norsk
forsvarsindustri er avhengige av et internasjonalt marked for sine
produkter. Langsiktig og sterk støtte fra norske myndigheter, samt
et nært samarbeid mellom forsvarssektoren, forskningsmiljøer og
forsvarsindustrien, har muliggjort en internasjonalt orientert sektor
med økende markedsandel i blant annet USA.
Disse medlemmer merker seg
at regjeringen sammen med NHO har lagt fram en felles erklæring
for offentlige anskaffelser i nord. Disse medlemmer er kjent med
at erklæringen legger til grunn økt bruk av små og mellomstore bedrifter
og av lokale leverandører, som et ledd for å bedre leveransesikkerhet
og skape større fleksibilitet for Forsvaret. Disse medlemmer vil understreke
behovet for denne type nytenking for å skape flere muligheter for
samspill mellom små og mellomstore bedrifter og forsvarssektoren.
Disse medlemmer viser til
at norske små og mellomstore bedrifter er en viktig leverandør av
innovative løsninger for Forsvaret, og sentrale multiplikatorer
for teknologiutvikling i Norge. Disse medlemmer vil understreke
at norsk forsvarsindustri i all hovedsak er sammensatt av innovative
små og mellomstore bedrifter lokalisert i hele landet. Disse medlemmer vil
påpeke at den teknologien som leveres til Forsvaret, også i flere
sammenhenger kan nyttiggjøres i sivil sektor, i Norge og i utland.
Disse medlemmer viser til
meldingens omtale av forsknings- og utviklingsmidler og behovet
for mer smidige anskaffelsesstrategier. Disse medlemmer vil understreke
at dette er spesielt viktig for små og mellomstore bedrifter med
lavere omsetning og færre prosjekter i sin portefølje enn de større
aktørene. Disse medlemmer er
derfor opptatt av at FoU-midler knyttes tettere sammen med anskaffelser
for Forsvaret, som er en viktig referanse for norske små og mellomstore
bedrifter som også søker internasjonale markeder for produktene
sine. I denne sammenheng viser disse medlemmer til at små
og mellomstore bedrifter har et behov for å få teste sine produkter
i samarbeid med Forsvaret, gjennom blant annet øvelser. Disse medlemmer ser
positivt på et nærmere samarbeid mellom forsvarssektoren og bedriftene
i tidlig test- og utviklingsarbeid.
Disse medlemmer merker seg
at små og mellomstore bedrifters førstekontakt inn mot forsvarssektoren
er Forsvarsmateriell (FMA) og Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO). Disse medlemmer understreker
derfor behovet for at disse er tilgjengelige for å tre i dialog
med både små og mellomstore bedrifter, i tillegg til de større markedsaktørene. Disse medlemmer mener
derfor det er naturlig å legge til rette for at FMA og FLO framover
kan intensivere samarbeidet med små og mellomstore bedrifter.
Disse medlemmer setter i denne
sammenheng pris på at regjeringen legger opp til enklere anskaffelsesløp
som i større grad enn tidligere er tilpasset forutsetningene til
små og mellomstore leverandører i forsvarsindustrien.
Disse medlemmer viser til
at andre NATO-land har høstet gode erfaringer med egne ordninger
skreddersydd for små og mellomstore innovasjonsbedrifter. Disse medlemmer viser
til at slike ordninger kan bidra til å sikre en mer sømløs overgang
fra eksperimentering, testing og utvikling til anskaffelse. Disse medlemmer viser
til at det finnes ordninger for tidligfinansiering for små og mellomstore
bedrifter under Innovasjon Norge, og at FFIs innovasjonssenter ICE
worx er en viktig samarbeidsarena som fremmer utvikling og bruk av
mer effektive verktøy og prosesser. Disse medlemmer mener det
framover vil være hensiktsmessig å se på hvordan eksisterende ordninger
kan styrkes for å styrke kontakten og samarbeidet mellom forsvarssektoren
og norske små og mellomstore forsvarsindustribedrifter.
Disse medlemmer vil spesielt
trekke fram Hacking 4 Allies (H4A) som et konkret eksempel på et program
som har lykkes i å bringe sammen små og mellomstore bedrifter sammen
med forsvarssektoren. H4A er et innovasjonsprogram rettet spesielt
mot oppstartsselskaper, små og mellomstore bedrifter (SMB-er), og andre
ikke-etablerte forsvarsindustriaktører.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
understreke viktigheten av at norske myndigheter ved forsvarsanskaffelser
sikrer forpliktende industri- og samarbeidsavtaler (i form av gjenkjøp) som
bidrar til nasjonal verdiskaping, utvikling og teknologioverføring.
Disse medlemmer viser til
at den maritime næringen i Norge har behov for økt aktivitet for
å bevare kompetanse og sysselsetting ved de norske nybyggingsverftene.
En oppegående verftsindustri i Norge har også betydning for nasjonal
sikkerhet og beredskap. Forsering av utredningen av ny fartøystruktur
for Sjøforsvaret og en påfølgende beslutning om å bygge nye fartøyer
til Sjøforsvaret i en konkurranse mellom norske verft, vil etter disse medlemmers oppfatning
være det fremste konkrete aktivitetsfremmende bidraget for å hjelpe verftene
gjennom den pågående krisen. Disse medlemmer forventer
at det kommer på plass en ramme for dette i statsbudsjettet for
2022.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
mener forsvarsteknologisk og industriell kompetanse er nødvendig
for å utvikle teknologi og produkter tilpasset Forsvarets behov. Norsk
forsvarsindustri er en viktig bidragsyter til nasjonal og allierte
nasjoners sikkerhet. Norsk forsvarsindustri er sammensatt av noen
få store aktører og en rekke små og mellomstore bedrifter. Dette
bidrar til at hele Norge har industri som omfatter produksjon og
utvikling av forsvarsmateriell. Næringsmessig er dette viktig både
for sysselsetting og teknologiutvikling. Med dagens moderne kommunikasjonsplattformer
kan høyteknologiske bedrifter geografisk ligge langt fra beslutningsmyndigheter
og allikevel være med i utviklingen av morgendagens forsvar.
Flertallet ser viktigheten
av den såkalte trekantmodellen, der Forsvaret, akademia og industrien
i fellesskap finner løsninger på operative problemer, blant annet
gjennom konseptutvikling og eksperimentering. En videreutvikling
av denne med mer fokus på fleksibilitet overfor små og mellomstore
bedrifter vil styrke både industrien og Forsvaret.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener regjeringen må se på de rutiner
som ligger til grunn for igangsetting av prosjekter med industrien,
slik at små og mellomstore bedrifter får mer forutsigbarhet når
det gjelder økonomi og anskaffelsesløp. Disse medlemmer ser nødvendigheten
av at regjeringen yter større bistand til små og mellomstore bedrifter
når det gjelder eksport av forsvarsmateriell. Det er i denne sammenheng
også viktig å ta i betrakting at anskaffelser til det norske Forsvaret
virker som en forsterkende effekt i salg til utenlandske kunder.
Disse medlemmer ser at eksport
er helt avgjørende for å kunne ha en forsvarsindustri i Norge. Hjemmemarkedet
alene er for lite til å opprettholde kompetanse og infrastruktur
som er nødvendig for å dekke Forsvarets behov. Disse medlemmer er opptatt
av at norsk forsvarsindustri har forutsigbare og klare retningslinjer
for sin virksomhet. Eksportregelverket er strengt men forutsigbart.
På samme måte må industristrategier og merkantile prosesser gjøres
oversiktlige og forenkles, slik at også små aktører har mulighet
til å fremme sine produkter og øke sine muligheter til å kunne levere
til Forsvaret og eksportere sine produkter.
Disse medlemmer har merket
seg at norsk forsvarsindustri er avhengig av internasjonalt samarbeid, og
at det finnes betydelig krysseierskap på tvers av landegrenser.
Dette gir store fordeler når det gjelder å utvide markedet for produktene,
og det styrker industriens evne til utvikling og samarbeid. Utfordringer
knyttet til denne type krysseierskap kan være ulik praktisering
av regelverk knyttet til eksport og teknologioverføring. Skal norske
leverandører og underleverandører kunne levere komponenter eller
delsystemer som en del av større internasjonale systemer, må vårt
eksportregelverk tilpasses eksportregelverket hos våre allierte.
Disse medlemmer ser utfordringer
knyttet til at det er Utenriksdepartementet som forvalter eksportregelverket
for forsvarsmateriell. Disse
medlemmer mener dette kan være utfordrende for industrien, da
disse ikke har et naturlig tilknytningspunkt til departementet.
Norsk forsvarsindustri forholder seg i det store til Forsvarsdepartementet
og er således i bedre generell dialog med Forsvarsdepartementet
enn Utenriksdepartementet.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere om forvaltningen av regelverket for eksportkontroll
skal flyttes fra Utenriksdepartementet til Forsvarsdepartementet.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at det ikke bare er produksjon og utvikling av nye produkter
som gjøres utenfor Forsvaret, logistikk og vedlikehold utføres også
av bedrifter utenfor forsvarssektoren. Flertalletmener det er riktig
å benytte sivile selskaper i større grad for å bedre samfunnets
og Forsvarets evne til å fungere i fred, kriser og krig. Det er
derfor viktig å få på plass rammeverk og avtaler med aktuelle aktører
som sikrer langsiktige avtaler som gir forutsigbarhet både til tilbyder
og Forsvaret. Spesielt innenfor logistikk er det viktig å sikre
avtaler med langt perspektiv. Investeringer og reservasjon av kapasiteter
stiller også krav til tilbyderne, det må derfor være forutsigbarhet
i avtalene. Norge er en skipsnasjon, og det kan Forsvaret trekke
veksler på. Et godt og tett samarbeid med rederier og havner er
en forutsetning for å sikre nok laste- og lossekapasitet både for
alliert mottak og etterforsyninger til Forsvaret og samfunnet for
øvrig. På denne bakgrunn fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å inngå langsiktige avtaler med relevante
aktører for å sikre tilstrekkelig logistikkstøtte knyttet til alliert
mottak og beredskapssituasjoner.»
Flertallet har
merket seg at mer vedlikehold gjennomføres av aktører utenfor selve
Forsvaret. Dette fordrer også langsiktige avtaler og klare forpliktelser
fra tilbyderne. Forsvaret er avhengig av at vedlikehold skjer under
alle forhold, også under krise og krig. Avtaleverket må ta høyde
for operasjoner også utenfor landets grenser, og dette medfører
utfordringer knyttet til folkeretten og annet. Flertallet oppfatter at slike
avtaleverk er på plass.
Flertallet mener det er store
muligheter for norsk forsvarsindustri i fremtiden. Forskning og
utvikling er viktigere enn noen gang, og trekantsamarbeidet har
her en unik mulighet til å bidra i så måte. Mer fleksible finansieringsmuligheter
og kortere tid mellom utvikling og leveranse vil styrke både Forsvaret
og industrien. FFI er en god ressurs som bindeledd og koordinator. Flertallet ser
nytten av at FFI i større grad ser på mulighetene for små og mellomstore
bedrifter til å delta i utviklingsprosjekter og leveranser til Forsvaret.
FMA har en viktig
rolle i anskaffelsesprosessen og legger mange av premissene for
innkjøp. Flertallet mener
FMA må se på systemer som kan lette prosessene rundt innkjøp, særlig
de merkantile, slik at det blir lettere for små og mellomstore bedrifter
å ta del i anbudsprosesser og liknende.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at kontroll- og konstitusjonskomiteen i
Innst. 386 S (2020–2021) påpeker at Riksrevisjonen mener at MicroSAR-prosjektet,
som er et viktig romprosjekt for å ivareta behovet for overvåking
og suverenitetshevdelse i Nord-områdene, ikke har blitt godt nok fulgt
opp, og at dette skyldes at det sektorpolitiske selskapet som har
fått i oppgave å gjennomføre prosjektet, ikke har hatt tilstrekkelig
kapasitet til å gjennomføre flere store og komplekse utviklingsoppgaver
samtidig. Kontroll- og konstitusjonskomiteen er kritisk til at det sektorpolitiske
selskapet har operert med en meget høy finansiell risiko og selv
bidratt til å sette seg i en krevende likviditetssituasjon. Ifølge
Riksrevisjonen har det vært et misforhold mellom selskapets ambisjoner
og den faktiske økonomiske evnen til å bære utviklingskostnadene
innenfor de finansielle rammene uten kapitaltilførsel fra staten. Disse medlemmer mener
dette er et eksempel på at å overlate realiseringen av store komplekse
anskaffelsesprosjekter til et sektorpolitisk selskap er problematisk
og ber derfor regjeringen vurdere om det er hensiktsmessig å overlate til
en nasjonal industriell aktør å gjennomføre MicroSAR-prosjektet.
Etter disse medlemmers mening
vil det kunne bidra til å redusere risikoen i prosjektet, samtidig
som det vil kunne muliggjøre en industriell satsing på rombaserte
militære kapasiteter, nasjonal verdiskapning, arbeidsplasser og
styrke norsk romindustris internasjonale konkurransekraft i markedet
for militære rombaserte kapasiteter. Dette vil også kunne åpne for å
styrke og videreutvikle de romteknologiske kompetansesentrene i
Tromsø og på Andøya og dermed også bidra til å realisere regjeringens
ambisjoner om å utvikle forsvarsindustri i Nord-Norge.
Medlemene i komiteen
frå Arbeidarpartiet og Senterpartiet vil understreke at ein
solid norsk forsvarsindustri er svært viktig for norsk forsvarsevne
og beredskap. Det er 30 år sidan Noreg fekk ein forsvarsindustriell
strategi 1991 (Forsvarskommisjonen av 1990 (FK90) (Willoch-kommisjonen)). Desse medlemene vil
understreke at dette har vore svært positivt for norsk industri.
Det har også vore stor grad av tverrpolitisk semje om hovudlinjene
for utvikling av forsvarsindustrien og om eksportkontrollpolitikken, noko
som har vore, og fortsatt er, heilt avgjerande for at forsvarsindustrien
skal lukkast. Desse
medlemene støttar difor opp under hovudlinjene i den forsvarsindustrielle
strategien.
Desse medlemene er tydelege
på at dersom teknologiområda skal gi meining, må Forsvaret bruke norsk
industri når det ligg til rette for det. Det må også jobbast for
å utvikle nasjonale løysingar kor ein i dag må leve med ein sårbarheit
etter som det ikkje finnast norske/nasjonale alternativ. Sky-løysingar
er eit døme på dette.
Desse medlemene vil peike
på at fleire SMB-ar i dag rettar fokuset sitt mot eksportmarknaden,
etter som Forsvaret vert sett på som ein for krevjande kunde. Det
vert vist til mykje byråkrati, uføreseielege prosessar, tidkrevjande
og rigide og ubalanserte kontraktar. Dette var også formidla gjennom
høyringsinnspel til komiteen i høve handsaminga av denne stortingsmeldinga. Desse medlemene meiner
at Forsvaret må bli betre på å få ut potensialet til desse bedriftene. Desse medlemene vil
peike på at fleire NATO-land har etablert eigne ordningar som har
som mål å leggje til rette for at det skal bli enklare for Forsvaret
å nyttiggjere seg SMB-anes kompetanse og meiner at det må jobbast
for at tilsvarande ordningar kan etablerast i Noreg.
Desse medlemene viser til
at ein stor del av Forsvaret si verksemd er lokalisert i nord, og
Forsvaret er ein vesentleg regional samfunnsaktør og arbeidsgivar. Med
utgangpunkt i det eksisterande nærværet og den ytterlegare styrkinga
av Forsvaret i Nord-Noreg, vil det skapast ringverknader i form
av auka etterspurnad etter materiell, varer, tenester og eigedom,
bygg og anleggstenester frå næringslivet lokalt og regionalt. Desse medlemene ser
det som viktig at forsvarssektoren i framtida må ha auka fokus på
om anskaffingar i større grad kan innrettast slik at små og mellomstore
bedrifter lettare kan nå fram med leveransar til Forsvaret. Det trengs
betre tilpassa anskaffingsprosessar som i større grad tek høgde
for behovet av hurtigare og smidigare prosessar.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er tilhenger av at Norge skal
ha en egen forsvarsindustri – av beredskapshensyn, for viktige arbeidsplasser
og for å kunne utnytte forsvarsindustriens teknologiutvikling i
andre bransjer. Dette
medlem mener det derfor er positivt at regjeringen arbeider
frem en helhetlig strategi for forsvarsindustrien. Samtidig mener dette medlem at
Norge skal ha et meget strengt regelverk for eksport av strategiske
varer. Dette medlem viser
til Stortingets behandling av den seneste eksportkontrollmeldingen,
Meld. St. 25 S (2019–2020), hvor Sosialistisk Venstreparti igjen
fremmet en rekke forslag for å sikre en reell etterfølgelse av Stortingets
1959-vedtak og 1997-vedtak, for en ansvarlig eksportpolitikk med
reell forutsigbarhet for forsvarsindustrien.
Dette medlem viser til den
nylig avsluttede behandlingen av Riksrevisjonens rapport om strategiske varer,
Dokument 3:4 (2020–2021) som avdekket omfattende og alvorlige mangler
ved dagens eksportkontroll, og registrerer dessverre at regjeringspartiene
ikke anerkjenner deler av denne kritikken. Dette medlem mener at å sikre
et forsvarlig regime for eksport av strategiske varer må være den
viktigste prioriteten i arbeidet med forsvarsindustrien fremover.
Dette medlem merker seg at
autonome systemer og kunstig intelligens er fremhevet som et strategisk
satsingsområde av regjeringen, og minner at vi står overfor store
etiske og folkerettslige utfordringer i forbindelse med dette teknologifeltet
i forsvarssammenheng.
Dette medlem viser til at
Sosialistisk Venstreparti i denne sesjonen har foreslått at Norge
skal ta på seg en lederrolle for å sikre et forbud mot dødelige
autonome våpensystemer, jf. Dokument 8:284 S (2020–2021). Dette medlem minner
videre om at norske myndigheter må være bevisst på at det må utvikles
gode systemer for regulering i utviklingen av autonom teknologi. Dette medlem registrerer
dessverre at disse problemstillingene i liten grad ser ut til å
være del av regjeringens arbeid.