Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande og fungerende
leder Rigmor Aasrud, fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde
og Kristian Tonning Riise, fra Fremskrittspartiet, Jon Georg Dale
og Bjørnar Laabak, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig Folkeparti, Torill
Selsvold Nyborg, viser til at direktiv (EU) 2016/2102 om tilgjengeligheten
av offentlige organers nettsteder og mobilapplikasjoner (WAD) inneholder
nye krav som ikke allerede følger av gjeldende norsk rett, hovedsakelig
knyttet til universell utforming av nye intranett og ekstranett,
forhåndsinnspilte tidsbaserte medier (video), krav om tilgjengelighetserklæring
og tilbakemeldingsfunksjon. Departementet foreslo opprinnelig at
direktivets virkeområde skulle komme til anvendelse også for privat
sektor, alternativt kun for private virksomheter med mer enn 50
ansatte.
Komiteen merker seg at direktivet
ble sendt på høring av departementet allerede i 2017, og at forslaget til
endringer for å implementere direktivet i norsk lov ble sendt på
høring allerede i 2019. Komiteen merker seg at det
derfor har vært arbeidet med disse endringene i rundt 4 år før de
ble presentert for Stortinget.
Komiteen merker seg at departementet
har gått vekk fra muligheten for å gi lovendringene virkning for mer
enn det minimum som direktivet angir, og endringene gjøres derfor
kun gjeldende for offentlige organer. I de andre nordiske landene
har lovendringer basert på direktivets implementering blitt gjort
gjeldende for flere aktører: i Danmark for virksomheter som er minst
50 pst. offentlig eid, styrt eller finansiert av det offentlige,
i Sverige for private virksomheter som driver offentlig finansiert
virksomhet innen sektorer som utdanning og helsetjenester, og i
Finland for sektorer som bank- og finansinstitusjoner, forsikringsselskaper, vann-
og energiforsyning, postverk og transport. Komiteen merker seg at departementet
i proposisjonen viser til at virksomheter i privat sektor likevel
vil omfattes av regelendringer som innføres i sammenheng med implementeringen
av EUs tilgjengelighetsdirektiv for varer og tjenester (EAA).
Komiteen viser til at direktivet
er ledd i EUs strategi for utvikling av det digitale indre marked
samt en del av en europeisk oppfølging av FNs konvensjon om rettigheter
til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD). Komiteen viser videre til
at et enstemmig storting støttet norsk tilslutning til CRPD, og
understreker viktigheten av å etterleve Norges konvensjonsforpliktelser
etter CRPD.
Komiteen viser til at departementet
i proposisjonens kapittel 8.3 Unntak fra direktivets virkeområde understreker
at allmennkringkastere skal være unntatt kravene om universell utforming
av nettsider og mobilapplikasjoner, samt at direktivet ikke vil
omfatte krav knyttet til audiovisuelle løsninger, ettersom disse
heller omfattes av Unionens sektorspesifikke regelverk eller regelverk
med fokus på tilgjengelighet som også gjelder for private aktører
for å sikre rettferdige konkurransevilkår. Nettbaserte kart og karttjenester
er også omfattet av unntak fra direktivet, men komiteen merker seg at NVE
og Kartverket har påpekt at formuleringen for dette unntaket er
uklar, og at departementet vil vurdere formuleringen av unntaket
i forbindelse med forskriftsarbeidet.
Komiteen viser til at direktivets
krav skal gjøres gjeldende også for virksomheter innen barnehage-, opplærings-
og utdanningssektoren, men kun der disse faller inn under definisjonen
av «offentlig virksomhet», jf. kapittel 8.2.2. Departementet ønsker
ikke å innføre nye krav for private virksomheter i samme sektorer
dersom de faller utenfor definisjonen av «offentlig virksomhet». Komiteen registrerer
at det likevel er innført unntak for enkelte deler av direktivet
også for offentlige virksomheter innen barnehage- og opplæringssektoren,
knyttet til blant annet krav om synstolking for annet enn viktige
nettbaserte administrative funksjoner som for eksempel søknad om
barnehageplass.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg
at lovendringene kun skal gjelde for offentlig sektor, og at dette
er begrunnet med at privat sektor skal dekkes i sammenheng med implementeringen
av EUs tilgjengelighetsdirektiv for varer og tjenester (EAA).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener det er viktig at Norge oppfyller sine konvensjonsfestede forpliktelser
som følger av CRPD, både i privat og offentlig sektor.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti forventer derfor
at regjeringen i arbeidet med implementering av EAA sikrer at det
også legges til rette for universell tilgjengelighet i privat sektor.