Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Martin Henriksen, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud,
fra Høyre, Ingunn Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen og Kjell-Børge Freiberg, fra Senterpartiet, Jan
Bøhler og Jenny Klinge, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide,
merker seg at Justis- og beredskapsdepartementet i proposisjonen
foreslår enkelte endringer i politiregisterloven og utlendingsloven.
I politiregisterloven foreslås det blant annet å presisere at DNA-profiler
kun kan benyttes i strafferettspleien. I utlendingsloven foreslås
det en forskriftshjemmel for at det eksisterende tilsynsrådet for
Politiets utlendingsenhet på Trandum også fører tilsyn med tvangsreturer.
Komiteen viser til at det foreslås
å tilføye et nytt ledd i politiregisterloven § 3 som implementerer
militærpolitiets behandling av opplysninger til politimessige formål
i politiregisterloven. I tillegg blir det foreslått å gi en forskriftshjemmel
i loven § 69 som åpner for å gi særskilte regler for militærpolitiets
behandling av opplysninger i politiregisterforskriften. I tillegg
til forslag til endringer i § 3 ble det også sendt på høring forslag
til ny del 12 i politiregisterforskriften som utelukkende regulerer
militærpolitiets behandling av opplysninger til politimessige formål.
Komiteen viser videre til at
det foreslås å tydeliggjøre at DNA-profiler kun kan brukes i strafferettspleien (§ 12),
og at det kan føres et register med fingeravtrykk og fotografi av
personer med ukjent identitet når opplysningene antas å ha tilknytning
til uoppklart straffesak (§ 13). I reglene om vandelskontroll foreslås
det å tydeliggjøre at politiattester for EØS-borgere bare kan innhentes
fra deres hjemland i de tilfellene der det stilles krav om botid
(§ 36), og at dom med straffutmålingsfrafall, tap av retten til
å føre motorvogn mv. og inndragning ikke skal vises på ordinær politiattest
(§ 40).
Komiteen viser til at det foreslås
en presisering av omfanget av den registrertes klageadgang til Datatilsynet
og Personvernnemnda (§ 60) og en tydeliggjøring av at Politiets
sikkerhetstjenestes avslag på innsyn etter offentleglova ikke kan
påklages (§ 66), med en korresponderende forskriftshjemmel (§ 69
første ledd nr. 15). I tillegg foreslås det endringer i utlendingsloven
for å etablere en klar forskriftshjemmel for at det eksisterende tilsynsrådet
for Politiets utlendingsenhet på Trandum også fører tilsyn med tvangsreturer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener det er viktig at det etableres et
uavhengig tilsynsråd, og viser blant annet til NIMs høringsinnspill,
som understøtter behovet for dette. Disse medlemmer vil likevel
peke på at forslaget vil kreve økt kapasitet ved Trandum. Disse medlemmer har
fått tilbakemelding om at det per i dag ikke er nok kapasitet til
å skulle ta på seg de nye oppgavene som beskrives i proposisjonen
for tilsynsrådet ved Trandum. Disse medlemmer forutsetter
at regjeringen styrker kapasiteten, slik at de nye oppgavene er mulig
å gjennomføre.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener det er på tide at regjeringen
tar grep for å innfri Norges forpliktelse om å etablere en monitoreringsordning
for tvangsreturer. Dette
medlem mener imidlertid at lovforslaget ikke er godt nok utredet,
verken med tanke på overvåkningsmekanismens uavhengighet, monitoreringsoppgavens
omfang, forholdet til Frontex eller behovet for ressurser for å
sikre at monitoreringen er «effektiv». Dette medlem viser til brev
til justiskomiteen av 28. april 2021 fra Tilsynsrådet på Trandum,
som mener at den delen av proposisjonen som omhandler ny § 107 a
i utlendingsloven, må sendes tilbake til departementet for ny behandling. Dette medlem støtter
denne vurderingen.
Dette medlem viser til at det
i ny § 107 a i utlendingsloven fremgår at Tilsynsrådet for Trandum,
som er foreslått å få ansvar for tilsyn av tvangsreturer, skal være et
uavhengig organ. Dette
medlem viser til at tilsynsrådet ikke er uavhengig i dag,
og at det i proposisjonen ikke er gjort rede for hvilke tiltak departementet
ser for seg for å sikre denne uavhengigheten.
Dette medlem viser til at Justisdepartement oppnevner
leder, nestleder, medlemmer og varamedlemmer av tilsynsrådet med
en funksjonstid på to år. Departementet er ansvarlig for og har
direkte instruksjonsmyndighet overfor Politiets utlendingsenhet
(PU), som drifter Trandum og gjennomfører tvangsreturer. Når departementet
samtidig skal oppnevne medlemmer av tilsynsrådet, som skal føre
tilsyn med tvangsreturer, reiser dette spørsmål om tilsynsrådets
uavhengighet og om tilsyn med tvangsreturer vil kunne anses som
«effektivt» i returdirektivets forstand.
Dette medlem viser til at tilsynsrådets
uavhengighet også er knyttet til finansiering av tilsynsrådet. Dette medlem viser
til tilsynsrådet i dag finansieres av Justis- og beredskapsdepartementet
over kap. 440 Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten.
Dette medlem viser til at både
Røde Kors, NOAS og Norges institusjon for menneskerettigheter i
sitt høringssvar til ny forskrift for tilsynsrådet for tvangsreturer og
utlendingsinternatet påpeker nettopp behovet for å sikre tilsynsrådets
uavhengighet for å oppfylle kravet i returdirektivet. Artikkel 8
(6) i EUs returdirektiv krever at «Member States shall provide for
an effective forced-return monitoring system». Europakommisjonens
Return Directive Contact Group (ekspertgruppe) skriver at dette
innebærer at «monitoring systems should include involvement of organisations/bodies
different and independent from the authorities enforcing return».
EUs byrå for grunnleggende rettigheter tolker direktivets artikkel
8(6) på tilsvarende måte. Tilsyn med tvangsretur anses altså ikke
som «effektivt» dersom tilsynsorganet er underlagt statsmakten med
ansvar for tvangsretur.
Dette medlem viser til at Røde
Kors også fremhever at de er bekymret for at de nye oppgavene vil
gå ut over kapasiteten tilsynsrådet har i dag til å føre tilsyn
på Trandum. I brevet til justiskomiteen fra Tilsynsrådet for Trandum
understrekes også dette. Tilsynsrådet for Trandum har per i dag
ingen ansatte. Medlemmene har dette som offentlige verv. Å være
observatør på flyreiser er en oppgave av en helt annen art enn det
tilsynsrådet har i dag. Det antas at monitoreringsoppgavene vil
ha mye lengre varighet og kan være vanskeligere å gjennomføre som
et offentlig verv ved siden av annet arbeid.
Dette medlem viser til at det
i proposisjonen er antatt at antall medlemmer av tilsynsrådet må
økes, men ingen nærmere betraktninger om antall. Dersom monitoreringsoppgaven
skal ivaretas gjennom offentlige verv, antar tilsynsrådet at det
i så fall måtte dreie seg om en svært betydelig økning, for eksempel
15–20 nye medlemmer. Det er da et spørsmål om ikke oppgaven i stedet
bør profesjonaliseres.
Dette medlem viser til at dersom
lovendringen vedtas, kan det i praksis være grunn til å tro at tilsynsrådets
medlemmer i stor utstrekning må delta i monitorering av tvangsreturer
som skjer i regi av Frontex. Dette er imidlertid vanskelig å forene
med andre formuleringer i proposisjonen om at tilsynsrådet skal
ha frihet til selv å bestemme hvilke tvangsreturer de vil føre tilsyn
med. Ansvarsforholdene mellom Frontex, tilsynsrådet og observatørene
må derfor vurderes nærmere av regjeringen.
Dette medlem viser til at en
forutsetning for monitoreringsoppgaven, jf. kravet til at tilsynet
skal være «effektivt», vil måtte være at det etableres et eget sekretariat for
tilsynsrådet med kompetent personell i faste stillinger. Dette medlem viser
til at lovproposisjonen ikke har vurderinger av dette og heller
ikke av hvordan et slikt sekretariat administrativt skal organiseres.
Dette medlem viser til at tiltak
for å oppnå uavhengighet for Tilsynsrådet for Trandum gjelder uavhengig
av om de får ansvar for tvangsreturene. De samme argumenter gjelder
for tilsyn med utlendingsinternatet.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en ny og mer grundig utredning av tilsynsordningen
for tvangsreturer, som omfatter overvåkningsmekanismens uavhengighet,
monitoreringsoppgavens omfang, forholdet til Frontex og behovet
for ressurser for å sikre at monitoreringen er ’effektiv’, og komme
tilbake til Stortinget med forslag for å oppnå dette.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at Tilsynsrådet for Trandum får et eget budsjett
og sekretariat, uavhengig av Politiets utlendingsenhet.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre Tilsynsrådet for Trandum sin uavhengighet
ved å forskriftsfeste at medlemmer av tilsynsrådet oppnevnes av
Kongen i statsråd etter innstilling fra et innstillingsråd bestående
av representanter oppnevnt fra Justis- og beredskapsdepartementet
og fra humanitære organisasjoner. Det bør videre forskriftsfestes
klare kompetansekrav til alle kandidatene for oppnevning.»