Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen,
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til representantforslaget, Dokument
8:158 S (2020–2021) og statsrådens vurdering i brev av 8. april
2021.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at kortbanenettet er en avgjørende del av kollektivtransporten i
store deler av landet, og viktig for at folk og næringsliv skal
komme seg fram i et langstrakt land som Norge. Komiteen er derfor opptatt
av å sørge for et godt flytilbud på kortbanenettet i hele landet
i framtiden.
Komiteen har også registrert
at det før koronapandemien ble varslet og gjennomført en rekke kutt
fra flyselskap i kommersielle flyruter på kortbanenettet – med begrunnelse
i dårlig lønnsomhet og økt avgiftsnivå.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
viser til at distriktsdemografiutvalget, ledet av Victor D. Norman,
trakk fram flere flyavganger og billigere flybilletter på kortbanenettet
som viktige distriktspolitiske tiltak. På bakgrunn av dette fremmes
forslag om at Stortinget ber regjeringen sørge for at kjøp av innenlandske
flyruter videreføres som et statlig ansvar, og at Stortinget ber regjeringen
sikre flere avganger og lavere billettpriser på FOT-rutene i kommende
anbudsrunder.
Komiteen har merket seg at
statsråden i svarbrev til komiteen av 8. april 2021, viser til at
det siste året med pandemi har gitt oss mange verdifulle observasjoner
og erfaringer på luftfartsområdet. Man har blant annet sett hvor
viktig det offentlige kjøpet er for å sikre et tilfredsstillende
flytilbud i hele Norge, og sammenhengen mellom de ulike flyrutene. Komiteen er
enig med statsråden i at det er naturlig at vi tar disse erfaringene
med oss i vurderingen når vi skal fastlegge rammene for det offentliges
kjøp av flyrutetilbud videre.
Komiteen har også merket seg
at statsråden påpeker at en utvidelse av antall avganger kan medføre
en større økning av tilskuddsbehovet grunnet behovet for mer materiell
og mannskap, ikke minst hvis disse skal legges innenfor tidspunktene
med størst etterspørsel morgen og kveld, og at dette i så fall må
skje gjennom økte bevilgninger.
Komiteen viser til at koronapandemien
har hatt stor innvirkning på norsk luftfart, og at store deler av kundegrunnlaget
har vært fraværende siden mars 2020 på grunn av strenge reiserestriksjoner
både innenlands og utenlands.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Venstre, viser til
at regjeringen i denne perioden har bidratt med forskjellige tiltak
for å sikre et minimum av flyrutetilbud i hele landet, også på kortbanenettet. Flertallet viser
til at det er bred enighet i Stortinget om å bidra til at norsk
luftfart skal komme seg gjennom krisen, samtidig som det er stor
usikkerhet knyttet til den langsiktige utviklingen av luftfarten.
Stortinget har tatt initiativ til å utarbeide en egen stortingsmelding
for den videre utviklingen av norsk luftfart etter koronapandemien.
Flertallet viser til at tilbudet
på kortbanenettet og FOT-rutene er helt avgjørende for bosetting
og næringsvirksomhet i store deler av landet. Dette gjelder særlig
områder i Nord-Norge og på Vestlandet. Flertallet mener det har vært
helt nødvendig å sikre et fungerende FOT-rutetilbud også under pandemien.
Samtidig vil det være nødvendig med en grundig gjennomgang av omfanget
av FOT-rutene etter korona. Det er sannsynlig at ruter som tidligere
kunne drives kommersielt, ikke nødvendigvis vil kunne være lønnsomme
når samfunnet normaliseres etter pandemien, og at det vil ha betydning
for omfanget av FOT-rutene. Flertallet vil understreke
at en slik vurdering må gjøres i utarbeidelsen av konkurransegrunnlaget
og i arbeidet med stortingsmeldingen og i et nært samarbeid mellom
regjeringen og fylkeskommunene. Flertallet vil samtidig understreke
viktigheten av å sikre et godt tilbud på kortbanenettet i hele landet,
både når det gjelder rutetilbud og pris.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre merker seg at forslagsstillerne ikke
ønsker at fylkeskommunene skal få overført ansvaret for FOT-rutene,
og er overrasket over at Senterpartiet aktivt motarbeider overføring
av viktige samfunnsoppgaver fra staten til fylkeskommunene. Overføring
av ansvaret for FOT-rutene vil gi fylkeskommunene større innflytelse over
utformingen av tilbudet på kortbanenettet og flytte beslutningene
nærmere brukerne. Disse
medlemmer er forundret over at Senterpartiet ikke synes å ha
tillit til at fylkeskommunene kan håndtere denne oppgaven, og at
partiets uttalelser om å styrke lokaldemokratiet og desentralisere
beslutninger ikke synes å få gjennomslag i praktisk politikk.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti var imot å overføre FOT-rutene
til fylkeskommunene. Dette ble begrunnet med at kortbanenettet og
flyruter som går over flere fylker, må koordineres og tilpasses.
Likeledes er det behov for å få til gjennomgående ruter og gjennomgående
billetter. Disse
medlemmer støtter derfor forslaget om at kjøp av innenlandske
flyruter videreføres som et statlig ansvar. For øvrig viser disse medlemmer til
behandlingen av NTP (2022–2033).
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener kortbanenettet er helt avgjørende
for at folk og næringsliv skal komme seg fram i et langstrakt land som
Norge. Nettopp behovet for like muligheter i hele landet var bakgrunnen
for at Borten-regjeringen startet utbyggingen av kortbanenettet
på 60-tallet, og dette behovet er like stort i dag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
sørge for et godt flytilbud i hele landet også i framtiden. Gjennom
reduserte avgifter og økt kjøp av offentlige flyruter kan det bli
lagt til rette for flere avganger og billigere flybilletter i Distrikts-Norge. Disse medlemmer synes
det er beklagelig at regjeringens avgiftsøkninger de siste årene
gjort det vanskeligere å opprettholde et godt flytilbud, og at flere flyruter
derfor er nedlagt.
Mandag 17. februar
2020, før koronapandemien inntraff, varslet Widerøe at de ville
kutte 4 000 avganger i året, 15 pst. av den kommersielle produksjonen
på kortbanenettet. Endringene skulle tre i kraft 4. mai 2020. Widerøe
begrunnet kuttene med at lønnsomheten på de kommersielle kortbanerutene
har vært under hardt press på grunn av økte avgifter over flere
år. Når Widerøe kutter i rutetilbud, er det en viktig del av kollektivtransporten
i store deler av Norge som rammes.
Blant regjeringens
tiltak som har ført til et dårligere tilbud på kortbanenettet, er
flypassasjeravgift, økt merverdiavgift på persontransport og CO2-avgift. Ifølge Widerøe måtte
de budsjettere med 73 pst. mer avgifter i 2020 enn i 2012.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser videre til at Senterpartiet i Innst.
119 S (2018–2019) fremmet forslag om å «be regjeringen utrede en fordelingsmodell
som ivaretar minimumsbehovet for finansiering av kjøp av FOT-ruter,
og legge dette fram for Stortinget før neste anbudsutlysning». Dette
har ikke regjeringen gjort, og det ser ikke ut som at det er nok
vilje blant regjeringspartiene til å sikre bedre tilbud på kortbanenettet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti viser til distriktsdemografiutvalget ledet av Victor
D. Norman, som blant annet trakk fram flere flyavganger og billigere
flybilletter på kortbanenettet som viktige distriktspolitiske tiltak.
I sin rapport, som ble presentert i desember 2020 (NOU 2020:15),
skriver utvalget:
«Høye priser på flybilletter
i distriktene gjør det mindre attraktivt å bo og arbeide der, og
reduserer muligheten innbyggerne der har til å delta i det norske samfunnet
på lik linje med alle andre.»
Videre skriver utvalget:
«Utvalget mener at
de store avstandene i Norge og mangel på alternative transportformer
gjør at store deler av distriktene er avhengig av fly. Hyppige flyforbindelser
er avgjørende for arbeidsreiser, og priser på et rimelig nivå er
viktig for fritidsreiser og turister. Utvalget mener det er behov
for å vurdere flere virkemidler for å bedre flytilbudet, inkludert
økt statlig subsidiering av flyreiser, forlengelse av rullebaner
og andre tiltak for å legge til rette for mer fleksibilitet i flytilbudet.
Det vil særlig være viktig å redusere flyprisene i områder uten gode
alternative transportmidler, for eksempel på kortbanenettet i Nord-Norge.»
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre flere avganger og lavere billettpriser på
FOT-rutene i kommende anbudsrunder.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartietog Sosialistisk Venstreparti, femmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at kjøp av innenlandske flyruter videreføres
som et statlig ansvar.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er opptatt av å sikre et godt flytilbud
i hele landet, også på kortbanenettet. For deler av Norge er fly
det eneste kollektivtilbudet og svært viktig for både vare- og persontransport. Disse medlemmer deler
forslagsstillernes oppfatning om at kortbanenettet er helt avgjørende
for at folk og næringsliv skal komme seg fram i et langstrakt land
som Norge.
Disse medlemmer har lenge satt
søkelys på rammebetingelsene for luftfarten i Norge, og særlig avgiftsregimet
den er underlagt. Fremskrittspartiet er mot flypassasjeravgiften,
og presset i statsbudsjettet for 2021 regjeringen til å oppheve
den ut året. Vi fikk også gjennomslag for å videreføre lav mva.-sats
første halvår 2021. Fremskrittspartiet fremmet i tillegg forslag
om å reversere regjeringens forslag om å øke CO2-avgift på innenriks kvotepliktig
luftfart.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet ønsker to forvaltningsnivåer, og vil derfor legge
ned fylkeskommunen. Fylkeskommunen og regioner har vært, og er,
et unødvendig og fordyrende ledd i den offentlige forvaltning. Det
er derfor naturlig for disse medlemmer å
støtte forslaget om å beholde ansvaret for FOT-ruteordningen på
statlig nivå.
Disse medlemmer mener det er
viktig å bruke mulighetene FOT-ruteordningen gir for å sikre et
minimum av flytilbud rundt om i landet, men det skal ikke rigges
slik at det undergraver kommersielle ruter. Derfor er det viktig
at bruken av FOT-ruter vurderes ut ifra behov på tidspunktet, med
hensyn til det kommersielle grunnlaget for ruter på samme strekning
eller nærliggende ruter.
Disse medlemmer viser til gjennomslaget Fremskrittspartiet
fikk i statsbudsjettet for 2021 for å styrke FOT-ruteordningen med
30 mill. kroner, og at ordningen skulle utvides i en periode, inntil
flymarkedet er normalisert, slik at ordningen inkluderer strekningene
Stokmarknes–Bodø/Tromsø, Florø–Oslo, Florø–Bergen og Ørsta-Volda–Oslo.
I tillegg til at flyruten Stord–Oslo–Stord bør være med i vurderingen
når staten skal kjøpe flyruter i 2021.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i kommende anbudsrunder sikre flere avganger og
lavere billettpriser på FOT-rutene, der hvor det ikke er kommersielt
grunnlag for flyruter.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti har gjentatte ganger uttrykt
bekymring for de høye prisene på reiser på kortbanenettet og mellom Nord-
og Sør-Norge. Dette
medlem har foreslått at flyplassavgiften på disse strekningene
vurderes fjernet eller skjermet for økning. Dette medlem vil komme tilbake
til saken i behandlingen av NTP (2022–2033).