Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen,
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 164 S (2020–2021), der regjeringen
ber om Stortingets samtykke til ratifikasjon av konvensjon om Den
internasjonale organisasjonen for maritime navigasjonsinnretninger
og -tjenester (IALA) av 27. januar 2021. Dagens IALA (International Association
of Lighthouse Authority, senere International Association of Marine
Aids to Navigation and Lighthouse Authorities) ble opprettet i 1957,
og Norge, representert ved Kystverket, er medlem.
Komiteen viser videre til at
IALAs generalforsamling i 2014 vedtok å arbeide for å endre organisasjonens status
til en mellomstatlig organisasjon. Her har Norges posisjon vært
at IALA beholdes som en teknisk, konsultativ organisasjon, og at
det er IMO, den internasjonale sjøfartsorganisasjonen, som fastsetter
bindende regler. IALA gir tekniske innspill og fastsetter ikke-bindende anbefalinger,
retningslinjer og standarder. Organisasjonen skal ha sete i Frankrike,
der dens forløper også har vært lokalisert.
Komiteen merker seg at konvensjonen
anses å være av særlig stor viktighet, slik at Stortingets samtykke til
ratifikasjon er nødvendig i medhold av Grunnloven § 26 andre ledd.
Komiteen bemerker videre at
skipsfarten er internasjonal, og at sikkerhet og felles internasjonal
regulering og retningslinjer har stor betydning for den norske skipsfarten
og Norge som kyststat. Regjeringen har vurdert at Norge har nytte
av å være medlem i IALA, og at Norge på den måten kan påvirke internasjonale
standarder, retningslinjer og anbefalinger for maritime navigasjonsinnretninger.
Komiteen støtter at det gis
samtykke til ratifikasjon av konvensjonen.