1.1.13.2.2 Tilgang på regjeringens dokumenter mv.
I høringsnotat fra
Justis- og beredskapsdepartementet om Endringar i offentleglova
m.m. – innsyn i elektroniske kalendrar og regjeringsdokument m.m.
av juli 2018 er det fremholdt at det gjelder en ulovfestet regel
som innebærer at ombudet ikke har krav på regjeringsdokumenter eller
relaterte opplysninger. I samme høringsnotat er det også et lovutkast
som anføres å kodifisere gjeldende rett:
«Følgende omfattes
ikke av Ombudsmannens rett til opplysninger og dokumenter etter
første ledd:
-
a) protokoller,
sakslister og referater fra regjeringskonferanser
-
b) notater til
regjeringskonferanser
-
c) utkast til notater
til regjeringskonferanser
-
d) merknader til
utkast som nevnt i bokstav c
-
e) følgedokumenter
til dokumenter som nevnt i bokstav a til d
-
f) sitater fra,
omtale av og referanser til dokumenter som nevnt i bokstav a til
e
-
g) omtaler i interne
notater av politiske prosesser i regjeringen.»
I høringsnotatet
gis det blant annet følgende begrunnelse for unntaksbehovet:
«Når det gjeld spørsmålet
om innsyn i regjeringsdokument, er det heilt sentralt for arbeidet
i ei regjering at slike drøftingar kan gjennomførast og haldast
internt. Det er også avgjerande for kvaliteten på saksførebuinga, konklusjonane
som blir trekte og oppfølginga av konklusjonane, at sakshandsaminga
kan vere skriftleg utan at konfidensialiteten går tapt. På bakgrunn
av dette er det svært viktig at regjeringsnotat, utkast til regjeringsnotat
og andre dokument som er tilknytte slike notat, ikkje er opne for
ålment innsyn. Ei spreiing av slike dokument ville vanskeleggjera
arbeidet i regjeringa og føre til behov for mindre tenlege arbeidsformer.»
Utvalget er enig
i at regjeringen har et legitimt behov for at det ikke er allmenn
innsynsrett i regjeringens dokumenter. Etter utvalgets syn har imidlertid
disse betraktningene begrenset betydning i spørsmålet om ombudets
informasjonstilgang som ledd i sin kontrollvirksomhet. Det vises
til at ombudets tilgang på slike dokumenter ikke innebærer noen
form for offentliggjøring, og at det dermed heller ikke vil innebære
en spredning av opplysninger som skulle gi grunn til å endre regjeringens
arbeidsform.
Ombudets syn fremkommer
i ombudets høringssvar datert 29. august 2018. I sitt høringssvar
er ombudet «ikke enig i at det gjelder ulovfestet regel om at ombudet
ikke har krav på innsyn i regjeringsdokumenter, sitater fra, omtale
av og referanser til regjeringsdokumenter og opplysninger om politiske
prosesser».
For utvalget er
det ikke avgjørende å ta stilling til hva som er gjeldende rett
i dette spørsmålet. For utvalget er det et spørsmål om hvorvidt
ombudet for fremtiden skal kunne kreve fremlagt regjeringens dokumenter
og relaterte opplysninger. I ombudets høringsuttalelse anføres følgende
prinsipielle begrunnelse for at ombudet skal kunne kreve fremlagt
regjeringsdokumenter:
«Spørsmålet om ombudsmannens
rett til å kreve regjeringsdokumenter mv. har ikke kommet på spissen i
mange saker. En av grunnen til dette kan være at disse dokumentene
ofte ikke kaster lys over saker som det er aktuelt for ombudsmannen
å undersøke. I denne forbindelse er det også verdt å nevne at det
her er lagt til grunn at ombudsmannen som hovedregel ikke skal be om
å få oversendt regjeringsdokumenter.
Det er bare når
regjeringsdokumenter er av betydning for den klagen som er under
behandling her, at det kan være aktuelt å be om slike dokumenter.
Ombudsmannens behov for å se regjeringsdokumenter vil dermed være
begrenset til noen få saker. Samtidig kan det forekomme at saker
av stor rettssikkerhetsmessig betydning for den enkelte blir behandlet
i regjeringskonferanser. Regjeringskonferansene benyttes ikke bare
til politisk rådslagning, men også som et viktig ledd i saksbehandlingen
med sikte på å få saker som formelt skal avgjøres av departementet,
forhåndsklarert av den samlede regjering. Selv om man må legge til
grunn at de standpunkter regjeringen kommer frem til i en regjeringskonferanse,
må følges opp av formelle vedtak, kan det ikke være tvilsomt at
de hensyn som regjeringens standpunkt bygger på, i praksis også
vil måtte bli avgjørende for de senere vedtakene, se Rt. 1994 side
1036 om dette.
Forvaltningen plikter
riktignok å gi opplysninger til ombudsmannen om det faktiske grunnlaget
for en avgjørelse, de hensynene avgjørelsen bygger på og den reelle
begrunnelsen for avgjørelsen. Ved å begrense ombudsmannens rett
til å kreve regjeringsdokumenter mv., vil ombudsmannen imidlertid
ikke kunne etterprøve den redegjørelsen som forvaltningen gir. Ombudsmannens
kontroll vil dermed kunne bli vanskeliggjort eller forhindret dersom
det innføres et forbud mot at ombudsmannen kan kreve å få innsyn
i regjeringsdokumenter. En begrensning i ombudsmannens rett til
å kreve opplysninger og dokumenter som foreslått, kan medføre at
ombudsmannen i noen tilfeller ser seg nødt til å måtte avslutte
saken uten å behandle klagen, idet ombudsmannen ikke har det nødvendige
faktiske grunnlaget for å kunne foreta en reell kontroll.
Det er avgjørende
for ombudsmannen å få tilgang til de dokumentene som er nødvendige
for å ivareta kontrollfunksjonen. Både klagerne, allmennheten, forvaltningen
og Stortinget må ha tillit til at ombudsmannens rettslige kontroll
er nøytral og uavhengig, og ombudsmannens rett til å kreve innsyn
i forvaltningens dokumenter er helt avgjørende for å bevare denne
tilliten.»
Ombudet viser videre
til at det parlamentariske ombudet i Danmark har krav på innsyn
i regjeringsdokumenter. Når det gjelder regjeringens behov for å
kunne drøfte spørsmål i full fortrolighet, vises det til at ombudets
tilgang på slike dokumenter ikke vil innebære noen form for spredning
av opplysningene som bør kunne føre til mindre tjenlige arbeidsformer
i regjeringen.
Utvalget har i sitt
arbeid lagt til grunn en klar forutsetning om at det er kontrolløren,
og ikke den kontrollerte, som må definere hva de i sitt oppdrag
trenger innsyn i. Utvalget mener med det som bakgrunn at det prinsipielt
riktige utgangspunktet er at ombudet har tilgang på opplysninger
fra forvaltningen, i den grad disse er relevante og nødvendige for
at ombudet skal kunne ivareta sitt mandat og sine oppgaver etter
loven.
Utvalget understreker
likevel at ombudet som klar hovedregel ikke skal be om å få regjeringsnotater
(r-notater, tradisjonelt ansett som statsrådenes egne notater),
og dokumenter direkte relatert til disse, selv om ombudet i og for
seg har krav på det så fremt det anses nødvendig for å kunne utføre
sin oppgave etter loven. Slike dokumenter skal kun kreves fremlagt
helt unntaksvis i tilfeller hvor det er absolutt nødvendig for å
behandle en sak og det er spesielle holdepunkter for at regjeringsnotater
eller relaterte dokumenter vil kunne inneholde avgjørende opplysninger.
Utvalget forutsetter at ombudet viderefører sin praksis med å være
svært tilbakeholdne med å kreve slike dokumenter fremlagt. Videre
vil utvalget understreke at ombudets eventuelle tilgang på regjeringens
dokumenter ikke innebærer at ombudet skal føre noen form for politisk
kontroll av forvaltningen. Utvalget mener derfor at ombudet bør
være spesielt varsom med å be om innsyn i regjeringens dokumenter
som ledd i undersøkelser av eget tiltak.
Med denne presiseringen
anses det unødvendig å fastsette særskilt i loven at ombudet har
krav på å få fremlagt regjeringens dokumenter og relatere opplysninger.
Dette anses omfattet av formuleringen «enhver opplysning og ethvert
dokument».
Høringsinstansene
har uttalt seg positivt til prinsippet om ombudets tilgang til «enhver
opplysning og ethvert dokument», med unntak av departementene, som mener
at ombudet ikke bør ha rett til å kreve innsyn i regjeringsdokumenter,
herunder regjeringsnotater og relaterte dokumenter. I hovedsak synes
departementene å bygge på tilsvarende hovedsynspunkt som i forannevnte
høringsnotat Endringar i offentleglova m.m. – innsyn i elektroniske
kalendrar og regjeringsdokument m.m. av juli 2018. Utvalget fastholder
sitt standpunkt om at ombudet i grunngitte tilfeller kan kreve innsyn
i slike dokumenter, i tråd med føringene som er gitt ovenfor. På
bakgrunn av departementenes høringssvar ser utvalget likevel grunn
til å komme med enkelte ytterligere merknader og presiseringer.
Departementenes
begrunnelse synes i stor grad å bygge på hensyn som tilsier at regjeringens
dokumenter, og særlig regjeringsnotater, ikke gis til etterfølgende regjeringer
eller Stortinget uten vedtak etter Grunnloven § 75 f. Slik utvalget
ser det, er disse hensynene i liten grad relevante for spørsmålet
om hvorvidt ombudet som ledd i sin kontrollvirksomhet skal ha tilgang
til slike dokumenter. Ombudets kontrollvirksomhet inngår ikke i
en politisk kontekst. Dokumenter som gjelder forvaltningens forutgående
behandling av en sak, anses utlånt til ombudet for kontrollformål,
i den forstand at dokumentene fortsatt tilhører forvaltningen. Ombudet kan
derfor ikke videreformidle disse dokumentene eller innholdet i dem,
heller ikke til Stortinget. Sivilombudet er et faglig og institusjonelt
uavhengig kontrollorgan som skal arbeide for at den enkelte ikke
blir utsatt for urett fra forvaltningen. Det dreier seg altså ikke
om noen form for politisk kontroll av regjeringen, men om at ombudet
reelt skal være i stand til å kontrollere lovligheten av den utøvende
makts myndighetsbruk, også hvor myndighetsbruken i det enkelte tilfellet
kan være direkte foranlediget av standpunkt eller uformelle beslutninger
i regjeringskonferanser. Et rettsstatlig fundert forhold mellom
den utøvende makt og den enkelte forutsetter at den enkelte må ha
tilgang på en mekanisme som sikrer reell og uinnskrenket kontroll
med at myndighetsutøvelse er lovlig. Det forutsetter igjen mulighet
for kontroll med hele den reelle beslutningsprosessen som ligger
til grunn for myndighetsbruken.
I departementenes
høringssvar fremgår det videre at ombudet i klagesaker rutinemessig
ber om oversendelse av «alle relevante dokumenter». Utvalget presiserer
at en slik generell anmodning ikke vil omfatte regjeringens interne
dokumenter. Den vil imidlertid måtte anses å omfatte relevante dokumenter
som omtaler eller refererer til slike dokumenter. Føringene utvalget har
gitt ovenfor, forutsetter at ombudet særskilt ber forvaltningen
oversende regjeringens dokumenter. De legger opp til at ombudet
konkret må vurdere om det foreligger helt spesielle omstendigheter
som gjør det absolutt nødvendig å kreve regjeringens dokumenter
fremlagt. En slik vurdering må nødvendigvis bygge på informasjonen
i øvrige dokumenter som forvaltningen allerede har fremlagt på grunnlag
av ombudets generelle anmodning. Utvalgets forslag vil dermed ikke
medføre at forvaltningen rutinemessig må fremlegge regjeringens
dokumenter for ombudet. Det er som nevnt bare helt unntaksvis og
under helt spesielle omstendigheter at ombudet skal kunne kreve
dette.
Det vises til lovforslaget
§ 20 første ledd.