Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit,
fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet,
Solveig Horne, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra Sosialistisk
Venstreparti, Freddy André Øvstegård, fra Venstre, Terje Breivik,
og uavhengig representant Ulf Isak Leirstein, viser til at
denne innstillingen bygger på et omfattende og grundig arbeid. Sivilombudsmannen
har satt ned en egen arbeidsgruppe som har sett på en rekke justeringer av
sivilombudmannsloven fra 1962. I behandlingen av denne rapporten
gikk kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst. 223 S (2018–2019)
inn for å vedta en ny lov og ikke en endringslov. Arbeidet med ny
lov ble lagt til utvalget som har utredet Stortingets kontrollfunksjon. Både
utvalget og ombudets arbeidsgruppe har gjort et grundig arbeid som
gir et godt grunnlag for å vedta en ny lov.
Komiteen viser til at utvalget
anbefaler å vedta en ny lov som viderefører hovedprinsippene i den
gjeldende ombudsordningen, men med enkelte materielle endringer.
Utvalget foreslår å endre strukturen på den nye loven for å få en
mer pedagogisk lovtekst.
Komiteen støtter arbeidsgruppens
og utvalgets vurdering av at den gjeldende instruksen fra Stortinget oppheves
og overføres til loven, samtidig som Stortingets adgang til å gi
instruks opprettholdes. Det er viktig å presisere at Stortinget
ved alminnelige stortingsvedtak ikke kan innskrenke ombudets myndighet
etter loven, hverken direkte eller indirekte. Derimot kan Stortinget
presisere lovens bestemmelser eller fastsette selvstendige bestemmelser,
typisk om administrative og praktiske forhold som bygger på lovens
bestemmelser. Ved motstrid vil loven gå foran bestemmelser fastsatt ved
alminnelig stortingsvedtak.
Komiteen støtter forslaget
fra utvalget om å samle de relevante bestemmelsene som spesifikt
gjelder klagebehandling, i et eget kapittel i loven, for å gjøre
reglene mer tilgjengelige.
Komiteen mener det er viktig
at ombudet legger til rette for at også barn kan klage til Sivilombudet,
noe Barneombudet, LDO og NIM har tatt til orde for i sine høringsinnspill. Komiteen oppfordrer
ombudet til å prioritere det å gjøre klageadgangen kjent og tilgjengelig for
barn. Det fordrer alderstilpasning av klageprosessen.
Komiteen vil understreke at
det er en klar forventning fra Stortingets side om at forvaltningen
retter seg etter ombudets uttalelser. Dette er en grunnleggende
forutsetning for den parlamentarisk forankrede forvaltningskontrollen,
også der forvaltningen er uenig med ombudet.