Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Høyre, Marianne
Synnes Emblemsvåg, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen og Mathilde
Tybring-Gjedde, fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Nina Sandberg
og Torstein Tvedt Solberg, fra Fremskrittspartiet, lederen Roy Steffensen
og Hanne Dyveke Søttar, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Marit
Knutsdatter Strand, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, fra
Venstre, Solveig Schytz, og fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik
Grøvan, viser til representantforslaget. Kunnskaps- og integreringsminister
Guri Melby har uttalt seg om forslaget i brev av 21. april 2021.
Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til at det hver
dag går over 150 000 barn på skolefritidsordningen (SFO) / Aktivitetsskolen
(AKS). På første trinn er det om lag 82 pst. som benytter tilbudet
på landsbasis. Denne arenaen er dermed den største fritidsarenaen
for mange barn, og sammen med skolen og frivillige organisasjoner
er dette en av de viktigste arenaene for å knytte vennskap og oppleve
fellesskap.
Komiteen viser til at regjeringen
i Meld. St. 6 (2019–2020) Tett på – tidlig innsats og inkluderende
fellesskap i barnehage, skole og SFO la frem for Stortinget en bred
gjennomgang av status, mål og ambisjoner for skolefritidsordningen.
Dette var anbefalinger som bygget på rapporten «Lek, læring og ikke-pedagogikk
for alle – Nasjonal evaluering av skolefritidsordningen i Norge»
fra NFNU Samfunnsforskning i 2018, hvor man gjennomførte en nasjonal
evaluering av SFO.
Komiteen registrerer at regjeringen
nylig har hatt ny nasjonal rammeplan for SFO på høring, og at denne vil
fastsettes om kort tid, ifølge svarbrevet fra statsråden. Komiteen registrerer
videre at det er forskriftsfestet en nasjonal moderasjonsordning
med redusert foreldrebetaling for familier med lav inntekt på 1.–2.trinn
og gratis SFO for elever med særlige behov på 5.–7.trinn. Fra høsten
2021 utvides ordningen med redusert foreldrebetaling til også å
omfatte 3.–4.trinn. Statsråden viser i sitt brev også til at det
høsten 2021 innføres to nye ordninger med gratis SFO for familier
med lav inntekt i utvalgte kommuner og redusert foreldrebetaling
i SFO ved friskoler.
Komiteen viser til at opplæringsloven
§ 13-7 pålegger kommunene å ha et tilbud om en skolefritidsordning
før og etter skoletid for 1.–4. årstrinn, og for barn med særskilte
behov på 1.–7. årstrinn. Den nasjonale evalueringen i 2018 fra NFNU
Samfunnsforskning avdekket at om lag en tredjedel av de ansatte
i SFO har en eller annen type barnefaglig utdanning. Den største gruppen
er ansatte med fagbrev som barne- og ungdomsarbeider. Sammenlignet
med 2002 har andelen med fagbrev økt fra 15 til 27 pst. Samtidig
viser oversikten at 21 pst. oppgir å ha andre fagbrev eller studiespesialiserende
utdanning, og 10 pst. oppgir å ikke ha fullført videregående opplæring.
Til sammen er det dermed 58 pst. av de ansatte som har videregående
eller lavere utdanning. Blant SFO-lederne er det om lag 30 pst. som
har pedagogisk høyere utdanning. Komiteen vil påpeke at relevant
utdanning blant de ansatte i SFO er viktig for å utvikle et godt
innhold i skolefritidsordningen og ha en tjeneste av høy kvalitet
for barna.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at det 1. august 2020 ble innført redusert foreldrebetaling
i SFO for lavinntektsfamilier og gratis SFO for barn med behov for
særskilt tilrettelegging. Flertallet viser til at denne
ordningen også vil bli utvidet fra høsten 2021. Flertallet mener gratis SFO
for alle vil være veldig lik heldagsskolen, noe som ikke drøftes
i forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det i dag er nesten 100 000 barn i 1.–4. klasse som ikke
deltar i skolefritidsordningen eller Aktivitetsskolen. Rapporten
«Lek, læring og ikke-pedagogikk for alle – Nasjonal evaluering av
skolefritidsordningen i Norge» fra 2018 viser at mange familier
velger bort SFO fordi prisen er for høy. For barna er konsekvensen
at de ikke får delta i leken, læringen og fellesskapet etter skoletid,
og mange av disse barna er blant dem som kunne hatt aller størst
glede av et godt SFO-tilbud.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet har mål om
et gratis SFO-tilbud for de yngste elevene og vil begynne innføringen
av gratis SFO etter skoletid for 1.-klassingene med 5 gratis timer
i uka fra høsten 2021, og i Arbeiderpartiets alternative budsjett
ble det foreslått å bevilge 250 mill. kroner til dette.
Disse medlemmer viser til at
de ansattes kompetanse er den viktigste kvalitetsfaktoren, også
i SFO. Disse medlemmer har merket seg at regjeringen Solberg avsluttet
den eneste jevnlige nasjonale kartleggingen av SFO-ansattes kompetanse
etter skoleåret 2014/2015, og disse medlemmer er kritiske
til at det nå ikke finnes noen systematisk oversikt over ansattes
kompetanse i skolefritidsordningen. Disse medlemmer mener et godt
SFO-tilbud er viktig for å gi barn en variert og lærerik skoledag
der de møter trygge og kompetente voksne gjennom hele dagen på skolen,
og mener det trengs en kvalitetsreform for SFO, som blant annet
må inneholde en systematisk satsing på tilbud om kompetanseutvikling
for ansatte. Disse
medlemmer viser til at Arbeiderpartiet vil satse på de SFO-ansattes
kompetanse.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmet ved
behandlingen av statsbudsjettet for 2021 forslag om at det må legges
fram en helhetlig plan for kompetanseutvikling for ansatte i SFO
senest i revidert nasjonalbudsjett for 2021, herunder en oversikt
over SFO-ansattes kompetanse. Planen skal sørge for at fagarbeidere
i SFO får dekket fagskoletilbud på linje med det fagarbeidere i
barnehage får gjennom Kompetanse for framtidens barnehage, og inneholde
en plan for finansiering av fagskoleutdanning i oppvekstfag, slik
at flere får mulighet til å ta fagbrev på jobb, jf. Innst. 12 S
(2020–2021).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at de ansattes kompetanse er den viktigste kvalitetsfaktoren,
også i SFO. Flertallet forventer
derfor at kommunene følger opp dette som en viktig del av å implementere
den nasjonale rammeplanen for SFO som regjeringen snart vil fastsette. Flertallet legger
også til grunn at kommunene har systematisk og god oversikt over
kompetansen til de ansatte, slik at man best oppnår de lokale målene
om kvalitet i SFO-tilbudet og speiler lokale behov. SFO-tilbudet
i Norge er mangfoldig, og flertallet mener noe av styrken
med en rammeplan er å gi rom for variasjoner som dermed gir et best
mulig tilbud for barna og foreldrene. Målrettede ordninger som redusert foreldrebetaling
og gratis SFO til de med særskilte behov på 5.–7. trinnet gjør tilbudet
godt tilgjengelig innenfor dette mangfoldet. Flertallet vil påpeke at nasjonal
statistikk på dette området derfor vil være omfattende å rapportere
på. Flertallet viser
til at regjeringen som en følge av et ønske om å redusere rapporteringsbyrden
i skolesektoren derfor har fjernet dette rapporteringskravet. Flertallet mener
et godt SFO-tilbud er viktig for å gi barn en variert og lærerik skoledag
der de møter trygge og kompetente voksne gjennom hele dagen på skolen,
og mener den nasjonale rammeplanen sammen med de øvrige satsingene
til regjeringspartiene og Fremskrittspartiet bidrar til å utvikle
SFO-tilbudet og kvaliteten i riktig retning.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet vil understreker at SFO er et frivillig
tilbud, og at kommunene må ha frihet til å organisere og legge til
rette for skolefritidsordningen ut ifra lokale behov. En styrking
av kvaliteten i tilbudet og eventuell søskenmoderasjon må derfor
løses gjennom lokale prioriteringer og styrking av kommuneøkonomien. Disse medlemmer viser
til at flere kommuner allerede gjennomfører de tiltak som foreslås
i representantforslaget, og at kommunene lokalt må ha handlefrihet
til å utvikle oppvekstpolitikken.
Disse medlemmer merker seg
at det er innført inntektsgradert foreldrebetaling i SFO, og at
ordningen med gratis SFO for lavinntektsfamilierer er utvidet i
et utvalg kommuner. Disse
medlemmer støtter dette og mener det bidrar til økonomisk
utjevning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser
til representantforslaget og støtter forslag nr. 4, og mener det
vil være positivt dersom kulturskoletilbud og andre aktiviteter
kan integreres i SFO-tiden i et samarbeid mellom skolen, kulturskolen, idrettslag
og andre frivillige organisasjoner. Disse medlemmer vil understreke
at dette må skje i forståelse med de frivillige organisasjonene,
slik at samarbeidet blir positivt for alle parter og ikke bidrar
til å undergrave den frivillige aktiviteten som foregår etter skoletid.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for økt samarbeid mellom SFO og
kulturskolen, frivillige organisasjoner og lokalt arbeids- og næringsliv,
som kan støtte opp under skolens brede syn på kunnskap og kompetanse.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at SFO ikke skal være
en kilde til utenforskap og forskjeller, men en viktig del av den
inkluderende og utjevnende fellesskolen. Derfor ønsker dette medlem å
iverksette en fireårsplan for innfasing av gratis heldagsplass i
SFO for alle barn fra 1. til 4. klasse. Dette medlemmener det er naturlig
at plass i SFO på sikt blir en lovfestet rettighet. Dette medlem ønsker
en SFO med flere ansatte, god oppfølging av barna og ulike aktiviteter
barna kan ta del i. SFO skal være et gratis fellesskap med lek,
fysisk aktivitet og kulturtilbud. Dette medlem ønsker flere hele
stillinger for ansatte som jobber i SFO, i tillegg til å styrke
samarbeidet mellom skole og SFO fordi dette vil bidra til å styrke kvaliteten
i både skole og SFO, i tillegg til å gi bedre arbeidsvilkår for
ansatte.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å iverksette en fireårsplan for
innfasing av gratis heldagsplass i SFO for alle barn fra 1. til
4. klasse.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at SFO har nok ansatte og den kompetansen
som kreves for å gi barna et SFO-tilbud med høy kvalitet.»
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en stortingsmelding om hvordan kvaliteten
i SFO kan heves, og starte arbeidet med en kvalitetsplan for å sikre
kompetanse og utvikling i skolefritidsordningen. Meldingen skal
gå inn på hvordan gratis SFO kan sikre et fellesskap med lek, fysisk
aktivitet, sunn mat, kultur og et variert tilbud til alle barn,
uavhengig av foreldres inntekt og bakgrunn.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til lovfestet rett til søskenmoderasjon
i SFO og mellom SFO og barnehage.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre rentefrie lån for nødvendige investeringer
til innføring av gratis SFO over hele landet og fremme nødvendige
forslag for dette.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til et pilotprosjekt i samarbeid med
KS, der kommuner inviteres til å innføre flere hele stillinger for
ansatte som jobber i SFO, i tillegg til å styrke samarbeidet mellom
skole og SFO. Prosjektet skal se på om dette kan bidra til å styrke kvaliteten
i både skole og SFO, i tillegg til å gi bedre arbeidsvilkår for
ansatte. Stortinget ber regjeringen innføre ordninger for belønning
av kommuner som deltar, og i tillegg gjennomføre en følgeevaluering
av pilotprosjektene.»