1.4.1 Utenriksdepartementet
Statsråden viser
til at det er etablert et to-trinns system for eksport av forsvarsmateriell,
der landklareringen kun er en åpning for at de enkelte lisenssøknadene kan
behandles i departementet. Selve søknaden vil ifølge statsråden
uansett vurderes grundig og individuelt opp mot fastsatte retningslinjer
og kriterier.
Utenriksministeren
er ikke enig i Riksrevisjonens vurdering om at departementet i mange
tilfeller har åpnet opp for salg av forsvarsmateriell til land på
et for dårlig grunnlag. Hun erkjenner imidlertid at det er behov for
å styrke sporbarheten i departementets vurderinger, både i klareringen
av land og i lisensieringen.
Statsråden viser
til Riksrevisjonens påpekning av at enkelte landvurderinger/klareringsnotater
er korte og mener dette kan skyldes at den konkrete situasjonen ikke
krever en dyptgående vurdering. Eldre landvurderinger kan også være
preget av at kravene til vurderinger var ulikt dagens retningslinjer.
Når det gjelder Riksrevisjonens konklusjon om at mange landvurderinger
ligger tilbake i tid og derfor ikke drøfter forhold i mottakerlandet
på bakgrunn av nyere internasjonale avtaler eller forpliktelser,
viser statsråden til at det ikke er krav om automatiske re-klareringer
etter fastsatte tidsintervaller. Behovet for en oppdatert landklarering
vurderes nærmere når det er nødvendig, for eksempel hvis det er skjedd
vesentlige endringer som berører grunnlaget for den opprinnelige
landklareringen.
Statsråden deler
ikke Riksrevisjonens vurdering av at departementets saksbehandling
av søknader om eksportlisens ikke gir tilstrekkelig sikkerhet for
at Stortingets forutsetninger om å hindre at norsk materiell blir brukt
til intern undertrykking eller havner på avveie, blir ivaretatt.
Statsråden viser til at risikoen for intern undertrykking er en
vurdering som er nøye knyttet til spesifikke varer eller teknologi,
til sluttbruker og til landet som skal motta varen. For at intern
undertrykking skal være en relevant vurdering, må saken berøre disse aspektene.
Når det gjelder risiko for avledning, viser statsråden til at dette
er knyttet til spesifikke forhold, og derfor ikke like relevant
i alle saker.
Statsråden viser
til at det allerede er igangsatt et arbeid med å styrke sporbarheten
og dokumentasjon av utførte vurderinger, både når det gjelder klareringsnotater
og i selve lisensieringen.
Tiltakene som skal
sikre en mer sporbar og dokumentert saksbehandlingsprosess i lisenssaker
inkluderer blant annet en utvidelse av sjekklisten for behandling
av lisenssøknader. Arbeidet med bedre skriftliggjøring av relevante
vurderinger i merknadsfeltet i E-lisens vil fortsette. Det har blitt
gjennomført en oppdatering av vedtaksmaler og andre standardiserte
besvarelser. Departementet har også høsten 2020 igangsatt revisjon av
en håndbok, samt kvalitetssikring av vilkår som kan pålegges som
betingelse for eksportlisenser. Dette arbeidet vil ferdigstilles
primo 2021.
Statsråden er uenig
i Riksrevisjonens konklusjon om at det foreligger et utilstrekkelig
beslutningsgrunnlag for eksport av forsvarsmateriell til De forente
arabiske emirater i perioden 2016–2018. Når det gjelder vurderingen
om at 1959-vedtakets betydning for spørsmålet om eksport til Emiratene
ikke er grundig nok utredet, gitt sakens prinsipielle side, viser
statsråden til at departementet har vurdert vedtakets relevans for
eksport i denne saken. Statsråden viser for øvrig til departementets
konklusjon om at 1959-vedtaket ikke kommer til anvendelse ettersom
dette dreier seg om land som intervenerer militært etter samtykke
fra den lovlige regjeringen i landet det interveneres i. Det er
ifølge statsråden en forutsetning at utstyr som er anskaffet fra
Norge, er for Emiratenes egne forsvarsbehov og ikke skal benyttes
i Jemen eller til å begå brudd på den internasjonale humanitærretten.
Med hensyn til vurderingen
om utilstrekkelig vurdering av risiko for avledning av materiell
til Emiratene, mener statsråden at det både i notater og i de konkrete lisensene
framgår at eksporten til landets forsvarsmyndigheter er grundig
vurdert og dokumentert på myndighetsnivå. Det er utbredt praksis
at land har egne innkjøps- og materiellorganisasjoner som legger
til rette for anskaffelser på vegne av forsvarsmyndighetene i landet.
Det er ifølge statsråden innhentet myndighetsforsikringer om sluttbruk.
Innvilgelse av lisens
til land i landgruppe 2 forutsetter fremleggelse av myndighetsbekreftet
sluttbrukererklæring med reeksportklausul. Statsråden viser til
at dette er en streng linje, som innebærer at risikoen for avledning
er meget begrenset. Å bryte med egne myndighetsforsikringer vil
få negative konsekvenser for landets senere mulighet til å anskaffe
materiell fra Norge eller andre leverandørland.
Statsråden deler
Riksrevisjonens vurdering om at samarbeidet om eksportkontroll og
ikke-spredning på nasjonalt nivå er godt. Hun vil fortsette dialogen
med statsrådene i Justis- og beredskapsdepartementet og Finansdepartementet
for å styrke det nasjonale samarbeidet og informasjonsutvekslingen.
Hun er enig i at det er nødvendig å etablere et effektivt felles
kommunikasjonssystem for å støtte opp om en mer effektiv gjennomføring
av eksportkontroll i Norge og vil ha dialog med Justis- og beredskapsdepartementet
og Finansdepartementet om dette. Videre har Utenriksdepartementet
igangsatt et arbeid med å utvikle et nytt E-lisenssystem, og som
en del av dette vil departementet se på løsninger for å etablere
en integrasjon mellom Tolletatens tolldeklareringssystem (TVINN)
og nye E-lisens.
Når det gjelder
Riksrevisjonens konklusjon om at lite etterkontroll fra myndighetene
svekker eksportørenes insentiver til å etterleve regelverket, viser
statsråden til at det norske eksportkontrollsystemet legger vekt
på grundige forhåndsvurderinger. Forebyggende aktivitet overfor
industrien og dialog med bedriftene er veldig viktig. I denne dialogen
legger departementet særlig vekt på bedriftenes ansvar og forpliktelser
for å etterleve eksportkontrolloven og sikre at eventuelle lovpålagte
lisensvilkår etterleves. Hun mener inspeksjoner og lignende tiltak
vil være en lite hensiktsmessig bruk av departementets ressurser.
Det nye E-lisenssystemet vil imidlertid inneholde funksjoner som
legger til rette for en mer systematisert oppfølging av særvilkår
i lisensene.
Statsråden mener
det er uheldig at det forekommer svært mange formalfeil i graderingen
av saksdokumenter. Departementet har satt i gang et arbeid med å
etablere egne dokumentmaler for eksportkontroll på Nasjonalt B-Nett.
Det er også iverksatt tiltak for å styrke kompetansen og bevisstheten
om korrekt anvendelse av hjemler ved gradering av dokumenter etter
sikkerhetsloven.