Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen,
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til regjeringens forslag til delvis bompengefinansiering
av en bypakke for Tromsø, som skal avløse dagens ordning med innkreving
av et lokalt finansieringstilskudd på omsetningen av drivstoff for
å delvis finansiere hovedveiutbyggingen i Tromsø.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, påpeker at Tromsø kommune svært lenge
har drevet med lokal innkreving av brukerfinansiering gjennom økt
drivstoffpris, og at en bypakke er svært etterlengtet.
Målet for Bypakke
Tenk Tromsø er nullvekst i persontransport med bil og god framkommelighet
for alle trafikanter, med hovedvekt på kollektivtransport, syklende,
gående og næringslivstransport.
Den samlede rammen
er 6 500 mill. kroner (2021-kroner). Innkrevingen baserer seg på
bompenger samt statlige, fylkeskommunale og kommunale midler. Innkrevingsperioden
er på 15 år, med oppstart 2. halvår 2022. Det etableres 15 bomstasjoner
og tidsdifferensierte bompengetakster med tredobbel takst i rushtiden
på hverdager.
Tromsø kommune og
Troms og Finnmark fylkeskommune stiller en samlet lånegaranti på
850 mill. kroner.
Et annet flertall,
komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, er kjent med at Tromsø kommune ønsker å medvirke
til et pilotprosjekt for alternativ innkreving av bomavgiften knyttet til
Bypakke Tenk Tromsø.
Dette flertallet viser til
diskusjoner om bruk av ny teknologi og mener at det er hensiktsmessig
å prøve ut alternativ innkreving av bompengeavgifter.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at infrastrukturutviklingen
for de større byområdene i dag er organisert gjennom bypakker, liknende
det som foreslås for Tromsø i denne proposisjonen. Bypakker er avtaler
som bygger på premisser om at det er bilistene som skal finansiere
utbyggingen gjennom bompenger, samtidig som bilen som transportmiddel
skal motarbeides. Disse
medlemmer vil avvikle disse avtalene og nullvekstmålet.
Disse medlemmer mener bilen
fortsatt skal kunne spille sin viktige rolle for innbyggeres og
næringslivets mobilitet, også i byområder som Tromsø. Befolkningen
må fritt kunne velge bil som transportmiddel, på lik linje med andre
transportmidler. Disse medlemmer viser
til at utslippene fra biler fortsetter å gå ned med introduksjon
av nyere motorer og økt elbilandel. Det er derfor ingen grunn til
å spesielt motarbeide en naturlig utvikling i biltrafikken.
Disse medlemmer viser til de
foreslåtte veiprosjektene i porteføljen. Det er ikke formålstjenlig
å gjennomføre disse utbyggingene gjennom en bypakke som i all hovedsak
vil kreve inn bompenger fra bilistene, som hovedsakelig benyttes
til andre tiltak enn veiformål. Disse medlemmer viser også
til at de store veiprosjektene i bypakken, E8 Flyplasstunnelen og
ny bro til Kvaløya, er prioritert som tiltak nummer 21 og 24. Dette betyr
i praksis at veiformål settes nederst på prioriteringslisten og
kan bli både utsatt og redusert etter hvert som eventuelle kostnadsøkninger
eller inntektssvikt skal dekkes inn ved kutt i porteføljen.
Disse medlemmer mener staten
har et særlig ansvar for å finansiere moderniseringen av transportnettet
i de største byene. Det er feil at denne nødvendige moderniseringen
i dag baseres på bompengefinansiering. Disse medlemmer mener det ikke
lenger kan være bilistene som skal finansiere andre trafikanters transporthverdag.
Det vil derfor være mest hensiktsmessig å ta med prosjektporteføljen
i denne proposisjonen i behandlingen av ny Nasjonal transportplan.
På denne bakgrunn
vil disse medlemmer stemme
imot en ny bompengefinansiert bypakke som har som hovedmål å redusere
fremkommelighet og mobilitet for bilistene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at denne bypakken bare er et første steg på veien mot en byvekstavtale
for Tromsø. Disse
medlemmer forutsetter at forhandlingene om en byvekstavtale
kommer i gang umiddelbart. Tromsø har vært klar til å forhandle
om en byvekstavtale lenge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti forutsetter
at staten avsetter tilstrekkelige midler til sitt bidrag til oppfyllelse
av nullvekstmålet. Det forutsettes at de to statlige prosjektene
E8 Flyplasstunnelen og E8 ny hovedvei til flyplassen prioriteres
som ett prosjekt med en betydelig høyere statlig finansieringsandel.
Videre
vil komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti påpeke at eventuelle overskridelser
i statlige prosjekter ikke skal gå ut over tiltak på fylkesvei eller
kommunal vei.
Dette medlem har merket seg
at kommunestyret i Tromsø gjentatte ganger har vedtatt et ønske
om veiprising som et alternativ til bompenger. Dette medlem er glad for at
Tromsø ønsker å være pilot for nye teknikker og teknologier som
alternativ til bompenger, og er positiv til et pilotprosjekt med
veiprising i Tromsø.