Søk

Sammendrag

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag om delvis bompengefinansiering av en bypakke for Tromsø (Bypakke Tenk Tromsø), i tråd med vedtak fra lokale myndigheter. Bypakke Tenk Tromsø skal avløse dagens ordning med innkreving av et lokalt finansieringstilskudd på omsetning av drivstoff for å delfinansiere hovedveiutbyggingen i Tromsø (Tromsøpakke 1–3).

Målet for Bypakke Tenk Tromsø er nullvekst i persontransport med bil. I tillegg er god fremkommelighet for alle trafikantgrupper et mål, med hovedvekt på kollektivtransport, sykling, gange og næringslivstransport.

Det redegjøres i proposisjonen for at et sentralt prosjekt i Bypakke Tenk Tromsø er ny tunnel mellom Breivika og Langnes – E8 Flyplasstunnelen i Tromsø (tidligere rv. 862 Tverrforbindelsen Tromsø).

Det omtales videre at Tromsø ønsker å inngå en byvekstavtale. Tiltakene som ligger til grunn for Bypakke Tenk Tromsø, er bygd på rammene og føringene for en eventuell byvekstavtale og anses å være et godt grep for å nå målet om at veksten i persontransport skal skje med kollektiv, sykling og gange. Ytterligere tiltak vil være tema i eventuelle forhandlinger om en byvekstavtale for Tromsø.

Samlet økonomisk ramme for Bypakke Tenk Tromsø er om lag 6 500 mill. 2021-kroner. Finansieringen er basert på innkreving av bompenger samt statlige, fylkeskommunale og kommunale midler. I tillegg kommer all merverdiavgift som staten refunderer for prosjekt og tiltak i bypakken. Bypakke Tenk Tromsø vil ha en innkrevingsperiode på 15 år, med planlagt oppstart 2. halvår 2022. I tråd med de lokalpolitiske vedtakene er det lagt til grunn at det skal etableres 15 bomstasjoner med toveis innkreving i de ulike bydelene i Tromsø, fordelt på sju soner. Videre forutsetter bompengeordningen i Tromsø tidsdifferensierte bompengetakster med tredobbel takst i rushperiodene på hverdager.

Departementet viser i proposisjonen til at det har vært gjennomført en ekstern kvalitetssikring (KS2) av trafikk- og finansieringsforutsetningene for Bypakke Tenk Tromsø, og at det er enighet om at forventede bompengeinntekter kan legges til grunn.

Samferdselsdepartementet merker seg at Bypakke Tenk Tromsø er basert på retningslinjene i bompengeavtalen fra 2019. Det er lagt til grunn 20 pst. eierandel ved investering på lokale veier samt at merverdiavgiftskompensasjon for investeringer på lokalt veinett skal føres tilbake til bypakken. Det blir lagt opp til aktiv porteføljestyring i bypakken, og det er etter departementets vurdering balanse mellom inntekter og kostnader i porteføljen som blir lagt fram. Bypakke Tenk Tromsø anses dermed å være i tråd med bompengeavtalen fra 2019.

Det vises til proposisjonen for nærmere gjennomgang av bakgrunnen for og enkelthetene i prosjektet.