Samferdselsdepartementet
legger i proposisjonen fram forslag om gjennomføring av prosjektet
E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt i Nordland og Troms
og Finnmark som OPS-prosjekt (offentlig-privat-samarbeid). Prosjektet
omfatter utbygging av E10 fra Tjeldsund bru i Tjeldsund kommune
til Gullesfjordbotn i Kvæfjord kommune, rv. 85 fra Gullesfjordbotn
i Kvæfjord kommune til Langvassbukt i Sortland kommune og rv. 83
fra Tjeldsund bru til Fauskevåg i Harstad kommune. I tillegg vil
eksisterende E10 fra Fiskefjorden til Kåringen i Lødingen kommune
bli utbedret. Før 1. januar 2020 var området på østsiden av Tjeldsund bru
en del av Skånland kommune.
Det vises i proposisjonen
til at det i Prop. 1 S (2014–2015) ble varslet at regjeringen ville
be Statens vegvesen om å starte planleggingen av tre prosjekter
for gjennomføring som OPS-prosjekter. I Meld. St. 25 (2014–2015)
På rett vei kom regjeringen med et overordnet rammeverk for OPS
i transportsektoren. Stortinget sluttet seg til opplegget for gjennomføring
av prosjektet rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen–Grundset/Basthjørnet i
Innlandet som OPS-prosjekt våren 2017, jf. Prop. 45 S (2016–2017)
og Innst. 216 S (2016–2017). Videre sluttet Stortinget seg til opplegget
for gjennomføring av prosjektet rv. 555 Sotrasambandet i Vestland
som OPS-prosjekt sommeren 2018, jf. Prop. 41 S (2017–2018) og Innst.
270 S (2017–2018).
Forslaget i Prop
101 S (2020–2021) er basert på rammeverket i Meld. St. 25 (2014–2015)
og videre utvikling av dette gjennom erfaringer fra arbeidet med
prosjektene rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen–Grundset/Basthjørnet og rv.
555 Sotrasambandet.
Prosjektet E10/rv.
85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt er omtalt i Meld. St.
33 (2016–2017) Nasjonal transportplan 2018–2029, side 314–315, og
i Prop. 1 S (2018–2019), side 129. I Meld. St. 33 (2016–2017) er
det lagt til grunn anleggsstart i første seksårsperiode (2018–2023)
under forutsetning av at det blir tilslutning til et opplegg for
delvis bompengefinansiert utbygging av prosjektet.
Det er gjennomført
ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektet. Kvalitetssikringen
har omfattet prosjektstyringsunderlag, overslag for byggekostnader
og kostnader for drift og vedlikehold, overslag på betalingsprofil til
OPS-selskapet, trafikkgrunnlag og bompengefinansiering. Det opplyses
i proposisjonen at KS2-konsulenten og Statens vegvesen i stor grad
er enige om utbyggingskostnadene og forutsetningene for gjennomføringen
av prosjektet. KS2-konsulenten mener at utbyggingskostnadene bør
reduseres med om lag 100 mill. kroner. KS2-konsulenten vurderer
nivået på 60 pst. milepælsutbetaling som fornuftig, men mener at
nivået bør etterprøves i den videre markedsdialogen. Bompengeopplegget
vurderes som robust og basert på nøkterne anslag for trafikkutviklingen.
Det er lagt til grunn
et kostnadsoverslag på 8 700 mill. kroner i 2018-prisnivå basert
på gjennomføring som et tradisjonelt prosjekt. Omregnet til 2021-prisnivå er
dette om lag 9 250 mill. kroner. Av dette utgjør kostnader utenom
OPS-kontrakten om lag 860 mill. kroner. Her inngår kostnader til
forberedende arbeider som flytting av høyspentlinje, grunnerverv
og arkeologiske utgravninger, planlagte tiltak på eksisterende veger
som skal omklassifiseres og Statens vegvesens prosjektorganisasjon.
Samfunnsøkonomisk
netto nytte for prosjektet med delvis bompengefinansiering er beregnet
til om lag –3,6 mrd. kroner. Netto nytte per budsjettkrone er beregnet
til om lag –0,5. Netto nytte over totale kostnader er beregnet til
–0,35. Uten bompenger er netto nytte beregnet til om lag –4,3 mrd.
kroner. Netto nytte per budsjettkrone er beregnet til om lag –0,5
og netto nytte over totale kostnader til om lag –0,6.
Samferdselsdepartementet
viser i proposisjonen til at E10/rv. 85 mellom Tjeldsund og Langvassbukt
er en del av transportforbindelsen mellom Lofoten, Vesterålen og
E6. Vegen er en viktig næringstransportåre, bl.a. for fisketransport.
Strekningen har dårlig geometri, bratte stigninger og smal veg.
Prosjektet vil knytte regionene Ofoten, Lofoten, Vesterålen og Sør-Troms
tettere sammen, med betydelig reduksjon av kjøretid.
Samferdselsdepartementet
opplyser videre at det legges opp til at prosjektet E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt
blir gjennomført som det tredje prosjektet basert på rammeverket
for OPS i Meld. St. 25 (2014–2015) På rett vei.
Det vises til proposisjonen
for en nærmere gjennomgang av bakgrunnen for og enkelthetene i prosjektet.