Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen,
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop 101 S (2020–2021), hvor regjeringen
har lagt fram forslag om gjennomføring av prosjektet E10/rv. 85
Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt i Nordland og Troms og Finnmark
som OPS-prosjekt, og at prosjektet omfatter en del av transportforbindelsen
mellom Lofoten, Vesterålen og E6. Prosjektet omfatter i tillegg
en kort strekning av rv. 83 fra E10 i retning Harstad.
Komiteen anser E10 som en viktig
næringstransportåre, bl.a. for fisketransport. Strekningen har dårlig geometri,
bratte stigninger og smal veg. Deler av strekningen har redusert
fartsgrense på grunn av randbebyggelse. På E10 og rv. 85 mellom
Tjeldsund og Langvassbukt varierer årsdøgntrafikken (ÅDT) mellom
1 500 og 2 100 kjøretøy. Andelen tungtrafikk er om lag 15 pst. ÅDT
på rv. 83 er om lag 4 500 kjøretøy. Andelen tungtrafikk er om lag
10 pst.
Komiteen registrerer at prosjektet
vil føre til at E10 fra Tjeldsund bru til Gullesfjordbotn blir kortet
inn med om lag 30 km, og at reisetiden på strekningen blir redusert
med om lag 39 minutter.
Komiteen registrerer at totalt
kostnadsnivå for prosjektet er beregnet til 9 250 mill. kroner,
og at samfunnsøkonomisk netto nytte for prosjektet med delvis bompengefinansiering
er beregnet til om lag -3,6 mrd. kroner. Netto nytte per budsjettkrone
er beregnet til om lag -0,5. Netto nytte over totale kostnader er
beregnet til -0,35. Uten bompenger er netto nytte beregnet til om lag
-4,3 mrd. kroner. Netto nytte per budsjettkrone er beregnet til
om lag -0,5 og netto nytte over totale kostnader til om lag -0,6.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at opplegget for utbygging
og finansiering av E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt
i Nordland og Troms og Finnmark er behandlet av lokale myndigheter,
som har gitt sin tilslutning og garantier slik det fremkommer i
proposisjonen, inkludert et bompengeopplegg med innkreving på både
ny og eksisterende veg.
Flertallet viser til at Stortinget
har bedt regjeringen vurdere å dele opp prosjektet i flere mindre
i stedet for én stor kontrakt, og at Samferdselsdepartementet slutter
seg til Statens vegvesens tilrådning om ikke å dele opp prosjektet,
og at den foreslåtte kontraktsmodellen legges til grunn for gjennomføring
av prosjektet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at Statens vegvesen har gjennomført en
omfattende markedsdialog over flere år knyttet til dette prosjektet
for å sikre en best mulig tilpassing av risikodeling og hevder at
tilbakemeldingene fra dialogen er at E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt
er et prosjekt som er attraktivt for flere aktører, også norske.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil nok en gang
påpeke de åpenbare svakhetene med OPS som metode for utbygging av
offentlig infrastruktur. At staten skal sette bort finansiering
og utbygging av vegprosjekter til private, for deretter å betale
leie for bruk av sine egne veger til private investorer, er en modell
som kanskje passer i østeuropeiske land med svak nasjonaløkonomi,
men ikke i Norge.
Disse medlemmer mener det ikke
finnes en god begrunnelse for bruk av OPS i Norge, ut over partiene
på høyresiden sine ideologiske kjepphester. Disse medlemmer peker på at
risikofordelingen mellom stat og utbygger i OPS-prosjekter favoriserer
store, internasjonale og kapitalsterke kontraktører, mens norske entreprenører
enten ikke våger eller ikke har mulighet til å løpe den langsiktige
finansielle risikoen som OPS-prosjekter innebærer. Disse medlemmer finner grunn
til å advare mot en utvikling som går i retning av at multinasjonale
selskaper bygger norsk infrastruktur med utenlandsk arbeidskraft,
der Norge taper arbeidsplasser og viktig kompetanse og kun blir
sittende igjen med regningen.
Disse medlemmer understreker
at det offentlige får bedre finansieringsbetingelser enn private
bedrifter, noe som gjør et privat finansieringsopplegg for offentlige
vegutbygginger enda vanskeligere å forsvare. Disse medlemmer minner om at
de private OPS-selskapene naturlig nok skal ha egen profitt på finansieringsdelen
av utbyggingen, noe som er egnet til å fordyre byggeprosjekter. Disse medlemmer viser
for øvrig til TØI-rapporten Evaluering av OPS i vegsektoren (890/2007),
som konkluderer med at de fordelene som er mulig å oppnå med OPS-modellen,
likevel kan realiseres uavhengig av privat finansiering.
Disse medlemmer understreker
at OPS-prosjekter også skal også betales av felleskassa og vil binde fellesskapets
budsjetter over mange år. Disse medlemmer mener det er
uheldig at ansvarlige politikere lar seg friste av muligheten til
å skyve på budsjettkostnadene, en mulighet som OPS-modellen innbyr
til.
Disse medlemmer mener det er
bedre at vi bruker pengene på bygging av veger fremfor finurlige
finansierings- og avbetalingsmetoder, hvor dessuten betydelige deler
av verdiskapingen gjerne forsvinner ut av landet.
Disse medlemmer har merket
seg samferdselsministerens advarsel om at en problematisering av
OPS-modellen ville kunne innebære en forsinkelse av prosjektet,
men påpeker samtidig at prosjektet allerede nå er betydelig forsinket,
uavhengig av diskusjon om hvilken utbyggingsmodell som benyttes
i prosjektet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til dagens garantiordning
og den belastningen den gir for fylkeskommunene, og legger til grunn
at Stortingets vedtak om statlig bompengegaranti vil gjelde også
dette prosjektet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti konstaterer
at proposisjonen fra regjeringen om gjennomføring av utbyggingen
av E10/rv. 85 er fundert på Meld. St. 33 (2016–2017), altså Nasjonal
transportplan 2018–2029, med nærmere omtale på sidene 314–315. I denne
sammenheng finner disse
medlemmer grunn til å påpeke at regjeringspartiet Fremskrittspartiet, den
gang med sittende samferdselsminister og finansminister, forutsatte
tilslutning til bompengefinansiert utbygging av prosjektet. Disse medlemmer konstaterer
at regjeringens forslag om bompengefinansiering av ny E10/rv. 85
er i tråd med Fremskrittspartiets ønsker og krav. Disse medlemmer legger disse
forutsetninger til grunn, og vil således gi sin støtte til utbyggingsprosjektet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre er generelt opptatt av at planlegging
og bygging av veiprosjekter blir gjennomført raskt og kostnadseffektivt,
og at flere aktuelle gjennomføringsstrategier blir benyttet. Derfor
er disse medlemmer fornøyd med
at Nye Veier AS er etablert, noe som viser at det er mulig å bygge
veiene betydelig rimeligere ved å tenke nytt. At OPS er tatt i bruk
som et supplement til tradisjonelle gjennomføringsstrategier, er disse medlemmer overbevist
om vil bidra til innovasjon og heve kompetansenivået i hele bransjen
samt legge til rette for økt fleksibilitet, kvalitet og effektivitet
i gjennomføringen av prosjektene.
Disse medlemmer viser til at
tidligere gjennomførte OPS-prosjekter har vist gode resultater.
Prosjektene blir gjennomført raskere, og det er en stor fordel at
kontraktspart tar størsteparten av risikoen knyttet til utbyggingskostnader,
tidspunkt for ferdigstilling, drift og vedlikeholdskostnader samt
kostnader til finansiering. Det vil også bidra til stor forutsigbarhet
med hensyn til drift og vedlikehold i avtaleperioden.
Disse medlemmer merker seg
at det legges opp til at en stor del av investeringskostnadene utbetales
tidlig i kontraktsperioden. Dette reduserer de årlige betalingene
etter trafikkåpning og dermed den finansielle risikoen for utbygger.
Eventuelle forskjeller i finansieringskostnader er derfor av mindre
betydning ved dagens OPS-prosjekter. Disse medlemmer er overrasket
over at Arbeiderpartiet ikke tar inn over seg de endringene som
er gjort i OPS-modellen, og på autopilot kritiserer OPS som gjennomføringsmodell.
Det vitner om at det er Arbeiderpartiet som er opptatt av ideologiske
kjepphester og ikke evner å ta i bruk effektive virkemidler for
utbygging av viktige veiprosjekter.
Disse medlemmer viser til at
Hålogalandsveien organisert som OPS-prosjekt vil gi økt forutsigbarhet
for regionen og lokale myndigheter, og er svært tilfreds med at
prosjektet Hålogalandsveien med dette nå blir gjennomført.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, mener det er viktig å få igangsatt
gjennomføring av E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt,
og viser blant annet til strekningens viktighet for sjømateksporten. Prosjektet
vil bety mer vei som er både bedre og tryggere enn dagens, i tillegg
til redusert avstand og reisetid i øst–vest retning.
Flertallet vil påpeke at korteste
vei i nord–sør retning er via dagens trasé Kanstadbotn–Kåringen
og videre til fergen Lødingen–Bognes som knytter E10–E6 i hop. Slik
vi det også være etter at Hålogalandsveien er bygget. Dette fergesambandet
er Nord-Norges mest trafikkerte samband, og det er derfor svært
viktig at dagens trasé Kanstadbotn–Kåringen beholdes som riksvei
med oppgradering som en riksvei krever.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er imot innkreving av bompenger fra
bilister og mener investeringer i viktig infrastruktur er et offentlig
ansvar som også burde være finansiert av det offentlige. Bompenger
er en ekstrabeskatning av bilister som kommer i tillegg til skatter
og avgifter de allerede har betalt inn til stat og kommune. Økt
belastning fra bompenger er en bekymring for mange vanlige folk,
en bekymring disse
medlemmer har forståelse for og deler.
Disse medlemmer viser til gjennomslag
Fremskrittspartiet har fått siden 2014 for å redusere bompengebelastningen
for folk flest over hele landet, sist ved budsjettenighet med regjeringspartiene
om å bruke totalt 2 mrd. kroner i 2021 på å fjerne og redusere bompenger. Disse medlemmer mener
videre at det ikke skal vedtas nye bompengefinansieringer som vil
øke den samlede bompengegjelden og bompengebelastningen for bilistene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
legger til grunn at prosjektet E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt
finansieres uten bruk av bompenger.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Stortingets vedtak nr. 463 fra 31. mars 2020:
«Stortinget ber regjeringen
sørge for at offentlige anbud innen vei, jernbane og farled utformes
slik at norske aktører har en reell mulighet til å konkurrere om prosjektene,
forutsatt at dette ikke medfører økte kostnader ved prosjektene,
blant annet når det gjelder størrelse på kontraktene, og det må
stilles krav til kunnskap om norske forhold, klima og topografi
der dette er relevant for oppdraget, samt krav til norske lønns-
og arbeidsvilkår og bruk av lærlinger og egne ansatte på byggeplassen.»
Disse medlemmer viser til at
norsk anleggsbransje i lengre tid har advart om at offentlige samferdselskontrakter
stadig oftere rigges slik at norske bedrifter taper mot utenlandske
selskap i anbudsrundene. For disse medlemmer er det viktig
at store infrastrukturprosjekter bidrar til økt norsk verdiskaping
og økt norsk kompetanse.