Bakgrunn

Innledning

Komiteen behandler i innstillingen to representantforslag om at Nav-kontor skal tilby faglig hjelp med minst samme åpningstider som kommunens rådhus, samt om å sikre tilgjengelighet hos Nav.

Representantforslag 154 S (2020–2021) fra stortingsrepresentantene Per Olaf Lundteigen, Kjersti Toppe, Heidi Greni og Willfred Nordlund om at Nav-kontor skal tilby faglig hjelp med minst samme åpningstider som kommunens rådhus

I dokumentet fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at de lokale Nav-kontor i kommuner og bydeler kan gi innbyggerne faglig hjelp med minst samme åpningstider som kommunens rådhus.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse av forslaget.

Representantforslag 156 S (2020–2021) fra stortingsrepresentantene Hans Andreas Limi, Silje Hjemdal og Erlend Wiborg om å sikre tilgjengelighet hos Nav

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  1. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om nasjonale retningslinjer som sikrer at de svakeste brukerne er sikret et tilgjengelig Nav-kontor.

  2. Stortinget ber regjeringen sikre tilstrekkelig kapasitet på kontaktsenteret i Nav for å unngå unødig lang responstid.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse av forslagene.