Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen,
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til Representantforslag 140 S (2020–2021)
og statsrådens vurdering av forslaget i brev datert 22. mars 2021.
Komiteen peker på ansvaret
Avinor har for det landsomfattende nettet av lufthavner for den
sivile luftfarten, samt et samlet ansvar for flysikringstjenestene for
både den sivile og militære luftfarten. Når det gjelder flysikringstjenestene,
er det datterselskapet Avinor Flysikring AS som driver de tre kontrollsentralene
i Bodø, Sola og Røyken. Komiteen viser
til at man over de neste årene skal ta i bruk ny teknologi for undervegstjenestene.
Dette med bakgrunn i at dagens teknologi er foreldet og trenger
å bli skiftet ut.
Komiteen vil peke på at i en
rapport som er utarbeidet av Avinor Flysikring, er et av forslagene
å legge ned undervegstjenesten ved Stavanger kontrollsentral, som
i dag ligger ved Stavanger lufthavn Sola, og at denne flyttes til
og samlokaliseres med kontrollsentralen som ligger i Røyken.
Komiteen viser til at statsråden
i sitt svar til komiteen peker på at en nedlegging/flytting ikke
vil berøre de som jobber ved tårn- og innflygingstjenesten ved Stavanger
lufthavn. Statsråden sier videre at det må gjennomføres opplæring
og kompetanseoverføring, slik at flygeledere i tårn- og innflygingstjenesten
som blir værende på Stavanger lufthavn, kan bistå Hovedredningssentralen
på samme måte som i dag.
Komiteen viser også til at
Industri Energi har sendt et brev til justis- og beredskapsministeren 4. februar
2021, hvor de uttrykker at:
«En flytting av kontrollsentralen
fra Sola til Østlandet vil slå negativt ut både for helikoptersikkerheten
og beredskapen på kontinentalsokkelen. Den daglige helikoptertrafikken
vil ikke bli påvirket umiddelbart, men over tid vil flygeledernes
nærhet til offshore helikoptermiljøet og kompetansen deres om offshoreaktivitet
forvitre.»
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser
til at Avinor er organisert som et heleid statlig aksjeselskap,
og at det etter aksjeloven § 6-12 er styrets ansvar å sørge for
forsvarlig organisering av virksomheten. Organiseringen av kontrollsentralen
på Sola faller inn under Avinors ansvarsområde.
Disse medlemmer merker seg
imidlertid bekymringen i rapporten som statsråden viser til i sitt
brev til komiteen, vedrørende utfordringer knyttet til kunnskapsoverføring
og rekruttering av personell ved en eventuell flytting til Røyken.
Rapporten viser også til at fjerning av lokal tilknytning mellom
Hovedredningssentralen og Stavanger kontrollsentral vil kunne medføre
redusert kapasitet og evne til å gjennomføre komplekse søk- og redningsoperasjoner
på sokkelen. Disse medlemmer frykter
på bakgrunn av dette at en slik endring vil svekke beredskapen og
sikkerheten, både på norsk sokkel og i landet for øvrig. Disse medlemmer understreker
at Stortinget og staten har et særlig helhetlig ansvar for sikkerhet
og beredskap.
Disse medlemmer har stor respekt
for styrets ansvar for forsvarlig organisering av virksomheten,
men påpeker at en endret organisering fra Avinors side hovedsakelig
er begrunnet i økonomi. At en beslutning basert på økonomi i tillegg
skal fattes midt i en pandemi, med de utfordringene luftfarten og
Avinor nå står i, synes merkelig for disse medlemmer.
Disse medlemmer forventer her
at regjeringen følger opp bekymringene som har kommet fram rundt påvirkningen
en eventuell flytting vil ha på sikkerhet og beredskap, og at dette
er forhold som er helt avgjørende når beslutning skal fattes.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til statsrådens skriftlige
svar til komiteen, datert 22. mars 2021. I svaret viser statsråden
blant annet til Avinors økonomi. Han viser til at Avinor er sterkt
rammet av konsekvensene av den pågående pandemien. Flertallet har forståelse for
at Avinor i denne situasjonen trenger ekstraordinære tilskudd. Slike
ekstraordinære tilskudd er bevilget ved flere anledninger, selv
om hovedmålet er at selskapet skal være selvfinansierende.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
videre til at det ble lagt til grunn for bevilgningen at Avinor
gjennomfører tiltak for å redusere selskapets underskudd og legger
til rette for effektiv drift, riktige investeringer og langsiktig
lønnsomhet. Dette er mål disse medlemmer støtter. Disse medlemmer mener
imidlertid at å bruke den ekstraordinære pandemiens virkninger på
selskapets økonomi som grunnlag for å gjennomføre disse endringene, ikke
er veien å gå. Spesielt når disse medlemmer frykter at
endringen vil svekke beredskapen og sikkerheten, både på norsk sokkel
og i landet forøvrig. Situasjonen for Avinor og Avinor Flysikring
må sees på uavhengig av pandemiens virkninger, og bare det er grunn
nok til ikke å foreta den varslede mulige flyttingen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet mener det er gode
argumenter for å problematisere den planlagte flyttingen. Likefullt
er det gode argumenter for at nedleggelsen av kontrollsentralen
vil påvirke samarbeidet med Hovedredningssentralen negativt, når
de ikke lenger er samlokalisert slik de i dag er på Sola.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at fagforbundet Industri
Energi har uttalt seg negativt til planene, og mener den bekymring
de uttrykker for innvirkningen planene kan ha på både helikoptersikkerheten
og beredskapen på kontinentalsokkelen, må tillegges avgjørende vekt.
Flertallet mener det er viktig
å lytte til både de berørte partene og de ulike fagmyndighetenes
innspill i spørsmål om omstruktureringer. I denne saken er det også
et tydelig lokalt ønske om at de foreslåtte omstruktureringene stanses. Flertallet støtter
forslaget om at den foreslåtte flyttingen stanses, både av hensyn
til de lokale argumentene og av hensyn til flysikkerheten i landsdelen,
og særlig for offshorevirksomheten.
Komiteen understreker
betydningen av å ta hensyn til tilbakemeldinger fra dem som saken
gjelder, og som er ganske samstemte i at sikkerheten for de reisende
vil bli dårligere over tid.
Komiteen viser til at Industri
Energi påpeker i brevet til justis- og beredskapsministeren 4. februar 2021
at offshore helikoptertrafikk er vesentlig forskjellig fra ordinær
ruteflytrafikk. De sier at offshore helikopter må fly forholdsvis
lavt i krevende værforhold, mens rutefly stort sett flyr over været.
Komiteen mener at dersom man
fjerner Stavanger kontrollsentrals rolle ved Hovedredningssentralen for
Sør-Norge, vil det medføre redusert kapasitet og evne til å gjennomføre
komplekse søk- og redningsoperasjoner på sokkelen.
Det er viktig at
flygelederne har en nærhet til det operative helikoptermiljøet.
På Sola finnes et av verdens sterkeste fagmiljø for offshore helikoptersikkerhet.
Her finnes helikopterselskapene, oljeselskapene, Hovedredningssentralen,
330-skvadron, kontrollsentralen og simulatorsenter.
På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjøre det klart overfor Avinor at et brudd med samlokalisering
av Hovedredningssentralen og kontrollsentralen på Sola ikke kan aksepteres,
og at flytting av kontrollsentral og flygeledere til Røyken ikke
må skje.»