1.3.1 Regulering av alderspensjon under utbetaling i 2021
Det følger av Stortingets
budsjettvedtak 16. desember 2020 at alderspensjon fra folketrygden skal
reguleres med et gjennomsnitt av lønns- og prisveksten dersom lønnstakerne
får positiv reallønnsvekst. Regjeringen vil følge opp stortingsvedtak
nr. 622 med et lovforslag om dette som skal få virkning fra 2022.
Av stortingsvedtak
nr. 619, fattet 16. februar 2021, fremgår det at Stortinget ber
regjeringen i forbindelse med trygdeoppgjøret for 2021 legge inn
en kompensasjon for trygdeoppgjøret 2020, tilsvarende differansen mellom
dagjeldende reguleringsprinsipper og regulering som faktisk gjennomsnitt
av lønns- og prisvekst.
For 2021 vil regjeringen
følge opp budsjettvedtaket og vedtak 619 gjennom endringer i forskrift
6. mai 2011 nr. 465 om beregning av lønnsveksten som skal benyttes
ved regulering av grunnbeløpet og alderspensjon i folketrygden.
Et utkast til forskriftsbestemmelse med det detaljerte regelverket
vil sendes på en kortvarig høring.
Dette innebærer at
det i 2021 fastsettes en særskilt reguleringsfaktor til regulering
av alderspensjon under utbetaling etter folketrygdloven §§ 19-14
andre og tredje ledd og 20-18 andre og tredje ledd. Reguleringsfaktoren
skal fastsettes slik at pensjonene får en vekst tilsvarende det
som er nødvendig for at pensjonene kommer opp på det nivået de ville
vært på dersom alderspensjon under utbetaling ble regulert med gjennomsnittet
av lønns- og prisvekst i 2020 og gjennomsnittet av lønns- og prisvekst,
men ikke bedre enn lønnsvekst, i 2021. Det legges til grunn at bibetingelsen
om at reguleringen av løpende pensjoner ikke skal være høyere enn lønnsvekst
for 2021, skal forstås som at løpende alderspensjon ikke skal reguleres
høyere enn G-veksten fra 1. mai.
Det legges videre
til grunn at lønnsveksten, som blant annet ligger til grunn for
regulering av grunnbeløpet, alderspensjon under opptjening og inngår
i reguleringen av alderspensjon under utbetaling, skal følge gjeldende
regler. Fordi faktisk lønnsvekst ikke er endelig fastsatt ved gjennomføring
av trygdeoppgjøret, skal det korrigeres for eventuelle avvik mellom
antatt og faktisk lønnsvekst i de to foregående år.
Det legges til grunn
at man for den prisveksten som skal inngå i beregningen av gjennomsnitt
av lønns- og prisvekst, kan legge til grunn det anslaget på inneværende
års prisvekst som fremgår av revidert nasjonalbudsjett. Prisveksten
vil først endelig fastsettes ved årsskiftet. Det legges videre til
grunn at det skal korrigeres for eventuelle avvik mellom antatt
og faktisk prisvekst for det foregående året (korrigering for eventuelle
avvik mellom antatt og faktisk prisvekst for det foregående året
vil ikke gjelde for første år hvor alderspensjon under utbetaling
reguleres med gjennomsnitt av lønns- og prisvekst).
Satsene for minste
pensjonsnivå og garantipensjon skal etter dagens regler reguleres
med lønnsveksten, fratrukket effekten av levealdersjusteringen.
Satsene skal likevel ikke reguleres lavere enn lønnsveksten fratrukket
0,75 pst. Intensjonen med dagens regler er at minstesatsene ikke
skal reguleres lavere enn alderspensjon over minstenivå. Det forutsettes
at denne intensjonen også gjelder for 2021, ved at også reguleringen
av minstenivåene skal fastsettes slik at de får en vekst tilsvarende
det som er nødvendig for at nivåene kommer opp på det nivået de
ville ha vært på dersom de ble regulert med gjennomsnittet av lønns-
og prisvekst i 2020 og gjennomsnittet av lønns- og prisvekst, men
ikke bedre enn lønnsvekst, i 2021.
Stortingsvedtak nr.
619, om kompensasjon for 2020, innebærer merutgifter sammenlignet
med Stortingets budsjettvedtak 16. desember 2020.
I Stortingets budsjettvedtak
16. desember 2020 er det lagt til grunn at de særskilte reglene
for regulering i 2021 bare skal påvirke folketrygdens alderspensjon,
og ikke andre ytelser som i dag reguleres som i folketrygden. Offentlig
tjenestepensjon under utbetaling, som samordnes med alderspensjon
fra folketrygden, er så tett integrert med alderspensjon fra folketrygden
at det ikke er mulig at utbetalingen av offentlig tjenestepensjon
ikke påvirkes av særskilte regler for regulering av folketrygdens
alderspensjon under utbetaling. For å sikre at også personer som
mottar offentlig tjenestepensjon, nyter godt av de særskilte reglene
for regulering av alderspensjon fra folketrygden i 2021, og at denne
merutbetalingen ikke samordnes bort, vil det i forskrift fastsettes
regler slik at den særskilte oppreguleringen for folketrygdens alderspensjon
i 2021 også gjøres gjeldende for offentlig tjenestepensjon. Dette
innebærer merutgifter sammenlignet med Stortingets budsjettvedtak 16. desember
2020.
Endret regulering
av offentlig tjenestepensjon vil gi økte utgifter i kommunesektoren.
Regjeringen vil komme tilbake med en vurdering av merutgifter i
kommunene i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett.