Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grand og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Jon Georg Dale og lederen Erlend
Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig Folkeparti, Torill Selsvold Nyborg, viser
til Representantforslag 130 S (2020–2021) om et styrket Nav.
Komiteen viser til at arbeids-
og velferdsforvaltningen (Nav) er en bærebjelke i den norske velferdsstaten,
som har et omfattende og krevende samfunnsoppdrag. Etterspørselen
etter og behovet for Navs tjenester har blitt ytterligere forsterket
av covid-19-pandemien, og det har vært et krevende år, hvor både
covid-19-pandemien og Nav/EØS-saken har preget Nav. Komiteen viser
i den anledning til at vi har opplevd den høyeste registrerte arbeidsledigheten
siden mellomkrigstiden, noe som har ført til at Nav har måttet håndtere
en massiv inngang av dagpengesøknader og et økt behov for oppfølging
av flere, i tillegg til å utvikle nye systemløsninger i rekordfart.
Komiteen fremhever at Navs
viktigste arbeid fremover er å bidra til at flere kommer i arbeid
og færre på stønad, gjennom å forebygge og hindre at utsatte grupper
blir stående varig utenfor utdanning eller arbeidsliv.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til en rekke forslag fra Fremskrittspartiet gjennom
mange år for å lette inngangen for folk til arbeidsmarkedet. Det
er en klar målsetting for disse medlemmer at så mange
som mulig både finner en trygg vei inn i arbeid og gis muligheter
og tilstrekkelig tilrettelegging for å stå i arbeid. Disse medlemmer peker
på at det er en rekke faktorer som kreves for å lykkes med å øke
arbeidsdeltakelsen. Et effektivt og målrettet studietilbud, kvalifiseringsprogrammer,
bedriftsintern opplæring og et effektivt Nav er blant flere av de
viktige instrumentene for å oppnå høyere arbeidsdeltakelse.
Disse medlemmer mener det er
rom for forbedringer i Nav, bedre bruk av ressursene og mer målrettede
ordninger enn dem vi har. Disse medlemmer vil derfor
kommentere noen av forslagene særskilt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til forslag 1 i representantforslaget. Flertallet viser til at Nav-reformen
var en krevende reform med mange utfordringer. Flertallet viser til en rekke
tiltak i løpet av perioden, hvor midler er tilført for å kunne bedre
driftssituasjonen og påbegynne moderniseringen. Nav jobber kontinuerlig
for å utvikle og forbedre sin brukeroppfølging, sine tjenester og
virkemidler, med arbeidsprosesser og digitale løsninger som støtter
opp under dette.
Flertallet viser til at det
siden etableringen av Nav har vært gjennomført et betydelig utviklingsarbeid med
store endringer, både av organisasjon, systemer og tjenester. Flertallet vil
særlig trekke frem Meld. St. 33 (2015–2016) «NAV i en ny tid – for
arbeid og aktivitet», som inneholdt konkrete strategier og tiltak
for å gjøre Nav mer arbeidsrettet, styrke kontakten med arbeidsgivere
og forenkle brukernes møte med forvaltningen.
Flertallet viser til at disse
retningsvalgene nylig har vært evaluert av Arbeidsforskningsinstituttet
(AFI), som konkluderer med at strategier og tiltak har gitt positive
resultater, og at arbeidet bør videreføres. Navs evne til omstilling,
utvikling og samordning gjør at flertallet ser langt lysere
på situasjonen i Nav og forvaltningens mulighet til å løse samfunnsoppdraget
enn det forslagsstillerne legger til grunn i sine forslag.
Flertallet viser til at det
de siste årene har vært gjennomført en digital transformasjon i
Nav, der Nav.no har blitt det største «Nav-kontoret». Flere får
digital veiledning, og flere benytter digitale selvbetjeningsløsninger
og tar del i en digital brukerdialog. I tillegg gir digitaliseringen
bedre samhandling internt i Nav og med andre sektorer. Dette gir
bedre tjenester for brukerne samtidig som det muliggjør tettere
oppfølging av brukere som har behov for dette. Digital informasjon
og tjenester og en sterk digital utviklerkompetanse i Nav har også vært
helt avgjørende under pandemien for å kunne yte bistand og utvikle
nye løsninger raskt.
Flertallet fremhever viktigheten
av at brukere som ikke kan bruke digitale tjenester, også skal få
gode tjenester og service fra Nav. Digitaliserte tjenester frigjør ressurser,
noe som muliggjør bedre oppfølging av de som trenger det. Flertallet viser
til at man ikke nødvendigvis trenger flere ansatte for å løse flere
oppgaver, og at fremskrittene digitaliseringen gir, er viktige for
arbeids- og velferdsetaten.
Flertallet deler forslagsstillernes
vurdering av at det er behov for å få en oversikt over de samlede
utfordringene i Nav, herunder også om ressursbruken er tilstrekkelig
for å løse utfordringene, og om ressursbruken i Nav kan effektiviseres,
målrettes bedre og dermed gi brukerne bedre tjenester pr. brukte
krone. En slik helhetlig gjennomgang vil etter flertallets syn kunne gi et
godt grunnlag for politiske prioriteringer i årene som kommer. På
denne bakgrunn støtter flertallet forslaget
og mener at det kan omtales i forbindelse med Prop. 1 S for budsjettåret
2022.
Flertallet viser til forslag
2 i representantforslaget. Flertallet viser til at mål-
og resultatstyring (MRS) er det valgte styringsprinsippet i staten,
der formålet er å gi virksomhetene myndighet over hvordan ressursene brukes
og prioriteres innenfor fastsatte rammer. Flertallet viser til at dette
er i tråd med Meld. St. 33 (2015–2016) «NAV i en ny tid – for arbeid
og aktivitet», der regjeringen ga signaler om styrking av det lokale
handlingsrommet for å kunne gi helhetlige og individuelt tilpassede
tjenester.
Flertallet viser til at det
i tråd med meldingen ble gjennomført en omlegging av styringsprinsippene
for arbeidsmarkedstiltakene, der etaten har fått handlefrihet til
å gjennomføre den tiltakssammensetningen som vurderes å gi best
overgang til arbeid innen gitt budsjettramme. Flertallet mener at dette ivaretar
en tillit til Nav og de ansattes kompetanse.
Flertallet viser videre til
at regjeringen ved utformingen av alle tildelingsbrev bidrar til
å holde antall mål og rapporteringskrav på et slikt nivå at underliggende
etater ikke overrapporterer og suboptimaliserer for å klare å oppfylle
føringene i tildelingsbrevene. Flertallet legger til grunn
at regjeringen følger opp dette på en hensiktsmessig måte, og støtter
derfor ikke forslaget.
Flertallet viser til forslag
3 i representantforslaget. Flertallet viser til at et
velfungerende arbeidsmarked er viktig for å inkludere flest mulig
i arbeidslivet. Flertallet viser
videre til at de fleste jobbskiftene i arbeidslivet skjer frivillig
og håndteres uten behov for bistand fra Nav. Flertallet viser videre til
at det er tatt mange initiativer for å legge til rette for at Nav
kan yte formidlingsbistand på en god måte i samarbeid med arbeidsgivere
i både privat og offentlig sektor. Nav har blant annet inngått en
rekke avtaler med bedrifter om rekruttering av arbeidskraft, både
på nasjonalt og regionalt nivå, blant annet gjennom prosjektet «Vi
inkluderer».
Flertallet viser videre til
etableringen av markedskontakter, hvor Nav legger vekt på å gi tettere
arbeidsrettet bistand og å øke samarbeidet med arbeidsgiverne. Samtlige
fylker har forsterket ressursene som jobber målrettet mot arbeidsgivere,
og det har blitt arrangert et stort antall rekrutteringsaktiviteter
for arbeidsgivere og arbeidssøkere. Det er også inngått flere samarbeidsavtaler
med store virksomheter om rekruttering, inkludering og kvalifisering
av arbeidssøkere med mål om overgang til arbeid.
Flertallet viser til at bemanningsbransjen
spiller en viktig rolle i arbeidet med å inkludere flere i arbeidslivet,
og at de i stor grad også bidrar med nødvendig kompetansepåfyll
og omstilling. Flertallet viser
videre til at det i forbindelse med pandemien er iverksatt en betydelig
satsing på arbeidsmarkedstiltak og personellressurser i Nav i 2021,
for å redusere ledighet og bistå utsatte grupper på arbeidsmarkedet.
Flertallet mener videre at
forslag 3 fra representanter fra Arbeiderpartiet peker på en viktig
forutsetning for å lykkes godt med å få flere godt integrert i arbeidsmarkedet,
nemlig det faktum at Nav må samarbeide tett med arbeidsgiverne. Flertallet opplever
at dette i stor grad skjer i de fleste tilfeller også i dag, men finner
likevel å kunne støtte forslaget.
Flertallet viser til forslag
4 i representantforslaget. Flertallet viser til at Nav
er avhengig av god lokal forankring, tett samspill mellom statlige
og kommunale tjenester og godt samarbeid med lokale arbeidsplasser og
næringsliv for å lykkes. Flertallet fremhever at en helhetlig
politikk for å forebygge utenforskap og bidra til økt inkludering
i arbeids- og samfunnsliv må omfatte et bredt spekter av politikkområder. Flertallet viser
i den anledning til at forvaltningen må bli bedre til å samarbeide
på tvers av tjenester og sektorer.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at partnerskapet
mellom kommune og stat i det lokale Nav-kontoret gir store muligheter
for en helhetlig og individuelt tilpasset innsats overfor den enkelte
bruker i møte med forvaltningen, tilpasset lokale forutsetninger
og behov. Disse medlemmer vil
trekke frem potensialet for læring, innovasjon og samarbeid med
sosiale entreprenører og frivillig sektor lokalt.
Disse medlemmer viser til
en FoU-rapport fra 2020 (Mulighetsrommet i Nav-partnerskapet, Rapport NORCE
34-2019) som viser at utviklingen for et likeverdig og godt samarbeid
i partnerskapet går i riktig retning. Disse medlemmer viser videre
til AFI-rapporten om implementeringen av retningsvalgene og tiltakene
i Meld. St. 33 (2025–2016), som viser at det har skjedd et retningsskifte
lokalt i utviklingen av partnerskapet (AFI-rapport 2020:09). Rapporten
viser at både rådmenn og Nav-ledere mener partnerskapet fremmer samarbeidet
mellom stat og kommune og gjør Nav-kontoret bedre i stand til å
løse sine oppgaver. Disse medlemmer merker
seg at rapporten også peker på at det fortsatt er behov for å vitalisere
partnerskapet, og at arbeidet med å følge opp tiltakene i stortingsmeldingen
bør fortsette.
Disse medlemmer trekker frem
at Arbeids- og sosialdepartementet og KS siden Nav-reformen har
hatt samarbeidsavtaler om partnerskapet i Nav-kontoret. Formålet
med avtalen er «å styrke partnerskapet mellom stat og kommune i
Nav-kontorene, samt å bygge opp under lokale prosesser for utvikling
og innovasjon slik at partene kan ivareta felles samfunnsoppdrag».
Disse medlemmer viser til
at dette partnerskapet gir gode muligheter for en helhetlig og individuelt tilpasset
innsats overfor den enkelte bruker, og fremhever viktigheten av
å fortsette dette arbeidet for å skape Nav-kontor som har handlefrihet
til å tilpasse tjenester og virkemidler til lokale forutsetninger
og brukernes individuelle behov.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til forslag 5 i representantforslaget. Flertallet mener at det er
for tidlig å vurdere endringene som er gjort med AAP, da de som
er fullt ut omfattet av regelendringene, ikke har fullført stønadsløpet
ennå. Flertallet viser
videre til at konsekvensene derfor må kartlegges over tid, og at
det ikke vil være mulig å få solid kunnskap om alle virkninger av
regelverksendringene før om noen år.
Flertallet viser videre til
at da regjeringen gjorde nødvendige endringer i ordningen med arbeidsavklaringspenger,
skyldtes dette at evalueringen av ordningen viste at den ikke fungerte
etter hensikten. Ordningen ble blant annet kritisert for at for
mange mottakere ble langvarige og passive trygdemottakere, fordi
Nav-kontorene ikke var gitt tilstrekkelige ressurser til den tette
oppfølgingen som ble lovet da regjeringen Stoltenberg vedtok endringene
i 2010. Da ordningen med arbeidsavklaringspenger (AAP) var ferdig
evaluert i 2015, slo arbeidslivsforsker Simen Markussen ved Frischsenteret
fast:
«AAP er et rullebånd
ut av arbeidslivet, der det gis aksept for at du ikke kan jobbe
og der folk låses inne i utenforskapet.» (Dagsavisen 8. juni 2016)
Flertallet viser til at nå
får mottakerne raskere og tettere oppfølging for å avklare arbeidsførhet
og tiltak for å hjelpe folk inn i eller tilbake til jobb eller om
de har rett til og skal ha uføretrygd. Flertallet viser videre til Navs
årsrapport for 2019, som understreker at innstrammingen i regelverket
fra 1. januar 2018 har gjort at behovet for tettere og raskere oppfølgingsløp
er blitt klarere.
Flertallet mener det var forventet
at det ville være noen flere som ville ha behov for og rett til
økonomisk sosialhjelp etter endt periode på arbeidsavklaringspenger
når varigheten på ordningen ble redusert og mulighetene for unntak
og forlengelse av stønaden ble strammet inn. Alle personer med nedsatt
arbeidsevne har rett til oppfølging fra Nav, uavhengig av endringene
i regelverket fra 2018. Flertallet viser videre til
at det finnes alternative stønader til livsopphold for denne gruppen,
som tiltakspenger, kvalifiseringsstønad og økonomisk sosialhjelp.
Flertallet viser til at Arbeids-
og velferdsdirektoratet har fått i oppdrag å igangsette evalueringer
av endringene i ordningen. En del av vurderingen av konsekvenser
av regelverksendringene vil være å forsøke å belyse hvilken oppfølging
og inntektssikring personer som ikke har rett på arbeidsavklaringspenger,
får. Dersom det er behov for justeringer, vil regjeringen komme tilbake
til Stortinget på egnet måte. Flertallet vil avvente resultatet
av evalueringen for å ha en kunnskapsbasert diskusjon om effektene
og eventuelt nødvendighetene av nye endringer. Med bakgrunn i dette
avviser flertallet forslaget.
Flertallet viser til forslag
6 i representantforslaget. Flertallet viser til at utgifter
til arbeidsmarkedstiltak er en rammestyrt bevilgning, hvor arbeidsmarkedstiltak
tildeles den enkelte etter en behovsvurdering og/eller arbeidsevnevurdering. Flertallet slutter
seg til Stortingets beslutning gjennom behandlingen av Meld. St.
33 (2015–2016) «NAV i en ny tid – for arbeid og aktivitet», jf.
Innst. 49 S (2016–2017), hvor en sluttet seg til prinsippet om at
Arbeids- og velferdsetaten skal ha stor frihet til å finne den beste
bruken av arbeidsmarkedstiltakene for å få flest mulig tilbake i
jobb.
Flertallet viser til at det
samlede tiltaksnivået og sammensetningen av tiltak derfor er et
resultat av mange forhold som avveies, slik som individuelle vurderinger
av behov, erfaringer med de enkelte tiltaksarrangørene, samlet bevilgning
og prisene for det enkelte tiltaket. Flertallet har tillit til
at Nav lokalt kan og skal gjøre disse avveiningene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til forslag 6 fra representanter
fra Arbeiderpartiet, som vil stoppe bruk av anbud for arbeidsforberedende
tilbud (AFT). Disse
medlemmer mener konkurranse om tilbudene både kan holde prisene
på et forsvarlig nivå og ikke minst få styrket det kvalitative innholdet
i tjenestene gjennom åpen konkurranse. Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn at konkurranse som hovedregel bør benyttes ved offentlige
kjøp. Disse medlemmer vil
derfor advare mot et slikt forslag.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til forslag 7 i representantforslaget. Flertallet viser til at varig
tilrettelagt arbeid (VTA) i utgangspunktet skulle være et tilbud
til personer med utviklingshemming, men i dag har flere målgrupper.
Den vanligste diagnosen er psykisk utviklingshemming, fulgt av psykiske
lidelser. Dette er et arbeidstilbud til uføretrygdede som har behov
for spesiell tilrettelegging og tett oppfølging. Dette er også grunnen
til at Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre
har prioritert flere VTA-plasser hvert eneste år, som derfor har
blitt trappet opp hvert år fra 9 300 i 2013 til rundt 11 400 plasser
i 2021. Det har vært et mål at VTA-plassene i større grad skal tilbys
personer med psykisk utviklingshemming, som tiltaket var ment for
i utgangspunktet, og utviklingshemmede er gjort til en prioritert
gruppe i VTA.
Flertallet viser videre til
at det er ønskelig med en større vektlegging av VTA i ordinære bedrifter. Flertallet viser
videre til at det derfor er behov for justeringer av tiltaket med
sikte på å legge til rette for at flere i målgruppen kan være i
tilrettelagt arbeid i ordinært arbeidsliv. Flertallet ønsker å se på
muligheten for en større fleksibilitet i skillet mellom de to tiltaksvariantene,
skjermet og ordinært arbeidsliv, som kan gjøre det mulig for dem
som i utgangspunktet er i VTA i skjermet virksomhet, å jobbe mer
i ordinære virksomheter.
Flertallet mener at det kan
være hensiktsmessig med en kartlegging av behovet for VTA-plasser
og en plan for dimensjonering av dette de kommende årene. Samtidig
erkjenner flertallet at
det er vanskelig å anslå behovet for antall plasser i varig tilrettelagt
arbeid. Årsaken til dette er blant annet at målgruppen er definert
ut fra skjønnsbaserte kriterier, og at det ikke finnes tall eller
statistikk over en potensiell målgruppe. I utgangspunktet er det
et krav at deltakerne mottar uføretrygd. VTA-deltakere er imidlertid
en liten gruppe i forhold til antall uføretrygdede, og bare et fåtall
uføretrygdede vil trenge eller ønske å delta i VTA. De øvrige vilkårene
er at deltakere skal ha «behov for spesiell tilrettelegging og tett
oppfølging». Flertallet viser
til at dette er vilkår som kan være vanskelige å lage statistikk
for.
Flertallet støtter på denne
bakgrunn forslag 7 fra Arbeiderpartiet.
Flertallet viser til forslag
8 i representantforslaget. Flertallet mener det er avgjørende
å styrke ungdoms muligheter i arbeidsmarkedet. Flertallet understreker i
den sammenheng at det må presiseres tydelig i statsbudsjettet og
i tildelingsbrevet til Arbeids- og velferdsetaten at unge skal prioriteres
for arbeidsmarkedstiltak. Flertallet viser videre til
en undersøkelse av garantiordningen for ungdom som Fafo gjennomførte
i 2015. Fafo påpekte at garantiene var utformet som krav til kvantitet
fremfor kvalitet, og stilte spørsmål ved om garantiene egentlig
garanterte unge god oppfølging. Det ble også trukket frem som en
utfordring at garantiene fokuserte på målbarhet av Nav-kontorenes
oppfyllelse av garantiene fremfor tilrettelagte tjenester og oppfølging
av god kvalitet. De tre ungdomsgarantiene ble i 2017 erstattet av
en ny ungdomsinnsats hvor det skal gis individuelt tilpasset arbeidsrettet
oppfølging. Fafos evaluering av ny ungdomsinnsats viser at organiseringen
av oppfølgingen rettet mot nye Nav-brukere under 30 år har blitt
bedre med implementeringen av forsterket ungdomsinnsats. Mange av
de unge som oppsøker Nav, har store utfordringer og sammensatte
hjelpebehov. Forsterket ungdomsinnsats i Nav ser ut til å legge
grunnlaget for at Nav-kontorene jobber mer systematisk med å aktivere
unge, noe som på sikt vil kunne danne et godt grunnlag for å sikre
en god oppfølging av unge ledige.
Flertallet viser videre til
at regjeringen de siste årene har styrket innsatsen for å hjelpe
flere arbeidssøkere med psykiske helseutfordringer med å komme i jobb.
Innsatsen innebærer et samarbeid mellom jobbspesialister i Nav og
behandlere i helsesektoren hvor det jobbes etter metodikken individuell
jobbstøtte (IPS), som skal gi et koordinert tilbud om arbeidsrettet
oppfølging og behandling. Metodikken er forskningsbasert og har
positiv effekt på overgang til arbeid. Flertallet viser til at for
å styrke tilbudet til unge arbeidssøkere med psykiske helseutfordringer
vil det i 2021 etableres et forsøk med individuell jobbstøtte rettet
mot unge under 30 år med psykiske helseproblemer og/eller rusproblemer,
kalt IPS-ung. Videre vil det bli innført en ny oppfølgingstjeneste
i Arbeids- og velferdsetaten overfor unge som gjennomfører formell
opplæring som arbeidsmarkedstiltak. Oppfølgingen skal bidra til
høyere fullføringsgrad og at flere får kompetanse som er etterspurt
på arbeidsmarkedet.
Flertallet mener på denne
bakgrunn at det er vanskelig å finne holdepunkter for at Arbeiderpartiets forslaget
reelt vil kunne medføre forbedringer for ungdom, og vil derfor ikke
støtte forslagene 8 og 11.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til forslag 9 i representantforslaget. Disse medlemmer viser
til at Nav årlig betjener rundt 2,8 mill. brukere. Disse medlemmer viser til
at med nye og bedre tjenester på nett eller telefon ser en at stadig
flere tar i bruk slike tjenester. Disse medlemmer viser til
at i motsetning til tidligere er nå Navs tjenester tilgjengelige
døgnet rundt, og flere av brukerne forventer nå at kontakten med
Nav skjer hjemmefra, via nettet eller ved telefon til kontaktsenteret. Selvbetjeningsløsningene
er populære og brukes stadig mer. Disse medlemmer viser til
at det er viktig å legge til rette for at flere skal få hjelp via
ulike nettløsninger, enten det er snakk om tilrettelagt informasjon
eller søknadsdialoger via selvbetjeningsløsninger.
Disse medlemmer viser til
at de fleste brukere får best informasjon om statlige ytelser på
Nav.no døgnet rundt eller på telefon til Navs kontaktsenter. Disse medlemmer viser
videre til at dette frigjør tid til de som har mer sammensatte behov
og trenger utvidet oppfølging. Disse medlemmer fremhever
viktigheten av at Nav skal ivareta de svakeste, og at Navs ansatte er
tilgjengelige for de som trenger økt bistand. Disse medlemmer mener at det
ivaretas på en god måte i dag. Der kommunene ofte har begrensede
åpningstider, ser en at det store flertallet kan søke hjelp hos
Nav døgnet rundt.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartietviser til Fremskrittspartiets egne forslag
i behandlingen av Representantforslag 156 S (2020–2021) og støtter
følgelig ikke dette forslaget.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til forslag 10 i representantforslaget. Flertallet mener fortsatt
at ABE-reformen er en vellykket måte å optimalisere ressursbruken
i forvaltningen på. Det er etter flertallets syn et stort paradoks
at de partiene som er mest opptatt av at offentlig sektor skal drive
mest mulig av tjenesteproduksjonene i egen regi, er de partiene
som er minst opptatt av å gi insentiv til en effektiv bruk av fellesskapets
ressurser.
Flertallet viser eksempelvis
til at automatiseringen av foreldrepengeordningen i Nav i 2018 gjorde
at rundt 184 000 søknader årlig i hovedsak ble selvbetjente. Dette
har frigjort nesten 200 saksbehandlere til andre saker. Poenget
med digitalisering er å gjøre mer med færre ressurser. De såkalte
ABE-kuttene går nettopp på drift, mens resten av organisasjonen
har fått mer penger for å løse sine oppgaver. Flertallet viser til at denne
typen omstilling viser at ABE-reformen er både riktig og viktig.
Flertallet viser til at samlet
ABE-innsparing i Arbeids- og velferdsetaten for årene 2015–2020
har vært på om lag 442,1 mill. kroner. Disse effektiviseringskuttene
har blitt veid opp av nye midler til satsinger som for eksempel
ungdomssatsingen, inkluderingsdugnaden, oppfølging av langtidsledige
m.m. Flertallet viser
videre til at samtidig som det har vært gjennomført ABE-kutt, har
det også vært en økning i antall ansatte i Nav, som har vært realisert
gjennom disse satsingene, men også interne omdisponeringer i etaten
der man har vridd ressursbruk til brukeroppfølging på Nav-kontorene. Flertallet viser
til at ABE-reformen er et viktig bidrag til nødvendig omstilling
i statlig virksomhet, som skaper et nødvendig handlingsrom til å
kunne styrke særskilte områder.
Flertallet kan på denne bakgrunn
ikke støtte forslaget.
Flertallet viser til forslag
11 i representantforslaget. Flertallet deler forslagsstillernes
bekymring for de unge som står utenfor arbeidslivet. Det å bli stående utenfor
arbeidslivet over tid gir økt risiko for å havne varig utenfor arbeidslivet. Flertallet viser
til at når unge havner varig utenfor arbeidslivet, medfører dette
store kostnader både for den enkelte og for samfunnet, som går glipp
av nødvendig arbeidskraft. Utenforskap har også ringvirkninger for
ungdommenes nære og familie.
Flertallet viser til at mange
unge uføre har alvorlige diagnoser som gjør det svært krevende å
komme i ordinært arbeid. Flertallet viser derfor til
økningen av varig tilrettelagte arbeidsplasser (VTA), som er et
arbeidstilbud til de som har behov for spesiell tilrettelegging.
I tillegg har Nav over tid hatt en forsterket innsats overfor unge
(ungdomsinnsatsen) for å sørge for at unge under 30 år som ikke
er i arbeid, utdanning eller annen aktivitet, raskt får tilbud om
individuelt tilpasset arbeidsrettet oppfølging fra Nav. Flertallet viser
videre til at dette arbeidet intensiveres i 2021 og under covid-19-pandemien
for at flere unge skal kunne komme i utdanning og arbeid.
Flertallet viser videre til
en rekke regelendringer for arbeidsavklaringspenger, hvor målsettingen
er raskere avklaring og økt overgang til arbeid. Flertallet viser også til
endringer i reglene for kvalifiseringsprogrammet (KVP) for å bidra
til økt bruk av dette i kommunene.
Flertallet viser avslutningsvis
til Sysselsettingsutvalget, hvor partene i arbeidslivet og fagekspertene sammen
har drøftet mulige tiltak for å få flere ut i jobb. Flertallet i
utvalget foreslår blant annet et avgrenset forsøk med arbeidsorientert
uføretrygd for unge søkere til uføretrygd. Forsøket skal bidra til
at personer med gradert uføretrygd blir mer attraktive i arbeidsmarkedet. Det
foreslås at partene i arbeidslivet skal involveres i utformingen
av både forsøket og evalueringskriteriene. Rapporten er nå sendt
på offentlig høring. Flertallet ser
frem til den videre oppfølgingen av Sysselsettingsutvalgets rapport,
og støtter ikke forslaget.
Flertallet viser til forslag
12 i representantforslaget. Flertallet deler forslagsstillernes
vurdering av at samarbeid mellom offentlige etater for å styrke
grunnlaget for at flere skal lykkes i arbeidsmarkedet, er avgjørende.
Dette bør, etter flertallets syn,
følges tett opp av regjeringen i gjennomføringen av inkluderingsdugnaden
og den varslede stortingsmeldingen om forebygging av utenforskap
og inkludering av flere.
Flertallet støtter på denne
bakgrunn forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til statsrådens svarbrev av 23. mars
2021 og til de skriftlige innspillene til representantforslaget, som
i overveiende grad gir tilslutning til de forslagene som fremmes. Disse medlemmer viser
til sin begrunnelse for forslaget:
«Nav er en bærebjelke
i den norske velferdsstaten og forvalter vårt felles sikkerhetsnett
som er bygget opp gjennom generasjoner. I møte med Nav skal folk
bli møtt med respekt og få oppfylt sine rettigheter. Ansatte i Nav
må ha tid og myndighet til å følge opp den enkelte på en god måte.
Det uavhengige granskingsutvalget
som har gjennomgått feilpraktisering av folketrygdlovens oppholdskrav
ved reiser i EØS-området, peker på mangler i Nav. Denne kritikken
må følges opp med konkrete tiltak for å hindre nye feil i fremtiden.
Ansatte skal ha tid, kompetanse og myndighet til følge opp den enkelte
på en god måte.
Forslagsstillerne
mener det er nødvendig med en tillitsreform i Nav og at prinsipper
om New Public Management må byttes ut med kvalitetsmål om en bedret
situasjon for brukerne. Som følge av digitaliseringen er åpningstidene
på Nav-kontorene flere steder redusert. Ikke alle er komfortable
med eller behersker digitale løsninger. Økt digitalisering har også
ført til at åpningstidene på Nav-kontorene er redusert. Forslagsstillerne
mener utfordringene i Nav er sammensatte og må løses til det beste
for brukere og ansatte.»
Disse medlemmer viser videre
til sine forslag i representantforslaget. Disse gjelder blant annet
behovet for å sikre likeverdige tjenester, også for brukere som ikke
er digitale. Det vises i den forbindelse også til Representantforslag
154 S (2020–2021) og Representantforslag 156 S (2020–2021) om åpningstider
og tilgjengelighet, som komiteen har til samtidig behandling.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser også til
regjeringens og stortingsflertallets vedvarende kutt i folketrygdens
ytelser gjennom snart åtte år og til den såkalte ABE-reformen med
kutt i administrative ressurser, som begge reduserer Navs muligheter
til å yte god bistand til personer med behov for tett oppfølging
og samtidig reduserer Navs muligheter til kompetanseoppbygging for
de ansatte ved lokale Nav-kontor. Disse medlemmer viser til
at god kompetanse ved lokale Nav-kontor er helt avgjørende for å
oppfylle målet om at beslutninger om midlertidige stønader kan tas lokalt.
I den forbindelse er det viktig å styrke, ikke svekke, den sosialfaglige
kompetansen ved Nav-kontorene. Kompetanseutvikling må skje i et
samarbeid med de ansattes organisasjoner på alle nivåer, ikke gjennom sentralt
vedtatte bemanningsnormer. Disse medlemmer mener at dette
samtidig krever en overgang fra dagens vekt på New Public Management
med «tellekanter» til en tillitsbasert reform med økt grad av skjønn
og med utgangspunkt i den enkelte brukers behov.
Disse medlemmer viser også
til Representantforslag 287 S (2020–2021) om arbeidsinkludering
foran profitt og anbud i Navs tiltaksapparat, som komiteen har til
behandling.
Disse medlemmer er bekymret
for at stadig flere unge havner utenfor utdanning og arbeidsliv
og blir avhengige av helserelaterte ytelser på varig basis. Det gjelder
også personer med utviklingshemming, der åtte av ti står helt uten
tilbud etter fullført videregående skole. Disse medlemmer viser i den
forbindelse også til sine merknader og forslag under Stortingets
behandling 19. april 2021 av Representantforslag 95 S (2020–2021) jf.
Innst. 314 S (2020–2021).
Disse medlemmer viser til
at det finnes mange gode lokale initiativ og tiltak for inkludering
i arbeidslivet, og mener at det er viktig at slike erfaringer systematiseres
og fører til varige endringer. Disse medlemmer viser i den
forbindelse til Stortingets enstemmige vedtak 17. november 2016
om å sikre videreføring av forsøk med tiltak for personer med psykiske
lidelser, etter forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti til Meld. St. 33 (2015–2016), jf. Innst. 49 S (2016–2017),
som lyder:
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at Navs tilbud til personer med psykiske lidelser
styrkes. De gode erfaringene fra forsøk med individuell jobbstøtte
må tas vare på ved at arbeidsmetodikken som er utviklet, videreføres
og videreformidles i etaten, etter utløpet av forsøksperiodene.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå tildelingsbrevet til Nav med sikte på
å redusere antall mål og å unngå detaljstyring av aktiviteter for
å sikre at styringen av Nav bygger på tillit til de ansattes kompetanse.»
«Stortinget
ber regjeringen presentere tiltak for styrking av partnerskapet
mellom stat og kommune og som sikrer et lokalt forankret Nav-kontor.»
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå ordningen med arbeidsavklaringspenger
og fremme forslag for Stortinget for å sikre at brukere som ikke
er ferdig avklart, ikke blir stående uten inntektssikring i oppfølgingsløpet.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at arbeidsmarkedstiltaket arbeidsforberedende
trening (AFT) prioriteres og ikke anbudsutsettes, og at deltakerne
må være ansatt i bedriften der tiltaket blir arrangert, og de må motta
lønn.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere en videreutvikling av Navs tilbud til unge,
herunder gjøre en formell gjennomgang av en ungdomsgaranti, slik
at den enkelte sikres tett oppfølging og det er tilstrekkelig mange
og kvalitativt gode og adekvate arbeidsmarkedstiltak, der kompetanseheving
står sentralt. Navs tilbud til personer med psykiske lidelser må
styrkes.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det er åpne og tilgjengelige Nav-kontor
over hele landet, for å sikre tjenester for alle, herunder grupper
som ikke behersker digitale løsninger.»
«Stortinget
ber regjeringen avvikle ABE-reformen i Nav.»
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en aktivitetsreform med jobbgaranti
for unge som mottar ytelsene gradert uføretrygd og arbeidsavklaringspenger.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det settes av midler til å utvikle
flere lokale forsøk for inkludering i arbeidslivet og sikre en bedre
samordning og systematisering av erfaringene, slik at arbeidsmetoder
som bidrar til inkludering i utdanning og arbeid, videreføres og
videreformidles.»
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme sak om en gjennomgang av utfordringer i Nav
for å sikre at Nav yter gode tjenester til befolkningen. Det må
i denne sammenheng vurderes om Nav har tilstrekkelig med økonomiske
ressurser til å kunne gjennomføre sitt samfunnsoppdrag.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at Nav settes i stand til å drive effektiv
arbeidsformidling i tett samarbeid med arbeidsgivere i privat og
offentlig sektor.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre bedre tilbud til dem som trenger varig tilrettelagt
arbeid (VTA), samt legge frem en opptrappingsplan for VTA-plasser.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre en bedre samordning av tjenestene i helsesektoren,
Nav og utdanningssystemet, slik at unge gis en helhetlig oppfølging tilpasset
den enkelte med fokus på aktivitet og mestring.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet vil understreke at Nav-reformen har utviklet
seg til å bli noe helt annet enn det som var det klart definerte
formålet: ei dør inn. Dette skulle først og fremst gjelde de som
var i en vanskelig helsemessig situasjon når det gjelder deltakelse
i arbeidslivet med sin arbeidsevne. For svært mange som har behov
for arbeidsrettede ordninger/tiltak og sosiale ytelser, fungerer
Nav dårlig. Slik behandling som mange opplever i en vanskelig livssituasjon,
er en skamplett i vårt velferdssystem, et velferdssystem som skal
være et sikkerhetsnett for de av våre medmennesker som trenger det
mest.
Dette medlem vil derfor nok
en gang understreke tre nødvendige hastetiltak for å rette noe på
denne situasjonen:
-
Nav sine lokale
kontorer i kommuner og bydeler (Navs førstelinje) må holde åpent
minst like lenge som kommunens rådhus.
-
Nav sine lokale
kontorer i kommuner og bydeler gis kraftig styrket bemanning for
å yte nødvendig veiledning til folk som ikke kan bruke digitale
kontaktsystem. Det gjelder også de svært mange som trenger bistand
fordi situasjonen er sammensatt og krevende å få oversikt over.
-
Ansatte ved lokale
kontor i kommuner og bydeler gis økt ansvar samt beslutningsmyndighet
for midlertidige ytelser. Denne tillitsreformen innebærer en kontinuerlig
dialog mellom førstelinjen (lokale Nav-kontor) og ledelsen slik
at samfunnsoppdraget til Nav utføres på en stadig bedre måte i tråd
med formålet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det
er nødvendig å starte arbeidet med å bygge et Nav basert på mer
tid og tillit enn i dag, som tar et oppgjør med kontroll, overdreven
måling og markedstankegangen som har fått stadig større inntreden
i offentlig sektor. Partene er avgjørende i dette arbeidet. Med
Nav-skandalen friskt i minne har man sett at Nav er blitt et system
som både er stort, byråkratisk og topptungt. Dette rammer de ansatte
og informasjons- og kommunikasjonsflyten. Nav er en stor og svært
viktig etat for folk som trenger veiledning, utredning og økonomisk bistand
som følge av at de ikke selv kan skaffe seg nødvendig arbeidsinntekt
til livsopphold. Disse
medlemmer understreker at årsakene til at Nav sliter på flere
områder, er veldig sammensatt. Organisasjonsmodellen er i strid
med reformens hovedformål – «én dør inn». Nav-kontorene i kommuner
og bydeler har for liten bemanning, er for lite tilgjengelige og
viser ofte til digitale plattformer og mangler en kompetansenorm som
sikrer sosialfaglig kompetanse. Nav-kontorene og de ansatte har
videre for lite ansvar og myndighet. Åpningstidene er veldig redusert
etter påtrykk fra ledelsen i Nav, noe som fører til at de mest sårbare
gruppene ikke får nødvendig lovpålagt bistand. Disse medlemmer viser til
en tidligere SINTEF-rapport som viser at sosionomenes tid som ansatte
i Nav går til rapportering fremfor tett endringsarbeid med brukerne.
Det gir mange klager, omgjorte vedtak og lav effekt og viser at
det er behov for en bemannings- og kompetansenorm i etaten.
Disse medlemmer mener at i
stedet for systemer som kontrollerer enkeltansatte og produktivitet,
for eksempel i form av antall vedtak, bør det heller fokuseres på
om man har kontroll på om samfunnsoppdraget blir løst på en god
måte. I dag ser vi imidlertid at det altfor ofte rapporteres på
en lang rekke detaljer, ofte pålagt av forskjellige styringsnivåer.
Det ender med at det som måles, blir det viktige, i stedet for at
det viktige måles. Sentraliserte beslutninger og organisering etter bestiller–utførermodeller
fører til at ansatte og deres representanter mister mulighet til
å delta i vedtaksprosessene. De økonomiske styrings-, finansierings-,
regnskaps- og organisasjonsmodellene må endres der de er i strid
med målet om en tillitsbasert arbeidsmetodikk i offentlig sektor.
Disse medlemmer viser til
at forbundene som organiserer de ansatte i Nav, er tydelige på at
man bør snakke om en tillitsreform i offentlig sektor, ikke først og
fremst for denne enkelte tjenesten. Først og fremst trengs en helhetlig
gjennomgang av Nav som omfatter styringsform, organisering, arbeidsmåter
og kompetanse, for å få et godt nok bilde av hvor skoen trykker,
fremfor å fremme en rekke enkelttiltak som lapper på systemet. Disse medlemmer understreker
at mye i Nav også fungerer, selv om det ikke er dette som kommer
frem i media. Disse
medlemmer mener det i første omgang må på plass en gjennomgang
for deretter å sette ned et partssammensatt utvalg hvor brukerorganisasjonene
er involvert som egen part, dette for å vurdere hvilke nødvendige
tiltak som skal til for å skape et mer tillitsbasert Nav til beste
for brukere og ansatte, fremfor ytterligere detaljstyring fra politikere,
som også forbundene er bekymret for.
Disse medlemmer er bekymret
for at den formen for målstyring, telling og rapportering som man
ser i Nav, ikke fremmer godt sosialfaglig arbeid. Ikke sjelden har
Nav-ansatte et tresifret antall brukere de skal følge opp.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener dette gir grunnlag for
å innføre en veiledende bemannings- og kompetansenorm i Nav som
sikrer nok ansatte og sosialfaglig kompetanse i etaten.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå organiseringsmodellen i Nav med den hensikt
å fjerne tidkrevende byråkrati, rapportering, kontroll og detaljstyring og
isteden la ansatte få bruke sitt faglige skjønn, og stole på deres
vurderinger. Stortinget ber videre regjeringen komme tilbake med
resultatet av gjennomgangen og samtidig sette ned et partssammensatt
utvalg hvor brukerorganisasjonene er inkludert som part, for å arbeide frem
nødvendige forbedringer av Nav.»
«Stortinget
ber regjeringen, som et viktig tiltak for økt handlefrihet og myndighet
til det enkelte Nav-kontor, gjennomgå tildelingsbrevet til etaten
og kommunebrev for de sosiale tjenestene i arbeids- og forvaltningen for
2021 med et kritisk blikk og erstatte detaljstyring av virkemidler
med mer vekt på styring gjennom oppnådde resultater.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme nødvendige forslag for å sikre nok handlingsrom
i førstelinjen hos Nav til å sikre mennesker i krise den økonomiske
tryggheten og oppfølgingen det er behov for.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme nødvendige forslag for å påse at rettssikkerheten
til den enkelte innbygger i møte med Nav blir styrket, og at tilliten
til Nav gjenopprettes.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre en veiledende bemannings- og kompetansenorm
i Nav, som sikrer tilstrekkelig sosialfaglig kompetanse i etaten
og hos ansatte på lokalt nivå.»