Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen,
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til Representantforslag 121 S (2020–2021)
om rett til å kjøre lett motorsykkel dersom man har førerkort for
bil, og statsrådens uttalelse i brev av 10. mars 2021.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at en langsiktig satsing
på trafikksikkerhet har redusert antallet drepte i trafikken. I
tillegg til å spare menneskelige lidelser i tråd med nullvisjonen
er dette også god samfunnsøkonomi. Det har vært en halvering av
gjennomsnittstallene for dødsulykker på motorsykkel etter innføringen
av opplæring og prøve, til tross for at det de siste 15 årene har
vært en stor økning i antall registrerte motorsykler. Samtidig har
den positive utviklingen i antallet skadde og drepte motorsyklister
de siste årene stagnert – mens salget øker. Drepte i motorsykkelulykker
utgjør nå over 20 prosent av det totale antallet drepte på norske
veier – til tross for en samlet beskjeden kjørelengde. Skadetallene
har heller ikke god utvikling. Flertallet påpeker at dette
krever fortsatt fokus på å sikre at førere av tung og lett MC, samt
moped, har den særlige kompetansen som er livsviktig for å kunne
bruke slike kjøretøyer. Det å kunne kjøre trygt på motorsykkel krever
vesentlig forskjellige ferdigheter og annen kompetanse enn det kreves
for å kunne kjøre en personbil. Førerkompetanse er et sentralt element
i trafikksikkerhetsarbeidet og av avgjørende betydning for ulykkesbildet.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, merker seg at representantforslaget ikke sikrer at
den enkelte fører har tilfredsstillende kompetanse. Samtidig vil
forslaget trolig medføre at flere velger lett motorsykkel fremfor
bil. Siden ulykkesrisikoen for lett motorsykkel er betydelig høyere
enn for bil, er det sannsynlig at tiltaket vil gi flere drepte og
hardt skadde. Dette
flertallet viser til at det er rundt 250 000 førere av motorsykkel
og moped i Norge i dag. Statistikk viser at dødsrisikoen per kilometer
er nær ti ganger høyere for tung motorsykkel enn for bil, og mer enn
20 ganger høyere for lett motorsykkel enn for bil. (TØI-rapport
1448/2015 – Risiko i veitrafikken). Dette flertallet mener det
samlet sett er sannsynlig at endringen som foreslås, vil gi flere
drepte og hardt skadde på norske veier. Det er i strid med nullvisjonen
og de overordnede målene i trafikksikkerhetsarbeidet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet deler mange av forslagsstillernes vurderinger. Disse medlemmer viser
til innsatsen som mange steder legges ned for å redusere biltrafikken.
Skal en lykkes i dette arbeidet, må et bredt spekter av virkemidler tas
i bruk. I et slikt perspektiv hadde det vært interessant å se nærmere
på om økt bruk av moped/scooter og motorsykkel, i tillegg til økt
bruk av kollektivtransport, sykkel og gåing, kan bidra til å redusere
biltrafikken. Disse
medlemmer mener det derfor bør vurderes nærmere om det bør
bli enklere å få førerkort for lett motorsykkel dersom en har førerkort
for personbil.
Disse medlemmer har merket
seg de klare uttalelsene i brevet fra samferdselsministeren av 10. mars 2021.
Her skriver samferdselsministeren at en endring som foreslått i
representantforslaget sannsynligvis vil gi flere drepte og hardt
skadde på veiene våre. Så klare uttalelser fra ansvarlig statsråd
kan ikke disse
medlemmer se bort fra.
Disse medlemmer viser også
til brev fra Trygg Trafikk til transport- og kommunikasjonskomiteen
av 24. mars 2021, der det blant annet heter:
«En liberalisering
av regelverket for førerrett for lett motorsykkel kan derfor ikke
anbefales fra et trafikksikkerhetsperspektiv, verken i lys av arbeidet
som nå skal i gang for å redusere MC-ulykkene eller de ambisiøse nasjonale
trafikksikkerhetsmålene.»
Selv om disse medlemmer mener
det bør vurderes nærmere om det bør bli enklere å få førerkort for lett
motorsykkel når en har førerkort på bil, er det disse medlemmers syn at det
ikke må foretas endringer som medfører flere drepte og skadde i
trafikken. En videre vurdering av spørsmålet må ha som en klar forutsetning
at det ikke skal svekke trafikksikkerheten.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede om det bør bli enklere å få førerkort for
lett motorsykkel når en har førerkort for bil. I en slik utredning
må spørsmål knyttet til trafikksikkerhet, klimagassutslipp og andre
vesentlige forhold vurderes nærmere.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til merknad og forslag fra Arbeiderpartiet
om at forslaget bør vurderes nærmere. Disse medlemmer viser videre
til at det kun er to år siden en slik vurdering ble gjort. Disse medlemmer antar
ikke at forutsetningene for denne vurderingen vil være vesentlig
endret siden 2019, og mener derfor at det ikke er behov for en ny
utredning.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at det frem til 1979 var
slik at innehaver av førerkort for bil samtidig hadde rett til å
kjøre lett motorsykkel. Det europeiske førerkortregelverket åpner
for at nasjonalstatene selv kan bestemme om innehaver av førerkort
klasse B samtidig har rett til å kjøre lett motorsykkel i førerkortklasse
A1 på eget territorium. Disse
medlemmer mener at Norge bør bruke sitt nasjonale handlingsrom
til å gjeninnføre muligheten for at man med bilførerkort samtidig
kan kjøre lett motorsykkel.
Disse medlemmer viser til at
det i flere land i Europa allerede er ordninger for at førerkort
klasse B gir førerrett for lett motorsykkel.
Disse medlemmer viser til at
en forenkling i tråd med forslaget i denne saken ble utredet i 2018,
og at fagmyndighetene foreslo en begrenset nasjonal førerrett for
lett MC uten førerprøve. Disse medlemmer mener utredningen
og forslaget fra 2018 er et godt grunnlag for å gjennomføre den
foreslåtte forenklingen. Blant annet sikres hensynet til trafikksikkerhet
og kompetanse hos fører gjennom kravene om at bilførere må ha hatt
førerrett i minst 2 år og obligatorisk opplæring ved en autorisert
trafikkskole.
Disse medlemmer registrerer
at Trygg Trafikk tydeligvis ikke er helt enig internt om hva de
skal mene i denne saken, og at de har ombestemt seg om den foreslåtte
forenklingen. De leverte 17. mars 2021 et innspill til komiteen
hvor de uttalte seg positivt til forslaget og viste blant annet
til arbeidet som ble gjort av Samferdselsdepartementet, Statens
vegvesen og fagmyndighetene i 2018. En uke senere endret de overraskende
sitt innspill og ville likevel ikke stille seg bak sine egne vurderinger. Disse medlemmer har
forståelse for at det kan være ulike meninger internt i en organisasjon,
men synes denne helomvendingen fra Trygg Trafikk er noe underlig,
og viser samtidig til at det faglige grunnlaget for forslaget ikke
har endret seg siden 2018.
Disse medlemmer viser til at
førerkort for lett motorsykkel har en aldersgrense på 16 år. Lett
motorsykkel er et praktisk transportmiddel som er lite plasskrevende,
og som er i vekst som kjøretøykategori. Disse medlemmer registrerer
at det er et sterkt politisk ønske og mål fra det politiske flertallet
i Norge om å begrense bilbruken, spesielt i sentrale strøk. Løsningen
til både regjeringen og opposisjonen er å begrense bilbruken ved
å gjøre det dyrt og vanskelig å kjøre bil. Det politiske flertallet
bruker pisk for å få flere til å la bilen stå og indirekte tvinger
folk flest til å velge transportmidler som er mindre plasskrevende
og forurenser mindre både i form av utslipp og slitasje på veiene.
Fremskrittspartiet deler ikke denne bekymringen som de andre partiene
har. Derfor støtter heller ikke Fremskrittspartiet bruk av pisk
for å få folk flest til å velge andre transportformer enn bil. Fremskrittspartiet
er opptatt av valgfrihet og ved å åpne for at bilistene kan få velge
flere alternative løsninger, som lett motorsykkel, er det utelukkende
positivt.
Disse medlemmer mener det et
ulogisk om de andre partiene ikke støtter forslaget om at de som
har flere års erfaring med å kjøre bil, også kan få mulighet til å
kjøre lett motorsykkel. Økt bruk av lett motorsykkel i stedet for
bil passer perfekt inn i argumentasjonen og de politiske målene
regjeringen har når det gjelder å redusere utslipp, og få flere
til å velge andre transportformer enn bil, ut ifra et helhetlig
transport-, miljø- og arealhensyn.
Disse medlemmer mener også
at økt mulighet til at flere kan velge lett motorsykkel som transportmiddel
ikke bare vil være positivt for trafikksituasjonen i de store byene,
men også i distriktene. Spesielt de som pendler til og fra de store
byene, vil få økt fleksibilitet og frihet til å velge flere alternative
transportmidler ved at man åpner for at de som har førerkort B,
også kan få kjøre lett motorsykkel.
For å ta førerkort
klasse B for bil må man være 18 år og ha mye praktisk trening i
å føre kjøretøy i trafikk. Disse medlemmer mener
det vil være fornuftig å la innehavere av førerkort for klasse B
også ha førerrett for klasse A1. Dette vil være en rett for alle
med B-førerkort, men i praksis vil dette være en mulighet for dem
som har en spesiell interesse.
Disse medlemmer mener det ikke
er noen grunn til å tro at dette vil ha negativ innvirkning på ulykkestallene.
Det er lave ulykkestall for lett motorsykkel som kjøretøykategori,
og lett motorsykkel har ikke de samme utfordringene som tung motorsykkel. Disse medlemmer foreslår at det innføres
rett for den som har førerkort klasse B, til også å kjøre lett motorsykkel, slik
det var tidligere frem til 1979.
Disse medlemmer viser imidlertid
til at det er slik at motorsykkel har noen særegenheter som det
er viktig å være klar over og mestre. Disse medlemmer vil derfor
at det stilles som krav for å få førerrett for klasse A1 for innehaver
av B-førerkort at man gjennomfører et kurs i regi av en trafikkskole,
med både teori og praktisk trening.
Disse medlemmer mener at kravet
bør stilles som et forbyggende grep når så mange flere får tilgang til
å bruke lett motorsykkel. Det kan imidlertid ikke dokumenteres at
en slik regulering og byrde for den enkelte vil ha gode sikkerhetseffekter. Disse medlemmer mener derfor at nytteverdien
av et slikt ekstra opplæringskrav bør vurderes etter en periode
og sees i sammenheng med om det faktisk blir en stor økning i bruken
av lett motorsykkel.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at innehavere av førerkort klasse B også
får førerrett for klasse A1. En forutsetning skal være minst 2 års
førerrett klasse B, samt gjennomføring av kurs med teori og praktisk
trening ved en trafikkskole.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at en grunnleggende del av føreropplæringen i
Norge er at det er ulikheter mellom kjøretøygruppene, dermed er
det stor forskjell i føreropplæringen mellom klasse B (personbil)
og A1 (lett motorsykkel). Disse medlemmer mener derfor
det ikke er noen grunn til at opplæring i klasse B automatisk skal
føre til at samme fører er skikket til å inneha førerrett for klasse
A1.
Ved en utvidelse
fra førerkort klasse B til førerkort klasse A1 tas det i dag hensyn
til at føreren innehar en kompetanse fra tidligere. Det betyr at
når en som har klasse B, også ønsker klasse A1, trenger ikke vedkommende
å gjennomføre et sikkerhetskurs på fire timer. En utvidelse fra
B til A1 innebærer 10 timer obligatorisk opplæring og bestått teoretisk
og praktisk prøve. Disse medlemmer mener
dette tilsier at terskelen i dag er lav nok for å utvide førerkort
fra B til A1.
Behovet for en førerprøve
som i dag forsterkes av at 19 pst. av kandidatene i 2020 strøk på
den praktiske førerprøven for klasse A1. Dette er personer som har
gjennomført det trafikkskolene mener er tilstrekkelig opplæring
for den enkelte kandidat, men som likevel ikke består en praktisk
førerprøve.