Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen,
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 90 S (2020–2021) og Prop. 106
(2020–2021) Tillegg til Prop. 90 S (2020–2021), hvor det bes om
Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning
av 15. mars 2021 om endring av protokoll 10 i EØS-avtalen om forenkling
av kontroll og formaliteter i forbindelse med godstransport.
Komiteen viser videre til at
endringen av protokoll 10 i EØS-avtalen innebærer økonomiske konsekvenser.
Stortingets samtykke til deltakelse i EØS-komiteens beslutning er
derfor nødvendig i medhold av Grunnloven § 26 annet ledd.
Komiteen merker seg at artikkel
2 nr. 1 i utkastet til EØS-komitébeslutning fastsetter at beslutningen
trer i kraft 15. mars 2021, eller eventuelt på det tidspunktet EØS-komiteen
har mottatt meddelelse om at de nødvendige forfatningsrettslige
krav er oppfylt, jf. EØS-avtalen artikkel 103 nr. 1, dersom dette
tidspunktet er senere.
Artikkel 2 nr. 2
fastsetter videre at EU og Norge, dersom meddelelsen som nevnt i
artikkel 2 nr. 1 ikke er mottatt av EØS-komiteen innen 15. mars
2021, skal gi den foreliggende beslutningen midlertidig anvendelse fra
og med samme dato. Komiteen noterer
omtalen i Prop. 90 S (2020–2021) av at en midlertidig anvendelse etter
15. mars 2021 og frem til Stortingets beslutning ikke vil kreve
endring i lov og kun vil gjelde frem til Stortinget har tatt stilling
til saken, samt at Grunnloven § 26 annet ledd ikke anses å være
til hinder for en slik anvendelse. Komiteen noterer også at kongelig
resolusjon om deltakelse i EØS-komiteens beslutning og om midlertidig
anvendelse av denne ble fremmet i statsråd 12. mars 2021.
Komiteen merker seg videre
at gjennomføringen av EØS-komiteens beslutning om endring av protokoll 10
kapittel IIa med vedlegg i norsk rett ikke nødvendiggjør lovendring.
Det opplyses i Prop. 90 S (2020–2021) at det vil gjøres endringer
i forskrift 17. desember 2008 nr. 1502 (tollforskriften), jf. lov
21. desember 2007 nr. 119 om toll og vareførsel (tolloven) § 3-1
sjette ledd.
Komiteen viser videre til at
bakgrunnen for regjeringens fremlegg i Prop. 90 S (2020–2021) med
endringer som beskrevet i Prop. 106 S (2020–2021) er knyttet til
nye tollsikkerhetskrav i EU som krever justering av EØS-avtalens
protokoll 10 om forenkling av kontroll og formaliteter i forbindelse
med godstransport mellom EU og EØS-landene. Ved Stortingets samtykke
til godkjenning av EØS-komiteens beslutning av 15. mars 2021 vil
Norge slutte seg til EUs oppdaterte importkontrollsystem (ICS2),
noe som er nødvendig for å sette i verk de nye tollsikkerhetskravene.
Norge har i utgangspunktet status som tredjeland og er derfor ikke
omfattet av EUs nye tollsikkerhetsregime. I 2009 ble det enighet
mellom partene om å etablere et felles regelverk med gjensidige
tollsikkerhetstiltak for transport av varer til og fra tredjeland
i et nytt kapittel IIa og i to nye vedlegg til protokoll 10 i EØS-avtalen,
jf. St.prp. nr. 71 (2008–2009). Tilslutning til endringen av protokoll
10 til EØS-avtalen som beskrevet i Prop. 90 S (2020–2021) og Prop.
106 S (2020–2021) vil bety at Norge fremdeles vil kunne inngå i
EUs tollsikkerhetsområde, og at vareførsel mellom Norge og EU unntas fra
kravet om forhåndsvarsel.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, anser at de foreslåtte endringene
vil styrke Norges tollsikkerhet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener at det i proposisjonen er uklarheter
om konsekvensene av å gå bort fra nasjonale definisjoner av risikoforvaltning,
risikokriterier og prioriterte kontrollområder i forbindelse med
tollsikkerhet. Disse
medlemmer mener slike vurderinger må komme tydeligere fram
før Stortinget kan samtykke i godkjenning av EØS-komitébeslutningen.
Endringen av protokoll 10 endrer dagens regulering, hvor hver part
skal definere sine rammer for risikovurdering, risikokriterier og
prioriterte kontrollområder.
Videre viser disse medlemmer til
at Island så langt ikke har sett behov for å etablere en felles
ordning med EU på dette området. Disse medlemmer viser også
til at Sveits har en egen ordning med tollsikkerhetstiltak i en
egen avtale mellom Sveits og EU.
Disse medlemmer viser til at
Høyesterett er bedt av Stortinget om å utarbeide en juridisk betenkning
knyttet til Stortingets anvendelse av Grunnloven § 26 annet ledd
relatert til «lite inngripende» myndighetsoverføring i forkant av
Stortingets behandling av EUs fjerde jernbanepakke. I tillegg pågår
det et søksmål der Nei til EU har stevnet staten for å ha fattet
vedtak i medhold av Grunnloven § 26 annet ledd i forbindelse med
behandlingen av ACER-saken.
Disse medlemmer mener at Stortinget
bør utsette beslutningen etter Grunnloven § 26 annet ledd om samtykke
til godkjenning av EØS-komiteens beslutning om endring av protokoll
10 i EØS-avtalen til etter at rettsapparatet har behandlet saken
om Norges tilknytning til ACER og Stortinget har behandlet EUs fjerde jernbanepakke.