Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen, Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 90 S (2020–2021) og Prop. 106 (2020–2021) Tillegg til Prop. 90 S (2020–2021), hvor det bes om Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning av 15. mars 2021 om endring av protokoll 10 i EØS-avtalen om forenkling av kontroll og formaliteter i forbindelse med godstransport.

Komiteen viser videre til at endringen av protokoll 10 i EØS-avtalen innebærer økonomiske konsekvenser. Stortingets samtykke til deltakelse i EØS-komiteens beslutning er derfor nødvendig i medhold av Grunnloven § 26 annet ledd.

Komiteen merker seg at artikkel 2 nr. 1 i utkastet til EØS-komitébeslutning fastsetter at beslutningen trer i kraft 15. mars 2021, eller eventuelt på det tidspunktet EØS-komiteen har mottatt meddelelse om at de nødvendige forfatningsrettslige krav er oppfylt, jf. EØS-avtalen artikkel 103 nr. 1, dersom dette tidspunktet er senere.

Artikkel 2 nr. 2 fastsetter videre at EU og Norge, dersom meddelelsen som nevnt i artikkel 2 nr. 1 ikke er mottatt av EØS-komiteen innen 15. mars 2021, skal gi den foreliggende beslutningen midlertidig anvendelse fra og med samme dato. Komiteen noterer omtalen i Prop. 90 S (2020–2021) av at en midlertidig anvendelse etter 15. mars 2021 og frem til Stortingets beslutning ikke vil kreve endring i lov og kun vil gjelde frem til Stortinget har tatt stilling til saken, samt at Grunnloven § 26 annet ledd ikke anses å være til hinder for en slik anvendelse. Komiteen noterer også at kongelig resolusjon om deltakelse i EØS-komiteens beslutning og om midlertidig anvendelse av denne ble fremmet i statsråd 12. mars 2021.

Komiteen merker seg videre at gjennomføringen av EØS-komiteens beslutning om endring av protokoll 10 kapittel IIa med vedlegg i norsk rett ikke nødvendiggjør lovendring. Det opplyses i Prop. 90 S (2020–2021) at det vil gjøres endringer i forskrift 17. desember 2008 nr. 1502 (tollforskriften), jf. lov 21. desember 2007 nr. 119 om toll og vareførsel (tolloven) § 3-1 sjette ledd.

Komiteen viser videre til at bakgrunnen for regjeringens fremlegg i Prop. 90 S (2020–2021) med endringer som beskrevet i Prop. 106 S (2020–2021) er knyttet til nye tollsikkerhetskrav i EU som krever justering av EØS-avtalens protokoll 10 om forenkling av kontroll og formaliteter i forbindelse med godstransport mellom EU og EØS-landene. Ved Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning av 15. mars 2021 vil Norge slutte seg til EUs oppdaterte importkontrollsystem (ICS2), noe som er nødvendig for å sette i verk de nye tollsikkerhetskravene. Norge har i utgangspunktet status som tredjeland og er derfor ikke omfattet av EUs nye tollsikkerhetsregime. I 2009 ble det enighet mellom partene om å etablere et felles regelverk med gjensidige tollsikkerhetstiltak for transport av varer til og fra tredjeland i et nytt kapittel IIa og i to nye vedlegg til protokoll 10 i EØS-avtalen, jf. St.prp. nr. 71 (2008–2009). Tilslutning til endringen av protokoll 10 til EØS-avtalen som beskrevet i Prop. 90 S (2020–2021) og Prop. 106 S (2020–2021) vil bety at Norge fremdeles vil kunne inngå i EUs tollsikkerhetsområde, og at vareførsel mellom Norge og EU unntas fra kravet om forhåndsvarsel.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, anser at de foreslåtte endringene vil styrke Norges tollsikkerhet.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet mener at det i proposisjonen er uklarheter om konsekvensene av å gå bort fra nasjonale definisjoner av risikoforvaltning, risikokriterier og prioriterte kontrollområder i forbindelse med tollsikkerhet. Disse medlemmer mener slike vurderinger må komme tydeligere fram før Stortinget kan samtykke i godkjenning av EØS-komitébeslutningen. Endringen av protokoll 10 endrer dagens regulering, hvor hver part skal definere sine rammer for risikovurdering, risikokriterier og prioriterte kontrollområder.

Videre viser disse medlemmer til at Island så langt ikke har sett behov for å etablere en felles ordning med EU på dette området. Disse medlemmer viser også til at Sveits har en egen ordning med tollsikkerhetstiltak i en egen avtale mellom Sveits og EU.

Disse medlemmer viser til at Høyesterett er bedt av Stortinget om å utarbeide en juridisk betenkning knyttet til Stortingets anvendelse av Grunnloven § 26 annet ledd relatert til «lite inngripende» myndighetsoverføring i forkant av Stortingets behandling av EUs fjerde jernbanepakke. I tillegg pågår det et søksmål der Nei til EU har stevnet staten for å ha fattet vedtak i medhold av Grunnloven § 26 annet ledd i forbindelse med behandlingen av ACER-saken.

Disse medlemmer mener at Stortinget bør utsette beslutningen etter Grunnloven § 26 annet ledd om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning om endring av protokoll 10 i EØS-avtalen til etter at rettsapparatet har behandlet saken om Norges tilknytning til ACER og Stortinget har behandlet EUs fjerde jernbanepakke.