1.2 Bakgrunnen for forslaget
Åndsverkloven gir
opphaveren til et åndsverk enerett til å råde over verket ved å
fremstille eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for
allmennheten, enten ved spredning og visning av eksemplar eller
ved offentlig fremføring og overføring av verket til allmennheten.
Tilsvarende vern er i stor grad også gitt nærstående rettighetshavere,
blant annet utøvende kunstnere, produsenter av lydopptak og film
og kringkastingsselskaper.
Bruk av beskyttet
materiale krever som hovedregel samtykke (lisens/avtale) fra forskjellige
innehavere av opphavsrett og nærstående rettigheter, for eksempel forfattere,
visuelle og utøvende kunstnere, komponister, tekstforfattere, produsenter
og forleggere. Normalt kan rettighetshaveren velge mellom å forvalte
sine rettigheter selv eller å gjøre det gjennom en organisasjon
(kollektiv forvaltning).
I Norge utøves kollektiv
forvaltning av rettigheter av organisasjoner som TONO, Kopinor,
Gramo, Norwaco og BONO. De fleste kollektive forvaltningsorganisasjonene
i Norge er organisert som «non profit-organisasjoner», som er eiet
av medlemmene sine. I proposisjonen er det gitt en nærmere omtale
av de nevnte organisasjonene.
Direktivet om kollektiv
rettighetsforvaltning har som formål å etablere en rettslig ramme
for kollektiv forvaltning av opphavsrett og nærstående rettigheter, det
vil si virksomhet der kollektive forvaltningsorganisasjoner forvalter
rettigheter på rettighetshavernes vegne. Slik forvaltning har som
regel grunnlag i fullmakt fra den enkelte rettighetshaveren og/eller
forvaltningskontrakt med en organisasjon som representerer rettighetshaveren.
Gjennom direktivet styrkes rettighetshavernes stilling i situasjoner
der disse har overlatt forvaltningen av rettigheter til en kollektiv
forvaltningsorganisasjon.
Samtlige nordiske
EU-land har gjennomført direktivet. I likhet med det som det legges
opp til i forslaget her, har disse landene gjennomført direktivforpliktelsene
i egne lover adskilt fra sine respektive opphavsrettslover.
For å gjennomføre
direktivets bestemmelser og de særlige kravene til organisasjonene
som forvalter opphavsrettigheter og nærstående rettigheter samlet,
foreslår departementet en ny lov om kollektiv forvaltning av opphavsrett,
adskilt fra åndsverkloven og annen lovgivning som regulerer organisasjonsvirksomheten.
Både av hensyn til
et ønske om nordisk rettsenhet og forpliktelsen til en korrekt gjennomføring
av EU-direktiver har departementet valgt å holde seg nært opptil direktivets
ordlyd. Gjennomgående er det likevel foretatt forenklinger. Dette
er blant annet gjort for at lovteksten skal tilpasses norsk lovtradisjon.
Etter departementets
mening bør regelverket være så tydelig og generelt som mulig. Utgangspunktet
bør være at de nye bestemmelsene skal ha forrang foran andre bestemmelser
i sammenslutningsretten, når disse bestemmelsene regulerer den samme
situasjonen som den nye loven, jf. EØS-loven (lov 11. april 2004
nr. 11 om gjennomføring i norsk rett av hoveddelen i avtale om Det
europeiske økonomiske samarbeidsområde (EØS) m.v.) § 2.
Kulturdepartementet
sendte 6. desember 2019 på høring et notat om gjennomføring av direktivet
om kollektiv rettighetsforvaltning. En oppdatert versjon av høringsnotatet
ble sendt ut 9. desember 2019.
I proposisjonen redegjøres
det nærmere for de enkelte forslagene i høringsnotatet og for høringsinstansenes
synspunkter på disse.