Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Jon Georg Dale og lederen Erlend
Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Eirik Faret Sakariassen, og fra Kristelig Folkeparti, Torill Selsvold Nyborg,
viser til Representantforslag 95 S (2020–2021) om bedre tilrettelegging
for at unge i større grad skal unngå å bli uføre. Komiteen deler forslagsstillernes ønske
om at flest mulig skal inkluderes i arbeidslivet, og fremhever at
det må tilrettelegges for å oppnå dette.
Komiteen merker seg at både
teknologi, moderne medisin og nye behandlingsmetoder gjør at flere
kan få bedret mulighetene for helt eller delvis å kunne delta i
arbeidslivet. Da er det viktig at samfunnet legger til rette for
og støtter opp om den enkelte slik at så mange som mulig kan komme
tilbake til arbeid. Deltakelse i arbeidsliv gir gode, meningsfylte
og helsebringende aktiviteter, og er også samfunnsøkonomisk lønnsomt. Komiteen viser
videre til at en sentral del av den norske velferdsmodellen er at
de som kan og vil jobbe, skal jobbe, samtidig som velferdssamfunnet
skal ivareta dem som ikke kan være i arbeid.
Komiteen er spesielt bekymret
for at den dype lavkonjunkturen som vi nå opplever, kan ha særlig
langvarige og negative konsekvenser for de mest sårbare unge i arbeidsmarkedet.
Unge har potensielt et langt arbeidsliv foran seg, og tapet er derfor
stort både for den enkelte og for samfunnet dersom personer allerede
fra ung alder blir stående utenfor arbeidslivet.
Komiteen viser til at mange
av de unge som får arbeidsrettet oppfølging fra Nav, har lave formelle
kvalifikasjoner, lite eller ingen arbeidserfaring, og mange sliter med
helseproblemer, særlig psykiske lidelser. Veilederne i Nav peker
på at en stor andel av ungdomsgruppen har sammensatte utfordringer
og har hatt dårlige oppvekstsvilkår. Mange har dårlig selvtillit,
enkelte strever med rusproblemer, og mange har et stort behov for hjelp.
Flere sliter også med motivasjon for jobb.
Komiteen viser til en nylig
rapport fra Oslo Economics og Frischsenteret som viser at en stor
andel unge uføre har fått psykiske diagnoser før innvilgelse av
uføretrygd, og at 70 pst. av de nye uføre i alderen 25–29 år har
en psykisk lidelse. Rapporten viser videre at mange har hatt psykiske
diagnoser i lang tid før uføretidspunktet. Den viser videre at unge
uføre oftere kommer fra familier med lav inntekt, gjør det dårligere
på skolen og har svakere arbeidstilknytning enn sine jevnaldrende. Disse
funnene understreker viktigheten av tidlig og tilpasset innsats
for å forhindre at unge ender opp på uføretrygd.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser i den anledning til
regjeringens ungdomsinnsats. En evaluering av Fafo viser positive
virkninger av denne, ved at unge blir prioritert av Nav-kontorene,
og at det gis rask oppfølging av de unge. Rapporten viser at 90
pst. av unge brukere under 30 år ble fulgt opp innen åtte uker,
mens to av tre ble fulgt opp innen én måned.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil fremheve individuell
jobbstøtte (IPS), hvor den arbeidsrettede oppfølgingen er en integrert
del av behandlingen. På oppdrag fra Arbeids- og velferdsdirektoratet
og Helsedirektoratet har Uni Research Helse og Uni Research Rokkansenteret
gjennomført en forskningsbasert effektevaluering av IPS, hvor resultatene
viser at IPS har effekt på overgangen til arbeid. Flertallet viser videre til
at det fra 2021 etableres et forsøk med individuell jobbstøtte rettet
mot unge under 30 år med psykiske helseproblemer og/eller rusproblemer,
kalt IPS Ung, jf. omtale i Prop. 1 S (2020–2021) Statsbudsjettet
for 2021 for Arbeids- og sosialdepartementet. Målet med IPS Ung
er at flere unge med psykiske lidelser eller rusproblemer skal komme
i arbeid.
Flertallet viser til at det
fortsatt er behov for målrettet innsats på tvers av arbeid/helse-området
for at flere med ulike helseutfordringer skal kunne få og beholde en
tilknytning til det ordinære arbeidslivet. Flertallet fremhever viktigheten
av at Arbeids- og velferdsdirektoratet og Helsedirektoratet fortsetter
arbeidet med å videreutvikle samarbeidet og tjenestene på tvers
av arbeid/helse-området.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til Saltdal-modellen,
som fremheves i representantforslaget. Saltdal-modellen viser til
gode erfaringer i sitt arbeid, og forslagsstillerne vil at denne
modellen skal gjøres nasjonal. Disse medlemmer viser i den
anledning til at det finnes en rekke lignende initiativer, med formål
om å redusere utenforskapet. Disse medlemmer er av den oppfatning
at lokalt og regionalt nivå bør gis frihet til å utvikle og tilpasse
sin innsats til lokale behov og rammebetingelser, for å stimulere
til nytenking. Disse
medlemmer mener videre at detaljstyring fra departementet
ikke er noen garanti for et godt resultat, men imøteser at det kan
legges bedre til rette for å utvikle nye og bedre løsninger i tett kontakt
med leverandører, brukerne og omgivelsene rundt.
Komiteen viser
avslutningsvis til sysselsettingsutvalget, som 11. februar 2021
leverte sin andre rapport, hvor de foreslår tiltak som kan bidra
til at flere kommer i arbeid, at flere får utnyttet sin arbeidsevne,
og at færre får unødig langvarige stønadsforløp eller faller utenfor arbeidslivet
på en varig stønad. Utvalget har en rekke forslag knyttet til kompetanse,
aktivitet og inntektssikring, og komiteen ser frem til den videre
diskusjonen av forslagene. Komiteen imøteser også fremleggelsen av
stortingsmeldingen om utenforskap, som er planlagt sendt Stortinget
våren 2021.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at stortingsmeldingen
om utenforskap vil inneholde en helhetlig politikk for å forebygge
utenforskap og fremme inkludering av flere i arbeids- og samfunnsliv.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at det de siste ti årene vært mer enn en dobling i antallet unge
uføre. Disse medlemmer ser
med bekymring på økningen av unge på helserelaterte ytelser. Statistikken
viser at en stor andel av unge på helserelaterte ytelser har psykiske
helseproblemer. De psykiske helseproblemene må ikke bli en vei til
livslange passive ytelser fra Nav. Utviklingen med unge på helserelaterte ytelser
må snus. Unge som står i fare for å falle utenfor arbeid og utdanning,
må sikres tett oppfølging og tverrfaglig hjelp for å hindre et liv
på utsiden. Unge har potensielt et langt arbeidsliv foran seg. Tapet
er derfor stort både for den enkelte og for samfunnet dersom personer
allerede fra ung alder blir stående varig utenfor arbeidslivet.
Disse medlemmer er kritiske
til at regjeringen ikke har gjort mer for å snu utviklingen med
unge på helserelaterte ytelser. Disse medlemmer viser til at regjeringens
tiltak på området er små beløp til store oppgaver.
Disse medlemmer viser til at
ungdomspakken som ble fremmet i Prop. 79 S (2020–2021), er oppfølging av
anmodningsvedtak nr. 546. Dette forslaget ble vedtatt mot stemmene
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Representantforslag 130 S (2020–2021),
der representanter fra Arbeiderpartiet foreslår en aktivitets- og
jobbreform for nye mottakere av arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd.
De som kan arbeide, skal gis en jobbgaranti som sikrer reell mulighet
til å kombinere trygd og arbeid. Videre foreslår Arbeiderpartiet
i representantforslaget bedre samordning av tjenestene i helsesektoren,
Nav og utdanningssystemet, slik at unge gis en helhetlig oppfølging
tilpasset den enkelte med fokus på aktivitet og mestring.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, ønsker
å etablere begrepet «Samhandlingsmodellen» som er utviklet i Saltdal
kommune mellom bedriftene Vev-Al-Plast og RIBO. Formålet er å søke
muligheter fremfor å vektlegge begrensningene. I begrepet «Samhandlingsmodellen»
legger flertallet til
grunn skjæringspunktet mellom den enkeltes alder, fysisk og psykisk
helse og mulig arbeidsevne. I et samfunn der man ofte måles ut fra
hva man bidrar med, mener flertallet at et forsterket
fokus på å finne en plattform for videre samfunnsaktivitet bør honoreres
heller enn at man godtar at unge mennesker pasifiseres.
Flertallet vil også vise til
NRK-programmet «Helene sjekker inn», hvor «Samhandlingsmodellen»
ble satt på dagsorden.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
støtter opp om arbeidet om bedre samarbeid mellom Nav og Helsevesenet
for å skape vinnere, der det i dag ofte skapes tapere. Dette flertallet er
kjent med at det finnes ulike tiltak rundt om i landet som har maktet
å få unge mennesker ut av en passiv stigmatisering og ut i mer eller
mindre ordinært arbeidsliv til tross for deres helseplager. Slike
tiltak mener dette
flertallet i enda større grad bør benyttes overfor de som
omtales som at de kvalifiserer til «unge uføre».
Velferdssamfunnet
krever høy arbeidsdeltakelse for å være bærekraftig. Med en stor
andel mennesker utenfor arbeidslivet utfordres modellen. Dette flertallet mener
derfor det må gjøres mer for både å finne og frigjøre restarbeidsevne
hos alle i yrkesaktiv alder.
Dette flertallet mener at en
vektlegging av den enkeltes personlige kvaliteter, evne til å sette
seg realistiske mål og en tilrettelegging ved særlige helsemessige utfordringer
samlet sett vil bidra til å snu dagens trend. For å lykkes må flere
offentlige instanser være villig til å se på enkelte tilfeller på
nytt. Dette flertallet mener at
hjelp til å komme seg ut av en passiv hverdag og over i en rolle
som arbeidstaker og kollega vil tilføre vesentlig verdi for den
enkelte, både gjennom opplevd tilhørighet, økt livskvalitet og en
meningsfull hverdag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
at modellen man har innført i Saltdal, bør kunne brukes som en pilot for
at metodikken og tilnærmingen kan bli landsdekkende.
Komiteen viser
til at arbeidet for å bidra til at flere med nedsatt arbeidsevne
og tilretteleggingsbehov kan være i arbeid, fremfor trygd og passitivitet,
må pågå kontinuerlig. Skal dette arbeidet fungere, er man avhengig
av at man ser «hele» mennesket, og da må man arbeide tverrfaglig
og samarbeide på tvers av instanser. Samtidig vil komiteen fremheve viktigheten
av at det stilles krav til at ansvaret for å komme seg ut i arbeid
ligger hos den enkelte, men at det offentlige kan være en god medhjelper.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag som kan bidra til at flere med nedsatt
arbeidsevne og tilretteleggingsbehov kan være i arbeid, fremfor
trygd og passivitet.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at offentlig sektor selvsagt
både skal være dimensjonert for og robust nok til å tilby hjelp
og tjenester til innbyggerne, men at fellesskapet er større enn
offentlig sektor alene. Sammen med private aktører kan vi sikre
god og tilpasset hjelp til den enkelte der hvor systemet må tilpasses
hver enkelt, og vi må unngå at personer blir flyttet rundt i systemet.
Disse medlemmer ønsker å gi
Nav lokalt større handlingsrom til å utvikle gode oppfølgingsmodeller
og gjøre det enklere å inngå tverrfaglige samarbeid, også med sosiale
entreprenører og ideell sektor. Disse medlemmer viser videre
til at det finnes en rekke tilbud rundt omkring i landet, hvor samhandling
er en vesentlig del av tilbudet og suksessoppskriften.
Disse medlemmer viser blant
annet til erfaringer fra Asker kommune, hvor deres velferdslab viser
at samskaping med brukeren og andre berørte aktører både er relevant
og effektivt i utviklingen av tjenester. Askers velferdslab er en
ny type samarbeidsmodell der de koordinerer tjenester til familier
eller ungdommer i en vanskelig livssituasjon i et langsiktig perspektiv.
Asker har med velferdslaben gått fra å tenke velferd som en kostnad,
til å tenke velferd som en investering.
Disse medlemmer viser videre
til Pitstop i Hordaland, som tilbyr en rekke lavterskeltjenester
som supplerer Nav sine tjenester for unge i utenforskap. Pitstop gjør
frivillige organisasjoner i stand til å fange opp ungdom i tidlig
fase og arbeider forebyggende, i stedet for å måtte reparere senere,
til en langt høyere kostnad. Pitstop samhandler bredt med ulike
aktører i dette arbeidet.
Disse medlemmer viser videre
til Hopeful i Kristiansand, som jobber med ungdommer som ønsker livsendring.
Hopeful har skapt et system hvor de unge ikke blir flyttet rundt
fra tiltak til tiltak, men heller får det de trenger, nemlig stabilitet
og oppfølging helt til de er i mål med livsendringen.
Disse medlemmer vil også trekke
frem Hystad Ung i Trøndelag, rettet mot unge voksne som faller varig ut
fra utdanning og arbeidslivet. Hysnes Ung tilbyr et døgnbasert tilbud
som både er individuelt tilpasset og gruppebasert. De jobber i et
lengre tidsperspektiv, med tverrfaglig kompetanse og fokus på bredde
og samtidighet. Disse
medlemmer viser også til Reko i Steinkjer, som har som samfunnsoppdrag
å rehabilitere og sette mennesker i stand til å mestre hverdagen
og arbeidslivets krav. Dette er et samarbeid mellom flere aktører
hvor oppdragsgiverne er Helse Midt-Norge og Nav.
Disse medlemmer kunne ha nevnt
en rekke flere eksempler på aktører som bidrar til å redusere utenforskapet
gjennom god samhandling med andre aktører. Innenfor samhandling
mellom utdanning og helse er Windjammer en god aktør. Windjammer
er starten på en ny reise for ungdommer mellom 18 og 25 år som står
uten utdanning, jobb eller skole. Flere av deltakerne har endret
livskursen etter å ha utforsket et hav av muligheter.
Disse medlemmer viser til
at fellesnevneren for alle disse gode tiltakene er god samhandling,
og ikke minst at noen tror på den enkelte som står utenfor, og gir
dem en mulighet. Det krever også politikere som motiverer til innovasjon
i det offentlige gjennom å etterspørre nye måter å tilnærme seg
et problem på eller organisere arbeidet. For å få til dette trengs
det en kultur preget av nysgjerrighet, åpenhet og mot, og muligheten til
å lære av feil og suksesser. Disse medlemmer viser til
at politikere spiller en nøkkelrolle i å få til innovasjon, og at
det er Stortingets oppgave å gi aktører som Nav og andre ryggdekning
til å inngå samarbeid med aktører som vil samhandle for å hjelpe
personer tilbake til utdanning, arbeid eller aktivitet.
Disse medlemmer viser til
at verdien av arbeid overstiger oljeformuen. Det gir også verdi
til den enkelte gjennom deltakelse, inntekt og mestring. Disse medlemmer viser
videre til at arbeid og livskvalitet henger nært sammen. Arbeid
skaper fellesskap og inkludering. Mange som står utenfor arbeidslivet,
drømmer om å få bidra, bare de får muligheten. Den muligheten vil disse medlemmer at
de skal ha, og disse
medlemmer fremhever derfor avslutningsvis viktigheten av at Arbeids-
og velferdsdirektoratet og Helsedirektoratet fortsetter arbeidet
med å videreutvikle samarbeidet og tjenestene på tvers av arbeid/helse-området.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det
er positivt med ulike lokale prosjekter og initiativ for oppfølging
og samhandling. Disse
medlemmer vil samtidig understreke at det er nødvendig med
et større nasjonalt initiativ på området. Disse medlemmer viser til
NOU 2019: 7 Arbeid og inntektssikring. Tiltak for økt sysselsetting,
hvor Sysselsettingsutvalget understreker behovet for å styrke samhandlingen
mellom arbeids- og helsetjenestene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet, vil
påpeke at bakgrunnen for forslaget er erfaringer med Saltdal-modellen.
Den er utviklet i Saltdal kommune mellom stiftelsen RIBO, som har
en hoved- og ytelsesavtale med Helse Nord RHF, og vekstbedriften
Vev-Al-Plast AS (VAP), som leverer tjenester til Nav.
Gjennom samhandling
har disse to bedriftene etablert et heldagstilbud med fokus på læring,
utvikling og mestring til tross for funksjonsutfordringer. Dette
har gitt stor suksess. Det refereres til at 50 pst. av dem som har
hatt ett tilbud i modellen, har fått lønnet arbeid eller begynt
utdanningsløp etter oppholdet. Norges teknisk-naturvitenskapelige
universitet (NTNU) har dokumentert resultatene. Det er også rimelig
å anta et en stor del av de andre deltakerne har fått økt livskvalitet
og redusert behov for offentlig bistand etter oppholdet.
Flertallet vil understreke
at gruppen som trenger bistand fra Nav og helsevesenet, er svært
sammensatt. Ikke minst funksjonshemmede og kronisk syke er avhengig
av bedre samhandling mellom Nav og helsevesenet (spesialisthelsetjenesten).
Svært mange syke mennesker har behov for lengre tilbud om rehabilitering. Spesielt
gjelder dette yrkesrettet rehabilitering. Dette må prioriteres for
at tilbudet skal gi gode resultat over tid.
For å oppnå bedre
samhandling mellom Nav og helsevesenet må strategien for arbeid
og helse utvides til flere diagnosegrupper enn muskel/skjelett og
psykisk sykdom.
Flertallet vil derfor be regjeringen
påskynde Helsedirektoratet og Arbeids- og velferdsdirektoratet sitt arbeid
for å utvide felles innsats for arbeid og helse til å gjelde alle
diagnosegrupper.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg
til forslagsstillerne i synet på at det er nødvendig å gjøre mer
for å sikre at flere med nedsatt arbeidsevne og tilretteleggingsbehov
kan få ta del i arbeidslivet. Disse medlemmer viser til
høringsinnspill fra FFO som påpeker viktigheten av at personer i
denne gruppen har tilgang på gode helse- og omsorgstjenester for
å kunne være i arbeid, som eksempelvis BPA, psykologhjelp, fysioterapi,
velferdsteknologi og transport.
Muligheten til å
kunne ta utdanning for å kvalifisere for arbeid trekkes også frem
som et særlig viktig tiltak for at personer med funksjonsnedsettelser
skal kunne komme inn på arbeidsmarkedet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti understreker samtidig at det
ikke er nødvendig å presisere i et forslag at trygd er alternativet
for mennesker med nedsatt arbeidsevne. Å bli uføretrygdet er ikke
noe man selv velger å bli.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag som kan bidra til at flere med nedsatt
arbeidsevne og tilretteleggingsbehov kan være i arbeid.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at Fremskrittspartiet, som del av den tidligere regjeringen Solberg,
har kuttet i ytelser som sikrer en inntekt å leve av for personer
med nedsatt arbeidsevne, herunder kuttene i arbeidsavklaringspenger
(AAP):
-
Minsteytelsen på
2/3 av 2 G for mottakere under 25 år ble innført fra 1. februar
2020 og gjort gjeldende for nye mottakere fra dette tidspunktet.
-
Ung ufør-tillegget
i AAP var regulert i folketrygdloven § 11-21, og ble opphevet med
virkning fra 1. februar 2020, uavhengig av alder. Paragrafen ga den
som får arbeidsevnen nedsatt før fylte 26 år på grunn av en alvorlig
og varig sykdom som er klart dokumentert (ung ufør), rett til en
årlig minsteytelse på 2,44 G.
-
Maksimal ordinær
stønadsperiode ble endret fra fire til tre år for alle som får innvilget
AAP fra 1. januar 2018 eller senere.
-
Den som har mottatt
AAP ut maksimal periode, må vente i 52 uker karenstid før det kan
gis ny periode med AAP.
Disse medlemmer påpeker
at disse usosiale kuttene har medført store konsekvenser for mottakerne
av ytelsen, som har behov for inntektssikring, oppfølging og avklaring,
men som har opplevd å heller bli kastet ut i utrygghet og blitt
henvist til sosialhjelp og fattigdom. I løpet av 2018 ble antall
mottakere av arbeidsavklaring redusert med hele 16 700 personer. Nedgangen
skyldes først og fremst innstrammingen i muligheten til forlengelse
av perioden med arbeidsavklaringspenger. Flere hundre personer mistet
stønaden uten forutgående varsel og uten avklaring til verken arbeid
eller trygd. De ble i stedet stående uten inntekt fra den ene dagen
til den andre og uten muligheter til å fullføre den planen de hadde
for avklaring til arbeid eller trygd. I dag opplever mange å bli
kastet ut i karenstid uten å være ferdig avklart for arbeid eller
ufør, noe som ikke styrker personer med nedsatt arbeidsevne sin
mulighet til å delta i arbeidslivet. Disse medlemmer påpeker at
undersøkelser viser en klar sammenheng mellom lav inntekt og dårligere
helse, noe som igjen forverrer mulighetene til å kunne jobbe.
Disse medlemmer understreker
at det er lite som tyder på at endringene i ordningen med arbeidsavklaringspenger
har fått flere i arbeid og færre på uføretrygd. Nav-rapporten fra
2020 (Arbeid og velferd nr. 2-2020) viser at innskjerpingene har
ført til en kraftig økning i uføretrygdede og sosialhjelpsmottakere.
Rapporten viser at omtrent samtidig med innføringen av det strengere
regelverket begynner antallet som mottar arbeidsavklaringspenger
i mer enn 4 år, å falle kraftig. Innstrammingen i unntaksregelverket
har medført en betydelig økning i andelen sosialhjelpsmottakere.
Andelen sosialhjelpsmottakere har økt med 5 pst., en dobling sammenlignet
med før regelverksendringene.
Disse medlemmer viser til
sine forslag og merknader i forbindelse med behandlingen av Representantforslag
19 S (2020–2021), jf. Innst. 99 S (2020–2021), fra representanter
fra Sosialistisk Venstreparti om å gi folk tryggheten tilbake i
ordningen med arbeidsavklaringspenger.
Disse medlemmer understreker
behovet for flere varig tilrettelagte arbeidsplasser (VTA) for å
sikre at de som er uføre, ikke havner helt på utsiden av tilbud
og aktivitet. Høringsinnspillet fra FFO trekker frem at VTA i ordinær
bedrift, eller i en arbeidsmarkedsbedrift, må være en arbeidsmulighet
for utviklingshemmede som ikke har mulighet til å delta i ordinært
arbeid utenfor VTA-ordningen. Disse medlemmer påpeker at
det blant de unge er et økende behov for tiltaksplasser som gir
mulighet til å delta i arbeidslivet og til å oppleve fellesskapet.
De fleste utviklingshemmede står utenfor arbeidslivet, og svært
mange med uføretrygd har behov for godt tilrettelagte arbeidstilbud.
ASVL har flere ganger pekt på at det er nødvendig med langt flere
jobber hvert år for å forhindre at utviklingshemmede og andre med
behov for tilrettelegging går rett fra skole og over i arbeidsledighet
og passivitet. Covid-19-pandemien har ført til at mange i målgruppen
har mistet sosialt nettverk og aktivitetsmuligheter. Det er derfor
viktig at Stortinget prioriterer tilrettelagte arbeidsplasser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Innst. 15 S (2020–2021) og Arbeiderpartiets
alternative statsbudsjett for 2021, som prioriterer 40 mill. kroner
til 300 flere VTA-plasser. Videre viser disse medlemmer til Representantforslag
130 S (2020–2021), hvor Arbeiderpartiet foreslår en opptrappingsplan
for VTA-plasser.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Innst. 15 S (2020–2021)
og Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2021, hvor
det legges opp til en større satsing på oppfølging gjennom 500 VTA-plasser
som ledd i en flerårig opptrappingsplan.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti i sine alternative statsbudsjetter for 2021 går inn
for flere VTA-plasser. Disse partiene kan med dette sikre flertall
i Stortinget for minst 300 flere tilrettelagte arbeidsplasser. Disse medlemmer viser
til Prop. 94 LS (2020–2021) og Innst. 298 S (2020–2021), hvor Fremskrittspartiet
gikk imot forslaget til de øvrige opposisjonspartiene om å øke VTA-plassene med
300, og dermed forhindret at forslaget fikk flertall.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ytterligere øke antall varige, tilrettelagte arbeidsplasser
for å styrke arbeidstilbudet til uføretrygdede.»