Forslag fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen
legge fram en egen stortingsmelding om rekruttering av lærere og
skoleledere med konkrete tiltak for å sikre nok kvalifiserte lærere
og ledere i skolen i hele grunnopplæringen, inkludert en oversikt
over det totale behovet for nye lærere og skoleledere og behovet
for videreutdanning av lærere som i dag ikke innfrir nye kompetansekrav.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen
sørge for en helhetlig og god politikk for rekruttering til lærerutdanningene
ved universitetene og høyskolene, som sikrer nok lærerutdannede
med høy forskningskompetanse og oppdatert profesjonskompetanse.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen
starte opp en nasjonal rekrutteringskampanje spesielt rettet mot
å rekruttere flere menn til læreryrket.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen
erstatte firerkravet i matematikk for opptak til grunnskolelærerutdanningen med
bredere og mer treffsikre opptakskrav som sikrer at lærerstudenter
har tilstrekkelig faglig kompetanse, for eksempel krav om økt snittkarakter.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen
stoppe «avskiltingen» av lærere med tilbakevirkende kraft, ved å
fremme forslag om endring av opplæringslova og friskolelova slik
at det gjeninnføres unntak fra kompetansekravet i undervisningsfag
for allmennlærere som oppfylte kravene for å bli ansatt i undervisningsstilling.
Dette skal inkludere allmennlærere som har påbegynt utdanningen
før 1. januar 2014.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen
iverksette målrettede tiltak for å få tilbake «reservestyrken» av
lærere som jobber utenfor skoleverket, og komme tilbake til Stortinget på
egnet måte.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen
i samarbeid med partene sørge for at skoleeier og skoleledelsen
tar i bruk attraktive seniortiltak for at lærere skal kunne stå
lenger i jobb.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen
i samarbeid med utdanningsinstitusjonene og forskningsinstitusjonene
iverksette forskning om hvilke tiltak som må innføres for å sikre
flere kvalifiserte lærere i skolen, og hvordan de kan stå lenger
i jobben.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen
sørge for at bevilgningene til etter- og videreutdanning for lærere
holdes på et høyt nivå i fremtidige forslag til statsbudsjett, slik
at det sikres et fortsatt høyt antall plasser til etter- og videreutdanning
for lærere.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen
så snart som mulig komme tilbake til Stortinget med flere tiltak
for kvalifisering av ukvalifiserte som er ansatt i undervisningsstillinger.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget på egnet måte, og senest i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett for 2021, med et forslag om forskriftsfesting
av den nasjonale veiledningsordningen for nyutdannede lærere og
en status for oppfølgingen av avtalen om nasjonale rammer for veiledning.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen
legge til rette for at flere lærer- og lektorstudenter skal kunne
ta vikartimer i skolen under utdanningen, og sørge for at dette
blir en varig ordning også etter koronapandemien.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen
styrke praksisandelen i lærerutdanningen og stimulere til lokalt
rekrutteringsarbeid i siste del av utdanningen for å få lærerstudenter raskt
ut i lærerjobber i kommuner som mangler lærere.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen
sikre at flere praksislærere får mulighet til å skaffe seg veilederkompetanse,
da det er viktig for studentenes utvikling og møte med yrkeslivet.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med en handlingsplan for desentralisert
lærerutdanning. Handlingsplanen skal også omfatte studiesentrene.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen
styrke og utvikle det desentraliserte yrkesfaglærerutdanningstilbudet
for å sikre et likeverdig og tilgjengelig utdanningstilbud over hele
landet og gi yrkesfaglærere mulighet til å hospitere i arbeidslivet.
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag om å innføre kompetansekrav
også for de praktiske og estetiske fagene i skolen.
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen
etablere flere tilbud om relevante praktisk-pedagogiske utdanninger
for personer med fullførte kunst- og kulturutdanninger som kan gjøre
dem kvalifiserte til å undervise i relevante estetiske fag i grunnskolen.