Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Eigil Knutsen
og Julia Wong, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Mudassar
Kapur, Anne Kristine Linnestad, Anders Riise og Aleksander Stokkebø,
fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Hans Andreas Limi
og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og Trygve
Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski,
fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug,
fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, og fra Rødt, Bjørnar Moxnes,
viser til at endringer i verdipapirhandelloven og regnskapsloven
mv. (periodisk rapportering og direktivgjennomføring) behandles i
denne innstillingen. Samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutninger
om innlemmelse av direktiv 2013/34/EU og direktiv 2014/95/EU behandles
i Innst. 304 S (2020–2021).
Komiteen viser til at Finansdepartementet
i Prop. 66 LS (2020–2021) legger fram forslag til endringer i verdipapirhandelloven
som gjennomfører direktiv 2013/50/EU, som igjen endrer rapporteringsdirektivet (2004/109/EF),
og ber om tilslutning til at rådsdirektiv 2013/34/EU og direktiv
2014/95/EU tas inn i EØS-avtalen og nødvendige lovendringer i verdipapirhandelloven
og regnskapsloven som skal sikre at norsk rett er i overensstemmelse
med reglene i disse direktivene.
Anmodningen om samtykke
til å ta direktivene 2013/34/EU og 2014/95/EU inn i EØS-avtalen
behandles i Innst. 304 S (2020–2021).
Endringsdirektivet
(2013/50/EU) ble tatt inn i EØS-avtalen ved EØS-komiteens beslutning
12. juni 2020 med forbehold om Stortingets godkjennelse. Regjeringen
vil senere komme tilbake til Stortinget med anmodning om godkjenning
av EØS-komiteens beslutning. I denne innstillingen behandles lovforslag
i Prop. 66 LS (2020–2021).
Rapporteringsdirektivet
er i hovedsak gjennomført i norsk rett i verdipapirhandelloven tidligere
i kapittel 4 og 5 med tilhørende forskriftsbestemmelser, men direktiv
2013/50/EU innebærer endringer som krever noen endringer i verdipapirhandelloven.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at formålet med endringene er å øke gjennomsiktigheten
i markedet ved å stille minstekrav til hvilken finansiell informasjon
utstederne av verdipapirer skal offentligjøre i årsrapport og halvårsrapport,
samt visse minstekrav til offentliggjøring av endringer i eierforholdene
i utstederselskapet, samt bestemmelser om investorers flaggeplikt.
Det stilles krav om at informasjon skal være lett tilgjengelig innen
hele EØS-området. Rapporteringsdirektivet er i hovedsak gjennomført
i norsk rett i verdipapirhandelloven kapittel 4 og 5 med tilhørende
forskriftsbestemmelser.
Flertallet viser til at forslagene
til endringer i verdipapirhandelloven tar utgangspunkt i Verdipapirlovutvalgets
«NOU 2016:2 – Endringer i verdipapirhandelloven – Planlegging og
periodisk rapportering – Gjennomføring av endringer i rapporteringsdirektivet».
Det nye direktivet harmoniserer kravene til hvilke opplysninger
utstedere og innehavere av omsettelige verdipapirer som er tatt
opp til handel på et regulert marked, må offentliggjøres og hvordan
slike opplysninger skal offentliggjøres. Endringene innebærer enkelte
fullharmoniserte regler, slik at muligheten til å gi strengere regler
i hvert enkelt medlemsland snevres inn.
Flertallet viser til at den
generelle muligheten til å stille krav om kvartalsrapportering fjernes.
Begrunnelsen er at rapportering hvert kvartal ansees unødvendig byrdefullt,
særlig for små og mellomstore bedrifter. Samtidig ansees så hyppig
rapportering å kunne medvirke til kortsiktighet i driften. Muligheten
for å gi regler om kvartalsrapportering for finansinstitusjoner
opprettholdes.
Flertallet viser til at det
likevel foreslås å opprettholde en forskriftshjemmel til å gi regler
om kvartalsrapportering innenfor de rammer direktivet setter, og støtter
dette.
Det foreslås også
bestemmelser om hjem- og vertsstatsregulering og forskriftshjemler
for å kunne gjennomføre varslede EU-regler om innføring av felles
europeiske tilknytningspunkt for de nasjonale lagringsmekanismene
for informasjonspliktige opplysninger. Formålet er at investorer
i hele EØS-området skal få enkel tilgang til informasjonspliktige
opplysninger.
Flertallet viser til at endringsdirektivet
også gir regler om rapportering av betaling til myndigheter, såkalt
land-for-land-rapportering for utstedere med virksomhet innen utvinningsindustrien.
Slike regler er i hovedsak allerede gjennomført i norsk rett i lov
1. juni 2017 nr. 52.
Flertallet viser til at det
de siste årene er vedtatt en rekke endringer i verdipapirhandelloven
og tilhørende regelverk for å gjennomføre regelverk fra EU på verdipapirområdet.
Finansdepartementet har foretatt en gjennomgang av relevant regelverk
på området og har i den forbindelse avdekket enkelte henvisninger
og begrepsbruk som ikke har blitt oppdatert, og fremmer i denne
proposisjonen forslag til oppretting av slike henvisninger og termer.
Proposisjonen inneholder
også forslag til endringer i regnskapsloven (lov 17. juli 1998 nr.
56 om årsregnskap m.v.) som er nødvendige for å gjennomføre i norsk rett
EUs parlaments- og rådsdirektiv 2013/34/EU (det konsoliderte regnskapsdirektivet)
vedtatt 26. juni 2013 og direktiv 2014/95/EU (endringsdirektivet
– om visse store foretaks og konserners offentliggjøring av ikke-finansielle
opplysninger om mangfold) vedtatt 22. oktober 2014.
Komiteen viser
til at lovforslaget bl.a. bygger på Regnskapslovutvalgets utredninger
NOU 2015:10 Lov om regnskapsplikt og NOU 2016:11 Regnskapslovens bestemmelser
om årsberetning mv., som var på alminnelig høring henholdsvis høsten
2015 og høsten 2016. Enkelte deler av utvalgets forslag innebærer
muligheter for betydelige forenklinger for næringslivet, og ble
fulgt opp gjennom Stortingets lovvedtak 15. desember 2017 om endringer
i regnskapsloven mv.
Komiteen merker seg at lovforslaget
inneholder en viss skjerpelse av kravene til store selskapers redegjørelse
for samfunnsansvar i årsberetningen for bedre å gjenspeile reglene
i direktivet. Omfanget av opplysninger som er nødvendig for forståelsen
av foretakets virksomhet, skjerpes i forhold til spørsmål som gjelder
miljø, sosiale forhold, arbeidsmiljø, likestilling, overholdelse
av menneskerettigheter, bekjempelse av korrupsjon og bestikkelser.
Komiteen viser til at det er
liknende krav til rapportering i likestillings- og diskrimineringsloven
(§ 26 a), og legger til grunn at kravene i begge lovene kan oppfylles
ved at opplysningene gjøres tilgjengelig i ett, offentlig tilgjengelig
dokument og med henvisninger til dette i årsberetningen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, har ikke ytterligere kommentarer og slutter seg til forslaget til
lovendringer i verdipapirhandelloven og regnskapsloven mv. (periodisk
rapportering og direktivgjennomføring) som fremmet i proposisjonen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt påpeker at
det her legges opp til at det skal foretas endringer i verdipapirhandelloven
for å gjennomføre endringsdirektiv 2013/50/EU, før regjeringen har
fremlagt en samtykkeproposisjon for saken til Stortinget.
Disse medlemmer mener at behandlingen
av saken må utsettes til samtykkeproposisjonen for endringsdirektivet
er fremlagt, og vil med bakgrunn i dette gå imot det fremlagte forslaget
på nåværende tidspunkt.
Disse medlemmer støtter for
øvrig forslaget om endringer i regnskapsloven mv.