1.5 Proposisjonens nærmere innhold
Proposisjonens kapittel
2 omhandler bakgrunn. Videre omtaler kapittel 3 gjennomføring av
verdipapiriseringsforordningen, kapittel 4 generelle krav til verdipapirisering,
kapittel 5 krav til STS-verdipapirisering, kapittel 6 tilsyn og
administrative sanksjoner – verdipapirisering, kapittel 7 kapitalkrav
og verdipapirisering, kapittel 8 kreditorhierarki i krisehåndteringsregelverket og
kapittel 9 samtykke til innlemmelse av rettsakter i EØS-avtalen.
Kapittel 10 omhandler
de økonomiske og administrative konsekvensene av lovforslagene i
denne proposisjonen. Kapitlet tar for seg konsekvenser for ikke-finansielle
foretak, investorer, husholdninger, finansforetak og myndighetene.
Departementet peker
bl.a. på at verdipapirisering skaper nye muligheter for finansiering
og risikostyring hos banker, låntakere og investorer. Det vil i
seg selv kunne redusere både kreditt- og likviditetsrisiko i det
finansielle systemet, også fordi verdipapirisering innebærer mer
åpen informasjon om egenskaper ved utlånsporteføljer. I kapitlet
legges det også vekt på at innføringen av det nye regelverket kan
innebære risiko. I mange av EU-statene har banksystemene vært svekket etter
finanskrisen og hatt begrenset utlånskapasitet. I Norge fungerer
kredittmarkedet godt, og det har vært en vedvarende høy gjeldsvekst
både hos husholdninger og foretak over mange år. Effekten på utlånsvolumet
i Norge av tilrettelegging for verdipapirisering vil trolig være
begrenset sammenlignet med land der finanssystemet ikke virker like
godt. Dersom det nye verdipapiriseringsregelverket likevel skulle
bidra til vesentlig endret gjeldsvekst i Norge, kan det bli behov
for å tilpasse regulering og andre tiltak som skal sikre en bærekraftig utvikling
i kredittmarkedene.
Departementets lovforslag
innebærer videre en klargjøring av prioritetsrekkefølgen for kreditorer
i kredittinstitusjoner og verdipapirforetak. Endringen vil bidra
til harmonisert behandling av kreditorers krav ved insolvens i kredittinstitusjoner
og verdipapirforetak innen EØS, slik at prosedyrene ved insolvens
blir mer forutsigbare for kreditorene når et finansforetak må krisehåndteres
eller avvikles etter regler om offentlig administrasjon. Forslag
om å samle regler om rangering av usikrede gjeldsinstrumenter i
loven ventes å gi bedre oversikt i regelverket, også for utenlandske
brukere av loven. Dette forslaget antas ikke å ha vesentlige økonomiske
eller administrative konsekvenser.