På bakgrunn av anmodningsvedtak
nr. 547 (2020–2021) av 19. januar 2021 foreslår regjeringen å åpne
for en ny ordning med tilskudd til virksomheter som tar egne permitterte
ansatte tilbake i arbeid. Ordningen vil ha likhetstrekk med den
tidligere ordningen, men vil både gi høyere støtte per permittert
som tas tilbake, og være mer fleksibel. Regjeringen legger også
vekt på at bedrifter kan benytte ordningen til opplæring av ansatte
frem til aktiviteten tar seg opp igjen. Økt og fornyet kompetanse
blant de ansatte vil gjøre virksomhetene bedre rustet til å møte
fremtidige utfordringer og omstillinger.
Mens store deler
av norsk økonomi nå går godt, opplever fortsatt mange bransjer lav
aktivitet, over ett år etter at første tilfelle av covid-19 ble
bekreftet i landet. Usikkerheten for de nærmeste månedene er dessuten blitt
forsterket av nye virusvarianter med høyere smittepotensial og av
at strengere smitteverntiltak med nedstenging av næringsvirksomhet
igjen er blitt innført, både her hjemme og ute. Samtidig har vaksinasjonen kommet
i gang, men det er usikkert hvor lang tid det vil ta å få vaksinert
store deler av befolkningen. Selv om usikkerheten er uvanlig stor
det neste halvåret, er det sannsynlig at vaksineprogrammet vil gi
en positiv effekt, ved at de fleste smitteverntiltakene kan avvikles
i løpet av inneværende år.
Det går bedre i norsk
økonomi nå enn i fjor vår, men arbeidsledigheten er fortsatt vesentlig
høyere enn før pandemien, og den har økt siden det ble iverksatt
strengere smitteverntiltak fra slutten av oktober. I begynnelsen
av mars var det registrert 206 000 helt ledige, delvis ledige og
arbeidssøkere på tiltak hos Nav. Det utgjorde 7,3 pst. av den samlede
arbeidsstyrken. Av disse er 116 900 personer helt ledige. Innstrammingene
i smitteverntiltakene den siste tiden har ført til en økning i antall
permitterte, særlig innen varehandelen. Mange av disse vil trolig
raskt komme tilbake i jobb etter hvert som de akutte smitteverntiltakene
mykes opp. Virksomheter som har vært hardt rammet hele pandemien, som
innen reiseliv, servering, event- og kulturbransjen, vil derimot
fortsatt være rammet av smitteverntiltak og atferdsendringer inntil
en betydelig del av befolkningen er vaksinert. Finansdepartementet
mener at en ny ordning for lønnstilskudd særlig bør rette seg mot
de gruppene som er langvarig rammet av pandemien.
En viktig del av
den økonomiske politikken fremover er å få ned antallet permitterte
og arbeidsledige for å unngå at ledigheten forblir høy. Langvarig
ledighet gir negative langsiktige konsekvenser for videre tilknytning
til arbeidslivet. Jo lenger en ansatt er permittert, desto mer øker
risikoen for å bli stående langvarig utenfor arbeidslivet. For bedrifter
som er tilbakeholdne med å ta permitterte tilbake fordi usikkerheten
fortsatt er stor, kan et lønnstilskudd gjøre at de velger å ta de
permitterte ansatte tilbake tidligere enn ellers.
Tiltak som reduserer
lønnskostnadene, må brukes med varsomhet. Det er en fare for at
slik støtte tilfaller arbeidsforhold som også ville kommet i stand
uten støtte, særlig når den økonomiske veksten tiltar og arbeidsledigheten
er på vei nedover. Slike tiltak kan også skape forventninger om
statlig hjelp etter perioder med mange permitteringer på et senere
tidspunkt, noe som kan føre til at bedriftene tar lettere på å permittere
i fremtiden. Dessuten vil lønnsstøtte, i samspill med andre ordninger,
særlig den generelle kompensasjonsordningen for næringslivet, kunne
gi insentiver til å holde aktiviteten unødig lav for å unngå at
støtten bortfaller. Da vil lønnsstøtteordningen virke mot sin hensikt.
I utformingen av ordningen er disse forholdene forsøkt hensyntatt.
Lov om tilskudd ved
avbrutt permittering ble vedtatt av Stortinget 19. juni 2020 og
trådte i kraft 23. juni 2020, se Prop. 131 L (2019–2020) Lov om
tilskudd ved avbrutt permittering (økonomiske tiltak i møte med
virusutbruddet). Tilskuddsordningen ble utvidet til å gjelde for
en ny periode høsten 2020 og gjaldt da for månedene oktober, november
og desember, se Prop. 140 L (2019–2020) Endringer i lov om tilskudd
ved avbrutt permittering (økonomiske tiltak i møte med virusutbruddet).
Det ble til sammen gitt støtte for om lag 13 500 månedsverk i den
første perioden og foreløpig i overkant av 100 månedsverk for den
andre perioden. Den lave utnyttelsen i høst må ses i lys av at ordningen var
innrettet mot oppstart, som for mange virksomheter ble utsatt som
følge av strammere smitteverntiltak og en ny nedstenging like etter
at ordningen ble annonsert.
Formålet med den
nye ordningen er at permitterte kommer raskere tilbake i jobb slik
at folk kan holdes i aktivitet fremfor å være permittert. Ordningen
er utformet etter samarbeid med partene i arbeidslivet. Den er innrettet
mot å få økonomien i gang på vei ut av pandemien, men skal samtidig
hensynta at oppstart og ny aktivitet kan bli avbrutt av nye, kortere
nedstenginger som følge av smittevern. Målgruppen er bedrifter som
har vært langvarig rammet av pandemien, og som etter at smitteverntiltakene
trappes ned, fortsatt er usikre på når omsetningen tar seg opp igjen.
Ordningen er ikke ment som et makroøkonomisk virkemiddel for økt
aktivitet, men som et bidrag til å forberede bedrifter og ansatte
på et mer normalt aktivitetsnivå. Ordningen kan bidra i en gjenåpningsfase
for disse virksomhetene ved at de permitterte kan tas raskere tilbake
i arbeid enn de ellers ville blitt. Ordningen vil gjøre det mulig
for bedrifter å ta tilbake permitterte for opplæring og utvikling
i påvente av at aktiviteten skal ta seg opp. Å øke og fornye kompetansen
hos de ansatte er en viktig forutsetning for ny vekst i mange virksomheter,
særlig i bedrifter som står overfor et annet marked enn før pandemien.
Etter lovforslaget
gis det støtte til bedrifter med omsetningsfall som tar egne permitterte
tilbake i arbeid i perioden 15. mars til 30. juni. Støttebeløpet
settes til maksimalt 25 000 kroner per måned per ansatt som tas tilbake,
og støtten utmåles etter antallet kalenderdager den permitterte
har vært i arbeid. Støtten graderes ut fra den ansattes permitteringsgrad
og stillingsprosent. For omsetningsfall lavere enn 70 pst. avkortes
støttebeløpet lineært til 10 000 kroner for omsetningsfall på 15
pst. Ved omsetningsfall mindre enn 15 pst. gis det ikke støtte.
Den ansatte må ha vært helt eller delvis permittert per 5. mars
2021 og per enten 15. november, 1., 15. eller 31. desember 2020
for å være støtteberettiget. Det bidrar til å sikre at ordningen
treffer virksomheter som er langvarig rammet av pandemien. Fire
alternative datoer i 2020 bidrar til å unngå tilfeldige utslag.
Det er tilstrekkelig at den ansatte var permittert på én av de fire
datoene i november/desember, i tillegg til 5. mars.
Det legges opp til
et støttebeløp på maksimalt 15 000 kroner per måned per lærling
som tas tilbake til arbeid. Institusjoner eller organisasjoner som
omfattes av skattelovens § 2-32 og som ikke driver skattepliktig virksomhet,
gis støtte på 15 000 kroner per månedsverk som tas tilbake fra permittering,
uten krav til omsetningsfall.
Omsetningsfallet
for bedriftene beregnes for to perioder, henholdsvis mars og april
2021 og mai og juni 2021, i forhold til tilsvarende tall for 2019.
Foretak som er etablert mindre enn to år tidligere enn støtteperioden,
skal bruke omsetning i januar og februar 2020 som grunnlag. Det
samsvarer med tilsvarende beregning i den generelle kompensasjonsordningen
for næringslivet.
I utformingen er
det lagt vekt på at ordningen skal være fleksibel. Det gis derfor
anledning til å re-permittere en ansatt på lønnsstøtte uten å miste
rett til allerede opptjent eller fremtidig støtte. I de tidligere
rundene med lønnsstøtteordning mistet bedriften rett til støtte hvis
den på ny permitterte ansatte. Denne fleksibiliteten vil trekke
i retning av at flere virksomheter vil benytte seg av ordningen.
Departementet og
partene har i arbeidet med ordningen lagt til grunn at saklighetskravet
som gjelder ved permittering, også gjelder i vurderinger knyttet
til tilbakekalling av hver enkelt ansatt på midlertidig lønnsstøtte
og ved nye permitteringer etter tilbakekalling.
Under tidligere støtteperioder
var det et vilkår at permitteringsgraden ble redusert til null for
at arbeidsgiver kunne få tilskudd for den ansatte. Departementet foreslår
å oppheve dette vilkåret for den nye støtteperioden, slik at arbeidsgiver
kan motta gradert støtte for ansatte som tas delvis tilbake fra
permittering.
Ordningen vil bygge
på rammeverk og teknisk løsning for den forrige lønnstilskuddsordningen.
Skatteetaten vil være forvalter. Ordningen skal være søknadsbasert,
og saksbehandling vil i stor grad foregå automatisk. Det legges
opp til åpenhet om de som mottar støtte, på linje med tidligere
ordning.
En ny periode av
ordningen er på usikkert grunnlag anslått å gi utbetalinger på om
lag 900 millioner kroner i 2021. Anslaget bygger på at det i støtteperioden
samlet vil bli søkt om tilskudd for om lag 40 000 månedsverk, fordelt
på om lag 15 000 helt eller delvis permitterte. Forlengelse av ordningen
vil medføre merkostnader i Skatteetaten i 2021 til utvikling og
forvaltning av ordningen, herunder, IT-utvikling og -drift, veiledning, saksbehandling,
klagebehandling og kontroll. De økonomiske kostnadene for etaten,
forutsatt forventet søknadsmasse, er anslått til totalt 93,7 mill.
kroner.
Departementet viser
til forslag til lov om endring i lov 23. juni 2020 nr. 99 om tilskudd
ved avbrutt permittering (økonomiske tiltak i møte med virusutbruddet) §§ 2,
5, 6 og ny § 6A. Departementet foreslår at endringene trer i kraft
straks.
Lov om tilskudd ved
avbrutt permittering §§ 1, 3, 4, og §§ 7 til 22 videreføres uendret.
I proposisjonen er
det for øvrig nærmere omtale knyttet til lovforslaget av gjeldende
rett (2.2), vurderinger og forslag (2.3) og administrative og økonomiske konsekvenser
(2.4).