1.1 Proposisjonens hovedinnhold
Utenriksdepartementet
foreslår i denne proposisjonen en ny lov om gjennomføring av internasjonale sanksjoner.
Lovforslaget gjelder både gjennomføring av folkerettslig bindende
sanksjoner vedtatt av FNs sikkerhetsråd og gjennomføring av andre
ikke-militære tiltak med bred internasjonal oppslutning som Norge
slutter opp om. Sistnevnte har i praksis så langt vært begrenset til
restriktive tiltak vedtatt av EU.
I dag gjennomføres
folkerettslig bindende FN-sanksjoner og EUs restriktive tiltak som
Norge slutter opp om, i norsk rett med hjemmel i henholdsvis lov
7. juni 1968 nr. 4 til gjennomføring av bindende vedtak av De Forente
Nasjoners Sikkerhetsråd og lov 27. april 2001 nr. 14 om iverksetjing
av internasjonale, ikkje-militære tiltak i form av avbrot eller
avgrensing av økonomisk eller anna samkvem med tredjestatar eller
rørsler. Utenriksdepartementet foreslår at disse to fullmaktslovene oppheves,
og at det i stedet vedtas en ny felles lov om gjennomføring av internasjonale
sanksjoner. Som offisiell korttittel på loven foreslås sanksjonsloven.
I tillegg foreslås
det at tre særlover om gjennomføring av sanksjoner oppheves. Dette
gjelder lov 6. juni 1980 nr. 18 om gjennomføring av sanksjoner mot
Iran, lov 25. juni 1999 nr. 43 om særlige tiltak mot Den føderale
republikken Jugoslavia (FRJ) og lov 27. juni 2003 nr. 58 om særlige
tiltak mot Republikken Zimbabwe. De to førstnevnte lovene ble vedtatt
på grunn av situasjoner som ikke lenger er aktuelle. Sistnevnte
lov er fortsatt relevant, men blir overflødig i lys av forslaget
til ny sanksjonslov.
Departementet foreslår
også å oppheve lov 16. april 1937 om fullmakt for Kongen, eller
den han gjev fullmakt, til å forby at norske skip blir nytta til
å føra folk som eslar seg i krig, våpen, loty, fly eller partar
derav til framandland. Loven ble gitt med bakgrunn i den spanske
borgerkrigen, men er siden ikke blitt brukt og må anses foreldet.
Departementets forslag
til ny sanksjonslov viderefører i all hovedsak hovedtrekkene fra
de to gjeldende generelle fullmaktslovene.
Fullmaktsloven fra
1968 gir Kongen fullmakt til i forskrift å gi de bestemmelser som
er nødvendige for å gjennomføre ethvert bindende vedtak av FNs sikkerhetsråd.
Denne fullmakten videreføres i lovforslaget § 1. Nytt er at departementet
foreslår at det presiseres i den nye bestemmelsen at forskriftshjemmelen
er begrenset til gjennomføring av ikke-militære tiltak etter FN-paktens
artikkel 41, i samsvar med gjeldende rett.
Fullmaktsloven fra
2001 gir Kongen fullmakt til i forskrift å gi de bestemmelser som
er nødvendige for at Norge kan slutte seg til internasjonale, ikke-militære
tiltak i form av avbrudd eller begrensninger i økonomisk eller annet
samkvem med stater eller bevegelser. Denne bestemmelsen videreføres
i lovforslaget § 2, men med noen justeringer for å tilpasse bestemmelsen
dagens sanksjonsregimer.
I lys av utviklingen
internasjonalt foreslår departementet for det første å utvide denne
forskriftshjemmelen til også å omfatte vedtak av de bestemmelser
som er nødvendige for at Norge kan slutte seg til internasjonale sanksjoner
rettet mot fysiske eller juridiske personer som anses å stå bak
overtredelser av grunnleggende internasjonale normer. Dette vil
gi regjeringen den nødvendige lovhjemmelen til å gjennomføre i norsk
rett tiltak tilsvarende dem som er omfattet av EUs restriktive tiltak
mot bruk og spredning av kjemiske våpen, EUs restriktive tiltak
mot cyber-angrep og EUs restriktive tiltak mot alvorlige menneskerettsovergrep.
For det andre presiserer
lovforslaget § 2, i tråd med gjeldende rett, at fullmakten er begrenset
til gjennomføring av sanksjoner vedtatt i mellomstatlige organisasjoner
eller som for øvrig har bred internasjonal oppslutning. For det
tredje inneholder lovforslaget § 2 en formålsbegrensning som presiserer
at fullmakten gjelder gjennomføring av tiltak som har som formål
å opprettholde fred og sikkerhet eller sikre respekt for demokrati
og rettsstat, menneskerettigheter eller folkeretten for øvrig. Dette
samsvarer med gjeldende praksis. For det fjerde gir lovforslaget
§ 2 en mer tidsriktig angivelse av hva sanksjoner hjemlet i loven
kan gå ut på.
Utenriksdepartementet
anfører at lovforslaget videre styrker rettssikkerheten til personer
som er gjenstand for norsk gjennomføring av internasjonale sanksjoner
(såkalte listeførte). Departementet foreslår at den nye sanksjonsloven
klargjør at forvaltningslovens regler om enkeltvedtak, som ikke
passer fullt ut, i utgangspunktet ikke kommer til anvendelse. Samtidig
foreslår departementet en særbestemmelse i sanksjonsloven om forvaltningsrettslig
klageadgang for listeførte. Det foreslås også en særbestemmelse
om domstolsbehandlingen av søksmål om gyldigheten av listeføringer
for å sikre retten til en rettferdig rettergang etter EMK artikkel
6 og retten til en effektiv prøving etter EMK artikkel 13. For å
ivareta både mulighetene for kontradiksjon og behovet for å hemmeligholde
informasjon av betydning for rikets sikkerhet eller forholdet til
fremmed stat, er det foreslått regler som åpner for oppnevning av
særskilt advokat i slike saker, etter eksempel fra statsborgerloven
og utlendingsloven.
Departementet foreslår
også en ny bestemmelse som klargjør lovens geografiske virkeområde.
Denne bestemmelsen utvider bl.a. sanksjonslovgivningens virkeområde
til å omfatte Svalbard og Jan Mayen. Den gir også Kongen fullmakt
til i forskrift å gi lovgivingen anvendelse for de norske bilandene
(Bouvetøya, Dronning Maud Land og Peter I Øy). Departementet foreslår
en tilsvarende utvidelse av virkeområdet for lov 18. desember 1987 nr.
93 om kontroll med eksport av strategiske varer, tjenester og teknologi
mv. (eksportkontrolloven).
Lovforslaget inneholder
en overgangsbestemmelse som fastsetter at forskrifter gitt i medhold
av de gjeldende fullmaktslovene, vil gjelde også etter at disse
lovene er opphevet og den foreslåtte sanksjonsloven trer i kraft. Bestemmelsene
i den nye sanksjonsloven vil gjelde også for disse forskriftene.