Oppfølging
av Nasjonal handlingsplan for pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
I mars 2019 la Helsedirektoratet
fram «Nasjonal handlingsplan for pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring».
Helse- og omsorgsdepartementet hadde bedt direktoratet utarbeide
en overordnet plan, da pasientsikkerhetsprogrammet I trygge hender
24–7 ble avsluttet året før.
Handlingsplanens
formål er å videreføre de beste elementene fra pasientsikkerhetsprogrammet
og å samordne innsatsen om pasientsikkerhet, samt legge til rette
for at kravene i forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse-
og omsorgstjenesten etterleves.
Handlingsplanens
visjon er en trygg og sikker helse- og omsorgstjeneste, uten skade,
for hver pasient og bruker, alltid og overalt. Målet er: færre pasientskader,
bedre pasientsikkerhetskultur og varige strukturer for pasientsikkerhet
og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.
Målgruppen for handlingsplanen
er virksomhetsledere med ansvar for at det etableres og gjennomføres systematisk
styring av virksomhetens aktiviteter i henhold til forskriften,
samt relevante aktører som skal understøtte og legge til rette for
at dette er mulig. Planen beskriver fire hovedområder, med tilhørende
tiltak. De fire områdene er:
-
Ledelse og kultur
-
Kompetanse
-
Nasjonale satsinger
-
Systemer og strukturer
I handlingsplanen
understrekes det at det må utvikles en kultur som sikrer oppmerksomhet
og engasjement for pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring.
Kompetanse i arbeid
med pasientsikkerhet, kvalitetsforbedring og risikostyring styrkes
gjennom en kombinasjon av nasjonale, regionale og lokale tiltak. Virksomheter
som yter helse- og omsorgstjenester, må utvikle egne strategier
for hvordan bygge kompetanse i praksis, hvordan ta i bruk erfaringer
fra pasienter, brukere og pårørende og aktivt involvere dem i forbedringsarbeidet,
jf. forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.
Samtidig er det nødvendig med støtte fra nasjonalt nivå.
For å redusere pasientskader
er det nødvendig å følge opp eksisterende nasjonale satsinger og
iverksette nye innen områder med identifisert risiko for pasientskade
og potensial for forbedring.
Handlingsplanen løfter
behovet for å følge med på utviklingen av pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring over
tid. For å få til dette må det jobbes både nasjonalt og lokalt med
å utvikle systemer og strukturer som gjør dette mulig.