Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Martin Henriksen, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud,
fra Høyre, Ingunn Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen og Kjell-Børge Freiberg, fra Senterpartiet, Jan
Bøhler og Jenny Klinge, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide,
vil vise til at regjeringen i proposisjonen foreslår endringer i
lov 20. april 2018 nr. 7 om våpen, skytevåpen, våpendelar og ammunisjon
(våpenlova). I påvente av ny våpenforskrift har våpenlova 2018 ennå ikke
trådt i kraft. Utenom rent språklige endringer foreslås det blant
annet:
-
å gi en forskriftshjemmel
for oppbevaring av løyvepliktige våpen, våpendeler og ammunisjon
på annet sted enn der våpeneieren bor fast.
-
å endre reglene om
inn- og utførsel av skytevåpen mv. uten europeisk våpenpass i ny
våpenforskrift.
-
at forbudet mot å
ha halvautomatiske rifler etter våpenlova § 5 annet ledd nr. 3 skal
tre i kraft ett år etter våpenlovas ikrafttredelse.
Komiteen vil
vise til at Stortingets vedtak om ny våpenlov gjorde det nødvendig
å utarbeide ny våpenforskrift. I forbindelse med dette arbeidet
er regjeringen blitt oppmerksom på flere forhold som det er behov
for å presisere i våpenlova.
Komiteen vil vise til at regjeringen
etter en nærmere vurdering i tillegg har kommet til at enkelte forhold
bør reguleres på en annen måte enn det som ble vedtatt i den nye
våpenlova.
Komiteen vil vise til at forslaget
til ny våpenforskrift, med tilhørende forslag til endringer i våpenlova, ble
sendt på høring 12. mars 2020 med høringsfrist 2. juni 2020. Komiteen vil
videre vise til at departementet mottok 120 høringssvar med merknader. Komiteen merker
seg at mesteparten av merknadene gjaldt forslaget til ny våpenforskrift.
Noen av instansene har også kommet med merknader til forslaget til endringer
i våpenlova.
Komiteen viser til forslagene
og omtalen av forslagene i proposisjonen.
Komiteen vil vise til at det
ansees som viktig at halvautomatiske rifler med stort skadepotensial
ikke er i omløp lenger enn hva som er strengt nødvendig, og viser
videre til at regjeringen mener at en overgangsperiode på ett år
er tilstrekkelig, særlig når det helt siden 2018 har vært kjent
at slike våpen vil bli forbudt.
Komiteen registrerer at høringsinstansene
som er negative til forslaget, først og fremst viser til uklarheten
rundt hvilke våpenmodeller som blir omfattet av forbudet. Til dette
bemerkes det fra regjeringen i proposisjonen at problemstillingen
har vært kjent siden forbudet ble vedtatt i 2018, og at det av den
grunn i 2018 ble laget en liste over modellene som må antas å falle inn
under forbudet. Listen ble sendt til politidistriktene og våpenorganisasjonene.
På denne bakgrunn merker komiteen seg at regjeringen
ikke mener innvendingene mot å endre overgangsperioden fra tre til
ett år er tilstrekkelig tungtveiende. Forslaget om å forkorte overgangsperioden
til ett år opprettholdes i proposisjonen.
Komiteen vil videre vise til
at regjeringen er enig i Politidirektoratets forslag om at politiet
må ha hjemmel til å utvise fleksibilitet i de tilfellene der salget
av våpenet til utenlandske kjøpere er gjennomført før utløpet av
fristen, men der formaliteter i forbindelse med tillatelse til eksport
og import tar lengre tid. En slik overgangsregel var ikke foreslått
i utkastet til ny våpenforskrift, men departementet skriver i proposisjonen
at regjeringen vil vurdere å innføre en slik regel i samarbeid med
Politidirektoratet.
Komiteen viser til brev fra
Justis- og beredskapsdepartementet av 14. desember 2020 (vedlagt).
Departementet har blitt oppmerksom på at det ved en feil ikke ble
foreslått en nødvendig lovteknisk endring i straffeloven § 189 første
ledd bokstav d. Bestemmelsen slår fast at det på offentlig sted
er straffbart å bære «skytevåpen som etter våpenlova 9. juni 1961
nr. 1 § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart». Bestemmelsen skulle vært
foreslått endret slik at det vises til riktig bestemmelse i den
nye våpenlova. I den nye våpenlova er begrepet «ubrukbart» erstattet
med «deaktivert», og hjemmelen for deaktivering er flyttet til våpenlova
§ 27.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Straffeloven
§ 189 første ledd bokstav d skal lyde:
Med bot eller fengsel
inntil 1 år straffes den som på et offentlig sted forsettlig eller
grovt uaktsomt har med
Komiteen viser
til at det ved vedtakelsen av ny våpenlov i 2018 ble vedtatt at
forbudet mot halvautomatiske rifler ville tre i kraft tre år etter
lovens ikrafttredelse. Komiteen mener
at forbudet mot halvautomatiske rifler er godt begrunnet. Det er
likevel viktig at våpeneiere som rammes av forbudet, kan forholde
seg til stabile og forutsigbare frister når de først pålegges å
omsette, deaktivere eller innlevere sine våpen. Komiteen ønsker derfor å opprettholde
den opprinnelige fristen på tre år.
På denne bakgrunn
fremmer komiteen følgende forslag:
«§ 43 første ledd
skal lyde:
Forbodet mot å ha
halvautomatiske rifler etter § 5 andre ledd nr. 3 trer i kraft tre år
etter ikraftsetjinga av denne lova.»