Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Odd Omland og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Marianne
Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet,
Himanshu Gulati og Silje Hjemdal, fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, og fra Kristelig
Folkeparti, Jorunn Gleditsch Lossius, viser til representantforslaget
fra stortingsrepresentantene Helge André Njåstad, Åshild Bruun-Gundersen,
Silje Hjemdal og Himanshu Gulati om å flytte myndighet til kommunene
slik at bestemmelsene om søndagsåpne butikker reguleres av kommunene uten
overstyring fra fylkesmannen (nå statsforvalteren).
Komiteen merker seg at å flytte
myndigheten etter helligdagsfredloven § 5 fra statsforvalteren til
kommunene, vil innebære at kommunene vil kunne vedta midlertidige
og varige unntak fra begrensningene loven setter for åpningstidene
til faste utsalgssteder på søndager og helligdager. Videre vil kommunene
kunne peke ut områder hvor åpningstidsbegrensningene ikke skal gjelde,
såkalte typiske turiststeder. Representantforslaget vil derfor innebære
en liberalisering av helligdagsfredloven § 5.
Komiteen viser at det å øke
det kommunale selvstyret, i seg selv kan være et gode, fordi det
innebærer at avgjørelser tas nærmere folk.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at representantforsalget vil
uthule vernet de nasjonale reglene er ment å gi. Forbudet mot at
faste utsalgssteder selger varer til forbrukere på søndager og helligdager,
ivaretar viktige samfunnshensyn.
Flertallet viser til at utvalget
som utredet konsekvensene av å endre helligdagsfredloven § 5, avviste
å flytte myndigheten til kommunene på grunn av konkurransevridende
effekter av lokalt fastsatte regler som varierer mellom kommunene. Flertallet merker
seg at høringen av NOU-en ikke ga støtte til tanken om å overføre
myndigheten til kommunene.
Flertallet viser til at helligdagsfredloven
allerede gir unntak for utsalgssteder som i det vesentlige selger kiosk-
eller dagligvarer, og som har en samlet salgsflate som ikke overstiger
100 m2, samt utsalgssteder
som i det vesentlige selger blomster, planter og andre hageartikler.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil vise til at hovedregelen om ikke
å tillate søndagsåpne butikker har noen unntak, som butikker under
100 m2 eller der staten gjennom
statsforvalteren etter lov om helligdager og helligdagsfred kan
gi dispensasjon. Disse
medlemmer vektlegger lokalt selvstyre og mener flere oppgaver
bør flyttes fra staten til kommunene, og at loven om søndagsåpne
butikker er et eksempel på en oppgave som lokalpolitikerne er bedre
egnet til å forvalte enn statlige byråkrater. Disse medlemmer mener det er
flere urimelige eksempler på at statsforvalteren har avslått dispensasjon
til tross for brede lokale tverrpolitiske flertall i kommunestyrene
og presedens fra andre steder. Videre mener disse medlemmer at å flytte
ansvaret til kommunestyrene kan gi kortere avstand mellom beslutningstakerne
og lokalt næringsliv samt gi beslutningstakere som står direkte
til ansvar overfor innbyggerne i valg.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Vedtak til lov
om endring i lov
om helligdager og helligdagsfred (overføring av retten til å gi
dispensasjon fra statsforvalter til kommunestyre)
I
I lov 24. februar
1995 nr. 12 om helligdager og helligdagsfred skal § 5 lyde:
§ 5 Salg fra faste utsalgssteder
På helligdager skal
faste utsalgssteder som selger varer til forbrukere, holde stengt.
På jul-, påske- og pinseaften skal de stenge kl. 16.
Dette gjelder ikke
for
-
1. utsalgssteder
som i det vesentlige selger kiosk- eller dagligvarer, og som har
en samlet salgsflate som ikke overstiger 100 kvm
-
2. bensinstasjoner
med en samlet salgsflate som ikke overstiger 150 kvm
-
3. utsalgssteder
på campingplasser i campingsesongen
-
4. utsalgssteder
på områder som etter vedtak av kommunestyret regnes som typiske
turiststeder, se sjette ledd
-
5. salg fra serveringssted
-
6. salg ved auksjon
-
7. salg av utstilte
gjenstander fra kunstgallerier og lignende
-
8. salg fra tidsbegrensede
utstillinger og varemesser som finner sted i lokaler som normalt
ikke blir brukt til salgsvirksomhet
-
9. utsalgssteder
som i det vesentlige selger blomster, planter og andre hageartikler
-
10. utsalgssteder
som i det vesentlige selger lokale husflids- og suvenirvarer
-
11. utsalgssteder
i bygninger for inn- og utsjekking av passasjerer på lufthavner
som har tillatelse til avgiftsfritt salg
-
12. salg av varer
i tilknytning til produksjonssteder mv. som er tilrettelagt for
turisme.
Faste
utsalgssteder kan holde åpent de tre siste søndagene før julaften
mellom kl. 14 og kl. 20.
Med salgsflate,
se annet ledd nr. 1 og 2, menes gulvflaten i den delen av et utsalgssteds
lokale hvor varer beregnet for salg til publikum er synlig utstilt.
Lagerrom og oppholdsrom for personale medregnes ikke.
Utsalgssteder som
nevnt i annet ledd nr. 1 og 2, og som ikke åpenbart oppfyller kravet
om salgsflate, skal ved takst eller på annen tilfredsstillende måte
kunne dokumentere salgsflatens størrelse. Dokumentasjonen skal være
tilgjengelig ved utsalgsstedet. Mangelfull dokumentasjon medfører
at et utsalgssted ikke anses unntatt fra bestemmelsen i første ledd
første punktum.
Kommunestyret kan bestemme
at et område skal regnes som typisk turiststed, se annet ledd nr.
4, for hele året eller deler av året. Som typisk turiststed kan
bare regnes område der salget i de aktuelle periodene hovedsakelig
skjer til turister.
Kommunestyret kan etter søknad
gi dispensasjon fra paragrafen her når det foreligger særlige grunner.
Avgjørelsen kan påklages til departementet.
Departementet kan
gi nærmere forskrifter til utfylling av paragrafen her.
II
Loven trer i kraft
straks.»