Komiteen, medlemmene fra Høyre, Marianne
Synnes Emblemsvåg, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen og Mathilde
Tybring-Gjedde, fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Nina Sandberg
og Torstein Tvedt Solberg, fra Fremskrittspartiet, lederen Roy Steffensen
og Hanne Dyveke Søttar, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Aud
Hove, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, fra Venstre, Solveig
Schytz, og fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
viser til meldingen.
Komiteen avholdt åpen høring
i saken som videokonferanse 12. januar 2021.
Komiteen ser høyere utdanning,
forskning og kompetanse som avgjørende for verdiskaping og innovasjon
i det norske samfunnet. Kunnskapen er global, og utdanning og forskning
må utvikles i samspill med gode fagmiljø i utlandet. Slik er internasjonalisering ikke
bare viktig for kvaliteten på utdanning og forskning, men også for
Norges evne til nødvendig omstilling, innovasjon, verdiskaping og
samfunnsutvikling. Kunnskapsspredning og samarbeid på tvers av landegrenser
og fagmiljøer er en sentral oppgave for akademia. Mobilitet bidrar
til ny kunnskap og mellommenneskelig forståelse. Komiteen mener at norske studenter
og fagmiljø må ta del i og bidra til internasjonal kunnskapsutvikling,
og Norge har også et solidarisk ansvar for å bidra gjennom forskningsproduksjon
og kunnskapsdeling.
Komiteen viser til at internasjonalt
utdanningssamarbeid også bidrar til å støtte opp under bredere utenrikspolitiske,
utviklingspolitiske og næringspolitiske interesser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at den pågående
pandemien viser betydningen av internasjonalt samarbeid for håndteringen
av globale utfordringer. Samtidig vil usikkerheten pandemien medfører,
kunne redusere internasjonal studentmobilitet. Flertallet ser det som viktig
å arbeide for at norsk høyere utdanning kommer raskest mulig tilbake
til en normalsituasjon, og for at studentmobiliteten øker.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti mener at internasjonalt
samarbeid og dialog på tvers av landegrenser er forutsetninger for
å kunne håndtere de store globale samfunnsutfordringene verden står
overfor, og understreker derfor viktigheten av regjeringens studentmobilitetsmelding. Disse medlemmer mener
at dagens elever og studenter vil møte et stadig mer internasjonalt arbeidsliv
og utfordringer som krever internasjonalt samarbeid, og understreker
derfor at vi må sørge for å utstyre dem med de ferdighetene de trenger
for å kunne stå i fremtidens arbeidsliv.
Disse medlemmer viser til
at det er viktig at flere studenter reiser ut for en kortere eller
lengre periode. Som borgere i en globalisert verden er det liten
tvil om at både studenter og arbeids- og næringsliv kan ha nytte av
internasjonale perspektiver og interkulturell kompetanse, i tillegg
til fagspesifikk kunnskap.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen vil gi studentene bedre muligheter til å reise ut
gjennom blant annet at studentmobilitet skal inngå i det strategiske
arbeidet for å styrke kvalitet og relevans i høyere utdanning, og
baseres på institusjonelt samarbeid, der både forskning og utdanning
inngår. Disse
medlemmer støtter derfor regjeringens forventning om at internasjonaliseringsarbeidet,
samarbeidsavtalene og studentmobiliteten blir fullt ut integrert
i de øvrige oppgavene ved institusjonen.
Disse medlemmer viser til
at kvalitet ikke bare handler om standarder som skal overholdes,
og om å møte forventninger og krav. Kvalitet handler også om variasjon,
mangfold, utvikling og innovasjon, effektivitet og relevans. Disse medlemmer viser
til at alle nåværende internasjonaliseringstiltak forvaltet av Direktoratet
for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning
(Diku), stimulerer til innovasjon og internasjonale partnerskap
som integrerer utdanning, forskning og innovasjon. Disse medlemmer viser til
at meldingen fremhever viktigheten av at norske studenter reiser
ut for å ta med seg nye kunnskaper, perspektiver og nettverk hjem,
for eventuelt å tilføre norsk arbeids- og næringsliv etterspurt
kompetanse og innovasjonsevne. Innreisende studenter som fortsetter
over i arbeidslivet i Norge, integreres raskere og mer effektivt enn
utenlandsk arbeidskraft som ikke har noen erfaring fra Norge før
de får jobb i landet, og er derfor også en positiv ressurs. Disse medlemmer viser
også til resultater av Erasmus+ når det gjelder mål om økt mobilitet, prosjektsamarbeid,
regional utvikling, innovasjon og konkurranseevne. Generelt bidrar
Erasmus+ til europeisk integrasjon og gir tilgang til et bredt internasjonalt
nettverk og viktig internasjonal kunnskap, og disse medlemmer er
derfor tilfredse med at regjeringen ønsker fortsatt deltakelse i
Erasmus+ og Horisont Europa. Disse medlemmer viser derfor
til at regjeringen med denne meldingen understreker at internasjonalisering
ikke bare er viktig for kvaliteten på utdanning og forskning, men
også for Norges evne til nødvendig omstilling, innovasjon, verdiskaping
og samfunnsutvikling.
Disse medlemmer viser videre
til at det i statsbudsjettet for 2020 og 2021 er bevilget 15 mill.
kroner årlig til Diku for å styrke universitetenes og høyskolenes arbeid
for å øke andelen studenter som tar et studieopphold i utlandet,
og at uttelling for opphold på mellom én og tre måneder i finansieringssystemet
vil bli innført.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
bekymret for at koronapandemien kan få langvarige negative konsekvenser
for studentmobiliteten generelt, og vil understreke regjeringens
overordnede ansvar for å sette institusjoner og studenter i stand
til å nå nasjonale mål.
Disse medlemmer viser til
at det allerede før pandemien var stor avstand mellom regjeringens
mål for studentmobiliteten, og andelen som faktisk reiste ut for
å studere.
Andelen ligger stabilt rundt 16 prosent,
under det nivået Norge har forpliktet seg til via Bologna-prosessen,
og langt under regjeringens eget langsiktige mål om 50 prosent av
studentene.
Disse medlemmer mener det
i utgangspunktet trengs kraftige tiltak for å nå målet om at halvparten
av norske studenter skal studere utenlands, og pandemien forsterker
behovet for en mer aktiv internasjonaliseringspolitikk.
Disse medlemmer mener at regjeringens
melding ikke er tilstrekkelig i møte med utfordringene studentmobiliteten
står overfor. Disse
medlemmer mener i tillegg at det er problematisk at regjeringen
legger ansvaret så ensidig på lærestedene. Kulturendring hos studenter
eller læresteder kan ikke være hele svaret dersom Norge skal lykkes
med mer og bedre studentmobilitet. Praktiske utfordringer, liten
støtte og bistand og høye kostnader hindret mange studenter i å
reise ut allerede før pandemien. Nå står norske universitet og høyskoler
i flere tunge endringsprosesser, med redusert handlingsrom som følge
av gjentatte årlige budsjettkutt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet i sitt alternative budsjett
for 2021 foreslår å halvere ABE-kuttene for universitets- og høyskolesektoren.
Det vil videre trenges et felles nasjonalt løft, og flere virksomme
tiltak, om nasjonale mål skal nås.
Disse medlemmer mener at det
i framtida vil trenges langt mer internasjonalisering og internasjonalt
samarbeid i høyere utdanning.
Disse medlemmer viser til
at Arbeiderpartiet over tid har gått i bresjen for mer internasjonalisering og
internasjonalt samarbeid i høyere utdanning. Meld. St. 16 (2016–2017)
Kultur for kvalitet i høyere utdanning, satte som mål at halvparten
av studentene skal reise ut. Allerede i 2016 argumenterte Arbeiderpartiet
for at utveksling burde være regelen heller enn unntaket, og programfestet
i 2017 et mål om at alle studenter skal tilbys utenlandsopphold
som del av en grad.
Disse medlemmer ser høyere
utdanning, forskning og kompetanse som avgjørende for verdiskaping
og innovasjon i det norske samfunnet. Det meste av ny kunnskap utvikles
utenfor Norge. Disse
medlemmer viser til at Arbeiderpartiet alltid har vært opptatt
av at kunnskapen er global, og utdanning og forskning må utvikles
i samspill med gode fagmiljø i utlandet. Slik er internasjonalisering
ikke bare viktig for kvaliteten på utdanning og forskning, men også
for Norges evne til nødvendig omstilling, innovasjon, verdiskaping
og samfunnsutvikling. Dette er for lite vektlagt i stortingsmeldingen,
med for få grep til å følge opp de noe vage ambisjonene i konkret
endring for studenter og ansatte i norsk akademia. Kunnskapsspredning og
samarbeid på tvers av landegrenser og fagmiljøer er en sentral oppgave
for akademia. Mobilitet av studenter og ansatte bidrar til nye idéer,
perspektiver, kunnskapsutvikling og innovasjon på tvers av landegrenser.
Like viktig er det at internasjonalisering bygger broer mellom mennesker
og fremmer kulturforståelse. Norske studenter og fagmiljø må ta
del i og bidra til internasjonal kunnskapsutvikling, og Norge har
også et solidarisk ansvar for å bidra gjennom forskningsproduksjon
og kunnskapsdeling.