1.9.3 Departementets vurderinger
Departementet foreslår
i proposisjonen at saker om tap av statsborgerskap av hensyn til
grunnleggende nasjonale interesser skal behandles etter en prosedyre
der departementet treffer vedtak om tap av statsborgerskap i førsteinstans.
Departementet bemerker at alle andre inngripende saker som berører
hensynet til grunnleggende nasjonale interesser, behandles i departementene
i første instans, herunder avslag på søknad om statsborgerskap etter
statsborgerloven § 7 annet ledd. Etter gjeldende rett er det samme
prosedyre for behandling av sakene etter utlendingsloven og statsborgerloven,
og departementene har opparbeidet seg erfaring og kompetanse på
slike saker.
Stortinget vedtok
9. desember 2019 å videreføre og styrke ordningen med forvaltningsbehandling
av saker om tilbakekall av statsborgerskap på grunn av uriktige opplysninger,
jf. Prop. 141 L (2018–2019), Innst. 62 L (2019–2020) og Lovvedtak
10 (2019–2020). Det er sterke prinsipielle argumenter mot å pålegge
domstolene forvaltningsoppgaver. Dette vil rokke ved maktfordelingsprinsippet
som sikrer at statsmaktene er delt mellom lovgivende, utøvende og
dømmende myndighet, og vil bidra til å svekke tilliten til domstolene.
Legitimiteten til domstolene vil svekkes dersom domstolene skal
utføre saksbehandling i første instans istedenfor kontroll av forvaltningens
vedtak. Det er domstolenes oppgave å føre legalitetskontroll og
ikke drive forvaltning etter maktfordelingsprinsippet.
I saker om tap av
statsborgerskap av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser
er det i tillegg også ytterligere argumenter som taler imot at domstolene skal
fatte vedtak.
For å kunne avverge
et terroranslag eller liknende anser departementet det som avgjørende
at tap av statsborgerskap og eventuelle utlendingsrettslige tiltak,
som for eksempel utvisning, kan iverksettes raskt. Alle norske statsborgere
har rett til opphold i og innreise til Norge, og norske myndigheter
har ikke mulighet til å stoppe norske statsborgere på grensen. I
verste fall kan manglende handling fra myndighetene føre til at
terrorangrep ikke blir forebygget. Etter departementets vedtak om
tap av statsborgerskap vil personen være utlending. Dette innebærer
at personer som var norske statsborgere da de forlot Norge, vil
kunne bli nektet innreise i riket hvis departementet fatter vedtak
om tap av statsborgerskapet mens personen befinner seg i utlandet.
Forvaltningslovens regler om underretting og saksbehandlingsrutinene
som ellers gjelder i disse sakene, vil også gjelde når personen
befinner seg i utlandet.
Ved domstolsbehandling
vil ikke formålet om å avverge terror eller liknende kunne ivaretas
i tilstrekkelig grad, ettersom etterforskning og domstolsbehandling av
straffbare forhold kan være tidkrevende.
Det pekes i proposisjonen
på at det er av sentral betydning at tap av statsborgerskap og eventuell
utvisning fra Norge kan skje parallelt eller med så kort mellomrom
som mulig, noe som blir en utfordring hvis sakstypene behandles
på to ulike måter. Departementet (KD) og utlendingsforvaltningen
kan behandle og avgjøre slike saker raskt, mens domstolsbehandling
vil kreve lengre saksbehandlingstid.
Departementet vurderer
at behandling og vedtak om tap av statsborgerskap i departementet
i første instans samlet ivaretar hensynet til grunnleggende nasjonale
interesser og hensynet til den enkeltes rettssikkerhet på best måte.
Departementet viser til at personen ikke skal kunne påklage vedtaket
som fattes av departementet, men i stedet kunne bringe saken inn
for domstolen innen én måned etter at vedkommende ble underrettet
om vedtaket. Staten skal bære alle kostnader med saken. Vedkommende
skal ha rett til fritt rettsråd uten behovsprøving, fri sakførsel
uten behovsprøving og fritak for rettsgebyr. Personen vil så snart
som mulig få oppnevnt en særskilt advokat hvis det skal føres bevis i
saken som ellers kan holdes hemmelig av hensyn til rikets sikkerhet.
Den særskilte advokaten skal gjøres kjent med opplysninger og bevis
som føres etter samtykke i henhold til tvisteloven § 22-1, og ivareta
interessene til den saken gjelder, i forbindelse med rettens behandling
av disse. Etter at den særskilte advokaten er blitt gjort kjent
med de graderte opplysningene i saken, har han ikke lenger adgang
til å kommunisere med den saken gjelder, eller dennes prosessfullmektig.
Den særskilte advokaten kan likevel motta skriftlige henvendelser
fra disse personene etter dette tidspunktet. Både den alminnelige
prosessfullmektigen og den særskilte advokaten er til stede i rettsmøtene
i den åpne delen av rettssaken, mens bare den særskilte advokaten
er til stede i den delen av saken der graderte bevis fremlegges.
Domstolene kan fullt
ut overprøve departementets vurdering av om personen har utvist
en fremferd som tilsier at vedkommende sterkt vil skade grunnleggende nasjonale
interesser. Når det gjelder domstolsprøving av vedtak om utvisning
etter utlendingsloven § 126 annet ledd (grunnleggende nasjonale
interesser), viser praksis at retten etter omstendighetene bør utvise
en viss tilbakeholdenhet ved overprøving av forvaltningens bevisvurderinger
som fremstår som forsvarlige (Rt 2007 side 1573 avsnitt 49). Den
konkrete saken gjaldt utvisning «når hensynet til rikets sikkerhet
gjør det nødvendig» etter tidligere utlendingslov § 30 annet ledd bokstav
a. Om kravet til bevis uttaler Høyesterett at grunnleggende nasjonale
interesser gir anvisning på et skjønn for bedømmelse av fremtidig
risiko. Beviskravet må stilles ut fra hvilke handlinger risikoen
refererer seg til:
«Der det er risiko
for terrorhandlinger av noe omfang, vil nok selv en begrenset, men
reell risiko for slike handlinger kunne true rikets sikkerhet på
en slik måte at vilkåret for utvisning kan være oppfylt.»
Departementets oppfatning
er at dette også må gjelde saker om tap av statsborgerskap etter
§ 26 b. Det skal foretas en helhetsvurdering av det samlede bevismaterialet,
ikke en bedømmelse av holdbarheten av den enkelte opplysning.
Departement foreslår
å øke antallet timer fritt rettsråd i forhold til det som ble foreslått
i høringsnotatet, jf. departementets vurdering i punkt 7.4 i Prop.
146 (2016–2017). I stykkprisforskriften § 5 annet ledd bokstav d
er det fastsatt at det ved bistand som overstiger to timer i sak
om avslag på søknad om statsborgerskap etter statsborgerloven § 7
annet ledd, betales fem ganger den offentlige salærsats. Ved bistand
som ikke overstiger to timer, betales det med én og en halv ganger
den offentlige salærsats. Departementet vurderer at samme bistand bør
gis i saker om tap av statsborgerskap av hensyn til grunnleggende
nasjonale interesser. Endringen vil innføres i stykkprisforskriften
(forskrift om salær fra det offentlige til advokater m.fl. etter
faste satser (stykkprissatser) ved fri rettshjelp og i straffesaker)
§ 5.