vedtak til lov
om endringer i sivilbeskyttelsesloven
(innhenting og behandling av opplysninger,
gjennomføring av tjeneste, sanksjoner mv.)
I
I lov 25. juni 2010
nr. 45 om kommunal beredskapsplikt, sivile beskyttelsestiltak og
Sivilforsvaret gjøres følgende endringer:
§ 3 ny bokstav f skal lyde:
Tjeneste:
kurs, øvelser og innsatser.
§ 7 skal lyde:
§ 7 Opplysningsplikt og meldeplikt
Etter pålegg fra Sivilforsvarets
myndigheter plikter offentlige myndigheter, utdanningsinstitusjoner
og arbeidsgivere uten hinder av taushetsplikt å gi Sivilforsvarets myndigheter
opplysninger om personer i tjenestepliktig alder som er nødvendige
for å vurdere pålegg om tjenesteplikt og videre tjenestegjøring
i Sivilforsvaret.
Etter pålegg fra Sivilforsvarets
myndigheter plikter personer i tjenestepliktig alder å gi Sivilforsvarets myndigheter
opplysninger som er nødvendige for å vurdere pålegg om tjenesteplikt
og videre tjenestegjøring i Sivilforsvaret. Opplysningene skal dokumenteres
hvis Sivilforsvarets myndigheter krever det.
Sivilforsvarets myndigheter kan
kreve skriftlig bekreftelse på at innkallinger, varsel om og pålegg
om tjenesteplikt og øvrig informasjon om tjenesteplikt er mottatt.
Tjenestepliktige og personer som
vurderes til tjeneste i Sivilforsvaret skal melde fra om fast eller
midlertidig flytting i eller utenfor Norge og om utenlandsopphold
på over to måneder.
Departementet kan fastlegge det
nærmere innholdet i opplysningsplikten og meldeplikten i forskrift,
og kan herunder gi bestemmelser om hvem det kan innhentes opplysninger
fra, hvilke opplysninger som kan innhentes, i hvilken form opplysningene
skal gis og hvilke skriftlige bekreftelser som kan kreves.
Ny § 7 a skal lyde:
§ 7 a Vandelsvurdering
Sivilforsvarets myndigheter skal
kreve vandelsvurdering etter politiregisterloven § 45 av personer
som vurderes til tjeneste i Sivilforsvaret, med mindre vandelsvurdering
er foretatt etter forsvarsloven § 59. Slik vandelsvurdering kan
også kreves av tjenestepliktige, dersom det er nødvendig for å vurdere
om de er skikket til en bestemt tjeneste i Sivilforsvaret.
Vandelsvurderingen skal inkludere
verserende saker, jf. politiregisterloven § 41 nr. 2.
Departementet kan gi forskrift om
rett til å kreve vandelsvurdering etter denne bestemmelsen.
§ 8 skal lyde:
§ 8 Rekrutteringsmøte og pålegg om tjenesteplikt
i Sivilforsvaret
Sivilforsvarets myndigheter kan
pålegge personer mellom 18 og 55 år som oppholder seg i Norge, tjenesteplikt
i Sivilforsvaret. Ved avgjørelsen av om en person skal pålegges
tjenesteplikt, skal det særlig tas hensyn til Sivilforsvarets behov,
innhentede opplysninger, vurderinger av helsetilstand og prøver
og samtaler.
Personer som antas å være egnet
til tjeneste, kan innkalles til rekrutteringsmøte. De som blir innkalt,
plikter å møte. De som søker om det, kan få utsatt møteplikten når det
foreligger vektige velferdsgrunner.
De som blir innkalt til rekrutteringsmøte
plikter å gjennomgå legeundersøkelser og andre prøver som er nødvendige
for å vurdere om de kan gjøre tjeneste i Sivilforsvaret. Det samme
gjelder for de som innkalles til tjeneste, og de som er i tjeneste.
Departementet kan gi forskrift om
innkalling til og gjennomføring av rekrutteringsmøte, godtgjøring
for å møte, undersøkelser og prøver og vurderingen av helsetilstanden.
Ny § 8 a skal lyde:
§ 8 a Behandling av personopplysninger
Sivilforsvarets myndigheter kan
behandle personopplysninger, herunder personopplysninger som nevnt
i personvernforordningen artikkel 9 og 10, når dette er nødvendig
for å utøve myndighet eller utføre andre oppgaver etter denne loven.
Departementet kan gi forskrift om
behandlingen av personopplysninger etter denne loven, herunder om
formålet med behandlingen, krav til behandlingen, behandlingsansvar,
innhenting av personopplysninger, hvilke personopplysninger som
kan behandles, adgangen til viderebehandling, utlevering, registerføring
og tilgang til registre.
§ 9 skal lyde:
§ 9 Innkalling til og gjennomføring
av tjeneste
Tjenestepliktige innkalles til tjeneste
i samsvar med Sivilforsvarets behov. Innkallingen skal inneholde
informasjon om oppmøtetidspunkt, tjenestested og tjenestens lengde.
De som blir innkalt plikter å møte
på kurs, øvelser og innsatser og å rette seg etter ordrer og instrukser
for tjenesten. Den tjenestepliktige kan ikke forlate tjenesten uten
tillatelse.
Tjenestepliktige kan pålegges å
gjøre tjeneste som befal eller instruktør.
Vernepliktige kan ikke kalles inn
til eller beholdes i tjeneste i Sivilforsvaret dersom dette hindrer
utførelse av militær tjenesteplikt.
Departementet kan gi forskrift om
gjennomføringen av sivilforsvarstjenesten, blant annet om innkalling
til kurs, øvelser og innsatser, og om godtgjøring for slik tjeneste.
Departementet kan gi forskrift om fritak fra tjeneste, blant annet
om midlertidig fritak når samfunnsinteresser eller vektige velferdsgrunner
krever det, og om midlertidig fritak for ansatte i virksomheter
som ivaretar eller understøtter kritiske samfunnsfunksjoner.
Ny § 9 a skal lyde:
§ 9 a Tjenestetidens lengde
Tjenestepliktige kan bli pålagt
inntil 19 måneders ordinær tjeneste i Sivilforsvaret.
Stortinget bestemmer hvor lang tjenestetiden
skal være for de ulike tjenestestillingene, herunder tjenestetiden
ved utdannelse til befalsstillinger og ved annen spesialopplæring
og til ekstraordinære øvelser.
I beredskapssituasjoner kan departementet
pålegge tjenestepliktige å gjøre tjeneste så lenge det anses nødvendig.
Med beredskapssituasjoner menes uønskede hendelser i freds- og krigstid
hvor det kreves større innsats av mannskapene enn det som kan oppnås
innenfor den ordinære tjenestetiden.
Ny § 9 b skal lyde:
§ 9 b Forbud mot å bruke berusende eller
bedøvende midler og testing av ruspåvirkning
Tjenestepliktige skal ikke bruke
alkohol eller andre berusende eller bedøvende midler under tjenesten.
De skal heller ikke møte til tjeneste påvirket av alkohol eller andre
berusende eller bedøvende midler.
Reglene i vegtrafikkloven § 22 andre
og tredje ledd får tilsvarende anvendelse for vurderingen av om
den tjenestepliktige anses påvirket av alkohol eller andre berusende eller
bedøvende midler etter første ledd.
Politiet kan ta alkotest (foreløpig
blåseprøve) og foreløpig test av om en tjenestepliktig er påvirket
av annet berusende eller bedøvende middel dersom det er grunn til
å tro at bestemmelsene i første ledd er overtrådt eller den tjenestepliktige
med eller uten skyld er innblandet i en ulykke eller alvorlig hendelse.
Alkotest (foreløpig blåseprøve) kan også tas av utvalgt befal i
Sivilforsvaret.
Dersom testresultatet eller andre
forhold gir grunn til å tro at bestemmelsene i første ledd er overtrådt,
kan politiet foreta særskilt undersøkelse av om det forekommer tegn
og symptomer på ruspåvirkning, og fremstille den tjenestepliktige
for utåndingsprøve, blodprøve, spyttprøve og klinisk legeundersøkelse
for å søke å fastslå påvirkningen. Slik fremstilling skal i alminnelighet
finne sted når den tjenestepliktige nekter å medvirke til alkotest
eller foreløpig test av om den tjenestepliktige er påvirket av annet
berusende eller bedøvende middel. Utåndingsprøve kan tas av politiet.
Blodprøve og spyttprøve kan bare tas av lege, sykepleier, helsesekretær
eller bioingeniør. Klinisk legeundersøkelse kan foretas når det
er mistanke om påvirkning av andre midler enn alkohol eller andre
særlige grunner taler for det.
Departementet kan gi forskrift om
det nærmere innholdet i forbudet mot bruk av berusende eller bedøvende midler
og om unntak fra dette forbudet. Departementet kan i forskrift bestemme
at den tjenestepliktige ikke skal bruke alkohol eller andre berusende
eller bedøvende midler i fritiden i forbindelse med kurs, øvelser
og innsats både på og utenfor Sivilforsvarets områder.
Ny § 9 c skal lyde:
§ 9 c Engangserstatning ved dødsfall og
medisinsk invaliditet
Tjenestepliktige som under tjenesten
blir påført skade eller sykdom som medfører minimum 2 prosent medisinsk
invaliditet har rett til engangserstatning. Dersom sykdommen ikke
har sammenheng med tjenesten, inntrer retten til erstatning likevel
først ved minimum 15 prosent medisinsk invaliditet.
Ved dødsfall under tjenesten har
de etterlatte krav på engangserstatning.
Departementet kan gi forskrift om
når sykdom eller skade skal anses påført under tjenesten og om hvordan erstatningen
som nevnt i første og andre ledd skal utmåles og utbetales.
§ 12 fjerde ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrift om
krav til rom og kommunal grunn til bruk for innsats, utdannings-
og øvingsformål, og om utgiftsfordeling mellom kommunene. Departementet
kan gi forskrift om andre oppgaver til kommunen som er nødvendige
for å gjennomføre tiltak etter denne loven.
Nytt kapittel V A skal
lyde:
Kapittel V A. Behandling av
opplysninger som følge av uønskede hendelser
§ 15 a Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap sin adgang til å behandle opplysninger
Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap kan innhente, foreta vurderinger, analyser og sammenstillinger
av og på annen måte behandle personopplysninger og andre opplysninger,
når dette er nødvendig for å forebygge og redusere konsekvensene
av uønskede hendelser, herunder for å understøtte kommunenes arbeid
med risiko- og sårbarhetsanalyser etter § 14.
Etter pålegg fra Direktoratet for
samfunnssikkerhet og beredskap plikter forsikringsselskaper og organer
som administrerer offentlige forsikringsordninger uten hinder av
taushetsplikt å gi Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
personopplysninger og andre opplysninger om skader og skadeoppgjør
som følge av uønskede hendelser. Opplysningsplikten gjelder bare
opplysninger som er nødvendige for formålet angitt i første ledd.
Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap kan tilgjengeliggjøre opplysninger innhentet etter
andre ledd for andre offentlige organer uten hinder av lovbestemt taushetsplikt,
når dette er nødvendig for formålet angitt i første ledd.
Departementet kan gi forskrift om
innhenting, tilgjengeliggjøring og annen behandling av opplysninger
etter bestemmelsen her. Det kan blant annet gis forskrift om hvilke
personopplysninger og andre opplysninger som kan kreves fra forsikringselskaper
og organer som administrerer offentlige forsikringsordninger, hvilke
personopplysninger som kan behandles, formålet med behandlingen,
hvordan personopplysninger og andre opplysninger skal utleveres
og behandles og hvilke offentlige organer som kan få tilgang til
personopplysninger og andre opplysninger.
Overskriften i § 18 skal
lyde:
§ 18 Allmenhetens bistand ved
evakuering i krig eller når
krig truer
Overskriften i § 19 skal
lyde:
§ 19 Forskrifter om evakuering i
krig eller når krig truer
§ 36 skal lyde:
§ 36 Overtredelsesgebyr
Sivilforsvarets myndigheter eller
tilsynsmyndigheten kan ilegge overtredelsesgebyr til fysiske personer
og foretak som
-
a) overtrer §§ 6 første ledd, 7
første, andre eller fjerde ledd, 8 andre eller tredje ledd, 9 andre
ledd, 9 b første ledd, 16 andre ledd, 20 andre ledd, 21 første ledd,
24 b, 24 c første ledd, 24 d tredje ledd eller 32 første ledd
-
b) overtrer forskrift gitt i medhold
av §§ 7, 8, 9, 9 b, 16, 20, 21 eller 25 når det i forskriften er
fastsatt at overtredelsen kan medføre overtredelsesgebyr
-
c) ikke retter seg etter vedtak
gitt i medhold av §§ 7 tredje ledd, 9 tredje ledd, 16 tredje ledd,
20 fjerde eller femte ledd, 25 første eller fjerde ledd, 26 første
eller andre ledd eller 31 første ledd.
Fysiske personer kan bare ilegges
overtredelsesgebyr for forsettlige eller uaktsomme overtredelser.
Departementet kan gi forskrift om
ileggelse av overtredelsesgebyr, herunder om hvilke hensyn det kan
eller skal legges vekt på ved vurderingen av om overtredelsesgebyr
skal ilegges og om utmåling av overtredelsesgebyr. Departementet
kan også gi forskrift om betaling av overtredelsesgebyr, herunder
om renter og tilleggsgebyr dersom overtredelsesgebyret ikke blir
betalt ved forfall.
Adgangen til å ilegge overtredelsesgebyr
foreldes etter 2 år. Fristen regnes fra tidspunktet da overtredelsen
fant sted. Fristen avbrytes ved at departementet gir forhåndsvarsel
eller fatter vedtak om overtredelsesgebyr. Departementet kan gi
nærmere bestemmelser om foreldelse i forskrift, herunder fravike
bestemmelsene om foreldelsesfrist og fristavbrudd for særlige typer
overtredelser.
§ 37 skal lyde:
§ 37 Straff
Med bot straffes den som forsettlig
eller uaktsomt
-
a) bryter opplysnings- eller meldeplikten
etter § 7
-
b) ikke møter til rekrutteringsmøte
etter § 8 andre ledd
-
c) ikke møter til tjeneste eller
forlater tjenesten uten tillatelse etter § 9 andre ledd.
Med bot straffes den som forsettlig
unndrar seg undersøkelser eller prøver etter § 8 tredje ledd.
Medvirkning straffes ikke etter
første og andre ledd.
Med bot eller fengsel inntil 3 måneder
straffes den som forsettlig
-
a) bryter bistandsplikten etter
§ 5 første ledd
-
b) ikke etterkommer pålegg om å
bistå myndighetene ved evakuering etter § 18 første ledd første
punktum
-
c) ikke bygger, utstyrer eller innreder
private tilfluktsrom i samsvar med § 20 andre ledd
-
d) ikke ivaretar plikter om tilfluktsromtjeneste
i private tilfluktsrom etter § 22 andre ledd
-
e) ikke etterkommer pålegg om rekvisisjon
etter § 25 første eller fjerde ledd
-
f) ikke etterkommer pålegg om forberedende
tiltak med sikte på rekvisisjon etter § 26 første og andre ledd.
Med fengsel inntil 2 år straffes
den som med hensikt unndrar seg tjenesten i Sivilforsvaret ved å
-
a) bryte opplysnings- eller meldeplikten
etter § 7
-
b) ikke møte til rekrutteringsmøte
etter § 8 andre ledd
-
c) unndra seg undersøkelser eller
prøver etter § 8 tredje ledd
-
d) ikke møte til tjeneste eller
forlate tjenesten uten tillatelse etter § 9 andre ledd.
I forskrift gitt med hjemmel i §§ 7,
8, 9, 20, 22, 25 og 26 kan det fastsettes at brudd på angitte bestemmelser
i forskriften kan straffes.
§ 38 første og andre ledd skal
lyde:
Med mindre departementet bestemmer
noe annet i forskrift gjelder forvaltningsloven kapittel IV–VI ikke
for saker om tjenesteplikten og tjenestens utførelse etter kapittel
III. Forvaltningsloven kapittel IV–VI gjelder likevel for pålegg
om tjenesteplikt etter § 8 første ledd og pålegg om å tjenestegjøre
som befal eller instruktør etter § 9 tredje ledd.
I andre saker enn de som er nevnt
i første ledd kan forhåndsvarsel til sakens parter unnlates dersom
antallet parter i saken er stort, et stort antall saker behandles
under ett, eller forhåndsvarsel kan medføre at saken forsinkes på
en uheldig måte. Tilsvarende gjelder dersom forhåndsvarsel av hensyn
til partene ikke er påkrevet.
II
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer.