Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Martin Henriksen, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud,
fra Høyre, Ingunn Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen og Kjell-Børge Freiberg, fra Senterpartiet, Jan
Bøhler og Jenny Klinge, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide,
viser til Dokument 8:136 S (2019–2020) om å utvide barneomsorgsattesten. Komiteen viser
også til uttalelse fra Justis- og beredskapsdepartementet i brev av
15. oktober 2020. Brevet er vedlagt innstillingen.
Komiteen viser til at dagens
politiattestordning, herunder barneomsorgsattest, er et viktig verktøy
for å forebygge kriminalitet mot mennesker. Komiteen viser videre til at
det årlig er 400 000 søknader om politiattester. Dette viser omfanget
og viktigheten av ordningen.
Komiteen viser til at politiregisterloven
ble vedtatt av Stortinget i 2010 med et helhetlig system for utarbeidelse
av politiattester, herunder også barneomsorgsattester. Loven trådte
i kraft i 2014. Komiteen viser videre
til at det ved utarbeidelsen av loven ble foretatt en grundig vurdering
av hvilke straffebud som skulle anmerkes på barneomsorgsattesten. Komiteen understreker
at det ved utarbeidelsen ble lagt til grunn at politiattesten skulle
avgrenses til straffebud som rammer handlinger som i relasjon til
mindreårige må anses særlig alvorlige og dermed også særlig relevante.
Komiteen viser også til at
gjennom etableringen av en helhetlig regulering av politiattest
for personer som skal arbeide med eller ha ansvar for mindreårige, ble
attesten på mange områder betydelig utvidet. Komiteen viser videre til at
før vedtakelsen av politiregisterloven var attesten på de fleste
områder som gjaldt mindreårige, begrenset til å vise ulike seksuallovbrudd, mens
en barneomsorgsattest etter politiregisterloven § 39 viser blant
annet alvorlige voldslovbrudd, alvorlige narkotikalovbrudd, ran,
drap og mishandling i nære relasjoner.
Komiteen viser til representantforslaget,
der det kun er voldslovbrudd mot mindreårige som skal anmerkes. Komiteen viser
til at straffeloven §§ 271 og 273 gjelder voldslovbrudd generelt. Komiteen legger til
grunn at en ordning der kun voldslovbrudd mot mindreårige skal anmerkes,
vil innebære at politiet må gå inn i hver enkelt sak for å kontrollere
fornærmedes alder for dermed å vurdere om forholdet skal anmerkes.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser til
at dette vil være ressurskrevende og føre til lengre saksbehandlingstid. Flertallet viser
videre til at dersom flere voldslovbrudd skal anmerkes på barneomsorgsattester,
bør dette ikke avhenge av fornærmedes alder.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at reglene om fornyet vandelskontroll
i politiregisterloven ble vedtatt av et enstemmig storting etter
en grundig vurdering.
Disse medlemmer viser til at
det på det nåværende tidspunkt ikke anses hensiktsmessig med endringer
i politiregisterloven. Disse
medlemmer understreker at endringer må vurderes fortløpende
opp mot samfunnsutviklingen og kriminalitetsbildet.
Disse medlemmer vil jobbe for
å gjøre mer for å forebygge vold og overgrep mot mindreårige. Disse medlemmer viser
til at det i dag pågår en helhetlig gjennomgang i Barne- og familiedepartementet,
der flere forslag har vært ute på høring og skal legges frem for Stortinget.
Disse forslagene innebærer å utvide dagens hjemmel til å innhente
politiattest for personer som organiserer trening for mindreårige,
slik at all organisert treningsvirksomhet omfattes, samt endre eksisterende hjemler
som i dag gir adgang til å innhente omsorgsattest, slik at det som
hovedregel blir en plikt til å innhente en slik attest, og så skal
det foreslås å innføre krav om politiattest for ansatte ved blant
annet familievernkontor, eksterne meklere etter barneloven og ekteskapsloven,
ansatte ved Barneombudet, samt ansatte ved skoler som omfattes av
friskoleloven, som for eksempel kunst- og musikkskoler, bibelskoler
og reklameskoler.
Disse medlemmer viser til at
departementet også har varslet at det skal vurderes å innføres krav
om politiattest for flere private virksomheter der ansatte er i
kontakt med mindreårige, slik som lekeland, barnepassordninger på
treningssentre og kjøpesentre, virksomheter som formidler barnevakter,
idrettsanlegg, svømmehaller og trenere mv. som engasjeres av private. Disse medlemmer viser
til slutt til at det også skal sees nærmere på hvilke lovbrudd som
skal medføre en anmerkning på barneomsorgsattesten.