Politisk forankring og ny finansieringsmodell
Komiteen merker seg at statsråden
viser til at det er de regionale helseforetakene som har det helhetlige ansvaret
for utviklingen av spesialisthelsetjenesten, og at dette forutsetter
at investeringer og drift må gå over samme budsjett.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, merker seg at flere av høringsinstansene
er bekymret for at et høyt investeringstrykk går ut over daglig
drift. De viser også til at når prosesser ikke går som planlagt,
fører det til både innstramminger i drift og til reduksjon i planlagt
dimensjonering av sykehusene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg at forslagsstillerne viser til sykehusenes sentrale rolle i
den offentlige velferdsstaten, og at de derfor mener det bør innføres
mer folkevalgt styring. De mener at modellen for styring av sykehusene
må endres, slik at blant annet drift og investeringer skilles, og
at store investeringer fastsettes i nasjonal helse- og sykehusplan.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti merker seg at statsråden
på sin side viser til at det er de regionale helseforetakene som
har det helhetlige ansvaret for utviklingen av spesialisthelsetjenesten,
og at dette forutsetter at utvikling av drift og investeringer må
sees i sammenheng. Investeringer bør ikke ses på som en utgift som
går på bekostning av pasientbehandling, men som en nødvendig forutsetning
for god pasientbehandling og utvikling av tjenestene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at dagens
system i realiteten nettopp fører til at investering sees på en
som en utgift som går på bekostning av pasientbehandling.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg at Fagforbundet mener dagens modell kan føre til at det reelle
investeringsbehovet skjules i innsparinger. Disse medlemmer merker seg
også at Fagforbundet viser til at erfaringene med styringssystemer
tilpasset forretningsvirksomhet, med stort innslag av innsatsstyrt
finansiering, kompliserer styringen av sykehusene.
Disse medlemmer vil ha mindre
marked og mer tillit, medvirkning og samhandling, i motsetning til dagens
regjering. Disse
medlemmer vil sørge for at ansatte får mer tillit, og at markedstenkningen
og målstyringen reduseres.
Disse medlemmer vil – for
å forbedre styringen av sykehusene – fjerne innsatsstyrt finansiering
i fødetilbudet og innenfor psykisk helsevern og rusbehandling.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at sykehustilbud
i all hovedsak skal rammefinansieres.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti forventer
at kommunene og spesialisthelsetjenesten samarbeider og samhandler
til det beste for pasienter og ansatte, og vil understreke at det
er regjeringens oppgave å påse at samhandlingen får prioritet og
gode rammebetingelser. Disse
medlemmer vil påpeke at det etter syv år med en Høyre-ledet
regjering er store hull i samhandlingen, og at kommunene ikke har
fått den drahjelpen de trenger for å sikre gode og helhetlige pasientforløp.
Disse medlemmer påpeker at
svake budsjetter får konsekvenser i helseregionene. Flere sykehusbygg står
på vent, mange bygg bør renoveres og vedlikeholdes, store medisinsk-tekniske
investeringer ligger foran oss, og IKT-utviklingen krever store
investeringer. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av at ansattes representanter
involveres, og at deres innspill og synspunkter vektlegges. Flere
sykehusprosjekter som regjeringen har ansvaret for å gjennomføre,
tyder på at dette ikke gjøres i tilstrekkelig grad. Medvirkning
er avgjørende for gode prosesser og vellykkede og forankrede resultater.
På denne bakgrunn har disse
medlemmer fremmet forslag i Innst. 11 S (2020–2021) om at neste
nasjonale helse- og sykehusplan også må være en investeringsplan.
Disse medlemmer mener økt
grunnfinansiering av sykehusene er en forutsetning for at helsekøene skal
gå ned, for at utrednings- og behandlingskapasiteten på poliklinikker
skal kunne økes, og for at nye metoder og nye medikamenter skal
kunne tas i bruk. Dette mener disse medlemmer vil bidra
til en mer likeverdig helsetjeneste, der urettferdige forskjeller
i kvalitet på behandling, utredning og oppfølging i hele landet jevnes
ut.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet vil understreke viktigheten av en bedre
sykehusøkonomi, men at en endring av dagens finansieringsmåte også
må til for å snu den negative utviklingen der helseforetak kutter
i drift og i viktig beredskap og pasienttilbud for å få råd til
helt nødvendige investeringer. Dette medlem mener det er
nødvendig å endre finansieringsmåten for sykehus, slik at investeringer
og drift skilles og man finansierer sykehusdrift på samme måte som
andre velferdstjenester – gjennom rammebevilgning ut fra forventet
behov, og at større investeringer fullfinansieres over statsbudsjettet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at det har blitt
etablert 19 helsefellesskap mellom kommunene og sykehusene for å
skape en mer sammenhengende og bærekraftig helse- og omsorgstjeneste.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det er et stort behov for en ny finansieringsmodell for sykehus,
der store sykehusinvesteringer behandles av Stortinget gjennom en
nasjonal helse- og sykehusplan og finansieres over statsbudsjettet
på samme måte som annen statlig infrastruktur. Slik kan man sikre
økt folkevalgt forankring og unngå en situasjon der sykehus må nedskalere
byggeprosjekter og redusere pasienttilbud av sparehensyn. Disse medlemmer viser
til at helseforetakene i dag er forpliktet til å følge regnskapsloven.
Ved store investeringer må foretakene dermed stille med en egenandel på
30 pst. for å kunne søke om lån fra staten til de resterende 70
pst. Denne egenkapitalen må sykehusene skaffe ved at sykehusene
går med overskudd. Dersom helseforetakene ikke klarer å effektivisere
driften så mye som det behøves, har vi sett en rekke eksempler på at
byggeprosjekter blir nedskalert underveis.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og fremme forslag til ny finansieringsmodell
for sykehus, der investering og drift skilles, og der store sykehusinvesteringer prioriteres
av Stortinget og fullfinansieres over statsbudsjettet.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer i tillegg
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre finansieringsmodell for sykehus slik at sykehus
omfattes av samme budsjett- og regnskapssystem som kommuner og fylkeskommuner.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet mener at å skille investering og drift uten
å endre budsjett- og regnskapssystemet ikke vil være praktisk mulig.
Skal man få en investeringsplan for sykehus vedtatt av Stortinget,
kan man ikke samtidig ha et budsjettsystem som legger opp til at
det er helseforetakene selv som skal bestemme over dette.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet ønsker å endre organiseringen av sykehustjenestene
ved å avskaffe de regionale helseforetakene og fordele oppgavene
mellom en nasjonal styringsenhet og de enkelte helseforetakene. Disse medlemmer ønsker
at de lokale helseforetakene skal være selvstendige driftsenheter
som legger opp sin virksomhet i tråd med etterspørselen og styringssignalene
fra staten.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak om å endre
organiseringen av sykehustjenestene ved å avskaffe de regionale helseforetakene
og fordele oppgavene mellom en nasjonal styringsenhet og de enkelte
helseforetakene.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til representantforslag fra Senterpartiet
om å følge opp Kvinnslandsutvalgets rapport og erstatte helseforetaksloven
med en helseforvaltningslov og innføre folkevalgt styring og stedlig
ledelse av sykehus, jf. Dokument 8:140 S (2016–2017) og Innst. 466
S (2016–2017). Dette medlem viser
til at Senterpartiet mener at sykehusene må videreføres med statlig
eierskap der helseforetaksloven erstattes med en helseforvaltningslov
med folkevalgt styring av sykehusene både nasjonalt, regionalt og lokalt. Dette medlem mener
at Stortinget må ta tilbake makten over den nasjonale sykehuspolitikken. Ved
avvikling av helseforetaksmodellen mener dette medlem at ansvaret for
drift og utvikling av spesialisthelsetjenesten må desentraliseres
til sykehusstyrer som tilsvarer dagens helseforetak. Disse skal
styre innenfor rammene gitt av Stortinget i en nasjonal helse- og
sykehusplan. Sykehusstyrene skal komme til erstatning for dagens
helseforetak, og flertallet i styret skal være valgt av og blant
fylkestingsmedlemmene. Dette
medlem mener det må innføres stedlig ledelse ved alle sykehus, som
har det faglige ansvaret samt regnskaps- og personalansvar. Dette medlem viser
til at en slik avvikling av de regionale helseforetakene nødvendiggjør
at det etableres egne styrer for landsomfattende tjenester som IKT,
bygg osv.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
Norges geografi, med store avstander og manglende infrastruktur,
tilsier en desentralisert spesialisthelsetjeneste. Derfor mener
også disse medlemmer at
lokalsykehusene må styrkes. Det er et mål å gi likeverdige helsetjenester
uavhengig av bosted, enten det er akutt eller kronisk sykdom.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er bekymret
for at man i så stor grad har overlatt styringen av sykehusene til
de regionale helseforetakene. Det fører til et demokratisk, så vel
som faglig, styringsunderskudd. Disse medlemmer mener det
er på tide å gjennomføre en reversering av hele foretaksmodellen
og se på hvordan vi igjen kan få en styringsmodell med færre ledelsesledd
og der den regionale styringen av sykehusene overføres til dagens
nye fylkeskommuner og gjøres i samarbeid mellom fylkene der det
i dag er felles helseregioner.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og komme tilbake til Stortinget med et forslag
der helseforetaksmodellen avvikles og det etableres et styringssystem
med selvstendige sykehus underlagt regional styring. En slik endring
må sikre folkevalgt styring, stedlig og praksisnær ledelse og medbestemmelse
for de ansatte.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative
budsjett for 2021.
Disse medlemmer mener innsatsstyrt
finansiering (ISF) stimulerer til kostnadseffektiv pasientbehandling.
Samtidig må de aktivitetsbaserte ordningene legge til rette for
at de regionale helseforetakene kan innrette sine tjenestetilbud
i tråd med ønskede prioriteringer og faglige behov. Etter snart
fem år med en ISF-sats på 50 pst. ser man gode resultater, blant
annet for ventetid. Disse
medlemmer ønsker å øke andelen innsatsstyrt finansiering til
minimum 60 pst. På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å øke
andelen innsatsstyrt finansiering til 60 pst. i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett for 2021.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
lokalsykehusene taper på en ordning med høy innsatsstyrt finansiering,
og mener at lokalsykehus må rammefinansieres.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det er en rekke uheldige konsekvenser av bruken av innsatsstyrt
finansiering. I stedet for å gi insentiver til best og riktigst
behandling belønner dagens system mye behandling av enkle pasienter.
Det gir også insentiver til at helsepersonell bruker av en ellers
presset tid til å kode riktig.
Disse medlemmer mener det
også er eksempler på at tilnærmet samme behandling gir ulikt utslag
i DRG-poeng, noe man blant annet har sett når keisersnitt utløser
færre poeng enn tilsvarende operasjoner på andre avdelinger. Disse medlemmer viser
videre til at landet er avhengig av et helsevesen med høy faglig
integritet og rask omstillingsevne. I mars 2020, da koronapandemien
for alvor rammet, så vi et slikt helsevesen. I løpet av få dager
ble sykehusarealer og personell omdisponert og tilpasset en ny hverdag. Disse medlemmer er
bekymret for at dette skjedde på tross av, og ikke på grunn av,
ordningen med innsatsstyrt finansiering.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser Dokument 8:94
S (2019–2020) og Innst. 367 S (2019–2020), der medlemmene fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti foreslo å fjerne bruken av innsatsstyrt
finansiering i spesialisthelsetjenesten under koronapandemien og erstatte
tilskuddet til sykehusene med et grunnbeløp for hele 2020. Det ble
nedstemt i Stortinget, og regjeringens kompensasjon til sykehusene
var avkortet med 388 mill. kroner i saldert budsjett. Disse medlemmer viser
til at Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti foreslo full kompensasjon. Disse medlemmer mener
at erfaringene med covid-19-pandemien har vist at betalingssystemene
er for lite fleksible og ikke gir sykehusene det handlingsrommet
de trenger når krisen inntreffer. Slik har man havnet i en situasjon
der sykehusene nå blir straffet for rask omstilling og for å redde liv.
Disse medlemmer mener sykehusene
vil få en bedre og sterkere faglig styring ved at man avvikler innsatsstyrt
finansiering og innfører full rammebevilgning til sykehusene, og
viser til Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti sine forslag
ved behandlingen av statsbudsjettet for 2021.
Disse medlemmer mener innføring
av rammefinansiering først bør skje for fødselsomsorg, psykisk helsevern
og tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at ansatte i helsevesenet er vår viktigste helseressurs, og at vi
står midt i en bemanningskrise. Disse medlemmer mener det
er avgjørende at vi har et styringssystem som har å beholde og utdanne
helsepersonell som et av de høyest prioriterte områdene. Disse medlemmer viser
til at til tross for at helseministeren flere ganger har uttrykt
behov for flere faste stillinger, satt han passivt og så på da Sykehuset
Østfold gikk til rettsak mot egne ansatte som ønsket hele stillinger.
Dette er bare ett av mange eksempler på at den sittende regjeringen
ikke tar bemanningskrisen i helsevesenet på alvor.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Innst. 255 S (2019–2020),
jf. Meld. St. 7 (2019–2020), der Sosialistisk Venstreparti fremmet forslag
om at regjeringen må sørge for at alle helseforetak systematisk
kartlegger behovet for helsepersonell de kommende årene og utarbeider
strategiske planer for å beholde og rekruttere ansatte, i tråd med
Riksrevisjonens anbefaling.