1.3.1 Den nasjonale oppfølgingen av bærekraftsmålene har ikke vært godt nok koordinert
Riksrevisjonen vurderer
det som kritikkverdig at arbeidet med den nasjonale oppfølgingen
av bærekraftsmålene de fire første årene ikke har vært koordinert
på en måte som ivaretar 2030-agendaens forventninger om en helhetlig
og tverrsektoriell tilnærming. Organiseringen har resultert i en
stykkevis og delt oppfølging, og det har tatt lang tid før det er
blitt lagt til rette for nasjonal implementering av bærekraftsmålene
i samsvar med 2030-agendaen.
Med virkning fra
2020 har kommunal- og moderniseringsministeren fått ansvaret for
koordinering av regjeringens arbeid med bærekraftsmålene. Dette
er gjort for å sikre en sterkere koordinering av den nasjonale oppfølgingen
av bærekraftsmålene for at målene følges opp i sammenheng i sterkere
grad enn det som er blitt gjort fram til 2020.
Ifølge 2030-agendaen
er målene og delmålene universelle og vil involvere alle verdens
land. 2030-agendaen anerkjenner at de tre forskjellige dimensjonene
ved bærekraftig utvikling; den økonomiske, sosiale og miljømessige,
er forbundet med hverandre og forplikter til en integrert og balansert
tilnærming for å oppnå bærekraftig utvikling. At målene og delmålene
er gjensidig forbundet med hverandre, viser kompleksiteten og de tverrsektorielle
aspektene ved 2030-agendaen og bærekraftsmålene.
Oppfølging av bærekraftsmålene
nasjonalt legger opp til en helhetlig, balansert tilnærming der
mål og delmål må ses i sammenheng. FNs indikatorsett er et sentralt
utgangspunkt for oppfølging av bærekraftsmålene på alle nivåer.
Av agendaen framgår
at det enkelte lands regjering er ansvarlig for å følge opp og sørge
for gjennomføring på nasjonalt, regionalt og globalt nivå. I Innst.
440 S (2016–2017), jf. Meld. St. 24 (2016–2017), pekte utenriks-
og forsvarskomiteen på at bærekraftsmålene forplikter alle land.
2030-agendaen legger ikke føringer for hvordan landene skal organisere
arbeidet med den nasjonale oppfølgingen av bærekraftsmålene. Men
siden 2030-agendaen er kompleks og sektorovergripende, krever oppfølgingen
av agendaen en helhetlig tilnærming som ser bærekraftsmålene i sammenheng
slik at de tre dimensjonene for bærekraftig utvikling, den sosiale,
økonomiske og miljømessige, kan bli ivaretatt på en god og balansert
måte. Det er derfor viktig at den valgte organiseringen ivaretar
en slik helhetlig oppfølging, og det er nødvendig at arbeidet blir
styrt på et overordnet nivå med tydelig ansvar og tilstrekkelig
koordinering.
Regjeringen besluttet
i 2016 at sektorprinsippet skulle ligge til grunn for organiseringen
av den nasjonale oppfølgingen av bærekraftsmålene. De 17 bærekraftsmålene
ble fordelt på 12 departementer som hver fikk koordineringsansvar
for ett eller flere bærekraftsmål, og dette framkommer i tabell
1. Ansvaret til de koordinerende departementene inkluderer å samordne
oppfølgingen av de enkelte hovedmålene og trekke inn andre departementer
som er involvert. Regjeringen la vekt på at oppfølgingen ikke skulle
medføre nye og ressurskrevende prosesser, og at bærekraftsmålene
skulle være integrert i den ordinære politikkutformingen framfor
å følge et separat spor.
Tabell 1 Koordineringsansvarlige
departementer for hvert av de 17 bærekraftsmålene per 31. desember
2019
Nr.
|
Bærekraftsmål
|
Koordinerende departement
|
1
|
Utrydde
alle former for fattigdom i hele verden
|
Arbeids-
og sosialdepartementet
|
2
|
Utrydde
sult, oppnå matsikkerhet og bedre ernæring, og fremme bærekraftig
landbruk
|
Landbruks-
og matdepartementet
|
3
|
Sikre
god helse og fremme livskvalitet for alle, uansett alder
|
Helse-
og omsorgsdepartementet
|
4
|
Sikre
inkluderende, rettferdig og god utdanning og fremme muligheter for
livslang læring for alle
|
Kunnskapsdepartementet
|
5
|
Oppnå
likestilling og styrke jenters og kvinners stilling
|
Kulturdepartementet
|
6
|
Sikre
bærekraftig vannforvaltning og tilgang til vann og
gode sanitærforhold for alle
|
Klima-
og miljødepartementet
|
7
|
Sikre
tilgang til pålitelig, bærekraftig og moderne energi til
en overkommelig pris for alle
|
Olje-
og energidepartementet
|
8
|
Fremme
varig, inkluderende og bærekraftig økonomisk vekst, full sysselsetting
og anstendig arbeid for alle
|
Finansdepartementet
|
9
|
Bygge
solid infrastruktur, fremme inkluderende og bærekraftig industrialisering
og bidra til innovasjon
|
Nærings-
og fiskeridepartementet
|
10
|
Redusere
ulikhet i og mellom land
|
Finansdepartementet
|
11
|
Gjøre
byer og bosettinger inkluderende, trygge, robuste og bærekraftige
|
Kommunal-
og moderniseringsdepartementet
|
12
|
Sikre
bærekraftige forbruks- og produksjonsmønstre
|
Klima-
og miljødepartementet
|
13
|
Handle
umiddelbart for å bekjempe klimaendringene og konsekvensene av dem
|
Klima-
og miljødepartementet
|
14
|
Bevare
og bruke hav og marine ressurser på en måte som fremmer bærekraftig
utvikling
|
Nærings-
og fiskeridepartementet
|
15
|
Beskytte,
gjenopprette og fremme bærekraftig bruk av økosystemer, sikre bærekraftig
skogforvaltning, bekjempe ørkenspredning, stanse og reversere landforringelse
samt stanse tap av artsmangfold
|
Klima-
og miljødepartementet
|
16
|
Fremme
fredelige og inkluderende samfunn med sikte på bærekraftig utvikling,
sørge for tilgang til rettsvern for alle
og bygge velfungerende, ansvarlige og inkluderende institusjoner
på alle nivåer
|
Justis-
og beredskapsdepartementet
|
17
|
Styrke
gjennomføringsmidlene og fornye globale partnerskap for bærekraftig
utvikling
|
Utenriksdepartementet
|
Kilde: Finansdepartementet
Regjeringen har koordineringsansvaret
for alle deler av sin politikk, inkludert arbeidet med bærekraftsmålene.
I den valgte modellen er det ingen av departementene eller noen
annen dedikert enhet som fram til 2020 har hatt et overordnet, helhetlig
ansvar for styring og koordinering av den nasjonale oppfølgingen av
bærekraftsmålene. Ut fra arbeidsdelingen som ble forelagt Stortinget
i nasjonalbudsjettet for 2017, har de eneste koordinerende elementene
fram til 2020 vært at Finansdepartementet har sammenstilt rapporteringen om
oppfølgingen av bærekraftsmålene i nasjonalbudsjettet, og opprettelsen
av et interdepartementalt forum. Finansdepartementet har ut over
dette ikke hatt, eller tatt, et ansvar for overordnet nasjonal styring
og oppfølging. Utenriksdepartementet har ansvaret for koordinering
av oppfølgingen internasjonalt, inkludert rapporteringen til FN.
I 2018 ble det etablert
et interdepartementalt forum for bærekraftsmålene i regi av Utenriksdepartementet
i samarbeid med Finansdepartementet. Forumet møtes to ganger årlig
og tar hovedsakelig for seg temaer av praktisk art, som rapportering,
indikatorer og statistikk. Forumet har imidlertid ikke fungert som
et overordnet organ for beslutninger om strategier og koordinering.
Det er også etablert et annet forum, Samstemthetsforum, der bærekraftsmålene
er sentrale. Samstemthetsforumet ble etablert av regjeringen i 2018
og ledes av Utenriksdepartementet. Dette forumet arbeider med samstemt
politikk for utvikling relatert til bistand og ikke med nasjonal
oppfølging av bærekraftsmålene.
Organiseringen har
medført at hvert av de 12 departementene med koordineringsansvar
har hatt ansvar for å følge opp alle aspekter for sine bærekraftsmål.
Det at 2030-agendaen i en tidlig fase ble oppfattet bare å gjelde
utviklingsland og utviklingspolitikk, samt at det ikke har vært
noe departement som har hatt et overordnet koordineringsansvar,
har medført sen og varierende forankring av 2030-agendaen blant
departementene. Slik arbeidet har vært organisert fram til 2020,
kan det ikke forventes at det enkelte departement har hatt en helhetlig,
strategisk tilnærming til 2030-agendaen.
Det at det ikke
er noe departement eller dedikert enhet som har hatt ansvaret for
helheten og sammenhengen mellom bærekraftsmålene, innebærer at alle beslutninger
om arbeidet med bærekraftsmål er overlatt til det enkelte departement
eller til regjeringen. Selv om enkeltdepartementer har arbeidet
godt med bærekraftsmål som de har ansvar for, har det ikke vært
noen som vurderer, analyserer eller følger opp betydningen av enkeltresultater
for helheten. Fraværet av overordnet og helhetlig styring medfører
at målkonflikter ikke blir identifisert og håndtert for å få en
samstemt gjennomføring av bærekraftsmålene, og at det ikke legges
tilstrekkelig vekt på framdrift, resultater og måloppnåelse totalt
sett. Videre vil det være risiko for at det ikke prioriteres mellom
bærekraftsmål for å oppnå det beste resultatet samlet sett.