Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til representantforslaget Dokument
8:79 S (2020–2021).
Komiteen viser til forenklingene
gjort i førerkortforskriften de siste årene som hevet kravet for
helseattest for fornyelse av førerkort til 80 år, samt at den omstridte
kognitive testen ikke lenger skulle være obligatorisk. Komiteen viser
til at disse endringene var begrunnet i å gjøre hverdagen for landets
eldre bilførere enklere og å sørge for at det ble mindre byråkratisk
og tidkrevende for fastlegene, uten at det gikk ut over trafikksikkerheten.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, ser på representantforslaget
som en naturlig fortsettelse av forenklingene som ble gjennomført
i 2019.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til følgende forslag i
Innst. 346 S (2017–2018) som ble fremmet av Representantene fra
Arbeiderpartiet og Senterpartiet i Stortinget i 2018:
«Stortinget ber regjeringen
fremme nødvendige forslag om endringer i regelverket for fornyelse
av førerkort, slik at bilførere over 75 år ikke trenger å fremvise helseattest,
og slik at førerkort er gyldig i 10 eller 15 år uavhengig av alder.»
Disse medlemmer vil påpeke
at det bare var Arbeiderpartiet og Senterpartiet som stemte for
forslaget, så det ble dessverre nedstemt i Stortinget. I mellomtiden er
grensen for når det kreves helseattest, økt fra 75 til 80 år.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet er fortsatt av den mening at en egen helseattest
fore eldre bilførere ikke er ønskelig, og registrerer at flere partier
nå har konkludert med det samme. Disse medlemmer støtter representantforslaget
fra representantene fra Sosialistisk Venstreparti.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at det var Fremskrittspartiets
samferdselsminister Jon Georg Dale som satte i gang arbeidet med
forenklinger i forbindelse med fornyelse av førerkort for eldre
sjåfører, og det var Dale som fikk gjennomført endringene i 2019.
Det var nettopp for å gjøre hverdagen enklere at det var viktig
for Fremskrittspartiet i regjering å få myket opp et regelverk som
ble oppfattet som urimelig. Disse medlemmer viser til at forenklingene
var i tråd med den felles faglige tilrådingen fra Vegdirektoratet
og Helsedirektoratet, samtidig som det ble understreket at utviklingen
måtte følges nøye for å sikre at oppmykningene fikk god nok effekt. Disse medlemmer mener
forslaget i denne saken er en naturlig fortsettelse av det arbeidet
Fremskrittspartiet satte i gang fra Samferdselsdepartementet, og
må sees i sammenheng med forenklingene innført i 2019.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det er rundt 60 000
personer over 80 år med førerkort i Norge. Selv om det er flere
eldre som kjører bil, har antall drepte eller skadde eldre førere
gått ned.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, vil framheve at det ikke er sterke nok trafikksikkerhetsmessige
grunner til å særbehandle denne aldersgruppa med obligatorisk helseattest.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil understreke at de kognitive
testene som har vært gjennomført for helseattestene, i svært liten
grad måler kjøreevne og kjøreferdigheter. Derimot er det respektløst overfor
eldre å gjennomføre disse testene, og de virker nedverdigende. Mye
tyder også på at disse testene begunstiger mennesker med akademisk
bakgrunn gjennom teoretiske oppgaver, logikk m.m.
Flertallet vil understreke
at med Norges spredte befolkningsmønster er bilen et avgjørende
og viktig transportmiddel. Bilen er forbindelsen mellom hjem, kommunesenter,
arbeid, fritidsaktiviteter og butikker. Spesielt for eldre blir
livskvaliteten fullstendig endret den dagen de mister førerkortet.
De har god nok helse til fortsatt å bo hjemme, men kommer seg ikke
ut. Kollektivtilbudet kan være veldig dårlig eller helt fraværende. Alternativet
er en kostbar drosje. Resultatet er at mange blir isolert. Det er
det mange vitnesbyrd om.
Flertallet vil peke på at Sverige
og Danmark ikke har aldersbaserte medisinske tester for eldre bilførere. Det
har heller ikke Tyskland.
Flertallet vil understreke
at legene har meldeplikt, uansett alder på pasienten, dersom det
ved konsultasjoner er mistanke om at pasienten ikke oppfyller helsekravene
i førerkortforskriften.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, vil peke på at helseattestene har store samfunnsmessige
kostnader og skaper press på legekapasiteten.
Dette flertallet mener at det
etter en totalvurdering ikke er gode nok grunner for at Norge skal
beholde denne særnorske ordningen.
På denne bakgrunn
fremmer dette flertallet følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fjerne kravet om obligatorisk, aldersbestemt helseattest
for eldre som grunnlag for førerkort.»
Dette flertallet vil
samtidig understreke at fjerning av ordningen med helseattest for
de over 80 år ikke betyr at de som ikke er skikket til å kjøre bil,
nå kan gjøre det. Dette
flertallet vil understreke at det må være rutiner og ordninger
som gjør at de som ikke er skikket til å kjøre bil, fratas førerkortet,
og at dette må gjøres uavhengig av førerens alder.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det er gode kontrollmekanismer, slik
at de som ikke er skikket til å kjøre bil, fratas førerkortet, og
at dette gjøres uavhengig av alder.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at Helsedirektoratet og Vegdirektoratet
gjorde en faglig utredning av reglene for obligatorisk helseattest
for eldre bilførere i 2019. Målet var å forenkle førerkortreglene
og sørge for at reglene bygger mest mulig på oppdatert kunnskap.
Det ble i dette arbeidet vurdert å avvikle ordningen med helseattest,
men det ble ikke anbefalt. Den felles faglige tilrådingen var at
aldersgrensen burde heves fra 75 år til 80 år, og at den kognitive
testen utført av fastleger ikke lenger er obligatorisk.
Disse medlemmer understreker
at den kognitive testen ikke lenger er obligatorisk og at det skal
gjøres en individuell vurdering i hver enkelt sak. Dersom det er slik
at fastleger fortsatt utfører testen automatisk, bør det vurderes
om det er behov for oppdatert informasjon og veiledning til fastlegene
fra Helsedirektoratets side.
Disse medlemmer viser til de
faglige rådene og mener en bør avvente og se effekten av endringene
i regler for førerkort for eldre før en gjør ytterligere endringer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, mener det er viktig at eldre som har måttet
ta de kognitive testene i 2019 og senere, skal få en ny mulighet
til å få vurdert sin egnethet til å kjøre bil.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen se på muligheter for hvordan de som allerede har
blitt fratatt førerkortet som følge av de kognitive testene, kan
få mulighet til å få en ny vurdering av sin egnethet til å kjøre
bil, og at regjeringen kommer tilbake til Stortinget på egnet måte
med forslag til løsning i løpet av våren 2021.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet har forståelse for at det for mange oppleves
som inngripende å måtte ha helseattest for å få fornyet førerkortet
etter passerte 80 år. For disse medlemmer er det avgjørende
at fornying av førerkort er en enkel og ubyråkratisk ordning som
ikke skaper en større ulempe enn nødvendig. Disse medlemmer vil henstille
til statsråden å finne gode praktiske løsninger som gjør at fornyelse
av førerkort ikke blir en mer komplisert affære enn nødvendig. Videre
viser disse medlemmer til
statsrådens vurdering av forslaget, der han skriver:
«I utredningen fra
februar 2019 ble kvaliteten og effekten av de kognitive testene
som benyttes vurdert, og det ble understreket at Førerkortveilederen
(IS-2541) ikke legger opp til at disse skal benyttes uten at andre funn
eller opplysninger gir grunnlag for det. De anbefalte testene skal
benyttes ved mistanke om kognitiv svikt, ikke som screening av alle
over en viss alder. Videre fulgte Helse- og omsorgsdepartementet
opp ved å gi Helsedirektoratet i oppdrag å informere fastleger og fylkesmenn
om at de kognitive testene kun skal benyttes ved mistanke om kognitiv
svikt, dvs. i tråd med veilederen. Helsedirektoratet ble også bedt
om å vurdere ulike metoder som på en effektiv måte kan fange opp kollektiv
svikt som kan påvirke førerferdighetene.»
For disse medlemmer er det avgjørende
at de kognitive testene kun skal benyttes ved mistanke om kognitiv
svikt. Alder i seg selv er ikke grunnlag for å gjennomføre en slik
test.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen foreta en gjennomgang av hvordan dagens ordning
for obligatorisk helsetest for fornyelse av førerkort fungerer,
og utrede om det er forsvarlig å heve aldersgrensen for obligatorisk
helsetest til 85 år.»
«Stortinget
ber regjeringen tydeliggjøre i Førerkortveilederen at de kognitive
testene kun skal benyttes ved mistanke om kognitiv svikt.»