Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag om opphevelse av krav til helseattest for førerkort for eldre

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fjerne kravet om obligatorisk, aldersbestemt helseattest for eldre som grunnlag for førerkort.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslaget.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til representantforslaget Dokument 8:79 S (2020–2021).

Komiteen viser til forenklingene gjort i førerkortforskriften de siste årene som hevet kravet for helseattest for fornyelse av førerkort til 80 år, samt at den omstridte kognitive testen ikke lenger skulle være obligatorisk. Komiteen viser til at disse endringene var begrunnet i å gjøre hverdagen for landets eldre bilførere enklere og å sørge for at det ble mindre byråkratisk og tidkrevende for fastlegene, uten at det gikk ut over trafikksikkerheten.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, ser på representantforslaget som en naturlig fortsettelse av forenklingene som ble gjennomført i 2019.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til følgende forslag i Innst. 346 S (2017–2018) som ble fremmet av Representantene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet i Stortinget i 2018:

«Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige forslag om endringer i regelverket for fornyelse av førerkort, slik at bilførere over 75 år ikke trenger å fremvise helseattest, og slik at førerkort er gyldig i 10 eller 15 år uavhengig av alder.»

Disse medlemmer vil påpeke at det bare var Arbeiderpartiet og Senterpartiet som stemte for forslaget, så det ble dessverre nedstemt i Stortinget. I mellomtiden er grensen for når det kreves helseattest, økt fra 75 til 80 år.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er fortsatt av den mening at en egen helseattest fore eldre bilførere ikke er ønskelig, og registrerer at flere partier nå har konkludert med det samme. Disse medlemmer støtter representantforslaget fra representantene fra Sosialistisk Venstreparti.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at det var Fremskrittspartiets samferdselsminister Jon Georg Dale som satte i gang arbeidet med forenklinger i forbindelse med fornyelse av førerkort for eldre sjåfører, og det var Dale som fikk gjennomført endringene i 2019. Det var nettopp for å gjøre hverdagen enklere at det var viktig for Fremskrittspartiet i regjering å få myket opp et regelverk som ble oppfattet som urimelig. Disse medlemmer viser til at forenklingene var i tråd med den felles faglige tilrådingen fra Vegdirektoratet og Helsedirektoratet, samtidig som det ble understreket at utviklingen måtte følges nøye for å sikre at oppmykningene fikk god nok effekt. Disse medlemmer mener forslaget i denne saken er en naturlig fortsettelse av det arbeidet Fremskrittspartiet satte i gang fra Samferdselsdepartementet, og må sees i sammenheng med forenklingene innført i 2019.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det er rundt 60 000 personer over 80 år med førerkort i Norge. Selv om det er flere eldre som kjører bil, har antall drepte eller skadde eldre førere gått ned.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil framheve at det ikke er sterke nok trafikksikkerhetsmessige grunner til å særbehandle denne aldersgruppa med obligatorisk helseattest.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil understreke at de kognitive testene som har vært gjennomført for helseattestene, i svært liten grad måler kjøreevne og kjøreferdigheter. Derimot er det respektløst overfor eldre å gjennomføre disse testene, og de virker nedverdigende. Mye tyder også på at disse testene begunstiger mennesker med akademisk bakgrunn gjennom teoretiske oppgaver, logikk m.m.

Flertallet vil understreke at med Norges spredte befolkningsmønster er bilen et avgjørende og viktig transportmiddel. Bilen er forbindelsen mellom hjem, kommunesenter, arbeid, fritidsaktiviteter og butikker. Spesielt for eldre blir livskvaliteten fullstendig endret den dagen de mister førerkortet. De har god nok helse til fortsatt å bo hjemme, men kommer seg ikke ut. Kollektivtilbudet kan være veldig dårlig eller helt fraværende. Alternativet er en kostbar drosje. Resultatet er at mange blir isolert. Det er det mange vitnesbyrd om.

Flertallet vil peke på at Sverige og Danmark ikke har aldersbaserte medisinske tester for eldre bilførere. Det har heller ikke Tyskland.

Flertallet vil understreke at legene har meldeplikt, uansett alder på pasienten, dersom det ved konsultasjoner er mistanke om at pasienten ikke oppfyller helsekravene i førerkortforskriften.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil peke på at helseattestene har store samfunnsmessige kostnader og skaper press på legekapasiteten.

Dette flertallet mener at det etter en totalvurdering ikke er gode nok grunner for at Norge skal beholde denne særnorske ordningen.

På denne bakgrunn fremmer dette flertallet følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fjerne kravet om obligatorisk, aldersbestemt helseattest for eldre som grunnlag for førerkort.»

Dette flertallet vil samtidig understreke at fjerning av ordningen med helseattest for de over 80 år ikke betyr at de som ikke er skikket til å kjøre bil, nå kan gjøre det. Dette flertallet vil understreke at det må være rutiner og ordninger som gjør at de som ikke er skikket til å kjøre bil, fratas førerkortet, og at dette må gjøres uavhengig av førerens alder.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at det er gode kontrollmekanismer, slik at de som ikke er skikket til å kjøre bil, fratas førerkortet, og at dette gjøres uavhengig av alder.»

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til at Helsedirektoratet og Vegdirektoratet gjorde en faglig utredning av reglene for obligatorisk helseattest for eldre bilførere i 2019. Målet var å forenkle førerkortreglene og sørge for at reglene bygger mest mulig på oppdatert kunnskap. Det ble i dette arbeidet vurdert å avvikle ordningen med helseattest, men det ble ikke anbefalt. Den felles faglige tilrådingen var at aldersgrensen burde heves fra 75 år til 80 år, og at den kognitive testen utført av fastleger ikke lenger er obligatorisk.

Disse medlemmer understreker at den kognitive testen ikke lenger er obligatorisk og at det skal gjøres en individuell vurdering i hver enkelt sak. Dersom det er slik at fastleger fortsatt utfører testen automatisk, bør det vurderes om det er behov for oppdatert informasjon og veiledning til fastlegene fra Helsedirektoratets side.

Disse medlemmer viser til de faglige rådene og mener en bør avvente og se effekten av endringene i regler for førerkort for eldre før en gjør ytterligere endringer.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener det er viktig at eldre som har måttet ta de kognitive testene i 2019 og senere, skal få en ny mulighet til å få vurdert sin egnethet til å kjøre bil.

Flertallet fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen se på muligheter for hvordan de som allerede har blitt fratatt førerkortet som følge av de kognitive testene, kan få mulighet til å få en ny vurdering av sin egnethet til å kjøre bil, og at regjeringen kommer tilbake til Stortinget på egnet måte med forslag til løsning i løpet av våren 2021.»

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet har forståelse for at det for mange oppleves som inngripende å måtte ha helseattest for å få fornyet førerkortet etter passerte 80 år. For disse medlemmer er det avgjørende at fornying av førerkort er en enkel og ubyråkratisk ordning som ikke skaper en større ulempe enn nødvendig. Disse medlemmer vil henstille til statsråden å finne gode praktiske løsninger som gjør at fornyelse av førerkort ikke blir en mer komplisert affære enn nødvendig. Videre viser disse medlemmer til statsrådens vurdering av forslaget, der han skriver:

«I utredningen fra februar 2019 ble kvaliteten og effekten av de kognitive testene som benyttes vurdert, og det ble understreket at Førerkortveilederen (IS-2541) ikke legger opp til at disse skal benyttes uten at andre funn eller opplysninger gir grunnlag for det. De anbefalte testene skal benyttes ved mistanke om kognitiv svikt, ikke som screening av alle over en viss alder. Videre fulgte Helse- og omsorgsdepartementet opp ved å gi Helsedirektoratet i oppdrag å informere fastleger og fylkesmenn om at de kognitive testene kun skal benyttes ved mistanke om kognitiv svikt, dvs. i tråd med veilederen. Helsedirektoratet ble også bedt om å vurdere ulike metoder som på en effektiv måte kan fange opp kollektiv svikt som kan påvirke førerferdighetene.»

For disse medlemmer er det avgjørende at de kognitive testene kun skal benyttes ved mistanke om kognitiv svikt. Alder i seg selv er ikke grunnlag for å gjennomføre en slik test.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av hvordan dagens ordning for obligatorisk helsetest for fornyelse av førerkort fungerer, og utrede om det er forsvarlig å heve aldersgrensen for obligatorisk helsetest til 85 år.»

«Stortinget ber regjeringen tydeliggjøre i Førerkortveilederen at de kognitive testene kun skal benyttes ved mistanke om kognitiv svikt.»

Forslag fra mindretall

Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen sørge for at det er gode kontrollmekanismer, slik at de som ikke er skikket til å kjøre bil, fratas førerkortet, og at dette gjøres uavhengig av alder.

Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 2

Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av hvordan dagens ordning for obligatorisk helsetest for fornyelse av førerkort fungerer, og utrede om det er forsvarlig å heve aldersgrensen for obligatorisk helsetest til 85 år.

Forslag 3

Stortinget ber regjeringen tydeliggjøre i Førerkortveilederen at de kognitive testene kun skal benyttes ved mistanke om kognitiv svikt.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
I

Stortinget ber regjeringen fjerne kravet om obligatorisk, aldersbestemt helseattest for eldre som grunnlag for førerkort.

II

Stortinget ber regjeringen se på muligheter for hvordan de som allerede har blitt fratatt førerkortet som følge av de kognitive testene, kan få mulighet til å få en ny vurdering av sin egnethet til å kjøre bil, og at regjeringen kommer tilbake til Stortinget på egnet måte med forslag til løsning i løpet av våren 2021.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 2. februar 2021

Helge Orten

Bård Hoksrud

leder

ordfører