Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, lederen Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg, Marianne
Marthinsen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes, Trond
Helleland, Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Siv Jensen, Christian Tybring-Gjedde og Morten Wold, fra Senterpartiet,
Emilie Enger Mehl og Liv Signe Navarsete, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Kristelig
Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal, viser til representantforslaget
om det forslagsstilleren mener er behovet for demokratisk forankring
av Norges arbeid i FNs sikkerhetsråd. Bakgrunnen er at Norge fra
1. januar 2021 trer inn som medlem av Sikkerhetsrådet for to år.
Komiteen viser til at representantforslaget
innebærer opprettelse av et nytt, ad hoc, konsultativt organ mellom
Stortinget og regjeringen for arbeidet i Sikkerhetsrådet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti understreker
at opprettelsen av et slikt organ forutsetter endringer i Stortingets
forretningsorden. Disse medlemmer understreker
at Stortinget ikke har tradisjon for å opprette midlertidige komiteer
og utvalg.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, kan ikke slutte seg til argumentet om at opprettelsen
av et slikt organ forutsetter endringer i Stortingets forretningsorden,
og vil påpeke at Stortingets forretningsorden § 18 om særskilte
komiteer åpner for at Stortinget unntaksvis kan nedsette egne komiteer
for å behandle saker av et bestemt slag. Stortinget kan selv vedta
å nedsette en slik komité basert på innstilling fra Stortingets
presidentskap; en endring av Stortingets forretningsorden er altså
ikke nødvendig. Stortinget har i løpet av det siste tiåret nedsatt
to ekstraordinære komiteer: Den særskilte komité for å behandle
spesielle saker vedrørende koronakrisen («koronakomiteen») og Den
særskilte komité til å behandle redegjørelse fra justisministeren
og forsvarsministeren i Stortingets møte 10. november 2011 om angrepene
22. juli («22. juli-komiteen»).
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Venstre og
Kristelig Folkeparti, legger til grunn at Stortingets institusjonelle
kontroll med regjeringen vil følge en innarbeidet funksjonsfordeling.
Parlamentarisk kontroll er, etter dette flertallets syn,
ikke slik forslagsstilleren henviser til. Den skjer som en etterfølgende
kontroll rettet mot avsluttede embetshandlinger. Stortinget ytrer
seg gjennom generelle vedtak i forkant, der regjeringen har et gjennomføringsansvar for
de aktuelle sektorområder. Etter at f.eks. et lovvedtak er truffet
av Stortinget, overlates rettsanvendelsen dels til forvaltningen
og dels til justis- og domstolsektoren. I tillegg har regjeringen
gjennom Grunnloven og konstitusjonell sedvane enekompetanseområder
– såkalte prerogativer – der Stortinget ikke griper inn av hensyn
til maktfordelingen og av hensynet til klare instruks- og ansvarslinjer.
Dette flertallet understreker
at selv om den konstitusjonelle kontrollen må foregå innenfor formelle
rammer, vil representantene på vanlig måte følge regjeringens arbeid
i Sikkerhetsrådet og ytre seg om dette eller anvende spørsmålsinstituttet
i Stortingets forretningsorden. Maktfordelingsprinsippet, med adskilte kompetanseområder
mellom statsmaktene, hviler på at Stortinget ikke involveres i regjeringens
embetsførsel.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til at innenfor utenriks- og forsvarsområdet står regjeringens prerogativer
særlig sterkt, både fordi det må kunne tas raske beslutninger, og
fordi det er den utøvede makt som representerer Norge utad. Det
er etter disse
medlemmers oppfatning ikke plass til noen rådgiverrolle for
Stortinget overfor regjeringen. Stortinget kan treffe vedtak innenfor
sin grunnlovskompetanse eller utøve etterkontroll.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil på juridisk, politisk og historisk
grunnlag markere sin uenighet i påstanden «[i]nnenfor utenriks- og
forsvarsområdet står regjeringens prerogativer særlig sterkt.» Forskjellene
mellom utenriks- og forsvarspolitikken kommer tydelig fram i Grunnloven
§§ 25 og 26: Mens regjeringen ifølge § 26 første ledd har særskilt
beslutningskompetanse innen utenrikspolitikken, fastslår § 25 første
ledd at forsvarsmakten ikke kan «forøkes eller forminskes uten Stortingets
samtykke». Disse medlemmer erkjenner
altså regjeringens særrett (prerogativ) innen utenrikspolitikken,
men vil understreke at det samme ikke kan sies om forsvarspolitikken.
Det ville innebære en dramatisk endring av norsk utenriks- og forsvarspolitikk
om et stortingsflertall skulle gi uttrykk for at regjeringens særrett
i utenrikspolitikken også gjelder forsvarspolitikken.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at regjeringen selv kan velge å konsultere Stortinget i forkant
av viktige saker. Til dette formål er det etablert et konsultasjonsorgan
mellom regjeringen og Stortinget, i form av Den utvidede utenriks-
og forsvarskomité (DUUFK), som vil kunne stå til rådighet hvis regjeringen
ønsker å forhøre seg om synspunkter fra Stortingets ulike grupper.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Venstre og
Kristelig Folkeparti, vil mene at konsultasjon og orientering
vedrørende Norges arbeid i FNs sikkerhetsråd hensiktsmessig vil
kunne finne sted i DUUFK.
Dette flertallet anser forslagsstillerens
henvisning til Stortingets Europautvalg som lite treffende. EØS-avtalen
står i en særstilling ved at Stortingets egen lovgivningskompetanse
berøres, og at eventuell tilslutning til de ulike rettsakter fra
EU/EØS får praktiske konsekvenser for Stortingets etterfølgende
lovgivning. Dette
flertallet påpeker at vedtak og resolusjoner fra FNs sikkerhetsråd
i all hovedsak ikke vil være gjenstand for en slik behandling i
Stortinget.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener også
at ønsket om fremleggelse av såkalte stemmebytteavtaler inngått
under kandidaturkampanjen for Norges plass i Sikkerhetsrådet, slik
representantforslaget etterspør, er uttrykt på en misvisende måte.
Det er en del av ordinær diplomatisk virksomhet å sondere holdninger
hos andre lands diplomater, både for å orientere seg og i noen grad
opptre samlet om å bearbeide initiativer og forslag, og hvor partene
opptrer i gjensidig forståelse med andre. Dette omtales gjerne som
«reciprocal understanding». Norge påtar seg ikke forpliktelser som
vil binde folkerettslig, da slike avtaler forutsettes inngått etter traktatretten.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Venstre og
Kristelig Folkeparti, legger til grunn at regjeringen orienterer
Stortinget om utenrikspolitiske spørsmål på egnet måte, enten det
er spørsmål som fremkommer gjennom norsk deltagelse i FNs sikkerhetsråd
eller regjeringens øvrige arbeid internasjonalt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti finner
etter dette i utgangspunktet ikke noe grunnlag for å etablere en
ny ordning, men vil kunne akseptere en redegjørelse som et kompromiss.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at arbeidet med kampanjen for Norges kandidatur ble gjennomført gjennom
ordinær diplomatisk virksomhet, og at en detaljert oversikt over
samtlige kostnader forbundet med denne er publisert på regjeringens
nettsider.
Flertallet vil tilrå at forslaget
avvises.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at FNs sikkerhetsråds ansvar
er å løse internasjonale interessekonflikter gjennom dialog. Rådet
anses derfor å være en viktig arena for verdens stormakter for å
løse potensielle konflikter på fredelig vis. Disse medlemmer frykter imidlertid
at et aktivt norsk engasjement og standpunkt i viktige internasjonale
spørsmål kan bidra til at Norge helt unødvendig kommer i konflikt
med interessene til ett eller flere av landene med fast sete i rådet.
Dette kan etter disse medlemmers vurdering
føre til at Norge settes under press som potensielt vil kunne skade
nasjonale interesser, ikke minst innenfor internasjonal handel. Disse medlemmer mener
at et norsk medlemskap i Sikkerhetsrådet vil føre til at Norges
interesser utsettes for unødvendig risiko i en tid preget av økte
spenninger og stormaktsrivalisering, der vestlige verdier i økende
grad er under press. Disse
medlemmer mener på dette grunnlag at Norge burde ha trukket
sitt kandidatur til Sikkerhetsrådet. Disse medlemmer mener det er svært
viktig å sikre offentlig debatt og demokratisk forankring av Norges
standpunkter i Sikkerhetsrådet, særlig der det berører stormaktene. Disse medlemmer mener
videre det er viktig at nasjonalforsamlingen blir gjort kjent med
dilemmaer og potensielle utfordringer som berører norske interesser. Disse medlemmer viser
til at det er presedens for at Stortinget under ekstraordinære omstendigheter
oppretter midlertidige komiteer og utvalg, og mener at det norske
medlemskapet i FNs sikkerhetsråd kan rettferdiggjøre opprettelse av
et adhocorgan. Disse
medlemmer gir derfor sin støtte til forslag 1 og 2 i det foreliggende
representantforslaget.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti anerkjenner viktigheten av at
Norges rolle, initiativer og posisjonering i FNs sikkerhetsråd blir gjenstand
for både Stortingets oppmerksomhet og kritisk, offentlig debatt.
Gjennom deltakelsen i Sikkerhetsrådet blir Norge en aktør på en
arena hvor stormaktsspill og rivalisering preger dagsordenen. Deltakelsen
vil gjøre at norske myndigheter blir møtt med større interesse internasjonalt,
og at risikoen for å havne under press øker. I en slik situasjon
vil dette medlem påpeke verdien av både demokratisk forankring og åpenhet,
både overfor det folkevalgte organ regjeringen står til ansvar for,
og, viktigst av alt, befolkningen som både storting og regjering
svarer til.
Dette medlem peker på at Stortinget,
på tross av regjeringens særretter (prerogativer) i utøvelsen av utenrikspolitikken,
har lang tradisjon for nettopp å diskutere både utenrikspolitiske
hovedlinjer og norske posisjoner i internasjonale samarbeidsforum.
Videre viser dette
medlem også til at stortingsarbeidet som helhet i lengre tid
har gått gjennom en internasjonaliseringsprosess, hvor en lang rekke
komiteer arbeider aktivt med spørsmål som kan gjøre seg gjeldende
på FNs sikkerhetsråds agenda. Dette medlem påpeker videre
at deltakelsen i Sikkerhetsrådet vil medføre at Norge må ta stilling
i en rekke saker som ligger i kjernen av rivaliseringen mellom stormaktene,
og at det ikke kan utelukkes at flere av dem vil kunne påvirke eller
berøre både overordnede prioriteringer og spesielt avgjørende hensyn
i norsk utenriks- og sikkerhetspolitikk. At Stortinget da konsulteres
på egnet måte, bør være en selvfølge. Likevel bør både regjeringen
og Stortinget være forberedt på at de begrensede kanalene som i
dag eksisterer for konsultasjon og debatt om utenriks- og sikkerhetspolitiske
enkeltsaker, ikke nødvendigvis er tilstrekkelige eller egnede for
å sikre den forankring, åpenhet og gjensidige tillit som det norske
arbeidet i FNs sikkerhetsråd bør bære preg av.
Dette medlem ønsker derfor
initiativet om en bredere debatt om åpenhet og Stortingets rolle
i det norske arbeidet i FNs sikkerhetsråd velkommen. Dette medlem viser
til utenriksministerens uttalelse av 2. desember 2020 om det ovennevnte
representantforslag, hvor det vektlegges at Stortinget vil bli orientert gjennom
Den utvidede utenriks- og forsvarskomité (DUUFK). Dette medlem understreker at
DUUFK er et svært lite egnet forum for kontinuerlig oppfølging av et
medlemskap som vil ha stor betydning for Norges utenrikspolitiske
prioriteringer de neste to år. Dersom regjeringens konsultasjoner
med Stortinget begrenser seg til sporadiske orienteringer i DUUFK,
kan man ende opp i en situasjon der Stortingets rolle og mulighet
til debatt blir svært begrenset.
Dette medlem ser derfor behovet
for en bredere og mer åpen konsultasjonsmekanisme i forbindelse med
den norske deltakelsen i FNs sikkerhetsråd.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Det opprettes
en midlertidig ordning etter modell av Europautvalget om foreleggelse
av saker av viktighet for Norge, med varighet så lenge Norge er
medlem av FNs sikkerhetsråd. Ordningen har til hensikt å sikre offentlig
debatt, demokratisk forankring og legitimitet til regjeringens politikk
i Sikkerhetsrådet.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti minner om at utenriksministeren
selv la vekt på offentlig åpenhet og gjennomsiktighet som viktige
prinsipper i arbeidet med FNs sikkerhetsråd i sin redegjørelse for Stortinget
8. desember 2020. Utenriksministeren fremhevet en ambisjon om regelmessig
kontakt med relevante sivilsamfunnsaktører og forskningsmiljø og
om et offentlig ordskifte om internasjonale spørsmål og sikkerhet
– både i Norge og internasjonalt. Disse medlemmer anser denne
ambisjonen som både riktig og nødvendig og mener at en institusjonalisering
av praksisen med regelmessige, åpne redegjørelser kan bidra til å
realisere den. I sammenheng med dette mener disse medlemmer videre at regjeringen
bør orientere spesifikt om det konkrete arbeidet med de prioriterte
temaområdene som regjeringen selv fremhevet i forkant av inntredenen
i Sikkerhetsrådet.
Komiteen ber
regjeringen, ut over den faste årlige utenrikspolitiske redegjørelse
for Stortinget, om å avholde en åpen redegjørelse som omhandler
norske satsingsområder og sentrale saker som har vært og kan antas
å komme til behandling i Sikkerhetsrådet i den tiden Norge er medlem
av rådet. Det bes også om at disse tema inngår i den faste årlige
utenrikspolitiske redegjørelsen.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at behovet for åpenhet
rundt Norges deltakelse i FNs sikkerhetsråd overskrider de kontinuerlige
vurderingene om saker på dets dagsorden. Regjeringen har tidligere
offentliggjort det økonomiske regnskapet for sikkerhetsrådskampanjen.
Kostnadene ved en slik kampanje strekker seg imidlertid ut over
dette. I opptakten til valget av Norge for sikkerhetsrådsperioden
2021–2022 var et av de mest omdiskuterte temaene hvilke former for
politisk gjenytelse til andre land Norge har forpliktet seg til,
herunder stemmebytteavtaler. Dette medlem anerkjenner at
det er nødvendig å finne en balanse mellom hensynet til åpenhet og
hensynet til ivaretakelse av mellomstatlige relasjoner i slike prosesser.
I tråd med åpenhetslinjen regjeringen tidligere har vist, mener dette medlem likevel
at en orientering om de eventuelle mellomstatlige forpliktelsene
og forståelsene som ble inngått eller kommunisert i forbindelse
med kampanjen, er betimelig og ønskelig.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen orientere Stortinget om de stemmebytteavtaler og
andre typer mellomstatlige forpliktelser eller forståelser som er
inngått i forbindelse med kampanjen for Norges sete i Sikkerhetsrådet.»