Brudd på rutiner for innkjøp
av institusjonsplasser
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
har identifisert brudd på rutiner for kjøp av institusjonsplasser. Bruddene
knyttes hovedsakelig til enkeltkjøp av institusjonstilbud til barn
med komplekse behov, som i utgangspunktet er vurdert til ikke å
få behovene sine dekket i ordinære institusjoner. Riksrevisjonens
undersøkelse viser at det er utfordrende å dimensjonere tilbudet
av institusjonsplasser riktig innenfor dagens system, da det ikke
alltid finnes ledige plasser som er tilpasset barnas behov. Dette
fører til flere enkeltkjøp. Det kan være behov for å øke fleksibiliteten
i dagens rammeavtaler, slik Ideelt Barnevernsforum tok til orde
for under høringen:
«Dagens rammeavtaler
er for lite fleksible. Avtalene trenger dessuten vilkår som gir
muligheter for å kunne stabilisere barn med omfattende problematikk
uten å måtte flytte. Erfaringen vår er helt tydelig. Har vi tilstrekkelig
med ressurser og disse brukes fornuftig i krevende perioder for
barna, skaper det stabilitet og trygghet, slik at barna etter hvert
slår seg til ro.»
Komiteen peker på at kostnadene
ved enkeltkjøp har mer enn doblet seg de siste årene, til tross
for politiske og faglige føringer om å redusere bruken av disse.
Under høringen viste flere til at det finnes stadig flere barn som
har behov for et hjelpetilbud som ikke finnes innenfor rammeavtalene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser også til undersøkelsens poeng om at konkurransesituasjonen
ved enkeltkjøp reelt sett ikke fungerer. Flertallet viser videre til
NOU 2020:13 Private aktører i velferdsstaten, som påpeker at det
er særlig krevende å fastsette, måle og kontrollere kvalitet i barnevernstjenester.
I barnevernet er det i stor grad skjønnspregede vurderinger og informasjonsasymmetri,
og effektene blir i mange tilfeller først synlige på sikt. Denne
kartleggingen viser også at det er få aktører som har det meste
av markedet, i tillegg til en økning av utenlandske aktører de senere
år.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre
og uavhengig representant Ulf Isak Leirstein, merker seg også
at KS ikke er veldig opptatt av om barnet får tilbud i en privat
eller statlig institusjon, og at det er viktig at ikke andre hensyn
enn barnets behov kommer i veien for å finne rett hjem til rett
barn.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og uavhengig representant
Ulf Isak Leirstein ønsker å påpeke at institusjonenes driftsform
og eierskap ikke problematiseres i Riksrevisjonens rapport.
Disse medlemmer viser til
høringssvaret til Ideelt barnevernsforum. Disse medlemmer vil understreke
at det ikke er grunnlag for å hevde at anbud som anskaffelsesform
ikke er kvalitetsfremmende. Det foreligger ikke kunnskap om at det
er systematiske kvalitetsforskjeller mellom offentlige, ideelle
og andre private institusjoners tilbud. Det foreligger heller ikke kunnskap
om kvalitetsforskjeller mellom tiltak og tjenester tilbudt av ideelle
og andre private aktører i barnevernet. Disse medlemmer ser derfor
ikke at det kan argumenteres ut fra et kvalitetshensyn for at tjenestene
bør leveres av det offentlige og ideelle alene.
Disse medlemmer påpeker at
NOU 2020:13 med tydelighet viser at et skille mellom ideelle og
andre private kan være vanskelig å sette, og at motivasjonen for
kvalitativt god drift ikke kan knyttes til selskapsform. Både aksjeselskap
og stiftelser kan ha ideell virksomhet som formål, med vedtekter
som styrer overskudd tilbake i driften av virksomheten eller til
andre deler av deres virksomhet.
Disse medlemmer mener at kombinasjonen
av offentlige, ideelle og private aktører sikrer mangfoldet av tjenester
i barnevernet, og mener ideelle og andre private aktører må brukes
på en måte som er til barnas beste.
Komiteen viser
til at Norge har en svært høy grad av fosterhjemsdekning, og at
det skal mye til før et barn søkes til institusjon. Dagens avtalestruktur
har ikke dekket behovene med hensyn til det kommunene ber om, og komiteen merker
seg at Bufetat vil se på endringer i avtalestruktur ved fornyelse
av avtalene i løpet av 2021. Komiteen mener det er behov
for en grundig vurdering av dagens avtaleregime, med mål om at det
innrettes bedre med tanke på akuttkapasitet, mangfold i tilbudet,
økt fleksibilitet og stabilitet i institusjonstilbudet. Komiteen mener
også at det finnes et potensial for å øke erfaringsutvekslingen
mellom alle som arbeider med barnevernsbarn.
Komiteen vil likevel påpeke
at det er viktig at Bufetat følger rutinene for gjennomføring av
enkeltkjøp og inkluderer kommunene i større grad i vurdering av
tilbudene. For ofte er det bare én aktør som kontaktes når inntaksrådgiverne
innhenter tilbud.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet,
Venstre og uavhengig representant Ulf Isak Leirstein, viser
til at det er behov for å styrke innkjøpskompetansen i Bufetat,
slik at gode prosesser for kjøp og kontraktsoppfølging ivaretas i
tråd med rutiner.
Videre
vil komiteen fremheve
betydningen av at Bufetat tilrettelegger for utveksling av erfaringer
og kompetanse mellom ulike institusjoner og driftsformer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre
og uavhengig representant Ulf Isak Leirstein, viser til at
Bufetat balanserer mange roller i det statlige barnevernet. Flertallet vil
påpeke at når enkeltpersoner i høringen opptrer i flere roller,
understreker det noen av utfordringene med dagens organisering der
staten formidler, evaluerer og driver barnevernsinstitusjoner.
Flertallet viser til at Riksrevisjonen
over tid har hatt kritiske merknader til samarbeidet mellom Bufetat og
barnevernet på kommunalt nivå. Flertallet stiller spørsmålstegn
ved om dagens organisering, med et regionalt og et statlig Bufetat,
og kommunene som gjør jobben i førstelinjen, er den mest hensiktsmessige
måten å drive det offentlige barnevernet på.
Flertallet mener erfaringene
fra forsøkskommuner kan tyde på at organisering og nærhetsprinsippet kunne
ivaretas bedre gjennom større grad av lokal medvirkning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at ethvert barn og enhver familie som sliter ekstra, er unik. I
lys av dette kan disse medlemmer ikke
se at barnevern er egnet for stykkpris, anbud og kommersiell drift.
En så komplisert og spesialisert tjeneste forutsetter dessuten et
samarbeidende tjenestetilbud, som bygger på løpende og konkret erfaringsutveksling. Disse medlemmer viser
videre at Stortinget 28. mai 2018 vedtok følgende om barnevernsinstitusjonsplasser, med
grunnlag i Dokument 8:161 S (2017–2018) av 7. mars 2018 fra representanter
fra Arbeiderpartiet:
«Stortinget ber
regjeringen sikre langsiktige og løpende avtaler med ideelle tilbydere
av institusjonsplasser som fører til at andelen ideelle øker til
om lag 40 pst. innen 2025, samtidig som den offentlige andelen institusjonsplasser
ikke reduseres.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet,
Venstre og uavhengig representant Ulf Isak Leirstein, understreker
at Bufetat selv må ha et bevisst forhold til egne roller i intern organisering
og styring av det statlige barnevernet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
kostnadene knyttet til enkeltkjøp har mer enn doblet seg i undersøkelsesperioden.
Siden 2018, da Stortinget vedtok å be regjeringen redusere praksisen
med enkeltkjøp av institusjonsplass i behandlingen av Innst. 87
S (2018–2019), har andelen oppholdsdøgn i barnevernsinstitusjon
tilknyttet enkeltkjøp vært lik, på 30 pst. Disse medlemmer forventer
at regjeringen iverksetter og foreslår ytterligere tiltak for å
redusere bruken av denne formen for anbud. Disse medlemmer mener det
er nødvendig å inngå fleksible og langsiktige samarbeid med ideelle
leverandører samt å skalere opp Bufetats egne tilbud, særlig for
at det skal finnes et tilbud for barna med de største og mest kompliserte
hjelpebehovene, som i dag er betydelig overrepresentert i enkeltkjøpene.
Disse medlemmer viser til
at Riksrevisjonen finner manglende kompetanse på innkjøp og anbud hos
Bufetat. Disse
medlemmer mener at det er anbudsregimet i seg selv som er
hovedproblemet når det gjelder rapportens funn om mangler i institusjonsbarnevernet,
da konkurranse og kortsiktige anbud innenfor et marked ikke gir
den forutsigbarheten, stabiliteten og fleksibiliteten som barn i
barnevernet og fagmiljøene i institusjonene trenger for å gi et
godt tilbud. Disse medlemmer viser
blant annet til Ideelt Barnevernsforum, som i høringen uttalte at
anbudskonkurransene vanskeliggjør erfaringsutveksling og samarbeid
mellom ulike aktører, som var mer utstrakt før anbudsregimet ble
innført i forbindelse med barnevernsreformen i 2004.
Disse medlemmer slår fast
at barneverntjenesten ikke er egnet for anbudskonkurranse og hensyn til
fortjeneste, og at rapporten synligjør dette.