Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Nils Aage Jegstad,
lederen Helge Orten, og Elizabeth Åsjord Sire, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til at dette
er den dårligste veistrekningen på E39 mellom Molde og Kristiansund
med smal og svingete vei, varierende fartsgrenser og dårlige forhold
for myke trafikanter. Det legges opp til en utbygging av 9,3 km
vei i ny trase med midtdeler, forbikjøringsfelt og 90 km/t. Komiteen merker
seg at dette vil bety en betydelig forbedring av standarden på denne veistrekningen.
Videre vil den gamle E39-strekningen bli frigjort som lokalvei for
attraktive bo-områder på strekningen fra Lønset til Hjelset, og
at det er forventet en positiv utvikling i dette området i forbindelse
med at det nye sjukehuset for Nordmøre og Romsdal skal bygges på
Hjelset. Komiteen viser
videre til at det legges opp til gang- og sykkelveier på hele strekningen, og
at trafikksikkerheten blir vesentlig forbedret. Komiteen registrerer at det
har vært viktig med oppstart av dette prosjektet nå, slik at den
nye veien kan være ferdigstilt før det nye sjukehuset skal tas i
bruk.
Komiteen viser til at finansieringen
av E39 Lønset–Hjelset i hovedsak blir gjennomført i samsvar med
forutsetningene i Nasjonal transportplan 2018–2029. Kostnadene er
likevel forventet å bli lavere enn forutsatt og forventet styringsramme
er redusert med 180 mill. kroner. Komiteen merker seg at forholdet mellom
bompengefinansiering og statlige midler opprettholdes, og at det
innebærer en statlig andel på 44,6 pst. Resterende del av prosjektet
finansieres med bompenger som innkreves etterskuddsvis i begge retninger. Komiteen viser
til at det etableres to bomstasjoner, en på den nye veien og en
på den gamle. Komiteen viser
videre til Samferdselsdepartementets vurdering av behovet for bom
på den gamle veien. Det er forventet at så mye som 60 pst. vil benytte
den gamle E39-strekningen dersom denne blir gratis, og at det vil ha
betydelig negativ betydning både for lokalmiljøet, trafikksikkerheten
og finansieringen av den nye veien. Komiteen viser til at det er
lagt opp til et tak på 60 passeringer per måned.
Komiteen merker seg at Molde
kommune og Møre og Romsdal fylkeskommune har behandlet finansieringsforslaget
og gjort nødvendige lokale vedtak. Møre og Romsdal fylkeskommune
har i tillegg gjort vedtak om å stille garanti for et låneopptak
på inntil 1 080 mill. kroner.
Komiteen registrerer at den
nye styringsrammen settes til 1 300 mill. kroner, og at kostnadsrammen
settes til 1 450 mill. kroner.
Komiteen registrerer at det
foreslås å gjøre eget romertallsvedtak for tre prosjekter som ble
behandlet i Prop. 95S (2019–2020), jf. Innst. 368 S (2019–2020),
og slutter seg til Samferdselsdepartementets vurdering i Prop. 55
S (2020–2021).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er imot innkreving av bompenger fra
bilister og mener investeringer i viktig infrastruktur er et offentlig
ansvar som også burde være finansiert av det offentlige. Bompenger
er en ekstrabeskatning av bilister som kommer i tillegg til skatter
og avgifter de allerede har betalt inn til stat og kommune. Økt
belastning fra bompenger er en bekymring for mange vanlige folk,
en bekymring disse
medlemmer har forståelse for og deler.
Disse medlemmer er overrasket
over at proposisjonen legges frem med forslag om bom på sidevei,
i form av bom på den gamle veien. Sideveiene brukes først og fremst
av folk som kjører til og fra barnehage, jobb, matbutikken og fritidsordninger.
Det blir feil å belaste disse tungt og disse medlemmer vil foreslå statlig
fullfinansiering både for å fjerne bom på sidevei og for å minske
bompengebelastning for folk flest.
Disse medlemmer viser til gjennomslag
Fremskrittspartiet har fått siden 2014 i å redusere bompengebelastningen
for folk flest over hele landet. Siste ved budsjettenighet med regjeringspartiene
om å bruke totalt 2 mrd. kroner i 2021 på å fjerne og redusere bompenger. Disse medlemmer mener
videre at staten ikke burde bidra til å øke den samlede bompengegjelden
ved bompengefinansiering av E39 Lønset–Hjelset i Møre og Romsdal
og fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
godkjenner utbygging av prosjektet E39 Lønset–Hjelset i Møre og
Romsdal slik det er omtalt i Prop. 55 S (2020–2021), der det legges
til grunn statlig fullfinansiering av veiutbyggingen.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at bompengegjelden
har skutt fart med samferdselsministere fra Fremskrittspartiet,
og at det nå må gjøres grep for å få ned bompengegjelden. Disse medlemmer håper derfor
at Stortingets vedtak om statlig garantiansvar for bompengelån effektueres.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet legger til grunn at vedtaket om statlig
bompengegaranti vil gjelde også dette prosjektet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Stortingets behandling av
Prop. 176 S (2012–2013) i Innst. 510 S (2012–2013). Her fremmet Fremskrittspartiet
forslag om statlig fullfinansiering av prosjektene E18 Riksgrensen–Ørje
og E18 Knapstad–Retvet i Viken. Forslaget ville fjernet bompengebelastningen
for folk flest, men fikk hverken Senterpartiets eller øvrige partier
utenom Fremskrittspartiets stemmer. Disse medlemmer viser også
til Stortingets behandling av Prop. 50 S (2012–2013) i Innst. 176
S (2012–2013). Her fremmet Fremskrittspartiet forslag om statlig
fullfinansiering av prosjektet rv. 4 Lunner grense–Jaren og Lygna
sør i Innlandet. Heller ikke her fikk forslaget Senterpartiets stemmer.
Kun Fremskrittspartiet stemte for å bygge prosjektet uten bompenger.